Täysin pieleen mennyt pelkopolikäynti
Odotamme aviomiehen kanssa lasta, esikoistamme.
Lapsi on toinen minulle, ensimmäinen syntyi pelkosektiolla 2000.
Toivon kovasti että voisin kokea mahdollisimman luonnonmukaisen synnytyksen. Haluaisin liikkua synnytyksen aikana ja käyttää kaikki pehmeät tavat, ei puudutuksia. Tiedän kyllä ettei synnytystä voi täysin suunnitella.
Tämä tuntuu nyt mahdottomalta ajatukselta.
Pelkopolilla oli vanha kätilö, joka ei ymmärtänyt meitä lainkaan.
Olen ihan paniikissa, vaikka raskaus on täysin normaali.
Jos synnytys käynnistyy vesien menolla, nykyinen ohje on, että joutuu heti käynnistykseen.
Tämä oli minulle jotain ihan hirveää.
Supistuksia ei siis saa odottaa yhtään kotona, vaan pitää lähteä välittömästi sairaalaan.
Suomessa yleisesti käytetään käynnistyksiin paljon cytotecia, joka on monessa maassa kielletty sen vaarallisuuden vuoksi.
Toinen iso asia on, että kätilö valehteli kantaani. Valehteli, ettemme halua vauvan sydänäänien seurantaa. En halua olla sänkyyn sidottu, menen täyteen paniikkiin.
Ainut tapa, millä he suostuvat seuraamaan sydänääniä, on scalp-anturi. Jos en välittömästi ottaisi sitä, en saa sydänäänien seurantaa ollenkaan.
Sitten on tämä että haluaisin minulle tehtävien toimenpiteiden olevan minimissä. Näistä yleensä tulee lumipallo.
Tämä laitettiin papereihini niin, että vaadimme olla kahdestaan, otamme kaiken vastuun itse, emmekä tule saamaan mitään apua.
Olen nyt aivan rikki.
En pysty syömään, en nukkumaan.
Olen vain itkenyt eilisestä asti.
Tänään otamme yhteyttä potilasasiamieheen ja yritämme päästä puhumaan lähimmän doulan kanssa pian. Toivottavasti pian, odotus muuttui helvetiksi.
Onko yleistäkin että pelkopolilla pelotellaan lisää? En haluaisi leikkauspöydällekkään, pelkään kuolevani.
Olen luullut että nykyään kannustetaan lääkkeettömään synnytykseen.
Kommentit (59)
En ole kuullutkaan että heti käynnistykseen kun vedet menee?
Porvoolainen aloitus. Jokaisessa Suomen sairaalassa tuetaan nykyään mahdollisimman lääkkettömään synnytykseen. Lisäksi vesien mentyä ei tod aleta käynnistelemään vaan 12h saa olla kotona, sitten sairaalaan infektionäyteille ja ehkä joskus käynnistys.
Siis eihän sillä scalpilla olla sänkyyn sidottu?
Vierailija kirjoitti:
Näin nykyään joka puolella, paitsi uudellamaalla ja oulussa. Niissä saa odottaa omia supistuksia 12h, muualla ei :(
Varaa uusi aika toiselta kätilöltä. Itse tein niin kun jouduin sellaiselle, jolta ymmärrys puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Porvoolainen aloitus. Jokaisessa Suomen sairaalassa tuetaan nykyään mahdollisimman lääkkettömään synnytykseen. Lisäksi vesien mentyä ei tod aleta käynnistelemään vaan 12h saa olla kotona, sitten sairaalaan infektionäyteille ja ehkä joskus käynnistys.
Ei ole vaan SATKS.
Kätilö T.H
16 vuotta myöhemmin ja edelleen pelottaa?
Tämä kuulostaa nyt kaiken kaikkiaan hyvin oudolta, luulen että tämä on nyt sinun, paniikin värittämä, versio tapaamisesta. Eniten särähtää korvaan, että puhut esikoisesta, vaikka sinulla on jo yksi lapsi....
Miksi et sitten voi suostua scalpiin? Voihan sen kanssakin liikkua/seistä siinä laitteen lähettyvillä. Eikä sydänääniä tarvitse ihan koko ajan kuunnella, välillä voi pitää taukoakin, jos käyrä on hyvää. En nyt viestistä ihan saanut selvää, mitä kaikkea pelkäät, mutta kannattaisiko sun nyt itse harjoitella vähän rentoutumista? Käyt jonkun kurssin, missä opetellaan tekniikoita rauhoittumiseen? Pelkopolin kätilöt on yleensä erittäin hyviä ja kokeneita. Jos tämän kanssa oikeasti ei löytynyt yhteistä kieltä, niin pyydä uutta käyntiä toiselle?
Vaadi uusi aika uudelle kätilölle. Ja ehdottomasti soitto potilasasiamiehelle. Olen ollut Satakunnan keskussairaalassa kolmesti pelkopolilla ja ei ole huonoa sanottavaa. Tsemppiä!
Miten sen scalpin kanssa ollaan suihkussa tai ammeessa?
Tuota sepustusta kun lukee, niin tuntuu, että ongelmat on ihan jossain muualla kuin itse synnytyksessä...
Joo, synnytyksessä kaikki voi mennä perseelleen, niin kuin elämässä yleensäkin. Se riski vain on otettava. Eli kukaan ei voi sinulle luvata että kaikki menee hyvin. Se onkin ärsyttävää, kun niin joku väittää. Mutta koita vaikka ajatella, että sinä ja lapsesi olette yksi kärpäsen paska koko maailmankaikkeuden mittakaavassa, niin minä teen kun joku asia ahdistaa.
Vinkkinä, synnytystä ei "suunnitella".
Se menee kuin on mennäkseen, otat sen avun ja tiedon siinä tilanteessa vastaan, mitä saat.
Maailman luonnollisin asia!
Kai niitä potilastietoja voi pyytää muuttamaan. Kannattaa myös pyytää vielä uusi keskustelu toisen kätilön kanssa, että saat mielen vähän rauhoittumaan.
Ottakaa vaan potilasasiamieheen yhteyttä, mutta ennenkaikkea sinun pitäisi saada apua tuohon pelkoon ja paniikkiin ja siitä seuraavaan stressiin.
Oletko miettinyt hypnoosia, suggestopediaa tai muita mielen hallintaan ja mielikuvaharjoitteluun perustuvia metodeja?
Luulin, ettei käynnistetä ainakaan cytotecilla tai oksitosiinilla, jos on aiempi sektio. Tai ehkä 16 vuoden takaista ei lasketa?
Vierailija kirjoitti:
Miten sen scalpin kanssa ollaan suihkussa tai ammeessa?
No se ei tietenkään onnistu, mutta muuten sen kanssa saa liikkua melko vapaasti.
Ap ei puhunut vesisynnytyksestä, eikä ne kätilöt suihkussakaan anna lillua koko synnytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin nykyään joka puolella, paitsi uudellamaalla ja oulussa. Niissä saa odottaa omia supistuksia 12h, muualla ei :(
Erittäin ymmärrettävää. Oma lapseni olisi kuollut mikäli olisi odoteltu kotona 12h (vesien mentyä sisään oli päässyt bakteeri, joka saastutti jäljellä olleen lapsiveden ja teki olosuhteet kohdussa niin huonoiksi, että tämän havaittua lähdettiin kiireellä sektioon).
Kukaan ei kiellä odottamasta kotona rauhassa synnytyksen käynnistymistä. Yleensä vielä toppuuttelevat sairaalaan tuloa tai lähetävät takaisin kotiin, jos on "väärä hälytys".
Turhaa paniikkia. Mietin vielä tuota "pelkopolia"- ajatella, että pelkokin on osattu "tuotteistaa"?
Miksi teet lapsia? Heräsi vaan kysymys... Eihän se ole pakollista?? Luuletko että muita ei pelottaisi, mutta jos on raskaaksi hankkiutunut... Sori, mutten ymmärrä?!