EN HALUA MENNÄ synnytysvalmennukseen, mutta neuvolassa terveydenhoitaja painostaa menemään
Hei!
Minä olen alusta asti ollut sitä mieltä, että en todellakasn halua mennä synnytysvalmennukseen.
Minulla tieto lisää tuskaa ja uskon, että siinä synnytyksessä sitä tuskaa on jo ihan riittämiin muutenkin.
En halua tutustua synnytyssaliin etukäteen, en vuodeosastoihin, en tietää sen kummemmin kivunlievityksistä enkä oikein mistään muustakaan.
Kai tämä on sitä itsesuojeluvaistoa tai jotain.
Minä uskon, että kun synnytyksen aika koittaa, asiansa osaavat kätilöt ja lääkärit kyllä hoitavat hommansa hyvin ja neuvovat tilanteen mukaan.
Se, mitä haluaisin tietää on kaikki vauvanhoitoon ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvää.
Olen ilmoittanut neuvolassa, että en halua mennä synnytysvalmennukseen, mutta kerta toisensa jälkeen terveydenhoitaja yrittää puhua minua ympäri.
Viime viikolla tokaisi närkästyneellä äänellä, että kyllä sinun nyt olisi vaan hyvä varata se aika sinne valmennukseen.
Onko todellakin niin, että minun on pakko mennä synnytysvalmennukseen sen takia, että neuvolan terveydenhoitaja tyytyväinen?
Eikö minulla raskaana olevalla ja pian synnyttävällä naisella ole mitään oikeutta päättää näistä asioista itse?
Mitä mieltä te kanssasisaret olette?
Onko se synnytysvalmennus niin maailmoja mullistava tapahtuma, että sinne kannattaa mennä?
Annanko neuvolan tädille periksi ja varaan ajan?
Kokemuksia?
Kommentit (88)
Iiikks, synnytysvalemmukseen! Ihanaa <3 Saa jutella tunteista, toivomuksista ja luvataan, ettei synnytys yhtään satu <3 Se oli just sitä mitä sillä hetkellä tarvitsinkin! <3
Trine kirjoitti:
Ei tuo ole itsesuojeluvaisto vaan silkkaa tyhmyyttä. Olet aika hukassa siellä, kun et tiedä mistään mitään.
Meillä päin ei edes tarjottu synnytysvalmennusta kolme vuotta sitten ja en mielestäni sen enempää ollut hukassa kuin muutkaan äidit. Itse ymmärrän hyvin ap:n ajattelumallin, itsekään en menisi synnytysvalmennukseen ja olen ihan samaa mieltä, että tieto lisää tuskaa. Kyllä siellä synnytyksessä pärjää ilman mitään valmennuksia, ammattitaitoinen henkilökunta kyllä sanoo mitä kuuluu tehdä ja milloin.
Mitä väliä sillä on, että meneekö vai eikö mene synnytysvalmennukseen.
Ei se tee kenestäkään huonoa äitiä, jos et halua mennä. Piste.
Jyväskylän synnytysvalmennus v. 2015. Käytiin läpi nettisivut, minne tullaan synnyttämään, kenelle soittaa ja missä tilanteessa, synnytystavat ja kivunlievitysvaihtoehdot. Kaikki powerpointtina, ei videoita, ei kuvia. Ihan turha oli koko valmennus. Kaikentiedon olin netistä lukenut jo kuukausia aiemmin.
SINÄ ap olet se synnyttäjä, ei kätilö ja lääkäri. Kyllä tuntuisi kamalalta lähteä synnytykseen ajatuksella "kätilöt hoitakoot hommansa" ja itsellä ei olisi mitään käsitystä mistään. Sä pystyt itse vaikuttamaan synnytyksen kulkuun ja myös kipuun yllättävän paljon! Miten joku voi olla tollasella asenteella.
Älä mene. Kaiken tiedon saa muualta ja lisäksi vältyt potentiaalisesti KAMMOTTAVILTA tunteet-ihmissuhteet-käsitystulevastalapsesta -pakkoavautumisilta.
Esikoista odottaessa käytiin, koska se "kuuluu asiaan" ja heti kättelyssä ekalla kerralla siellä alettiin tentata tunteista tulevaa lasta kohtaan ja siitä, millainen lapsi sieltä on tulossa ja parisuhteen voimavaroista jne. Mä olen ihan avoin ihminen ja en yleensä kammoa edes näitä höpsöjä tutustumisleikkejä, mutta tää oli oikeasti niin surkeasti ja ahdistavasti vedetty tilaisuus, että huh. Tulevat isät vietiin toiseen huoneeseen bondaamaan keskenään jne. Siis ekalla kerralla!
