Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille, joita ärsyttää itkevät vauvat lennolla

Vierailija
06.09.2016 |

En ole itse koskaan matkustanut pienen lapsen kanssa koneessa mutta olen ollut lennoilla, joissa on vauvoja. Kun vauvat itkevät, mulle tulee aina tosi paha mieli sen vauvan puolesta. Oikeastaan menen vähän paniikkiin koska mietin sitä pientä olentoa, joka ei ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu mutta aistii stressaantuneen äidin/isän. Sen takia ymmärrän, miksi kaikki vanhemmat eivät hössötä itkevää vauvaa hiljaiseksi, vaan pyrkivät sylittämällä ja silittämällä hiljentämään, sellainen kiivas keikuttelu tai ympärille pälyily vaan stressaa lasta lisää.
Kysymys kuuluukin teille ärsyyntyjille, että miksi teitä ärsyttää itkevä olento, joka ei itkulleen voi mitään mutta me aikuiset voidaan laittaa korviimme korvatulpat?
Ylipäätään en ymmärrä melusta valittajia. Olen nukkunut tulpat korvissa Pariisissa hotellissa, jonka alapuolella oli vilkas liikenne. Olen nukkunut Teneriffalla hotellissa, jossa allasalueelta kaikui musiikki myöhään iltaan, nukuin tulpat korvissa. Lentokoneessa minä voin sulkea korvat ja silmät, mutta itkevällä lapsella on edelleen paha olo.
Miten empatiakyvyttömiä ihmisiä voi edes olla, kun avuttoman olennon hätä aiheuttaa aggressiivisuutta? En ole kuullut yhdestäkään vanhemmasta joka ei haluaisi, että lapsen itku loppuu, vaikka ulkopuolisen silmin vanhempi onkin "välinpitämätön". 10 tunnin Thaimaan lennonkin aikana mielestäni kanssaihmiset voisivat tarjota apuaan mulkoilun sijaan. Kerran olen tarjoutunut pitämään vauvaa sylissä, että äiti pääsee vessaan kun isä hoitaa pienempiä lapsia. Vauva itkeä tuhrusteli hetken mutta kestin sen kyllä, ja se hetki vessassa saattoi olla sille äidille rentouttava.
Tarjotkaa apuanne ja ajatelkaa muitakin kuin itseänne.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa itkevät lapset, joskus itsekin tekisi mieli tirauttaa kun korviin sattuu niin saateristi/väsyttää eikä saa unta tms.

Viimeksi mua kyllä otti päähän takanani istuva noin 5-vuotias lapsi joka potki penkkiäni koko lennon. Sanoin parikin kertaa kiltisti että voisiko lopettaa, tahdon nukkua (yölento) mutta ei. Äitinsä ei kieltänyt kertaakaan vaikka potki ja rummutti tarjotintaan niin että koko penkkini heilui. En tajua miten se lapsi edes jaksoi, koko päälle 10 tuntisen lennon ajan sama homma.

Vierailija
2/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentopelkoisia on matkustajissa yllättävän paljon. He purkavat pelkoaan ja pahaa oloaan samoin kuin lapset eli kiukuttelemalla kaikille ja kaikelle. Eräänkin kerran olen käynyt pitämässä kädestä lentopelkoista pahimmissa paikoissa. Siis ihan aikuista.Tosin nykyään on myös itsekkyys lisääntynyt ja monet ajattelevat vain itseään vaikka koneessa on matkustajia paljonkin.

T. ent. stuertti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen 2-vuotiaan lapsen kurkkusuorana huutaminen vaan saa raivon partaalle. En tiedä miksi. Se ääni on aivan eri kuin metro, joka rytisee seinän takana tai kovaa soiva musiikki. Lapsen itku on äärimmäisen häiritsevää ja hermoja raastavaa. Ja se kuuluu korvatulppien läpikin erittäin hyvin. Pitäisi olla musiikki soimassa korvanapeista niin kovaa, että sitten jo oma kuulo heikkenee...

Vierailija
4/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää lapsen itku ja huuto joka puolella ja aina. Lentokoneessa vaan se ääni vielä moninkertaistuu ja sieltä ei pääse pois. 

Vierailija
5/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrys, että vauva ei voi itkulleen mitään ja ärsyyntyminen raastavasta rääkynästä eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Mullistuiko tajuntasi? :)

Vierailija
6/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkevä vauva harvoin häiritsee, yleensä raukka hiljenee kun väsähtää. Mutta vanhemmat, jotka eivät osaa "käsitellä" pari vuotiasta rauhalliseksi ihmetyttävät.

Vierailija
7/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi lapsia viedään lentokoneeseen,niiden korvat ei siedä ilmanpaineen vaihteluita vaan aiheuttaa melkoista kipua ja tuskaa.

Vierailija
8/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tasan varmasti ala vahtimaan itsekkäiden lisääntyjien kakaroita lentokoneessa. Tai missään muuallakaan.

Vierailija
9/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat saavat itkeä, esim. paineenvaihtelu sattuu korviin, ympäristö kaikkineen on outo.  Pieni vauva, jolla ei vielä ole kauheasti ilmaisukeinoja, reagoi täysin normaalisti itkemällä hälinässä.

Pienen lapsen itku on ärsyttävää, kiristää pinnaa. Aikuisuuteen kuitenkin kuuluu se, että hillitsee itsensä. Varsinkin jos on omia lapsia pystyy ymmärtämään tilanteen. Jäkättämään ei tarvitse ruveta, koska kukaan ei tahallaan itketä lapsiaan. Avun saa korvatulpista ja kuulokkeista (halpisyhtiöiden koneet ovat niin meluisia, että niistä on muutenkin iloa). 

Olen matkustanut sekä kitisevien lasten kanssa että ilman lapsia, kitinää kuullen. 

Ai niin, jos itkuinen lapsi on lähellä, häneen voi myös ottaa kontaktia, jolloin hän saa muuta ajateltavaa. 

Vierailija
10/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ärsyynny sille huutavalle vauvalle - hän ei tosiaan voi pelottavalle tilanteelle mitään - ärsyttää ne vanhemmat, jotka raahaavat noin pieniä lapsia lentokoneeseen. Ei se vauva ymmärrä lomamatkailun "ihanuudesta" yhtään mitään.

Vierailija
11/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 1,5v itki lennolla yli tunnin putkeen eikä saatu sitä rauhoittumaan. Itki väsymystään, kun ei osannut vieraassa tilanteessa nukahtaa. Onneksi kukaan ei mulkoillut. Ei me vanhemmat voitu tehdä mitään enempää sen eteen, että olisi nukahtanut.

Vierailija
12/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi lapsia viedään lentokoneeseen,niiden korvat ei siedä ilmanpaineen vaihteluita vaan aiheuttaa melkoista kipua ja tuskaa.

Juuri tämä. Pienet huutavat vauvat ja taaperot lentokoneessa lähinnä säälittää, ja vanhemmat ärsyttää. Lapset ovat itkeneet (omaan kokemukseeni perustuen) juurikin nousujen ja laskujen aikaan, eli silloin kun paineenvaihtelu on koneessa pahimmillaan. Itsellänikin on sattunut korviin niin että itku on meinannut tulla.

Lisäksi miksi joillekin pitkille yölennoille on raahattava vauva mukanaan? Yleisesti on tiedossa, että vauva voi itkeä yön aikana useita kertoja. Miksi se siis pitää viedä lentokoneeseen todennäköisesti häiritsemään muita matkustajia? "mut ku me halutaan ihanalle lomamatkalle koko perhe!" just joo.

Vierailija
13/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat saavat itkeä, esim. paineenvaihtelu sattuu korviin, ympäristö kaikkineen on outo.  Pieni vauva, jolla ei vielä ole kauheasti ilmaisukeinoja, reagoi täysin normaalisti itkemällä hälinässä.

Pienen lapsen itku on ärsyttävää, kiristää pinnaa. Aikuisuuteen kuitenkin kuuluu se, että hillitsee itsensä. Varsinkin jos on omia lapsia pystyy ymmärtämään tilanteen. Jäkättämään ei tarvitse ruveta, koska kukaan ei tahallaan itketä lapsiaan. Avun saa korvatulpista ja kuulokkeista (halpisyhtiöiden koneet ovat niin meluisia, että niistä on muutenkin iloa). 

Olen matkustanut sekä kitisevien lasten kanssa että ilman lapsia, kitinää kuullen. 

Ai niin, jos itkuinen lapsi on lähellä, häneen voi myös ottaa kontaktia, jolloin hän saa muuta ajateltavaa. 

Jos vanhemmat tietävät, että lento on lapselle kärsimystä, niin miksi lapsi pitää sille kamaluudelle altistaa?

Ja toiseksi: en ole lastenhoitaja. Jos kitisevä lapsi kaipaa kontaktia, niin se on vanhempien asia olla lapsen kanssa, ei minun.

Vierailija
14/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokone on väline jolla siirrytään paikasta toiseen. Ja aika monet asuvat nykyään muualla kun synnyinmaassssn ja menevät ehkä kerran vuodessa sukuloimaan kotimaahansa. Pitäisikö näiden kaikkien odottaa että lapset ovat 10v ennen kuin uskaltavat koneeseen?

Vierailija
15/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän vuosittain n. 300 tuntia ja kyllähän siinä vauvojen huutoitkua saa kuunnella, vaikka vanhempansa mitä tekisivät. Noilla on lisäksi yhtäläinen oikeus lentää kuin minullakin.

Olen pitänyt kiljunutta vauvaa sylissä pariin otteeseen auttaakseni vanhempaa, jolla on kädet täynnä / wc-käyntI, koska sain kelvollisen kotikasvatuksen.

Ja ne äänethän saa vaimennettua korvatulpilla, joita suosittelen muutoinkin mukaan koneeseen - tai kuuntelemalla musiikkia ihan normaalivolyymillä.

Normaalihermoinen aikuinen ihminen ei kyllä romahda, vaikka niinkin karmealle kuin vauvan itkulle altistuisi. Mutta lumihiutaleenkaltaiselle lapsiaikuiselle toki voi olla elämää suurempi koettelemus. =)

16/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi ärsyttää. Varmaan, koska tuollainen  meteli on todella häiritsevän kuuloista.

Korvatulpat eivät blokkaa kiljuvan ihmislapsen tuottamaa ääntä.

Nämä vanhemmat tietysti ansaitsevat kaikki pahat katseet, joita heidän osakseen koituu, ja enemmänkin.

Vierailija
17/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan odottaisivat että se vauva on tarpeeksi rauhoitettavissa lennolla ennenkuin lähdetään yhtään minnekään? Lentäessä pienten vauvojen korvakäytäviin voi koskea ja siksikin lapsi huutaa. Puhumattakaan siitä ettei vauva ymmärrä matkailusta mitään. Itsekkäitä ovat nuo vanhemmat, jotka eivät välitä muista kuin itsestään raahaamalla pienen vauvan lennolle.

Vierailija
18/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo vauvaiän ohittaneiden lasten vanhemmat osaa olla paljon pahempia. Eihän vauvalle aina mitään voi. Viimelennolla tällainen isompi lapsi sai aikaan aivan järjettömän sotkun murustelemalla sipsejä pitkin penkkejä. Sitten kun läikkyi jo mehukin, äidillä paloi hermo ja komensi lapsen istumaan viereiselle penkkiriville isänsä viereen "rangaistukseksi." Loppulennon lapsi huusi äitinsä perään, kiukkusi ja potki edessä istuvan (eli minun) penkkiä. Lapsista ei matkoilla yleensä ole mitään vaivaa,  vanhemmat saa monesti tilanteen eskaloitumaan ettei kanssamatkustajillakaan ole enää mukavaa.

Vierailija
19/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi jättää ne ITKUPOTKURAIVARIN saavat kotiin odottamaan parempia aikoja. 😳

Vierailija
20/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin..hyvin huomaa näistäkin kommenteista että Suomessa lentomatkustus on kallista ja että sillä Virtasen perheellä on kerran viiden vuoden aikana mahdollisuus siihen viikon Kanarian matkaan jota on odotettu kuin kuuta nousevaa. Sitten kun jokin menee pieleen, lapset huutavat tai tarjoilu keskeytyy turbulenssin takia, on koko loma pilailla. Muualla Euroopassa/maailmassa lentäminen on normaali kulkumuoto eikä kukaan juurikaan jaksa stressata liikaa vierustoverin tekemisestä. Kaikki eivät suinkaan ole menossa lomalle jotka lentokoneella matkustavat.