Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EN HALUA MENNÄ synnytysvalmennukseen, mutta neuvolassa terveydenhoitaja painostaa menemään

Odottaja ihmettelee suuresti
06.09.2016 |

Hei!
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en todellakasn halua mennä synnytysvalmennukseen.
Minulla tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin.
En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan.
Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain.
Minä uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt ja lääkärit kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan.
Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut neuvolassa, että en halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri.
Viime viikolla tokaisi närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen.
Onko todellakin niin, että minun on pakko mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan terveydenhoitaja tyytyväinen?
Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette?
Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattaa mennä?
Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan?
Kokemuksia?

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä asioista saa itsekin otettua selvää, jos haluaa; ei siihen tarvitse toisten valmiiksi pureksimaa valmennusta.

Ihan hyvä toki, että sellainen on niille, jotka sinne haluavat.

Vierailija
22/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään hyötyä ainakaan mulle. Siellä kerrotaan miten oppikirjamainen synnytys etenee. Todellisuus onkin sitten ihan muuta. Siellä esim. vakuuteltiin pelkääviä synnyttäjiä, että juujuu, ensisynnyttäjä ehtii aina saada epiduraalin ja luvattiin, että synnyttäjää kuunneltaisiin synnytyksensä aikana. No, en saanut epiduraalia eikä toiveitani huomioitu mitenkään. Myös imetys meni aivan eri tavalla kuin siellä kerrottiin. Tiedoksi muillekin, että älkää uskoko kaikkea mitä siellä kerrotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko jos ei halua. Vauva syntyy joka tapauksessa.

Minä en mennyt ja ainoa asia, mitä olisin halunnut tietää etukäteen oli se, että ne jälkeisetkin pitää synnyttää. En ollut vaan ajatellut asiaa, vaikka luontofilmejä olenkin katsellut pienestä pitäen. Muuten synnytys meni mielestäni hyvin, jopa ilman piikitettäviä kivunlievityksiä.

Vierailija
24/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea siellä valmennuksessa käydään läpi? Siis katsotaanko siellä joku video? :O

Meillä oli pp-show synnytyksen kulusta: käytiin homma läpi alkaen siitä että miten sairaalaan tullaan, mihin auton saa parkkiin, milloin pääovi on auki ja milloin tullaan sivuovesta jne. ja kierrettiin katsomassa huoneita. Ei ollut mitään videota. Tästä on aikaa muutama vuosi, nyt kun katsoin niin meidän sairaala on siirtänyt tämän infon nettiin (pp-show löytyy sieltä) ja youtubeen on tehty videoita, joissa kätilö kertoo samat asiat.

Vierailija
25/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä synnytysvalmennus oli kaksi kertaa, joista ekalla kerralla neuvolantäti luki suoraan näytötöltä teksit, jotka heijastettiin valkokankaalle.  Sanoin etten tule seuraavalla keralla, koska osaan itsekkin lukea ääneen tarvittaessa tekstit oppaasta. Hieman loukkaantunutta porukkaa.

Vierailija
26/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä asioista saa itsekin otettua selvää, jos haluaa; ei siihen tarvitse toisten valmiiksi pureksimaa valmennusta.

Niin jos haluaa...Aloittajahan sanoi, että hän ei halua MITÄÄN tietoa, ei yhtään mitään etukäteen...

Juu, onnea vaan ja menestystä. Tiedoksi vaan, että sinua ei siellä paapota 24/7, kätilö ei ole vieressäsi joka hetki pitämässä kädestä ja kertomassa missä mennään. On hyvä tietää synnytyksen kulusta ja miksi mitäkin asioita tehdään.  

Vierailija
27/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

,

Vierailija
28/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä mitään järkevää kerrota kuitenkaan, puhutaan tunteista ja nalle-korteilla kerrotaan päivän fiiliksiä. Jos yritit esittää kysymyksiä että mitäs jos kaikki ei mene hyvin niin laa laa lallatilaa on vastauksena.

Vierailija
29/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene.

Vierailija
30/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vuonna 2009 kyseinen valmennus ei ollut mikään synnytysvalmennus vaan perhevalmennus (tässä on varmaan kuntakohtaisia eroja, luulen?). Raahasin lievästi vastahakoisen mieheni sinne, koska luulin että saadaan synnytystä varten hyödyllistä tietoa. Kuvitelkaa persoonaltaan hieman varautuneen mieheni ilme (ja minun myös!), kun ohjaaja jakoi meidät ryhmiin puhumaan tunteista ja omista lapsuudenkokemuksista ventovieraiden pariskuntien kanssa. Tapaamiskertoja oli muistaakseni 5 tai 7 ja ainoastaan yhdellä kerralla, viimeisellä kaiken lisäksi, käsiteltiin itse synnytystä. Mitään hyötyä kurssista ei ollut. Sellaista vaivautunutta liirum laarumia ventovieraiden kesken. Lisäksi kurssiin aikaisempina vuosina kuuluneet tutustumiskäynnit synnytyssairaalaan oli lopetettu kiire-, säästö- ja muista nykyajan "tehokkuus" syistä. Eli kurssista ei synnytyksen kannalta ollut todellakaan yhtään minkäänlaista hyötyä. Mutta tulipahan verorahoja taas käytettyä "järkevästi".

