Elämäni on pilalla melasman takia.
Kalapuikkoviikset, eli ylähuuleen ilmestyvä melasma, ilmestyi aivan tyhjästä kaksi vuotta sitten. En ensin tajunnut ollenkaan, mistä on kyse. Yritin kuoria ja puhdistaa ja mietin, miten olen voinut ruskettua noin epätasaisesti. Sitten googlailin ja tajusin, että se on melasma, eli maksaläiskä.
Talvella ylähuuli vaaleni normaaliksi. Viime kesänä melasma tuli taas, entistä kamalampana. Olin edelliskesästä viisastuneena alkanut käyttää aurinkorasvaa jo maaliskuun lopulta. Ei auttanut mitään. Talvella taas vaaleni, mutta vasta joskus marras-joulukuussa aloin näyttää naiselta ilman viiksiä.
Nyt viikset ilmaantuivat jo huhtikuussa todella tummina. Käytin aurinkorasvaa ja ostin Arbutinia, jota sivelin aamuin illoin ylähuuleen.
Hävettää aivan tolkuttomasti olla ihmisten ilmoilla, sillä en saa kalapuikkoviiksiä piiloon mitenkään. Paksulla meikillä ehkä, mutta meikin pitää olla TODELLA paksu ja sitten koko naama näyttääkin jo muutenkin ihan hirveältä..
Onko jollain samaa vaivaa? Miten ihmeessä siitä pääsee ikinä eroon?
Kommentit (58)
Minulla tuli poskipäihin kamalat maksaläiskät. Näytti siltä, että naamassa olisi likaa tai meikkitöhryjä. Kokeilin arbutinia ym kemikaaleja, mutta ne eivät tehonneet. Toimivaksi olen todennut laserhoidon. Hoidot tehtiin kolmena syksynä peräkkäin Tallinnassa koko naamaan. Hoito auttaa muutamassa päivässä ja läiskät katsoaa. Kun hoito oli toistettu 3 vuotena, ei uusia läiskiä enää muodostunut. Hinta oli noin 150 €/kerta. Hoitaa samalla myös courperosaa. Kannattaa googlata pigementtiläiskä, laserhoito, tallinna.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli poskipäihin kamalat maksaläiskät. Näytti siltä, että naamassa olisi likaa tai meikkitöhryjä. Kokeilin arbutinia ym kemikaaleja, mutta ne eivät tehonneet. Toimivaksi olen todennut laserhoidon. Hoidot tehtiin kolmena syksynä peräkkäin Tallinnassa koko naamaan. Hoito auttaa muutamassa päivässä ja läiskät katsoaa. Kun hoito oli toistettu 3 vuotena, ei uusia läiskiä enää muodostunut. Hinta oli noin 150 €/kerta. Hoitaa samalla myös courperosaa. Kannattaa googlata pigementtiläiskä, laserhoito, tallinna.
Kiitos, pitääpä ottaa selvää. Kokeilen noilla Eucerineillä ensin.
ap
Mulla oli pati vuotta sitten kalapuikko melasma naamassa. Nykyään ei ole kalapuikkoviiksiä. Mutta hieman melaamaa on otsassa ja poskessa. Saan muutenkin hrlposti pisamia. Tänä vuonna ei ole tullut lisää pisamia kun la roche posay suojakerroin 50 ollut koko kevään ja kesän ja jatkan käyttöä myös talven yli. Olen myös käyttänyt the ordinaryn punaista happokuorintaa ja ordinaryn arbutin seerumia. Olen vain ihan ymmyrkäisenä että sain viikset pois naamasta kokonaan. Oli ne ehkä vuoden siinä. En kiinnittänyt loppuvaiheessa huomiota niihin. Alussa harmitti. Tuli palamisen seurauksena lenkillä kun olin ilman aurinkorasvaa. Lähti onneksi pois. Käytin alussa joe blascon neutralisoijaa, oli hyvä!!
Arbutin on auttanut mulla. Mutta sitä pitää käyttää melkein ympäri vuoden. Ihan pimeimmät kuukaudet jätän väliin, marraskuu-tammikuu. Ei se auta jos sitä aletaan sivelemään vasta silloin kun aurinko jo näyttäytyy ja läiskät on ehtinyt tulla. olen käyttänyt jo yli 10 vuotta, eikä mitään läiskiä ole enää näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Arbutin on auttanut mulla. Mutta sitä pitää käyttää melkein ympäri vuoden. Ihan pimeimmät kuukaudet jätän väliin, marraskuu-tammikuu. Ei se auta jos sitä aletaan sivelemään vasta silloin kun aurinko jo näyttäytyy ja läiskät on ehtinyt tulla. olen käyttänyt jo yli 10 vuotta, eikä mitään läiskiä ole enää näkynyt.
Tarkennan vielä, käytän siis Detrian arbutinia. En tiedä mitä nuo muiden arbutinit ovat. Enkä ole Detrialla leivissä. Itse luin tästä tuotteesta Hymy-lehdestä aikoinaan, siitä terveysliitteestä, ja päätin testata :D. Ei ole kaduttanut.
mulla tuli tommoset viikset todellakin auringosta. Kärsin niistä pari kesää JA säilyin hengissä :)
Ne hävis itsestään kun vaihdoin epillerit pois eli hormoonit myöskin tekee tehtävänsä.
Mulle tulee loppukeväästä/alkukesästä ylähuulen yläpuolelle suht kapea vaaleanruskea raita. Äitini kutsuu ilmiötä "aurinkoviiksiksi". Onko tää sama kuin melasma vai jokin pisamaiseen naamaan liittyvä ilmiö? En käytä hormoniehkäisyä enkä oo koskaan ollut raskaana.
Oletko käynyt lääkärissä? Ihotautilääkärillä tai plastiikkakirurgilla? Muiden tököttikokeiluista saa toki vinkkejä, mutta kaupan hyllyltä ei välttämättä ole saatavissa parasta hoitokeinoa.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä käytät myos aurinkovoidetta päivisin? Meinaan, etta turha niitä läiskiä on haalistella jos uv-säteily aiheuttaa heti tummumista. Itselläni se on kiinni jo aika pienestäkin altistuksesta. :-/
Tänä kesänä läiskät on pysyneet aika hyvin kurissa, koska olen käyttänyt joka ikinen päivä fysikaalista (sinkkioksidi) aurinkovoidetta sk30-50. On se kyllä aika p rseestä aina läträtä sen voiteen kanssa.
Arbutinia olen ajatellut alkaa käyttää nyt syksyn ja talven yli, katsotaan tehoaako.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee loppukeväästä/alkukesästä ylähuulen yläpuolelle suht kapea vaaleanruskea raita. Äitini kutsuu ilmiötä "aurinkoviiksiksi". Onko tää sama kuin melasma vai jokin pisamaiseen naamaan liittyvä ilmiö? En käytä hormoniehkäisyä enkä oo koskaan ollut raskaana.
Tämä on nimenomaan melasma. Vaiva, joka ei lähde millään, mutta jota voi hoitaa ja vaalentaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt lääkärissä? Ihotautilääkärillä tai plastiikkakirurgilla? Muiden tököttikokeiluista saa toki vinkkejä, mutta kaupan hyllyltä ei välttämättä ole saatavissa parasta hoitokeinoa.
Itse kuulin joiltain, että mikroneulaus olisi avain onneen. Ja sitten taas kuulin toisaalta, että melasma oli pahentunut huomattavasti ja tummunut. Ihotautilääkärit ympäri maailmaa määräävät ensisijassa voiteita ja siksi kokeilen sellaista itsekin.
Pakko päivittää, että Eucerinin Anti-Pigment-sarjalla ylähuulimelasmani on oikeasti nyt vaalentunut kuukaudessa todella paljon. Itsetunto on parantunut ja katson itseäni useammin tyytyväisenä peilistä. "Viikset" eivät tietenkään ole kokonaan poistuneet ja tummentumaa edelleen on, mutta vaaleneminen on huomattava.
Käytin The Ordinaryn Alpha Arbutinia vuoden, eikä tapahtunut mitään. En tosin tiedä olisiko melasmani tummentunut ilman arbutiinia, mutta vaalentumista ei tullut ollenkaan.
Nyt käytössä Eucerinin Dual serum, spot corrector -kynä ja päivävoide suojakertoimella 30. Käytän Dual serumia yöllä, lisään myös päälle spot correctoria. Aamulla laitan päivävoiteen ja viiksien päälle vielä spot correctoria.
Worth every penny.
ap
Melasmaa on hoidettu jo yli 20v Keski-Euroopassa ja USA:ssa (varmaan kaikkialla muualla paitsi Suomessa) ns. Klingmannin sekoituksella. Enlanniksi Klingman's formula (https://www.mdacne.com/article/what-is-the-kligman-formula-does-it-help…) nimisellä voiteella joka on apteekissa "ex-tempore" sekoitettava ja sisältää kortisonia, hydroksiklorokiinia ja retinoideja. Voide maksaa Keski-Euroopassa muutaman kympin, ihotautilääkärin reseptillä. Melasma lähtee noin kahdessa viikossa, viimeistään parissa kuukaudessa. Aurinkorasvaa tule toki käyttää. Hoidon aikana ei saa missään tapauksessa olla raskaana.
Nykyisin Melasmaa hoidetaan myös uudella lääkemolekyylillä jonka kauppanimi on Cyspera (cysteamine), sitä saa Suomesta tällä hetkellä vain Helsingin Munkkiniemen Dextrasta. Cysperassa pitäisi olla vähemmän haittavaikutuksia kuin Klingmannin voiteessa. Hintaa en tiedä.
T. Lääkäri
Viimekesänä ostin tuon sarjan tuotteet kokonaisuudessaan. Ei auttanut minulla.
mulla näitä ilmestynyt otsaan, talvella hieman vaalenevat. Paksu kertos suojakerroin 50 ja lippis mutta silti tulevat. Onko koku saanut apua näihin ihotautilääkäriltä?
Vierailija kirjoitti:
on sama juttu
Mun mies huomautti mulle yhtäkkiä pari kesää sitten, et mitä p*skaa sulla on ylähuulessa?! Siitä kauhistuneena kiiruhdin peilin eteen ihmettelemään ja hinkkamaan ylähuulta, mutta läiskät olivat tulleet jäädäkseen. Joka kesäinen vaiva siis.
Oon yrittänyt hoitaa kaikin eri tavoin. Nyt maalis-huhtikuun vaihteessa aloin läträän Cliniquen SPF 50 City Block aurinkosuojaa kasvoille ja lisäilen päivän mittaan puikosta suojakerrointa. Aurinkosuojan käyttäminen on ihan ehdoton juttu maksaläiskien ehkäisemiseen. Ja kerroin on oltava vähintään 50, ei oikein muuten vaikuta.
Viimeksi kun juttelin Sokoksen kosmetologi-myyjän kanssa tästä haitasta, hän neuvoi eliminoimaan ylähuulten viiksikarvat, sillä kun hikoilet, karvat kostuvat ja sitä kautta auringonsääteet tarttuu helpommin ihoon. Noh tällä on tietysti se haitta puoli, et jatkuva naamakarvojen poisto tummentaa niitä karvoja. Mutta aion kokeilla tänä kesänä auttaako.
Ja sitten oon todennut edellisen kesän jälkeen, et kevyen itseruskettavan kasvovoiteen (esim. Acon tuotesarjan) käyttäminen on auttanut häivyttämään tummia läiskiä ja tasoittaa ihon sävyä. Tätä käytän meikkivoiteen sijasta ja sitten kevyt puuteri päälle tarvittaessa. Tuosta kikasta vinkkasi apteekin myyjä, kun hän itse kans taistellut tummien läiskien kanssa.
JH
Mulla luultavasti raskaudet ja e-pillerit sai aikaan melasman ylähuuleen. Luulin aluksi mustapäiden tummentavan ihoa. Kun e-pillerit piti vaihtaa minipillereihin noin tuo melasma rauhoittui, ainakaan viime kesänä ei ollut enää niin paha. Aurinkovoiteista ja pigmenttiläiskiä poistavista voiteista ei ole ollut mitään apua. Säännöllinen kuorinta auttanut vähän. En itse rusketu kasvoista ollenkaan niin ei tarvii kovin kummoinen melasma olla kun se jo paistaa kilometrin päähän 😏
Ap tässä, päivittämässä taasen tilannetta. Tilasin nuo Eucerinin päivävoiteen ja spot correctorin ja viikossa on tullut aivan selvä vaaleneminen. Toki voi olla jo ihan senkin takia, että säät eivät ole enää niin aurinkoisia ja talvea kohti melasma vaalenee muutenkin. Ero on silti todella selvä.
Aion jatkaa näiden käyttöä ja katsoa tilannetta uudestaan vaikkapa kuukauden päästä.
ap