Käytä terkkarin kanssa toista seuraavista strategioista:
1. Sano, että varasit ajan ja olet menossa. Et oikeasti varaa sitä ja kun aika on mennyt, hups, olitkin kipeänä etkä voinut mennä.
2. Sano suoraan, että et aio mennä. Kaikkiin jatkopainostuksiin hymyilet vaan ja sanot vaikka "joo". Jos terkkari ottaa seurauksena negatiivisen asenteen sinua kohtaan, niin pyydä että saat vaihtaa terkkaria.
p.s. mä arvostan suuresti Suomen neuvolajärjestelmää, mutta synnytysvalmennuksessa on monissa paikoissa vikaa.
Meillä kaikki (3: seksi&vanhemmuus, imetys&vauvan hoito ja isätunti) perhevalmennukset on neuvolassa, (vetäjänä terkka), mutta synnytysvalmennus sitten ihan sairaalassa ja kätilöiden vetämänä.
Jostain se tieto kannattaa hankkia. Itse opettelin etukäteen myös ponnistamaan ja en olisi kyllä tiennyt, kuinka ponnistetaan, jos en olisi opetellut sitä netistä. Ennen sitä luulin, että vauva työnnetään ulos vaginan lihaksilla mutta siinä käytetäänkin vatsalihaksia. Synnytyksen jälkeen kätilö kehui, miten harvinaisen hyvin osasin ponnistaa. Itse tutustuisin myös lääkkeettömiin kivunlievityskeinoihin ja äänen käyttöön eli synnytyslauluun. Puudutteita kun ei saa heti synnytyksen alkaessa ja voimia pitää säästellä vielä ponnistusvaiheeseen.
Asun Turussa ja sain juuri infon perhevalmennuksesta.
Käyntejä kolme.
1) aiheena parisuhde ja vanhemmuus
2) synnytys, synnytysvideo, video sairaalasta, lääkkeettömät/lääkkeelliset kivunlievitykset
3) lastenhoitotunti, vastasyntyneen kasvu ja kehitys, imetys
Tuon ykköskerron skippaan suosiolla. Ei kiinnosta, liirumlaarum.
Kakkoseen taas haluan ehdottomasti, koska täällä synnärille ei pääse etukäteen tutustumaan. En ymmärrä miksi joku ensisynnyttäjä ei haluaisi osallistua synnytysinfoon. Toki tietoa voi hankkia myös muualta, mutta ap:n asennetta en ymmärrä siitä että tieto lisää tuskaa. Itse joudut synnyttämään, kätilö ei voi tehdä sitä puolestasi. Eikä kukaan voi puolestasi päättää kivunlievityksestäkään. Ja totta kai jokaisen tulisi olla perillä synnytyksen kulusta ja käytännöistä sairaalaan lähtemisen suhteen. Ja mitä jos lapsivesi onkin epänormaalin väristä, mutta ap ei ole lukenut mitää tietoa etukäteen? Lapsi joutuu vaaraan kun odottaja ei osaa toimia oikein tai edes huomaa tarkkailla lapsivettä.
Synnytysvalmennus on yleensä silkkaa humpuukia, siellä joku hymistelee ja mitään et opi, mitä ei paremmin oppisi itse lukemalla. Ainoa hyödyllinen osa on se sairaalaan tutustuminen, tietää sitten kuinka karuissa oloissa saat istua tai maata tuntikausia.
Asenteesi on tosin ihan typerä. Ei ne kätilöt ehdi sulle mitään selittämään, kun tilanne on päällä, ei ne jää sua siinä tsemppaamaan. Yksin olet valtaosan synnytyksestä. Jos et tiedä mitään esimerkiksi sairaalan tarjoamista kivunlievityskeinoista etukäteen, et välttämättä mitään saa. Etkä todellakaan kivuissasi pysty tekemään järkeviä päätöksiä.
Todellako haluat olla vieraiden ihmisten armoilla? Älä kuvittele, että kaikki kätilöt maagisesti osaa tarjota sulle just sitä mitä kaipaat.
Synnytysvalmennuksella ei ole mitään tekemistä synnytyksen kanssa.
Mikään ei mennyt niin kuin oli sanottu. Missään ei valmennettu synnyttämään kuollutta lasta. Seuraaviin sektioihin ei tarvittu valmennusta. Sairaalakassiakaan en ole ikinä pakannut. Aina olen sinne joutunut yhtä yllättäen pelkän käsilaukun kanssa.
t. 1 alatie+ 3 sektiota
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Ei tuo ole itsesuojeluvaisto vaan silkkaa tyhmyyttä. Olet aika hukassa siellä, kun et tiedä mistään mitään.
Meillä päin ei edes tarjottu synnytysvalmennusta kolme vuotta sitten ja en mielestäni sen enempää ollut hukassa kuin muutkaan äidit. Itse ymmärrän hyvin ap:n ajattelumallin, itsekään en menisi synnytysvalmennukseen ja olen ihan samaa mieltä, että tieto lisää tuskaa. Kyllä siellä synnytyksessä pärjää ilman mitään valmennuksia, ammattitaitoinen henkilökunta kyllä sanoo mitä kuuluu tehdä ja milloin.
Sulla kävi tuuri, jos sulle mitään neuvottiin. Paljon tavallisimpaa on se, että kätilö käväisee aina välillä sorkkimassa, asettelee tuntikausiksi käyrille (eli istut tai makaat hihnoihin sidottuna). Ehkä kysäisee joskus, onko kuinka kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Sulla kävi tuuri, jos sulle mitään neuvottiin. Paljon tavallisimpaa on se, että kätilö käväisee aina välillä sorkkimassa, asettelee tuntikausiksi käyrille (eli istut tai makaat hihnoihin sidottuna). Ehkä kysäisee joskus, onko kuinka kipeä.
No sitten on kyllä huono sairaala ja huono henkilökunta!
Vierailija kirjoitti:
Käyntejä kolme.
2) synnytys, synnytysvideo, video sairaalasta, lääkkeettömät/lääkkeelliset kivunlievitykset
3) lastenhoitotunti, vastasyntyneen kasvu ja kehitys, imetysTuon ykköskerron skippaan suosiolla. Ei kiinnosta, liirumlaarum.
Kakkoseen taas haluan ehdottomasti, koska täällä synnärille ei pääse etukäteen tutustumaan. En ymmärrä miksi joku ensisynnyttäjä ei haluaisi osallistua synnytysinfoon. Toki tietoa voi hankkia myös muualta, mutta ap:n asennetta en ymmärrä siitä että tieto lisää tuskaa. Itse joudut synnyttämään, kätilö ei voi tehdä sitä puolestasi. Eikä kukaan voi puolestasi päättää kivunlievityksestäkään. Ja totta kai jokaisen tulisi olla perillä synnytyksen kulusta ja käytännöistä sairaalaan lähtemisen suhteen. Ja mitä jos lapsivesi onkin epänormaalin väristä, mutta ap ei ole lukenut mitää tietoa etukäteen? Lapsi joutuu vaaraan kun odottaja ei osaa toimia oikein tai edes huomaa tarkkailla lapsivettä.
No sitten on kyllä huono sairaala ja huono henkilökunta vastaan tähänkin.
Vierailija kirjoitti:
Synnytysvalmennus on yleensä silkkaa humpuukia, siellä joku hymistelee ja mitään et opi, mitä ei paremmin oppisi itse lukemalla. Ainoa hyödyllinen osa on se sairaalaan tutustuminen, tietää sitten kuinka karuissa oloissa saat istua tai maata tuntikausia.
Asenteesi on tosin ihan typerä. Ei ne kätilöt ehdi sulle mitään selittämään, kun tilanne on päällä, ei ne jää sua siinä tsemppaamaan. Yksin olet valtaosan synnytyksestä. Jos et tiedä mitään esimerkiksi sairaalan tarjoamista kivunlievityskeinoista etukäteen, et välttämättä mitään saa. Etkä todellakaan kivuissasi pysty tekemään järkeviä päätöksiä.
Todellako haluat olla vieraiden ihmisten armoilla? Älä kuvittele, että kaikki kätilöt maagisesti osaa tarjota sulle just sitä mitä kaipaat.
No sitten on kyllä huono sairaala ja huono henkilökunta edelleen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyntejä kolme.
3) lastenhoitotunti, vastasyntyneen kasvu ja kehitys, imetysTuon ykköskerron skippaan suosiolla. Ei kiinnosta, liirumlaarum.
Kakkoseen taas haluan ehdottomasti, koska täällä synnärille ei pääse etukäteen tutustumaan. En ymmärrä miksi joku ensisynnyttäjä ei haluaisi osallistua synnytysinfoon. Toki tietoa voi hankkia myös muualta, mutta ap:n asennetta en ymmärrä siitä että tieto lisää tuskaa. Itse joudut synnyttämään, kätilö ei voi tehdä sitä puolestasi. Eikä kukaan voi puolestasi päättää kivunlievityksestäkään. Ja totta kai jokaisen tulisi olla perillä synnytyksen kulusta ja käytännöistä sairaalaan lähtemisen suhteen. Ja mitä jos lapsivesi onkin epänormaalin väristä, mutta ap ei ole lukenut mitää tietoa etukäteen? Lapsi joutuu vaaraan kun odottaja ei osaa toimia oikein tai edes huomaa tarkkailla lapsivettä.No sitten on kyllä huono sairaala ja huono henkilökunta vastaan tähänkin.
"Ongelma" on se, että synnyttäjä on supistusten ja vesien tihkumisen aikoihin joskus hyvinkin pitkään kotona odottamassa sairaalaan pääsyä. Ei ne ota sinne sisälle ennen kuin supistukset tulee tarpeeksi tiheään jne. Kätilö ja lääkärit ei ole kotona pitämässä kädestä kiinni. Odottajan pitää itse tietää miten normaali synnytys etenee ja olla tietoinen siitä missä poikkeustapauksissa pitää lähteä synnärille heti. Esim. poikkeavan värinen lapsivesi. Jos kotona oleva odottaja ei osaa edes tarkkailla synnytyksen etenemistä niin siinä joutuu lapsi vaaraan.
Paha syyttää henkilökuntaa.
Ei synnytystä voi hoitaa niin että ensimmäisten merkkien ilmaannuttua rynnätään sairaalaan. Kun ei ne ota sisään vaan käskevät kotiin odottamaan.
On se niin väärin, että toiset eivät pääse mihinkään valmennukseen vaikka haluaisivat, eivätkä edes tutustumaan synnytyslaitokseen! Sitten on näitä, joita painostetaan menemään.
Jos ei halua, ei ole pakko. Itse en vuorotyön takia päässyt esikoista odottaessani ja toisten kohdalla sain käydä halutessani osastoon tutustumassa. Se helpottaa saapumista, kun on nähnyt paikan. Kannattaa siis käydä synnytysosastolla jos pääsee. Muut valmennukset luin kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain todellista synytysvalmennusta tarjolla? Siis sellaista kun aina jenkkileffoissa näytetään. Täällä oli ainakin vain perhevalmennusta, joka oli aivan turhaa hömppää! Annoinkin palautetta, että se on todellista verorahojen tuhlausta. Synnytysosastolle pääsi (ei ollut siis pakko) tutustumaan ja se oli ihan hyödyllinen vierailu. Minä en kyllä ymmärrä yhtään tuota asennetta, ettei AP halua tietää mitään synnytyksestä etukäteen! Synnytyksessä tulee vastaan paljon vastaan tilanteita, kun on hyvä tietää mitä on tapahtumassa. Oma mies oli esikoisen synnytyksessä jo huolesta kalpea, kun lääkäriä alettiin hakemaan ponnistusvaiheen aikana. Itse tiesin, että se johtui siitä, että varauduttiin imukuppisynnytykseen ->tiesin olevan ns.normaalia. Mies ei tätä tiennyt -> luuli, että joku on pahasti vialla ja hyvä kuin tajuissaan pysyi. Kumpikohan oli siis parempi, tietää asioista vai ei tietää...?
Sama meillä eli mies oli ihan hysteerinen, kun haettiin synnytyslääkäri saliin. Itse olin sisäistänyt asian juuri valmennuksessa, että harvoin synnytys menee täysin oppikirjan mukaan!!!! Joskus tarvitaan imukuppia, joskus mitataan sydänääniä ja joskus lääkäri kutsutaan paikalle vain siksi, ettei tiedetä, miksi ponnistusvaihe kestää. Meillä kesti 50 min., kunnes esikoinen syntyi ja mies luuli että vauva kuolee. Terveenä syntyi.
Onko jossain todellista synytysvalmennusta tarjolla? Siis sellaista kun aina jenkkileffoissa näytetään. Täällä oli ainakin vain perhevalmennusta, joka oli aivan turhaa hömppää! Annoinkin palautetta, että se on todellista verorahojen tuhlausta. Synnytysosastolle pääsi (ei ollut siis pakko) tutustumaan ja se oli ihan hyödyllinen vierailu. Minä en kyllä ymmärrä yhtään tuota asennetta, ettei AP halua tietää mitään synnytyksestä etukäteen! Synnytyksessä tulee vastaan paljon vastaan tilanteita, kun on hyvä tietää mitä on tapahtumassa. Oma mies oli esikoisen synnytyksessä jo huolesta kalpea, kun lääkäriä alettiin hakemaan ponnistusvaiheen aikana. Itse tiesin, että se johtui siitä, että varauduttiin imukuppisynnytykseen ->tiesin olevan ns.normaalia. Mies ei tätä tiennyt -> luuli, että joku on pahasti vialla ja hyvä kuin tajuissaan pysyi. Kumpikohan oli siis parempi, tietää asioista vai ei tietää...?