Vierailija
31/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko mennä, tietenkään!

Vierailija
32/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mennyt kun se meni muuton vuoksi ohi. Hyvin selvisin synnytyksestä, kyllä mulle ainakin synnärillä kätilöt tarjosivat tietoa ja tukea. :) Tosin olin itse ottanut vähäsen selvää kivunlievityksistä, että ehkä sunkin kannattaa jos et valmennukseen halua mennä.

Vierailija
33/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli juurikin yllättävää miten paljon synnytyksessä ollaan ilman henkilökuntaa. Ja ettei kaikkia kivunlievityksiä voi saada milloin vaan, oikeestaan on aika paljonkin rajoituksia. Nää jutut olisi ollut hyvä sisäistää etukäteen...että homma voi olla yksinäistä ähinää enimmäkseen.

Vierailija
34/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio mennä. Olen nyt viikolla 26. Millä viikoilla niihin mennään.

Vierailija
35/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos haluaa...Aloittajahan sanoi, että hän ei halua MITÄÄN tietoa, ei yhtään mitään etukäteen...

Juu, onnea vaan ja menestystä. Tiedoksi vaan, että sinua ei siellä paapota 24/7, kätilö ei ole vieressäsi joka hetki pitämässä kädestä ja kertomassa missä mennään. On hyvä tietää synnytyksen kulusta ja miksi mitäkin asioita tehdään.  

Niin varmaan olis. Mutta ei sitä tietoa ainakaan meidän kunnan "synnytysvalmennuksesta" saa. Siellä keskustellaan ihmisten omista lapsuuden tarumoista ja siitä, miten traumat vaikuttaa omaan vanhemmuuteen. Hyviä asioita miettiä totta kai, mutta kyllä siinä vähän hämmentyy, kun on luullut saavansa tietoa synnytyksestä ja sen sijaan joutuu vieraiden ihmisten kanssa pienryhmissä miettimään oman lapsuutensa kipukohtia. Ja joo, tämä ei siis todella ole mikään erityisryhmää varten räätälöity hihhuli valmennus, vaan se yksi ja ainoa, joka tarjotaan kaikille.  

Vierailija
36/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä synnytysvalmennus oli kaksi kertaa, joista ekalla kerralla neuvolantäti luki suoraan näytötöltä teksit, jotka heijastettiin valkokankaalle.  Sanoin etten tule seuraavalla keralla, koska osaan itsekkin lukea ääneen tarvittaessa tekstit oppaasta. Hieman loukkaantunutta porukkaa.

No en toisaalta ihmettele, koska aika tökeröä käytöstä sulta. Ei tarvitse mennä seuraavaan infoon, jos siitä ei koe itselle mitään hyötyä mutta tuollainen tarpeeton vittuilu on ihan turhaa. Monilla tuo kalvojen ääneen lukeminen johtuu esiintymisjännityksestä ja siitä ettei osata olla luontevia esiintyjiä yleisön edessä. Eikä kätilö nyt mikään esiintymisammatti olekaan. Kyllä noita turhia infotilaisuuksia mahtuu maailmaan, synnytysvalmennuksessa käysään 1-2 kertaa koko elämän aikana. Minusta tilaisuus oli ihan hyvä vaikkei nyt mitään varsinaista uutta tietoa sieltä tullutkaan. Oli kiva nähdä sairaalan tilat livenä ja kysellä kätilöiltä kysymyksiä face-to-face ilman että oli kiire.

Vierailija
37/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku käynyt Tampereen Tays sairaalan valmennuksen? Mitä siellä tehtiin? Näyttäisi aina olevan torstaisin klo 15.30.

Vierailija
38/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä.. Entä jos lapselle tapahtuu jotain, koska toimit väärin tai et toimi? Pystytkö elämään sen kanssa?

Vierailija
39/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ole mikään pakko mennä. Itsekkää en mennyt, tosin tutkin asiaa itse netistä ja puhuin tuttujen jo synnyttäneiden kanssa, niin ei ihan tyhjän päällä ja ummikkona tarvinut kuitenkaan synnyttämään lähteä. Kovasti mäkättivät vielä jälkeenpäin mäkättivät, vaan tuskin pahaa tarkoittivat.

Vierailija
40/88 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä.. Entä jos lapselle tapahtuu jotain, koska toimit väärin tai et toimi? Pystytkö elämään sen kanssa?

Ai valmennus takaa sen että lapsi syntyy elävänä ?? Oletko tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi