Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys teille, joita ärsyttää itkevät vauvat lennolla

Vierailija
06.09.2016 |

En ole itse koskaan matkustanut pienen lapsen kanssa koneessa mutta olen ollut lennoilla, joissa on vauvoja. Kun vauvat itkevät, mulle tulee aina tosi paha mieli sen vauvan puolesta. Oikeastaan menen vähän paniikkiin koska mietin sitä pientä olentoa, joka ei ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu mutta aistii stressaantuneen äidin/isän. Sen takia ymmärrän, miksi kaikki vanhemmat eivät hössötä itkevää vauvaa hiljaiseksi, vaan pyrkivät sylittämällä ja silittämällä hiljentämään, sellainen kiivas keikuttelu tai ympärille pälyily vaan stressaa lasta lisää.
Kysymys kuuluukin teille ärsyyntyjille, että miksi teitä ärsyttää itkevä olento, joka ei itkulleen voi mitään mutta me aikuiset voidaan laittaa korviimme korvatulpat?
Ylipäätään en ymmärrä melusta valittajia. Olen nukkunut tulpat korvissa Pariisissa hotellissa, jonka alapuolella oli vilkas liikenne. Olen nukkunut Teneriffalla hotellissa, jossa allasalueelta kaikui musiikki myöhään iltaan, nukuin tulpat korvissa. Lentokoneessa minä voin sulkea korvat ja silmät, mutta itkevällä lapsella on edelleen paha olo.
Miten empatiakyvyttömiä ihmisiä voi edes olla, kun avuttoman olennon hätä aiheuttaa aggressiivisuutta? En ole kuullut yhdestäkään vanhemmasta joka ei haluaisi, että lapsen itku loppuu, vaikka ulkopuolisen silmin vanhempi onkin "välinpitämätön". 10 tunnin Thaimaan lennonkin aikana mielestäni kanssaihmiset voisivat tarjota apuaan mulkoilun sijaan. Kerran olen tarjoutunut pitämään vauvaa sylissä, että äiti pääsee vessaan kun isä hoitaa pienempiä lapsia. Vauva itkeä tuhrusteli hetken mutta kestin sen kyllä, ja se hetki vessassa saattoi olla sille äidille rentouttava.
Tarjotkaa apuanne ja ajatelkaa muitakin kuin itseänne.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, sillä minun on pakko olla samassa tilassa huutajan kanssa. Yhtälailla ärsyttäisi jos 55vuotias ukko karjuisi ja mölisisi lennolla. Myös lasten hyväntuuliset kirkaisut yms. ottavat korviini. Saan kovista äänistä migreenin.

Vierailija
42/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiukkuinen vanhemmille, jotka eivät saa lastaan hiljaiselle.

Katsoin telkkarista olympialaisia ja uskomatonta, että eräänä päivänä koko kouluratsastuskisan ajan joku lapsi katsomossa huusi taukoamatta niin, että telkkarinkatsojakin sen kuuli kunnolla.

Miksei sitä viety pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei häiritse itkevät lapset, koska itsellänikin on lapsia ja ymmärrän hyvin pienten lasten vanhempia. Mutta sellaiset riehuvat ja kiljuvat kullanmussukat, joilla on ikää esim 10v, ottavat todellakin päähän. Kerran istui sellainen mun takana Thaimaan lennolla ja se kersa huusi ja kiljui ja kiukutteli ja potki penkkiä kiukuspäissään. Tyyliä "äitiiiiii, mä haluuuun karkkiaaaa", äitiiiiii mä en haluu tätä karkkiaaa vaan sitä toistaaaaa" "äitiiii, mä haluun pelata pleikkaaaaaa" "äitiiiii mä en haluaa istua täällä enääääää". Äiti ja isä eivät tehneet mitään lapsen hiljentämiseksi. 

Viimein mulla meni hermo ja nousin ylös ja sanoin pojalle rauhallisesti mutta painokkaasti: Älä viitsi potkia sitä penkkiä kun mulla on selässä vikaa ja se ottaa tosi kipeää kun mun penkki heiluu. Auttoi se ehkä 10 min ja sen jälkeen sama touhu jatkui. Vähän sen jälkeen poika nukahti ja huokasin helpotuksesta.

Vierailija
44/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä maa on Thaimaase joka on jo pariin kertaan mainittu? Thaimaan kyllä tiedän- enkä vapaaehtoisesti

Thaimaahan matkusta...

Vierailija
45/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä häiritsevä perhematkailu tuntuu olevan enemmän suomalais-ruotsalainen ongelma. Pikkuvauvat ja huonosti kasvatetut lapset viedään lomakohteisiin muiden lomailijoiden riesaksi. Rääkyvä vauva koneessa vielä menettelee, mutta hotellin naapurihuoneessa asia onkin toinen. Sitten ne raahataan ravintolaan ja alkaa järkyttävä pilttipurkkien lämmitys ja suttaaminen. Ja isommat kakarat sikailevat ihan missä vaan, respassa, ravintoloissa, rannoilla, kaupungilla. Onpa kiva kun se ainoa kultipuppelille kelpaava spagettiketsuppiannos levitellään ravintolan kalusteille ja välillä rymistellään muiden asiakkaiden joukkoon. Hotellit osaan jo valita lapsilta kielletyksi, tai niin kalliiksi että perheillä ei ole varaa ja ruokapaikat siten, että ei ole mukuloille nakkeja ja ranskalaisia tarjolla. Mutta lentokoneissa on hankalampaa, siellä ei oikein ole valinnanvaraa. Kumma kyllä sivistyneemmän Euroopan ja esimerkiksi Aasian lapset käyttäytyvät poikkeuksetta hyvin.

Vierailija
46/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarjonnut monesti apua jos joku vauva on itkenyt pitkään tai äidillä on esim ollut vauva sylissä vessajonossa. Yleensä apu on otettu ilolla vastaan.

Kerran kyllä sain nenilleni oikein kunnolla, mutta se ei ollut lentokoneessa. Eräässä kylpylässä oli suomenruotsalainen äiti pienen taaperon ja vauvan kanssa. Äiti yritti suihkutella itseään, vauvaa ja taaperoa ja molemmat lapset itkivät sydäntäsärkevästi ja taapero liukastuikin kaakelilattialla ja loukkasi vähän itseään. Kysyin voisinko auttaa ja vaikka pitää vauvaa niin kauan että äiti saa itsensä ja taaperon valmiiksi. Tämä äiti "tuli silmille" ja alkoi huutaa että meinaanko minä että osaan hoitaa hänen lapsiaan paremmin kuin hän itse ja käski painua v***uun....

Vierailija
47/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää lapsen itku ja huuto joka puolella ja aina. Lentokoneessa vaan se ääni vielä moninkertaistuu ja sieltä ei pääse pois. 

Tämä!

Vierailija
48/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ymmärrän että vauva voi olla peloissaan tai että korviin sattuu, myös sen että vanhempia tilanne varmaan rasittaa jne. Silti se itku ärsyttää, koska jos on lähellä niin sattuu kova kiljunta oikeasti sattuu korviin ja jos ei ole niin kova niin vähintään rasittaa - eikä ihme,koska vauvan itkun pointti on rasittaa aikuisia niin paljon että joku tulee katsomaan mikä sillä itkijällä on hätänä! Korvatulpat on koneessa mukana, mutta jos edessä on vauva joka itkee täysillä niin ei ne tulpat hirveästi auta, kokemuksesta tiedän.

Ja tämä ei sitten tarkoita että mulkoisin vanhempia tai supattaisin, ainoastaan sitä että kärsin hiljaa tilanteesta ja toivon että vauva hiljenisi ASAP.

Vierailija
49/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ei kuulu luennoille. Miten opit luennolla tulpat korvissa? Lapsia saa komentaa ja aikuisia myös jos eivät tottele ja aiheuttavat selkeää häiriötä.

Vierailija
50/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin enemmän ymmärrystä ja empatiakykyä puolin ja toisin. Itse en lähtisi vauvan kanssa lomamatkalle Thaimaaseen, mutta tulen kyllä lentämään vauvan kanssa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että on pakko. Olen ulkosuomalainen ja jos ja kun haluan vierailla vanhempieni ja appivanhempieni luona Suomessa lentokone on ainut mahdollinen kulkuväline. Vauvan ristiäisetkin tullaan viettämään Suomessa, koska olisi järjetöntä olettaa, että suomalaiset perheenjäsenemme ja ystävämme matkustaisivat luoksemme ulkomaille kastetoimituksen takia. On siis kaikin puolin helpompaa, että me ja vauva lennämme Suomeen. Parhaamme mukaan yritämme pitää vauvan rauhallisena lennon aikana, mutta jos se ei onnistu, niin pahoitteluni. Ei se lapsen kanssa lentäminen meistä vanhemmistakaan kivaa ole, eivätkä kanssamatkustajien vihaiset mulkoilut auta asiaa yhtään.

Kiva, kun otat muut huomioon ja suurin osa meistä ottaa kyllä sinut myös vauvasi kanssa. Itse en mulkoile itkevää vauvaa, mutta koen silti, että ärsyyntymisenä tunnereaktio on oikeutettu, jos joku aiheuttaa lähelläni meluhaittaa.

On myös hieman väärin sanoa, että vauvan kanssa on pakko lentää. Olen itsekin ulkosuomalainen, joten ymmärrän hyvin sen halun vierailla Suomessa tapaamassa perhettä Sinä _haluat_ vierailla perheen luona ja se tekee asioista _helpompaa_, muttei se ole sama asia kuin pakottava tarve lennättää vauva Suomeen varsinkin, koska lentomatkustaminen usein sattuu noin pientä lasta korviin ja paljon. Et siis tee sitä lapsesi takia vaan itsesi tai sukusi, mutta kaikki vapaa-ajanlennot tehdään loppujen lopuksi itsekkäistä syistä, että eipä sillä. Lapsia tai ei. On vain turhauttava argumentti tuo, ettei kyseessä olisi oma valinta, kun se nimenomaan on sitä.

Vierailija
51/59 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan biologinen fakta, että vauvan itku ärsyttää, eikä sille voi mitään sen enempää kuin vauvakaan ei voi itkulleen. Toisen ihmisen itku laukaisee päässä stressireaktion. "Lähellä jollakulla on hätä, joku voi huonosti." Itku toimii merkkinä hädästä ja kun sitä ei pysty hiljentämään, hätääntyy ja hermostuu itsekin, menee vähän paniikin kaltaiseen tilaan joka usein tulkitaan vain vitutuksena.

Kaikilla ei mieli kestä vauva-aikaa. Etenkin, jos mielenterveys on muutenkin kovilla, jatkuva vauvan itku ottaa todella koville. Puhumattakaan naapureista (tai tässä tapauksessa kanssamatkustajista), jotka eivät voi rauhoitella vauvaa vaan pelkästään kuunnella.

Vierailija
52/59 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse lennolla olemisesta vaan siitä itkusta.

Vierailija
53/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ite kuuntelen niin kovaa musiikkia, etten välttämättä edes kuule. Mutta tulee paha mieli vauvan puolesta.

Vierailija
54/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ärsyynny sille huutavalle vauvalle - hän ei tosiaan voi pelottavalle tilanteelle mitään - ärsyttää ne vanhemmat, jotka raahaavat noin pieniä lapsia lentokoneeseen. Ei se vauva ymmärrä lomamatkailun "ihanuudesta" yhtään mitään.

Sama. Alle kouluikäiselle lapselle on aivan sama, missä loma vietetään. Paitsi että jos se saisi valita, se olisi mieluummin jossain missä on tuttua ja turvallista ja vain rutiineja.

Minä ärryn siitä, että itsekkäät vanhemmat irvikuvat raahavat lapsia pitkillekin lennoille tasan ja ainoastaan oman huvinsa vuoksi, ja sitten ovat vielä niin kyvyttömiä etteivät kykene lapsiaan rauhallisena pitämään.

Minä siis joudun kärsimään muiden ihmisten itsekkyyden ja kyvyttömyyden takia. Vähemmästäkin ärtyy.

Vierailija
55/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärtymyksen tunteeseen voi valita, antaako sille kaiken energian vai päättääkö olla tuntematta ärsytystä. Se on ihan oma valinta. Ihmettelen aikuisia ihmisiä jotka vaan vellovat ärtymyksestä ja kihisevät kuin mitkäkin painesammiot penkeissään lietsoen itseään sisäisesti vauvan itkun takia. Sitten yksi pieni moka lentoemännältä tai vierustoverilta niin heti räjähdetään. Mikä siinä aggressiossa on niin ihanaa, että siinä pitää velloa? Tiedostakaa faktat, jos olette siinä koneessa sen seuraavat 10 tuntia niin onko teidän oma etu muka se, että jupisette itseksenne? Ajatelkaa positiivisesti ja ajatelkaa sitä lasta, sen pahaa oloa. Kaivakaa empatia ja hyvän mielen tunne siitä, että teillä ei ole mitään hätää. Nää on valintakysymyksiä ja suomalaiset juntit päättää valita mökötyksen. Pysykää lennoilta poissa te, ketkä ette omalta kiukultanne kykene elämään erilaisten ihmisten äänten keskellä. Minkä takia sinne lentokoneeseen pitää änkeä aikuiset, jotka eivät kykene hyväksymään, että lennolla on myös lapsia? Samat tyypit sitten valittavat muutenkin kaikesta eikä ikinä ole hyvin.Itsetutkiskelun paikka.

Itse olen lapseton lentomatkustaja joka ei muista yhtään itkevää vauvaa lennolta, kuten en bussista/uimahallista/laivamatkaltakaan. On niitä varmaan ollut, mutta eipä ole kyllä jäänyt matkoistani moinen edes mieleen. :D

Oma empatiakykysi on kovin rajoittanut. Katsos kun kaikenlainen meteli aiheuttaa ääniherkän ihmisen aivoissa kirjaimellisesti kipua. Tämä on kuvantamismenetelmin pystytty varmistamaan. Siihen kipuun ei auta mikään positiivinen asenne; aivojen kannalta se on ihan yhtä todellista kuin jos joku työntäisi sukkapuikkoa korvaasi.

Nykyään on onneksi vastamelukuulokkeita, joilla saa aikaan täydellisen, autuaan hiljaisuuden missä vaan.

Minulla ei tulisi muuten mieleenkään mennä jonkun ventovieraan vauvaa sylittelemään ja apuani tarjoamaan. Entistä kamalampaahan se sille vauvalle on, ensin viedään johonkin hirveään paikkaan missä on vääränlainen ilmanpaine ja korviin sattuu ja sitten vielä lykätään jonkun ventovieraan syliin!

Vierailija
56/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku ja huuto on meluhaitta. Yritäpä siinä sitten nukkua/torkkua/rentoutua tai lukea jos itkupilli huutaa.

Pienet vauvat eivät kuulu lentokoneeseen, vain pakolliset matkat pitäisi sallia niille.

Ja toinen juttu on sitten vähän isommat lapset joiden käyttäytymisestä VANHEMMAT ovat vastuussa. Lapsi ei saa häiritä koneessa muita matkustajia esim potkimalla tahallaan penkkiä. Minä en ymmärrä miksi lasta ei kielletä. Joku muukin alkupään viesteissä oli törmännyt samaan. Lapsi retuutetaan vaikka sitten vessaan tiukkaan puhutteluun tai laitetaan laskuvarjo selässä ulos koneesta mutta penkin potkiminen saatava loppumaan.

Vierailija
57/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää juurikin sen vauvan puolesta. Vauvan paikka ei ole lentokoneessa. Vauva ei osaa niellä tasatakseen korvien paineen. Vauva ei ymmärrä, miksi ympärillä on niin meluisaa ja kuivaa jne. Vauvan paikka ei ole lentokoneessa. Se on väkivaltaa. Vauvan kanssa voi matkustaa laivalla tai junalla. Kaukolomille voi hyvin mennä ennen perheen perustamista tai kun lapset ovat vähintään taaperoita. Ei sinne lomille ole pakko mennä joka ikinen vuosi.

Ja kyllä, ärsyttää myös itseni puolesta. Vauvan itku on todella kova ääni, josta on haittaa kuulolle. Yleensä lentomatkat ovat vähintään kaksi tuntia. Useamman tunnin yhtäsoittoinen rääkyminen korvan juuressa on silkkaa kidutusta. En ole vauvalle vihainen, vaan vanhemmille.

Vierailija
58/59 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin..hyvin huomaa näistäkin kommenteista että Suomessa lentomatkustus on kallista ja että sillä Virtasen perheellä on kerran viiden vuoden aikana mahdollisuus siihen viikon Kanarian matkaan jota on odotettu kuin kuuta nousevaa. Sitten kun jokin menee pieleen, lapset huutavat tai tarjoilu keskeytyy turbulenssin takia, on koko loma pilailla. Muualla Euroopassa/maailmassa lentäminen on normaali kulkumuoto eikä kukaan juurikaan jaksa stressata liikaa vierustoverin tekemisestä. Kaikki eivät suinkaan ole menossa lomalle jotka lentokoneella matkustavat.

"Muualla Euroopassa/maailmassa lentäminen on normaali kulkumuoto. . . "  Alä nyt helevatassa viitti!

Normaali kulkumuoto se on Suomessakin, saman verran kuin missä tahansa muuallakin maailmassa.  Jos Suomessa ei tarvitse matkustaa lentokoneella mummolaan Tampereelta Jyväskylään, kun autollakin pääsee, niin IHAN SAMA matka se on kohteesta A kohteeseen B muissakin maissa, ja kuljetaan muulla välineellä kuin lentokoneella.  Täytyy sun nyt taas tuoda esille jotakin, joopa.

Työmatkoja lentokoneella tehdään kaikissa maissa silloin, kun se on pakollista.  MYÖS Suomessa.  Ja MYÖS kaikissa muissa maissa on ihmisiä, jotka ei matkusta lentokoneella muulloin, kun korkeintaan lomalle joskus harvoin.  Ja jotkut ei matkusta ikinä minnekään, elävät jossain yhdessä paikassa koko elämänsä, niin Suomessa kuin joka ikisessä maailman maassa.  Suomi ei ole mikään poikkeus tässä asiassa.

Ja joo, jossain Pakistanissa tai Intiassa tmv. ei häiriinnytä kanssamatkustajista, kun pikkubussissa matkustaa 150 ihmistä astinlautoja ja kattotelineitä myöten plus kanat ja vuohet, siinä ei kenenkään ääni häiritse ketään.  Se on hienoa ja yleismaailmallista, globaalia ja modernia kanssaihmisten huomioimista tai paremminkin huomiotta jättämistä, kaikille tilaa on!

Vierailija
59/59 |
03.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään lennolla. Mennessä se ei niinkään ärsytä kun on skarpimpi, mutta paluulento vituttaa kun on reissun jälkeen väsynyt ja haluaisi nukkua. Koneessa on tyhjästä paha nyhjästä tulppia jos ei ole mukana / tajua ostaa kentältä.

Vielä en ole tarvinnut tulppia lennoilla sillä lapset ovat olleet yllättävän hiljaisia (ellei yksittäisiä huuto / itkupotkuraivareita ole ollut). Nyt ekaa kertaa joku huusi koko 2,5h matkan ajan täyttä kurkkua niin eittämättä alkoi vituttaa kun lentoa edeltävä yö tuli nukuttua huonosti. Sitten menet Suomen päässä junaan ja kuuntelet siellä kiljuvaa lasta seuraavat 4h.

Se, että perheellinen tottuu tuohon lapsen huutoon osaa pitää sitä normaalina ja läpihuuto juttuna, mutta itsekkäänä ja lapsettomana en ole vastaavaan tottunut. Meitä "lapsivihaajia" pyydetään aina ymmärtämään perheellisiä, mutta yrittäkää ymmärtää joskus päittäin et se lapsi saattaa huutaa / kiljua jolloin siinä muutama muu kanssamatkustaja voi ärsyyntyä.