Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäni on pilalla melasman takia.

Vierailija
06.09.2016 |

Kalapuikkoviikset, eli ylähuuleen ilmestyvä melasma, ilmestyi aivan tyhjästä kaksi vuotta sitten. En ensin tajunnut ollenkaan, mistä on kyse. Yritin kuoria ja puhdistaa ja mietin, miten olen voinut ruskettua noin epätasaisesti. Sitten googlailin ja tajusin, että se on melasma, eli maksaläiskä.

Talvella ylähuuli vaaleni normaaliksi. Viime kesänä melasma tuli taas, entistä kamalampana. Olin edelliskesästä viisastuneena alkanut käyttää aurinkorasvaa jo maaliskuun lopulta. Ei auttanut mitään. Talvella taas vaaleni, mutta vasta joskus marras-joulukuussa aloin näyttää naiselta ilman viiksiä.

Nyt viikset ilmaantuivat jo huhtikuussa todella tummina. Käytin aurinkorasvaa ja ostin Arbutinia, jota sivelin aamuin illoin ylähuuleen.

Hävettää aivan tolkuttomasti olla ihmisten ilmoilla, sillä en saa kalapuikkoviiksiä piiloon mitenkään. Paksulla meikillä ehkä, mutta meikin pitää olla TODELLA paksu ja sitten koko naama näyttääkin jo muutenkin ihan hirveältä..

Onko jollain samaa vaivaa? Miten ihmeessä siitä pääsee ikinä eroon?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korealainen kauneudenhoito ja kosmetiikka erikoistuu aika laajalti juuri ihon vaaleuteen/vaalentamiseen. Ehkä sieltä suunnalta saat apua ainakin ennaltaehkäisyyn talven jälkeen. Siinä on ideana siis tuotteiden kerrostaminen kasvoille, tuotteet valitaan tietenkin sen mukaan mitä ongelmia ihossa on.

Vierailija
22/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan Blascon Brown neutralizer peiteainetta. Ei siis tavallinen peitepuikko toimi, vaan ruskea neutralisoidaan vastavärillään. Toimii !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin korealaista ihonhoitoa. Siihen kuuluvat kuorivat hapot voiteissa, naamioissa jne ohensivat ihoa aiheuttaen cuoperosaa. Nyt minulla on melasmaa ja punoitusta, jee...

Vierailija
24/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se elämä on pilalla? Oletko kuollut vai mitä tuolla tarkoitat?

No huoh. Vaikka tämä on täysin kosmeettinen vaiva, niin silti äärimmäisen kiusallinen sellainen. Joka ikinen kerta, kun katson itseäni peilistä tai kuvista, näen vain rumat viikseni. Ne hallitsevat kasvojani, eikä mieskään sano minua kauniiksi läheskään yhtä usein kuin aiemmin. Tuskin mieheni pitää minua mitenkään rumana, mutta eipä vaan ehkä pidä yhtä kauniina kuin ilman viiksiä.

Eihän vaikka parrankasvu naisella olisi "kamalaa", mutta kyllä se olisi jatkuvasti mielessä ja häiritsisi elämää.

Huomaan itse olevani tosi epävarma itsestäni, enkä pidä itseäni enää haluttavana, kauniina, kiinnostavana ja vaikka minä, kun epävarmuus oikein kerääntyy sisimpääni tämän asian takia.

ap

Elämäsi on pilalla jos miehet ei pidä sinua thtä kauniina kuin ennen. Okei. Se on pilalla, hanskat tiskiin sitten.

Vierailija
25/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole kokemusta samasta ongelmasta, mutta tuli mieleen, voisiko tuohon auttaa tekorusketus. Vaikka niin että muuhun kroppaan rusketusta, jolloin naamaan saisi laitettua tummaa meikkivoidetta?

Jos sulla ei ole kokemusta, niin miksi kommentoit? Ihan älyvapaa ehdotus. Tiedätkö edes miltä melasma näyttää? Ei siihen mitkään tekorusketusvoiteet auta. Ei melasma ole mikään tarkkarajainen alue. Esimerkki kalapuikkoviiksistä täällä: http://www.saltyrunning.com/melasma-and-running-the-truth-behind-your-u…

Miksei tumma meikkivoide voi auttaa tuohon?

Vierailija
26/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on otsa ja posket kuin pakanamaan kartta ja välillä ne mustat viiksetkin. Eikä elämä ole pilalla! En välitä noista, ei haittaa!

Vierailija
27/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, menkääpä kosmetologin pakeilla käymään. 

Mulla oli joku 5v sitten sama ongelma, mutta kävin kosmetologilla, ja hän teki kasvoilleni jonkun kuorivan hoidon. Itse hoito oli aika kamala, koska siinä poistettiin jollain aineella (mieto happo?) ihosa päälikerrosta, muttakun ihao parani tuosta käsittelystä, niin melasma oli poissa. En muista kuollaksenikaan hoidon nimeä, mutta luulisin että kosmetologit tietävät. Eikä ollut kallis, joku 80-150e.

Vierailija
28/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omg tälle on nimi?! Alkuun muutama vuosi sitten huomasin tämän. Ajattelin että mitä ihmettä, onko kahvista jäänyt likaa kasvoihin. Siltä se näyttää. Lialta. Siltä kuin en pyyhkisi suutani tarvittaessa vaan jää "kahviviikset". Muutoin ihotyyppini on todella vaalea. Alussa ajattelin että se tosiaan on kahvinjuonnista johtuvaa, siis että on jäänyt jonkinlainen ikitahra joka ei enää edes lähde irti. Viisaammaksi muutuin kun pienelle veljentytölle tuli oman neurologisen sairautensa vuoksi nk "maitokahviläiskiä", mutten kuitenkaan tajunnut ennenkuin tämän ketjun myötä että viikset ovat Juttu isolla Jiillä enkä ole ainoa asian kanssa painiva.

Vierailija
29/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omg tälle on nimi?! Alkuun muutama vuosi sitten huomasin tämän. Ajattelin että mitä ihmettä, onko kahvista jäänyt likaa kasvoihin. Siltä se näyttää. Lialta. Siltä kuin en pyyhkisi suutani tarvittaessa vaan jää "kahviviikset". Muutoin ihotyyppini on todella vaalea. Alussa ajattelin että se tosiaan on kahvinjuonnista johtuvaa, siis että on jäänyt jonkinlainen ikitahra joka ei enää edes lähde irti. Viisaammaksi muutuin kun pienelle veljentytölle tuli oman neurologisen sairautensa vuoksi nk "maitokahviläiskiä", mutten kuitenkaan tajunnut ennenkuin tämän ketjun myötä että viikset ovat Juttu isolla Jiillä enkä ole ainoa asian kanssa painiva.

Mites tuo elämäsi sitten. Onko se pilalla vai mitä?

Vierailija
30/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blascoa mä käytän.. 50 suojakerroin ja kun ne kuitenkin ilmestyy niin blascon meikkivoiteella piiloon vaan. Syksyllä alan vasta käyttää vaalentavia tuotteita, mielestäni mikään niistä ei toimi kovin kaksisesti.

Vierailija
31/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tämä!

Viime kesänä ihmettelin kun ylähuulen päällä on kuin varjo, se tummeni kesän kuluessa ja talvella taas vaaleni näkymättömiin. Olin jo unohtanut koko jutun kunnes taas alkukesästä se ilmestyi. Onneksi melko vaaleana kun en ole juurikaan ottanut aurinkoa tänä kesänä, ja aurinkorasvaa laitan aina siihen päälle.

Vierailija
32/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo elämäsi sitten. Onko se pilalla vai mitä?

No kyllähän se varsinkin alkuun nolotti ja harmitti mennä ihmisten ilmoille kun ajattelin että minua pidetään sottapyttynä joka ei suutaan osaa pyyhkiä. Varsinkin nyt kun olen muutenkin lopettanut meikkaamisen suurimmaksi osaksi asia on haitannut yhä vähemmän. Joskus harmittaa kunnolla kun peiliin katsoo ja muutenkin masentaa; taikinamainen, kalmankalpea iho, järjettömän tummat silmänaluset, nuo viikset ja resting bitch face. Hrr. Pakko olla välittämättä ettei joka kerta pelästy peiliin katsoessa.

Vierailija
33/58 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä, kiitos että sain nimen tälle. Mulla on tätä ylähuulessa ja ilmeisesti samansorttisia läikkiä kymmenittäin kehossa. Kaulassa on isoin, noin 5cm pitkä ja muualla on alle kolikon kokoisia vaikka kuinka ja paljon, lisääntyvät vain vuosittain. Olen myös aivan täynnä pisamia.

Vierailija
34/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa vielä tätä. Onko jollain kokemusta Eucerin Anti-Pigment-voiteesta tai Spot Correctorista? Tilasin nämä juuri Englannista, kun sikäläisessä "Melasman uhrit" -Facebook-ryhmässä vannotaan noiden nimeen. Toivon todella, että auttavat.

ap

Vierailija
35/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kosmeettinen haitta MUTTA Melasma Facebook-ryhmässä olleena ja ihmisten kokemuksia lukeneena voin kertoa, että iho-ongelma vaikuttaa paljon myös itsetuntoon ja henkiseen hyvinvointiin. Googlatkaapa melasma tai bad melasma, joillain ihmisillä koko kasvot ovat pigmenttiläiskien peitossa. Muut ihmiset kyselevät miksi sinulla on likaa kasvoissa tai eivät ymmärrä, miksi ahdistaa mennä aurinkoisella säällä ulos. Auringosta tulee vihollinen, koska hetki auringossa = ruskeammat läiskät. Itse vältän katsomista peiliin esim vessoissa, koska kirkas ja sininen valo tuo läiskät esiin entistä pahemmin ja itku meinaa tulla että "miksi tämä on minun iho?". Samalla tavalla melasma vaikuttaa itsetuntoon ja mielialaan kuin paha akne tai psoriasis (ja lisänä vielä se, että melasmaa pahentaa ihana kesä ja ulkoilma, joista ei voi samalla tavalla nauttia).

Ap:lle: en löytänyt apua spot correctorista, jotenkin sen annostelu oli vaikeaa. Mutta Ordinaryn tuotteista tykkään. Toivottavasti sulle tuo spot corrector toimisi.

Vierailija
36/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. Viisi vuotta olen nyt kärsinyt tästä. Mikään voide ei auta, viikset ovat rumat ja häiritsevät edelleen. Sanokaa nyt joku, että menisi edes ajan kanssa ohi!

Alkaa mennä elämänilo oikeasti, kun tutut ja läheisetkin ihmiset katsovat vain ylähuulta, eikä silmiin :(

ap

No en tiedä mistä johtui, mutta minulla meni pitkäksi aikaa ohi. Sain otsaani melasmaläikän pariksi vuodeksi kun olin 30 ja olihan se ahdistavaa. Sitten yhtenä kesänä se ei enää tullutkaan. Tänä vuonna tuli poskeen euron kolikon kokoinen läntti, mutta ehkä ikä ja jonkunlainen edistyminen itsensä hyväksymisessä (aiemmin ollut tosi huono itsetunto) sai aikaan ettei hetkauttanut enää. :) Monta vuotta pysyi siis poissa.

Vierailija
37/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tullut monena vuonna iso, ruskea läiskä otsaan. Erottuu selvästi. Katoaa talveksi. Ei auta aurinkovoiteet koska aktivoituu pupillien kautta tulevasta valosta myös. Tee halpa c-vitamiiniliuos: apteekista askorbiinihappoa, sekoitat veteen ja sivelet kasvoille joka ilta.

Vierailija
38/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytät hormonaalista ehkäisyä, lopeta se. Mulla hävisi pigmenttiviikset pillereiden lopettamisen myötä. Otsassa vielä jotain läikkää raskauden seurauksena, mutta eiköhän se siitä hälvene.

Mulla taasen puhkesi, kun lopetin e-pillerit.

Vierailija
39/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostanpa vielä tätä. Onko jollain kokemusta Eucerin Anti-Pigment-voiteesta tai Spot Correctorista? Tilasin nämä juuri Englannista, kun sikäläisessä "Melasman uhrit" -Facebook-ryhmässä vannotaan noiden nimeen. Toivon todella, että auttavat.

ap

Älä nyt suutu mutta tuskin auttaa. MIKÄÄN EI AUTA. Olen kokeillut isispharman, cliniquen, clarinsin, eucerinin, arbutinin, retinolin, kalliita seerumeita eri merkeiltä, reseptillä avitcidin, kaikki vaalentajat. Rahaa menny tuhansia euroja. Ja ei auta.

Pahinta on että ihotautilääkärin laserkaan ei auta. Lääkri arvioi että mulla nää on niin syvällä ihon kerroksissa että laser voi vaan PAHENTAA tilannetta. Pinnassa oleviin laser voi auttaa.

Mulle nää tuli v 2011 raskauden aikana kesällä ja siitä lähtien ovat olleet. Talvella vähän vaalenee ja keväällä palaa. Ei auta sk50 ja aurinkolasit, varsinkin kun nykytieto on se että käpylisäke aivoissa aktivoi tämän mekanismin. Eli kun aivot saa signaalin valista, alkaa tummeneminen.

Mulla on iho tosiaan kuin kartta, isoja tummia läiskiä koko naamari täynnä. Mikään ei auta kuin raivoisa meikkaaminen. Inhoon meilkaamista mutta en kestä ihmisten kommenttejakaan.

Vierailija
40/58 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt eucerinin pigmenttikynää, jonka pitäisi vaalentaa pigmenttiläikkiä. Ei ole auttanut minusta yhtään otsan melasmaan. Käytän hattua kesällä, mutta silti se tulee. Toki voi olla, että olisi vielä pahempi ilman noita kahta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi