Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EN HALUA MENNÄ synnytysvalmennukseen, mutta neuvolassa terveydenhoitaja painostaa menemään

Odottaja ihmettelee suuresti
06.09.2016 |

Hei!
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en todellakasn halua mennä synnytysvalmennukseen.
Minulla tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin.
En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan.
Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain.
Minä uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt ja lääkärit kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan.
Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut neuvolassa, että en halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri.
Viime viikolla tokaisi närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen.
Onko todellakin niin, että minun on pakko mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan terveydenhoitaja tyytyväinen?
Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette?
Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattaa mennä?
Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan?
Kokemuksia?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä käy päin vastoin, että saat rauhan itsellesi kun tiedät missä teet ja mitä.

Vierailija
82/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia, minkä TAYSsin synnytysvalmennuksessa koin jälkikäteen hyödylliseksi oli se synnyttämään tulevien vastaanottotiskin sijainti. Muuten siellä esiteltiin powerpointteina heidän eri värisiä synnytyssalejaan, vaikkei sitä salia saakaan itse valita. En siis ymmärrä mitä silläkään tiedolla teen, että niitä synnytyssaleja on eri värisiä. Tai että joissain saleissa on keinutuoli ja joissain jumppapallo.

En muista, että niitä kivunlievityskeinoja olisi esitelty vaan kerrottiin niiden olevan nimenomaan vaan lievitystä varten eikä viemään kipuja täysin pois. Ja kovasti painotettiin, ettei synnytystä voi kotikonstein, esimerkiksi saunomalla, käynnistää. Toisaalta myös valmentajien mukaan on turha tehdä mitään alustavia suunnitelmia mistään aktiivisesta tai luomusynnytyksestä kun sitä ei ikinä tiedä etukäteen millainen se synnytys tulee olemaan.

Eli AP, sinuna kävisin ehkä sen vastaanottotiskin sijainnin selvittämässä, että synnyttämään mennessä tiedät minne menet. Sikäli jos paikka ei ole sinulle ennestään yhtään tuttu, synnytyksen ollessa jo käynnissä sitä ei hirveästi haluaisi haahuilla pitkin poikin käytäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ehtinyt synnytysvalmennukseen ollenkaan esikoisen aikana, lapsi syntyi 3 viikkoa etuajassa, sunnuntaina ja seuraavana torstaina olis ollu vasta se valmennus. Olin myös samanlainen kuin ap, en halunnut tietää etukäteen etten ala pelkäämään liikaa, halusin tietää vasta valmennuksessa, mutta typerä neuvolan akka laittoi sen mulle liian myöhään. Siihen aikaan ei ollut vielä nettiä, joten en oikeasti tiennyt tarpeeksi synnytyksen kulusta, en tiennyt esim. sitä että kuinka kauan ponnistusvaihe kestää yleensä, joten luulin kuolevani, eikä hoitajat vastanneet kun kyselin kuinka kauan tätä vielä kestää, sanoivat vaan että ei sitä voi tietää. luulin että kestää vielä vaikka vuorokauden, vaikka ei kestänyt kuin muutaman ponnistuksen.

14 vuotta myöhemmin sain kaksoset, ja sanoin että haluan valmennukseen jo senkin takia että edellisestä synnytyksestä oli niin kauan, ja uusi kaupunki, vieras sairaala, ja miehellä ei ollut kokemusta synnytyksestä, millään ei hoitaja meinannut laittaa meitä valmennukseen, ja lopulta laittoi, taas liian myöhään kun lapset syntyi 2kk etuajassa. Kun oltiin keskolasta reilu kuukauden ikäisten lasten kanssa lähdössä kotiin, tuli sinne tutustumaan se ryhmä johon meidät oli neuvolan akka ilmoittanut. Kyllä olis se tutustuminen auttanut asioita. Jäi tunne että ne synnytysvalmennukset on jotenkin niin kalliita että vain parhaat ihmiset niihin pääsee, ja toivotaan että kun laittaa ajan sinne lähelle laskettua aikaa, ei tarvi kaikenmaailman luusereille mitään kertoa ja paikkoja esitellä. Minä tiesin etukäteen että ihan varmasti kaksoset syntyy etuajassa, ja neuvolassakin sen tiesivät, se oli silkkaa vittuilua ettei valmennukseen päästy.

Vierailija
84/88 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Kaiken tiedon saa muualta ja lisäksi vältyt potentiaalisesti KAMMOTTAVILTA tunteet-ihmissuhteet-käsitystulevastalapsesta -pakkoavautumisilta.

Esikoista odottaessa käytiin, koska se "kuuluu asiaan" ja heti kättelyssä ekalla kerralla siellä alettiin tentata tunteista tulevaa lasta kohtaan ja siitä, millainen lapsi sieltä on tulossa ja parisuhteen voimavaroista jne. Mä olen ihan avoin ihminen ja en yleensä kammoa edes näitä höpsöjä tutustumisleikkejä, mutta tää oli oikeasti niin surkeasti ja ahdistavasti vedetty tilaisuus, että huh. Tulevat isät vietiin toiseen huoneeseen bondaamaan keskenään jne. Siis ekalla kerralla!

Käytä terkkarin kanssa toista seuraavista strategioista:

1. Sano, että varasit ajan ja olet menossa. Et oikeasti varaa sitä ja kun aika on mennyt, hups, olitkin kipeänä etkä voinut mennä.

2. Sano suoraan, että et aio mennä. Kaikkiin jatkopainostuksiin hymyilet vaan ja sanot vaikka "joo". Jos terkkari ottaa seurauksena negatiivisen asenteen sinua kohtaan, niin pyydä että saat vaihtaa terkkaria.

p.s. mä arvostan suuresti Suomen neuvolajärjestelmää, mutta synnytysvalmennuksessa on monissa paikoissa vikaa.

Apua, ap tosiaan puhui SYNNYTYSvalmennuksesta ja mä avauduin tuossa yllä PERHEvalmennuksesta...taisi olla tarve purkaa traumaani. Mutta edelleen ap, sun ei ole pakko mennä :)

Vierailija
85/88 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se valmennus sisällä mitään tuskasta kiljuvien synnyttäjien videoita tms. turha sitä on pelätä. Enimmäkseen valmennus on turhaa höpötystä ja raivostuttavia ryhmäytymisleikkejä ison ryhmän kanssa. Jos et halua osallistua, sanot vain ei kiitos, en tunne tarvetta valmennukseen osallistumiseen. Synnytys aiheuttaa kipua, joudut olemaan sairaalassa ja synnyttämään. Paikalla on kätilö, mahdollisesti muutakin sairaalan henkilökuntaa ja mitään et voi suunnitella 100% varmasti etukäteen, näin se menee olit käynyt valmennuksessa tai et. Sairaalassa osastolla saa neuvoja ja apua, jos on joku ongelma. Sen jälkeen pärjää kyllä kotona ja myöhemmin lisätietoa saa neuvolasta.

Ihmettelen, missä vielä pääsee tutustumaan sairaalaan etukäteen, luulin että se lopetettiin jo viime vuosikymmenellä.

Vierailija
86/88 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa kätilö käy vain välillä tsekkaamassa vointiasi. Käytännössä siellä ollaan kaksin tukihenkilön kanssa. Kätilö on koko ajan paikalla vasta, kun ponnistusvaihe alkaa. Ei niissä kivuissa ja mielentilassa osaa tai edes muista kysellä mitään. Siksi kannattaa ottaa asioista selvää etukäteen.

Vierailija
87/88 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vali, vali.

Vierailija
88/88 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vuonna 2009 kyseinen valmennus ei ollut mikään synnytysvalmennus vaan perhevalmennus (tässä on varmaan kuntakohtaisia eroja, luulen?). Raahasin lievästi vastahakoisen mieheni sinne, koska luulin että saadaan synnytystä varten hyödyllistä tietoa. Kuvitelkaa persoonaltaan hieman varautuneen mieheni ilme (ja minun myös!), kun ohjaaja jakoi meidät ryhmiin puhumaan tunteista ja omista lapsuudenkokemuksista ventovieraiden pariskuntien kanssa. Tapaamiskertoja oli muistaakseni 5 tai 7 ja ainoastaan yhdellä kerralla, viimeisellä kaiken lisäksi, käsiteltiin itse synnytystä. Mitään hyötyä kurssista ei ollut. Sellaista vaivautunutta liirum laarumia ventovieraiden kesken. Lisäksi kurssiin aikaisempina vuosina kuuluneet tutustumiskäynnit synnytyssairaalaan oli lopetettu kiire-, säästö- ja muista nykyajan "tehokkuus" syistä. Eli kurssista ei synnytyksen kannalta ollut todellakaan yhtään minkäänlaista hyötyä. Mutta tulipahan verorahoja taas käytettyä "järkevästi".

Meillä oli Espoossa samaa turhaa lätinää 2009, en edes muista että synnytyksestä olisi puhuttu oikeasti mitään hyödyllistä. Sairaalaan pääsi vielä tutustumaan, mutta sinne olisi päässyt ilman "valmennuskurssia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän