EN HALUA MENNÄ synnytysvalmennukseen, mutta neuvolassa terveydenhoitaja painostaa menemään
Hei!
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en todellakasn halua mennä synnytysvalmennukseen.
Minulla tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin.
En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan.
Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain.
Minä uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt ja lääkärit kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan.
Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut neuvolassa, että en halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri.
Viime viikolla tokaisi närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen.
Onko todellakin niin, että minun on pakko mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan terveydenhoitaja tyytyväinen?
Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette?
Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattaa mennä?
Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan?
Kokemuksia?
Kommentit (88)
Ei tuo ole itsesuojeluvaisto vaan silkkaa tyhmyyttä. Olet aika hukassa siellä, kun et tiedä mistään mitään.
Ja aikaa tehdä päätöksiä vähän ja ymmärryskin kuutamolla kun aika käsillä
Mä en käynyt, kolme lasta sain punnerrettua maailmaan ja hengissäkin ovat, nuorin nyt kolmannella luokalla. Ja kaiken huipuksi olin sitten vauvan kanssa mallikappaleena neuvolan synnytysvalmennuskurssilla:)
Näytetäänkö siellä joku alaston synnytys video?? Meinaa kohta menen taysin valmennukseen . ...
Kyllä olisi hyvä valmistautua synnytykseen. Ainakin sinun olisi hyvä tietää, mitä synnytyksen eri vaiheissa tapahtuu ja milloin tulee lähteä sairaalaan. Ei ole hyväksi sysätä ahdistavia asioita syrjään. Silloin ne alkavat yllättäen ahdistamaan entistä enemmän.
Täällä päin ei edes järjestetä enää synnytysvalmennusta. Ole menemättä, ei ne pakollisia ole.
Trine kirjoitti:
Ei tuo ole itsesuojeluvaisto vaan silkkaa tyhmyyttä. Olet aika hukassa siellä, kun et tiedä mistään mitään.
Mä ajattelin synnytyksestä vähän samalla tavalla kuin mistä tahansa muustakin sairaala- ja terveyskeskusasioinnista. En minä jotain tavallista lääkärintarkastustakaan varten opiskele etukäteen kaikkia mahdollisia proseduureja ja käy tapaamassa lääkäriä ennakolta.
Hyvin meni, enkä ollut mitenkään pihalla mistään. Synnytys etenee yleensä oikeasti aika hitaasti ja siinä ehtii kyllä kymmeneen kertaan kyselemään jos joku asia askarruttaa. Eri asia ehkä silloin jos tietää ehdottomasti haluvansa vaikka pelkosektion, jonkun tietyn synnytysasennon, kivunlievitysmenetelmän jne.
Ei sinne tarvi mennä jos et halua. Sanot vain tiukasti ei.
Ehkä tosin terveydenhoitaja luulee, että pelkäät synnytystä ja valmennuksesta olisi apua sinulle.
Minuakin th painosti menemään synntysvalmennukseen, katsoi minulle ryhmät valmiiksi yms. Vaikka oli jo raskauden alusta asti tiedossa, että vauva syntyy suunnitellulla sektiolla yliopistollisessa sairaalassa.
Ei siellä oikeasti ollut mitään hyödyllistä tietoa. Kun synnytys tuli, niin annoin kaiken vain tapahtua, ja hyvin meni. Toisaalta ei siellä käsitelty mitään siitäkään, jos ei olisi mennyt hyvin. Ihan täysturhaa touhua.
Anna painostaa, tarvitseeko tuosta niin ahdistua.
Minä en käynyt valmennuksessa. Kyllä siitä useamman kerran mainittiin ja suositeltiin, mutta en kokenut saavani siitä hyötyä.
Mitä kaikkea siellä valmennuksessa käydään läpi? Siis katsotaanko siellä joku video? :O
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisi hyvä valmistautua synnytykseen. Ainakin sinun olisi hyvä tietää, mitä synnytyksen eri vaiheissa tapahtuu ja milloin tulee lähteä sairaalaan. Ei ole hyväksi sysätä ahdistavia asioita syrjään. Silloin ne alkavat yllättäen ahdistamaan entistä enemmän.
Samaa mieltä. Asia on nimittäin niin, että koko synnytyksen ajan ei suinkaan olla siellä sairaalassa kätilöiden ja lääkärien huomassa, vaan kotona niiden kipujen kanssa. Jos synnytyksessä pelkää sitä kipua, ei kannata tuudittautua täysin siihen, että minä otan sitten kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Nimittäin asia on niin, että synnytys voi kestää todella pitkän aikaa sellaisena, että synnyttäjä on kotona niiden supistusten kanssa. Kivunlievitystä ei voi saada liian aikaisessa vaiheessa, muttei myöskään liian myöhäisessä (jos on jo lähes ponnistusvaiheessa tullessaan sairaalaan). Sen takia on hyvä tietää synnytyksen kulusta ja asennoitua jo etukäteen siihen kipuun. Mielestäni on myös hyvä harjoitella hengityksen avulla rentoutumista, koska kuten jo kahdesti sanoin, sitä kivunlievitystä ei todella saa heti ensimmäisen supistuksen tultua. Jännittäminen lisää kipua ja voi myös pitkittää synnytystä.
En käynyt. Ei kyllä painostettukaan. Asiallista tietoa synnytyksistä, kivunhoidosta ym. on saatavilla nykyään helposti. Keskustelua ja vertaistukea en muilta odottajilta kaivannut, lähinnä sellainen ajatus ahdisti. Sairaalamaailma oli tuttu ennestään, joten senkään takia ei ollut hinkua. Kyllä ne synnytysvalmennukset ihan vapaaehtoisia ovat.
En minäkään käynyt ja synnytys sujui ihan normaalisti.
Meidän kaupungissa ei tuollaista edes ole, mutta hyvin meni synnytys. Ehkä parempi vaan kun antoi mennä omalla painollaan ja kuunteli kätilön ohjeita. Ei sitä synnytystä voi suunnitelmallisesti tehdä, tilanteen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika! Tietenkin synnytykseen pitää ja voi valmistautua. Mutta ei se neuvolan järjestämä synnytysvalmennus ole ainoa oikea paikka saada tietoa!
Ei ole pakko mennä. Itse synnytyksen jälkeen toivoin, että a) olisin ehtinyt neuvolan synnytysvalmennukseen b) olisin itse ottanut synnytyksen kulusta yms. enemmän selvää ennen synnytystä. Menin hyvin ummikkona synnyttämään ja perseelleen se tietysti meni. Itse suosittelen ottamaan selvää asioista ennen synnytystä. Tämä on myös kätilöiden toive ja he ovatkin ajaneet parempia synnytysvalmennuksia neuvoloihin. Nykyisellään kun niissä keskitytään lähinnä luettelemaan ( lääkkellisiä) kivunlievitysmenetelmiä. Mutta ihan itse saat toki valita. Suosittelen kuitenkin lämpimästi perehtymään jotenkin aiheeseen ennen synnytystä.
http://www.pshp.fi/fi-FI/Raskaus_ja_synnytys/Synnytys/Videot
Tässä treläisille hyviä videoita.
Älä sitten mene. Yksinkertaista.