EN HALUA MENNÄ synnytysvalmennukseen, mutta neuvolassa terveydenhoitaja painostaa menemään
Hei!
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en todellakasn halua mennä synnytysvalmennukseen.
Minulla tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin.
En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan.
Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain.
Minä uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt ja lääkärit kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan.
Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut neuvolassa, että en halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri.
Viime viikolla tokaisi närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen.
Onko todellakin niin, että minun on pakko mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan terveydenhoitaja tyytyväinen?
Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette?
Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattaa mennä?
Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan?
Kokemuksia?
Kommentit (88)
Synnytyksern voi valmistautua ilman tuollaistakin käyntiä.
Lue kivunlievityksistä ja katso etukäteen mihin pitää mennä kun synnytyskäynnistyy. Niillä pärjäät hyvin .
Kun tosi on kyseessä niin kyllä kätilöt sinua auttavat sairaalassa.
Menen itse vain imetys ja vauvanhoito valmennukseen koska minua kiinnostaa eniten se. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä.. Entä jos lapselle tapahtuu jotain, koska toimit väärin tai et toimi? Pystytkö elämään sen kanssa?
Ohis mutta mikä voisi olla tällainen juttu, jonka synnytysvalmennuksessa käynti pelastaisi? Meillä siellä infossa ainakin kerrottiin juuri tuollaista yleistä sairaalantoimintaa että mistä löytyy parkkipaikat, isälle on hyvä ottaa evästä mukaan, kahviautomaatti löytyy aulasta ja toimii myös kortilla...
En mennyt, koska suunniteltu sektio. Toisekseen, äitini on kätilö, joka on näyttänyt synnytysvideon minulle jo nuorena, sekä kertoillut yhtä sun toista asian tiimoilta.
Synnytyksen jälkeen oli kyllä kiva saada tukea äidiltä, joka niin luontevasti hoiti ja käsitteli vastasyntynyttä, sekä laittoi minulle kotona sektiohaavan tukemiseksi tiukan liinan lantion ympärille. Oli paljon helpompi olla sen jälkeen. Sorry, tämä jo ohi aiheen...
En käynyt synnytysvalmennuksessa ,mutta kävin tutustumiskäynnillä kättärillä ja siinä tunnissa tulikin kaikki oleellinen käytyä läpi ja nähtyä synnytyshuone sekä vuodeosasto.
N22
En mennyt itse, eikä painostettu. Otin itse selvää asioista sen mitä halusin. Mäkään en tahtonut nähdä videoita tai synnytyssalia, mutta kannattaa tutustua edes niihin kivunlievityksiin. Itse lueskelin jotain juttuja synnytyksen käynnistymisestä ja kulusta ja ajasta sairaalassa vauvan syntymän jälkeen. Esim. HUS:n sivuilla on ihan hyviä juttuja luettavaksi ja vähän etukäteen tiedoksi.
Kätilöt ja lääkärit eivät kuitenkaan voi sun puolesta synnyttää ja vauvan hoidonkin oppii vaan tekemällä.
Kannattaa nyt edes noihin kivunlievityksiin perehtyä, niin osaat ehkä sitten pyytää ja tiedät mitä on tarjolla ja miten kivunlievitys laitetaan.
Kiva, että oot noin luottavaisin mielin liikkeellä, mutta sinä sen raskaimman työn siellä synnärillä teet. Et voi kuitenkaan ihan "kätilöt hoitaa" -asenteella mennä synnyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Näytetäänkö siellä joku alaston synnytys video?? Meinaa kohta menen taysin valmennukseen . ...
Eikun synnyttäjä synnyttää legginseihin
Eihän sinne pakko ole mennä, mutta olethan ottanut huomioon esim. tilanteen, jossa lapsivesi menee nopeasti ja runsaana, että tiedät millä tavalla sairaalaan mennään siinä vaiheessa? Mm tällaisia asioita siellä käydään läpi.
Oot kätilön inhokki "potilas", jos menet täysin mitään tietämättömänä synnyttämään ja oletat, että sun puolesta tyyliin synnytetään se vauvaki valmiiks.
Ei ole mikään pakko mennä valmennukseen, eikä siitä synnytyksen kannalta niin hirveitä hyötynyt muutenkaan. Mutta synnytykseen kannattaa tutustua, lainata vaikka kirja aiheesta tai jutella kaverien kanssa. Itse en esikoisen kohdalla tutustunut kuin noihin perusjuttuihin synnytyksen suhteen ja olin paljon passiivisempi, ajattelin että sittempä sen näkee, ja kipu vei niin mennessään, etten edes muista nopeasta synnytyksestä paljoa. Toiseen synnytykseen valmistauduin hieman aktiivisemmin, mietin miten pysyn rentona, mietin omia toiveitani synnytyksen suhteen, miten pärjätä kivun kanssa ja että saisin hyvin rennon synnytyksen. Kokemus oli ihan toisenlainen, vaikka eka synnytyskin oli kokemuksena ihan hyvä, mutta toisessa osasin pitää itseni rentona ja synnytin lopen ilman mitään puudutuksia. Ja toinen mihin kannattaa perehtyä, on imetys, jos haluat imettää, se ei nimittäin useinkaan onnistu vaan niin että laittaa tissin vauvan suuhun ja sillä siisti, tarvitsee tietää perusasiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä.. Entä jos lapselle tapahtuu jotain, koska toimit väärin tai et toimi? Pystytkö elämään sen kanssa?
Ai valmennus takaa sen että lapsi syntyy elävänä ?? Oletko tyhmä.
En ole ketä lainasit, mutta ei tietenkään takaa. Edes pätevä ja kokenut kätilökään ei sitä takaa että lapsi syntyy elävänä.
Tiedän että synnytysvalmennukset on hyvin erilaisia mutta minusta ei ole kovin turvallista jos synnyttäjä ei halua tietää etukäteen lähes mitään synnytyksestä. Jo heti alussa asiat voi mennä pahasti pieleen jos vaikka napanuora luiskahtaa ulos vesien mentyä tai jos lapsiveden väriä ei ole tajunnut huomioida.
Nämä asiat voi itsekkin opiskella vaikka netistä mutta minusta tämmöiset asiat kuuluu jokaisen tietää. Ja mieluusti myös ne asiat mitkä edistää synnytystä ja mitkä hidastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko mennä valmennukseen, eikä siitä synnytyksen kannalta niin hirveitä hyötynyt muutenkaan. Mutta synnytykseen kannattaa tutustua, lainata vaikka kirja aiheesta tai jutella kaverien kanssa. Itse en esikoisen kohdalla tutustunut kuin noihin perusjuttuihin synnytyksen suhteen ja olin paljon passiivisempi, ajattelin että sittempä sen näkee, ja kipu vei niin mennessään, etten edes muista nopeasta synnytyksestä paljoa. Toiseen synnytykseen valmistauduin hieman aktiivisemmin, mietin miten pysyn rentona, mietin omia toiveitani synnytyksen suhteen, miten pärjätä kivun kanssa ja että saisin hyvin rennon synnytyksen. Kokemus oli ihan toisenlainen, vaikka eka synnytyskin oli kokemuksena ihan hyvä, mutta toisessa osasin pitää itseni rentona ja synnytin lopen ilman mitään puudutuksia. Ja toinen mihin kannattaa perehtyä, on imetys, jos haluat imettää, se ei nimittäin useinkaan onnistu vaan niin että laittaa tissin vauvan suuhun ja sillä siisti, tarvitsee tietää perusasiat.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksei imetys usein onnistu niin, että tissi lapsen suuhun? Mulla ainakin meni imetys juuri noin. Lisäksi synnärillä tarkistettiin, että imuote on oikea, sitäkään ei tarvinnut itse osata katsoa. En siis kysy pahalla vaan ihan mielenkiinnosta, sain nimittäin itse ihan ihmeellisen kuvan imetyksestä siellä valmennuksessa, ja oikeasti se olikin yksinkertaista ja luonnollista.
On se kumma. Me veronmaksajat kustannamme erilaisia palveluja ja sitten teille nirppanokille ei kelpaa yhteiskunnan tarjoama ilmaispalvelu. Älkää sitten jälkeen päin tulko kitisemään, kun kukaan ei kertonut mitään ... No joo, eiväthän ne meidän esiäitimmekään missään neuvoloissa ja valmennuksissa juosseet, mutta maalla asuvina niillä oli monta etua puolellaan, alkaen vaikkapa lehmän poikimisesta (synnytys se on sekin!) aina itseoppineisiin paarmuskoihin asti, jotka pitivät huolen valistamisesta ja hoitivat synnytyksen siinä kuin nykyiset korkeasti oppineet kätilötkin.
Ei noista valmennuksista ole mitään hyötyä, koska triviaali tieto löytyy netistä ja mahdollisia ongelmakohtia ei käsitellä. Ja todellisuudessa sut voidaan siellä synnytyssalissa pakottaa makaamaan paikoillaan, vaikka itse olisit suunnitellut tai haluaisit mitä. Ja kivunlievityksen saanti riippuu lääkärin kiireistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miksei imetys usein onnistu niin, että tissi lapsen suuhun? Mulla ainakin meni imetys juuri noin. Lisäksi synnärillä tarkistettiin, että imuote on oikea, sitäkään ei tarvinnut itse osata katsoa. En siis kysy pahalla vaan ihan mielenkiinnosta, sain nimittäin itse ihan ihmeellisen kuvan imetyksestä siellä valmennuksessa, ja oikeasti se olikin yksinkertaista ja luonnollista.
Kyllähän se siis osalla meneekin niin, mutta useimmiten siinä voi tulla alussa jotain hankaluutta, ja esim. Nännien arkuus/kipu on alussa hyvälläkin imuotteella yleistä, samoin rinnat voi pakkautua todella kipeästi, jos ei osaa yhtään varautua tuollaiseen, niin se voi säikäyttää. Itselleni oli yllätys, että imetys sattui alussa niin paljon, ja jos en olisi tiennyt, että se menee kyllä ohi ja esim. Mistä tietää että maito riittää, niin olisin voinut luulla, että homma menee ihan pieleen. Vauva kun söi koko ajan ja tissit tuntui ensin räjähtävän totaalisesti. Myös tämä perinteinen "maito vaan loppui, kun vauva oli 3kk" eli ei tunneta esim. Tiheän imun kausia, rintaraivareita yms, on saanut äärimmäisen monet antamaan lisämaitoa vauvalle, ja oma maitomäärä onkin sen vuoksi lähtenyt hiipumaan. Suomessa täysimetetään ihan surkean vähän edelleen prosentuaalisesti, ja hyvin lyhyen aikaa, onneksi nyt imetystietoutta on pyritty lisäämään, ne on usein sukupolvelta toiselle siirtyviä kokemuksia, että kun ei äidilläkään maito riittänyt, niin ei riitä tyttärelläkään, vaikka suurimmassa osassa syy on tiedon puute.
Imetys voi aluksi sattua ihan saatanallisesti, ja siinä vaiheessa moni ihminen tarvitsee vähän tukea kannustamaan, että kaikki on hyvin ja se helpottuu vähitellen, kunhan kärsii sen alun läpi.
Kannattaahan sielä valmennuksessa edes käydä katsomassa, että millaista sisältöä siellä on. Jos alkaa ahdistaa liikaa, niin vaikkapa pahoinvoinnin varjolla voi hyvin lähteä kesken pois.
No tuskin se synnytysvalmennus on mikään avaimet käteen synnytyspaketti ja onni / varmuus tulevaan. Liirun laarua selitellään noin ympäripyöreästi ja kaunistellaan koko synnytystä. Ikävistä asioista ei puhuta sanaakaan.
Tätä sitten lähtisimme kuuntelemaan mieheni kanssa, joka tekee kiireisiä työpäiviä. Meille riittää se,että tiedämme mistä ovista menemme sisään ja olen hieman kivunlievityksestä lukenut. Mitä muuta voin tehdä?? Kirjoittaa tarinan kuinka minun synnytys menee. Ei. Sitä ei voi ennakkoon tietää. Luonto hoitaa hommansa,äidin tehtävä on rentoutua ja puskea vain läpi kivun, isä tukena ja hoitohenkilöt avustaa. Ei sen kummempaa. Ihme tähtitiedettä pitää tehdä synnytyksestä. Kauta aikojen on synnytetty, ei siihen jumankekka mitään valmennuksia tarvitse.
Valmennukset tehty siksi, koska tympääntyneet, ärsyyntyneet ja muutenkin naama norsun v:lla olevien kätilöiden ei tarvitse (eivät vain jaksa) paneutua joka äitiin. Eli valmennukset tehty helpoottaakseen kätilöiden työtä.
Ei perhevalmennuksiin ole pakko mennä. Voit käydä vaan niillä kerroilla joissa on mielestäsi hyödyllistä tietoa ja aihepiiriä. Kävin itse vain yhdessä valmennuksessa, missä käytiin läpi eri kivunlievitykset ja synnytyksen kulku, oli hyödyllisin. Mikään pakkohan siihenkään ei olisi ollut osallistua ja samat tiedot olin lukenut netistä, neuvolan oppaista ja kirjoista jo etukäteen. Aika vähän tuli uutta asiaa. Kalvosulkeisia ja katsottiin video, jossa synnytys oli paljon vaikeampi kuin mulla itellä. Noh kai sekin oli "hyödyllistä" että varautui paljon pahempaan :D.
Perhevalmennuksia oli täällä useampia, aiheita oli mm. raskauden aikainen liikunta ja ravitsemus sekä seksielämä. En käynyt noissa valmennuksissa, koska 15v liikuntaharrastustausta ja tieto terveellisestä ruokavaliosta oli jo muutenkin. Raskaudenaikainen seksielämäkin mielestäni ihan maalaisjärjellä toteutettavissa oman voinnin mukaan :D. Olin 33v ekassa raskaudessa, ja uskon että esimerkiksi mua 15v nuoremmat hyötyivät noista luennoista enemmän.