Kysymys teille, joita ärsyttää itkevät vauvat lennolla
En ole itse koskaan matkustanut pienen lapsen kanssa koneessa mutta olen ollut lennoilla, joissa on vauvoja. Kun vauvat itkevät, mulle tulee aina tosi paha mieli sen vauvan puolesta. Oikeastaan menen vähän paniikkiin koska mietin sitä pientä olentoa, joka ei ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu mutta aistii stressaantuneen äidin/isän. Sen takia ymmärrän, miksi kaikki vanhemmat eivät hössötä itkevää vauvaa hiljaiseksi, vaan pyrkivät sylittämällä ja silittämällä hiljentämään, sellainen kiivas keikuttelu tai ympärille pälyily vaan stressaa lasta lisää.
Kysymys kuuluukin teille ärsyyntyjille, että miksi teitä ärsyttää itkevä olento, joka ei itkulleen voi mitään mutta me aikuiset voidaan laittaa korviimme korvatulpat?
Ylipäätään en ymmärrä melusta valittajia. Olen nukkunut tulpat korvissa Pariisissa hotellissa, jonka alapuolella oli vilkas liikenne. Olen nukkunut Teneriffalla hotellissa, jossa allasalueelta kaikui musiikki myöhään iltaan, nukuin tulpat korvissa. Lentokoneessa minä voin sulkea korvat ja silmät, mutta itkevällä lapsella on edelleen paha olo.
Miten empatiakyvyttömiä ihmisiä voi edes olla, kun avuttoman olennon hätä aiheuttaa aggressiivisuutta? En ole kuullut yhdestäkään vanhemmasta joka ei haluaisi, että lapsen itku loppuu, vaikka ulkopuolisen silmin vanhempi onkin "välinpitämätön". 10 tunnin Thaimaan lennonkin aikana mielestäni kanssaihmiset voisivat tarjota apuaan mulkoilun sijaan. Kerran olen tarjoutunut pitämään vauvaa sylissä, että äiti pääsee vessaan kun isä hoitaa pienempiä lapsia. Vauva itkeä tuhrusteli hetken mutta kestin sen kyllä, ja se hetki vessassa saattoi olla sille äidille rentouttava.
Tarjotkaa apuanne ja ajatelkaa muitakin kuin itseänne.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vauvat saavat itkeä, esim. paineenvaihtelu sattuu korviin, ympäristö kaikkineen on outo. Pieni vauva, jolla ei vielä ole kauheasti ilmaisukeinoja, reagoi täysin normaalisti itkemällä hälinässä.
Pienen lapsen itku on ärsyttävää, kiristää pinnaa. Aikuisuuteen kuitenkin kuuluu se, että hillitsee itsensä. Varsinkin jos on omia lapsia pystyy ymmärtämään tilanteen. Jäkättämään ei tarvitse ruveta, koska kukaan ei tahallaan itketä lapsiaan. Avun saa korvatulpista ja kuulokkeista (halpisyhtiöiden koneet ovat niin meluisia, että niistä on muutenkin iloa).
Olen matkustanut sekä kitisevien lasten kanssa että ilman lapsia, kitinää kuullen.
Ai niin, jos itkuinen lapsi on lähellä, häneen voi myös ottaa kontaktia, jolloin hän saa muuta ajateltavaa.
Meillä lapset matkustivat ihan pienestä lentäen. Vauvoina/taaperoina imetin huomaamattomasti/tarjosin tuttipulloa nousujen ja laskujen ajan, auttoi korviin. Isommille oli aina purkkaa varattuna, auttoi myös. Ei nuo lennot itkuisia olleet. Mutta me aikuiset matkustetaan paljon ihan työn takia, systeemi on niin tuttu ettemme asialla stressaa. Tuo auttaa, hankalimpia on jännittyneiden ja kiukkuisten vanhempien lapset, tunnetila kun tarttuu. Ilman muuta parku rasittaa, sehän on evoluution tuloksena kehittynyt sellaiseksi, että äiti/vanhempi haluaa auttaa vauvaa. Enemmän minua kuitenkin rasittaa aikuiset känniset joita joskus samaan koneeseen on eksynyt, heidän toilailuaan ja möykkää ei jaksaisi millään kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Niin..hyvin huomaa näistäkin kommenteista että Suomessa lentomatkustus on kallista ja että sillä Virtasen perheellä on kerran viiden vuoden aikana mahdollisuus siihen viikon Kanarian matkaan jota on odotettu kuin kuuta nousevaa. Sitten kun jokin menee pieleen, lapset huutavat tai tarjoilu keskeytyy turbulenssin takia, on koko loma pilailla. Muualla Euroopassa/maailmassa lentäminen on normaali kulkumuoto eikä kukaan juurikaan jaksa stressata liikaa vierustoverin tekemisestä. Kaikki eivät suinkaan ole menossa lomalle jotka lentokoneella matkustavat.
Tälllä palstalla saadaan kyllä asiasta kuin asiasta tällainen Suomessa vs. ulkomaassa asetelma :D Ja aina tietenkin noin että Suomessa joku asia on päin persettä ja siellä ulkomaassa se ei päin vastoin paremmin voisi ollakaan.
Ärtymyksen tunteeseen voi valita, antaako sille kaiken energian vai päättääkö olla tuntematta ärsytystä. Se on ihan oma valinta. Ihmettelen aikuisia ihmisiä jotka vaan vellovat ärtymyksestä ja kihisevät kuin mitkäkin painesammiot penkeissään lietsoen itseään sisäisesti vauvan itkun takia. Sitten yksi pieni moka lentoemännältä tai vierustoverilta niin heti räjähdetään. Mikä siinä aggressiossa on niin ihanaa, että siinä pitää velloa? Tiedostakaa faktat, jos olette siinä koneessa sen seuraavat 10 tuntia niin onko teidän oma etu muka se, että jupisette itseksenne? Ajatelkaa positiivisesti ja ajatelkaa sitä lasta, sen pahaa oloa. Kaivakaa empatia ja hyvän mielen tunne siitä, että teillä ei ole mitään hätää. Nää on valintakysymyksiä ja suomalaiset juntit päättää valita mökötyksen. Pysykää lennoilta poissa te, ketkä ette omalta kiukultanne kykene elämään erilaisten ihmisten äänten keskellä. Minkä takia sinne lentokoneeseen pitää änkeä aikuiset, jotka eivät kykene hyväksymään, että lennolla on myös lapsia? Samat tyypit sitten valittavat muutenkin kaikesta eikä ikinä ole hyvin.Itsetutkiskelun paikka.
Itse olen lapseton lentomatkustaja joka ei muista yhtään itkevää vauvaa lennolta, kuten en bussista/uimahallista/laivamatkaltakaan. On niitä varmaan ollut, mutta eipä ole kyllä jäänyt matkoistani moinen edes mieleen. :D
Meteli ärsyttää. Ei sitä tarvitse aloittajan yhtään tulla ihmettelemään. Ärsyttäisi aloittajaakin ihan varmasti, jos joku läpsisi häntä päähän sanomalehdellä koko lennon ajan. Ei miettisi aloittaja, mitä ongelmia ihmisparalla on kun hän purkaa turhautumistaan noin.
Aloittajan on muutenkin turha syyllistää ihmisiä kun hän itse pystyy nukkumaan missä oloissa hyvänsä. Monet eivät pysty eikä se ole heidän syynsä. Paitsi aloittajan mielestä on.
En kyllä tajua ihmisiä jotka raahaavat vauvan lentokoneeseen. Noiden vanhempien pitäisi ottaa muut huomioon, ei melusta kärsivien.
Vierailija kirjoitti:
Niin..hyvin huomaa näistäkin kommenteista että Suomessa lentomatkustus on kallista ja että sillä Virtasen perheellä on kerran viiden vuoden aikana mahdollisuus siihen viikon Kanarian matkaan jota on odotettu kuin kuuta nousevaa. Sitten kun jokin menee pieleen, lapset huutavat tai tarjoilu keskeytyy turbulenssin takia, on koko loma pilailla. Muualla Euroopassa/maailmassa lentäminen on normaali kulkumuoto eikä kukaan juurikaan jaksa stressata liikaa vierustoverin tekemisestä. Kaikki eivät suinkaan ole menossa lomalle jotka lentokoneella matkustavat.
Jep, en ymmärrä ihmisiä keitä oikeasti haittaa vauvan itku (tai eläkeläinen joka kävelee hitaasti niin että joutuu itsekin hidastaa vauhtia, se kun tarjoiluvaunusta loppuu kokakola tai kun näkee ihmisen tupakalla tien toisella puolella yms.) niin paljon, että sitä sitten pohditaan vauvapalstalla jälkikäteen:D itse en ikinä antaisi itseni pilata fiilistäni noin pienestä asiasta :) kahvilassa äiti imetti harson suojissa ja joku 60 vuotias rouva koki asiakseen tuhahdella halveksuen ja pyöritellä vihaisena silmiään. Ja kyseinen henkilö joutui kääntää päänsä 160 asteen kulmaan että näki edes toimitusta. Puolestani tervetuloa kaikki lapsiperheet lennolle ja lomailemaan, yhtäpaljon joku mielensäpahoittaja suuttuu siitä kun näkee teidät prismassa tai kiinalaisessa syömässä:D
Ei vauvan itku häiritse lentokoneessa, bussissa tai junassa, kun se ei ole oma. Jos olisi oma, niin olisi ihan hermoheikko. Kun vieras, niin ei samalla tavalla häiritse. Elämän ääniä.
En kyllä ole ollut tilanteessa, jossa vauva olisi itkenyt putkeen tuntikausia.
Ärsyttävimmät tapaukset lentokoneissa on business-/ ykkösluokassa matkustavat henkilöt jotka kokevat itsensä kuin maailman omistajiksi. Juoksutetaan lentoemoa paikalle mitä ihmeellisemmästä syystä, haukutaan pystyyn kun viskiin tulleiden jääkuutioiden särmät ei ole luotisuoria ja pidetään huolta että kaikki muutkin kuulevat tämän ripitykset. Ovathan he kuitenkin maksaneet matkastaan (jep, me kaikki muuthan matkustamme siellä pummilla...)
Vierailija kirjoitti:
Meteli ärsyttää. Ei sitä tarvitse aloittajan yhtään tulla ihmettelemään. Ärsyttäisi aloittajaakin ihan varmasti, jos joku läpsisi häntä päähän sanomalehdellä koko lennon ajan. Ei miettisi aloittaja, mitä ongelmia ihmisparalla on kun hän purkaa turhautumistaan noin.
Aloittajan on muutenkin turha syyllistää ihmisiä kun hän itse pystyy nukkumaan missä oloissa hyvänsä. Monet eivät pysty eikä se ole heidän syynsä. Paitsi aloittajan mielestä on.
En kyllä tajua ihmisiä jotka raahaavat vauvan lentokoneeseen. Noiden vanhempien pitäisi ottaa muut huomioon, ei melusta kärsivien.
Eikä ärsyttäisi, vaan pyytäisin heti lopettamaan ja tekisin sen nätisti. Jos se ei auttaisi, kysyisin vanhemmalta, että hei voitko auttaa. Jos vanhempi ei auttaisi, pyytäisin lentoemäntää tai stuerttia apuun. Missään nimessä en hautoisi kostoa/vihaa tai patoisi tunteita sisälleni. Täälläkin palstalla saa lukea näitä "kaupan kassalla taas joku mamma pentunsa kanssa blablablaa". Tiedättekö mitä, voitte avata sen suunne? Juuri viimeksi olin lähikaupassa missä pikkupoika meni kassahihnan päähän kun ei malttanut odottaa äitiään, ja nosteli kaikkien elintarvikkeita ja katseli mitä sisältää. Sanoin pojalle ihan ystävällisesti, että hei muuten, äläs vielä niitä ota kun teidän ostokset on vasta tulossa. Poika nosti kädet pois ja jäi hihnan päähän katselemaan ja odottamaan äitiä. Kukaan ei tuntenut mitään raivoa ja ärtymystä, suu pitää vaan saada auki mutta mitään oikeutta ei aikuisilla ole alkaa huutamaan tai meuhkaamaan lapselle.
Eivät lapset ole mitään idiootteja, leikki-ikäiselle voi puhua normaalisti.
Lentokoneessa taas aikuisten ihmisten pitää sietää se tosiasia, että maailmassa ja siinä koneessa on muitakin ihmisiä. Käsitelkää niitä vihan tunteita, pelottavia aikuiset ihmiset jotka katkerana itkee netissä kun joku random lapsi itkenyt lennolla.
Minä olen matkustanut paljon lasteni kanssa, myös vauvana. On myös kertoja, jolloin oma vauvani on itkenyt. Silloin kaikki huomio suuntautuu siihen, että yritän saada omani hiljaiseksi (mikä nyt milloinkin on syynä, väsymys/korvat/tms.).
Silti minua ärsyttää muiden itkevät lapset, se ääni on vain niin STRESSAAVA. Mikään ei stressaa niin kuin lapsen itku.
Varsinkin, jos on saanut oman lapsen nukahtamaan, niin pelottaa että omakin herää ja alkaa huutamaan.
En minä tietystikään vanhempia syyllistä tai kenellekään ole vihainen itkusta, eihän sille mitään voi, mutta kyllä se stressitason heti nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ärtymyksen tunteeseen voi valita, antaako sille kaiken energian vai päättääkö olla tuntematta ärsytystä. Se on ihan oma valinta. Ihmettelen aikuisia ihmisiä jotka vaan vellovat ärtymyksestä ja kihisevät kuin mitkäkin painesammiot penkeissään lietsoen itseään sisäisesti vauvan itkun takia. Sitten yksi pieni moka lentoemännältä tai vierustoverilta niin heti räjähdetään. Mikä siinä aggressiossa on niin ihanaa, että siinä pitää velloa? Tiedostakaa faktat, jos olette siinä koneessa sen seuraavat 10 tuntia niin onko teidän oma etu muka se, että jupisette itseksenne? Ajatelkaa positiivisesti ja ajatelkaa sitä lasta, sen pahaa oloa. Kaivakaa empatia ja hyvän mielen tunne siitä, että teillä ei ole mitään hätää. Nää on valintakysymyksiä ja suomalaiset juntit päättää valita mökötyksen. Pysykää lennoilta poissa te, ketkä ette omalta kiukultanne kykene elämään erilaisten ihmisten äänten keskellä. Minkä takia sinne lentokoneeseen pitää änkeä aikuiset, jotka eivät kykene hyväksymään, että lennolla on myös lapsia? Samat tyypit sitten valittavat muutenkin kaikesta eikä ikinä ole hyvin.Itsetutkiskelun paikka.
Itse olen lapseton lentomatkustaja joka ei muista yhtään itkevää vauvaa lennolta, kuten en bussista/uimahallista/laivamatkaltakaan. On niitä varmaan ollut, mutta eipä ole kyllä jäänyt matkoistani moinen edes mieleen. :D
Kaikki eivät ole huvimatkoilla. Itse matkustan usein yksin ja yritän tehdä töitä, joten mielestäni on ihan ok tuntea ärtymystä, jos joku - lapsi tai aikuinen - kiljuu vieressä 5h. Aika harvoin pihisen kiukusta, mutta joskus olen todella väsynyt, joten silloin omaa tunnetilaansa on vaikeampi hallita. En silti ole koskaan kenelläkään ärähtänyt, mutta kyllä joskus on tehnyt mieli, kun lennän esim paljon Thaimaaseen työn takia. Sinne lentää juuri paljon perheitä, joiden mielestä minä olen itsekäs, koska haluaisin rauhallisen yölennon. He eivät ole itsekkäitä, koska valitsevat tulla häiriköimään muita.
Ärsyttää jatkuva itku, mutta siedän, koska olen omien lastenikin ollessa vauvoja joutunut tilanteisiin, joissa en ole saanut lastani heti hiljaiseksi. Hyväksyn täysin, jos vieressäni imetetään, jos sillä saa vauvan hiljaiseksi. Joskus kun itku äityy oikein pahaksi ja kyseessä on pieni vauva, niin tahtoisin itsekin yrittää hiljentää sen vauvan. Olisin valmis vaikka herumaan maitoa taas! Välillä vieras syli hiljentääkin paremmin yllätyksellisyytensä vuoksi tai koska äiti on niin stressaantunut itkuun. Olisi hyvä, jos äitiä tuettaisiin ja autettaisiin aina kun vain mahdollista. Pitäisin vauvaa sylissäni käteni väsyksiin, jos vain se auttaisi ja äitikin jaksaisi siten paremmin. Se ei olisi mikään uhraus, vaan ilo olisi puolellani!
Isompien kiukuttelevien lasten kohdalla kaipasin vanhemmilta lisää topakkuutta.
Mua ei nykyään aikuisena ärsytä lapset, vaikka joskus teininä ja parikymppisenä se itku rasittikin. Sen sijaan ärsyttää humalaiset örisijät ja aikuiset penkkien potkijat.
"mielestäni kanssaihmiset voisivat tarjota apuaan mulkoilun sijaan."
Kyllä, me muut lennämme nimenomaan sen vuoksi, että voisimme tarjota hoitoapua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole huvimatkoilla. Itse matkustan usein yksin ja yritän tehdä töitä, joten mielestäni on ihan ok tuntea ärtymystä, jos joku - lapsi tai aikuinen - kiljuu vieressä 5h. Aika harvoin pihisen kiukusta, mutta joskus olen todella väsynyt, joten silloin omaa tunnetilaansa on vaikeampi hallita. En silti ole koskaan kenelläkään ärähtänyt, mutta kyllä joskus on tehnyt mieli, kun lennän esim paljon Thaimaaseen työn takia. Sinne lentää juuri paljon perheitä, joiden mielestä minä olen itsekäs, koska haluaisin rauhallisen yölennon. He eivät ole itsekkäitä, koska valitsevat tulla häiriköimään muita.
Lentäminen on matkustusmuoto, johon kaikilla on oikeus. Ei ole itsekästä jos vauva huutaa, eikä sekään, jos haluaisi hiljaisuutta, kumpikaan vain ei ole valittavissa tavallisilla lennoilla.
Ei se ole mikään itsekkyys-kysymys vaan ostettu palvelu, jolla liikutaan paikasta toiseen, johon JOKAISELLA on yhtäläinen oikeus.
Jos ei palvelu miellytä, pitää ostaa toisenlainen palvelu. Voi mennä vaikka yksityiskoneella, jos kyseinen palvelu ei miellytä, oli syy mikä tahansa.
Mistäpä suomalaiset ei mieltään pahottaisi :D
Ärsyttää voi, mutta aikuinen, normaali älyllä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että kaikille asioille ei voi mitään ja niiden kanssa on elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäminen on matkustusmuoto, johon kaikilla on oikeus. Ei ole itsekästä jos vauva huutaa, eikä sekään, jos haluaisi hiljaisuutta, kumpikaan vain ei ole valittavissa tavallisilla lennoilla.
Ei se ole mikään itsekkyys-kysymys vaan ostettu palvelu, jolla liikutaan paikasta toiseen, johon JOKAISELLA on yhtäläinen oikeus.
Jos ei palvelu miellytä, pitää ostaa toisenlainen palvelu. Voi mennä vaikka yksityiskoneella, jos kyseinen palvelu ei miellytä, oli syy mikä tahansa.
Jep, kaikilla oikeus samaan palveluun. En vain tajua, miksi toiset koittaa rajoittaa minun matkustuskokemustani sanelemalla, mikä on minulta hyväksytty tunnereaktio meluamiseen. En kuitenkaan itse mene huutamaan lapselle tai vanhemmille, joten minkä takia meluhaitta ei saa ärsyttää?
Kaikki puhuvat aina Suomesta ja kuinka meillä vihataan lapsia, mutta esim kyselytutkimuksen mukaan 1/3 englantilaisista olisi valmita maksamaan enemmän lentolipusta, jos saisi lapsivapaita lentoja. Samat tutkimustulokset saatiin Amerikassa. Malaysia Airlinesilla on jo alue, jossa ei saa istua lasten kanssa ja tämä on mielestäni ihan järkevää, muttei tietysti poista meluhaittaa kokonaisuudessaan. Kannattaisin siis enemmin, että osa lipuista olisi ns. rauhallisella alueella, jossa puhuminen yms olisi yksiselitteisesti epäsuotavaa. Junassakin menen aina istumaan hiljaiselle alueelle, koska haluan matkustaa rauhassa eikä kukaan sinnekään tule vauvan kanssa tai muuten vain kälisemään (en asu Suomessa). Mielestäni olisi kiva, jos kyseinen matkustusmuoto yleistyisi myös lentomatkustamiseen.
Ei tämä ole mikään "ei mitään vaihtoehtoja nykyiselle"-tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kaikilla oikeus samaan palveluun. En vain tajua, miksi toiset koittaa rajoittaa minun matkustuskokemustani sanelemalla, mikä on minulta hyväksytty tunnereaktio meluamiseen. En kuitenkaan itse mene huutamaan lapselle tai vanhemmille, joten minkä takia meluhaitta ei saa ärsyttää?
Kaikki puhuvat aina Suomesta ja kuinka meillä vihataan lapsia, mutta esim kyselytutkimuksen mukaan 1/3 englantilaisista olisi valmita maksamaan enemmän lentolipusta, jos saisi lapsivapaita lentoja. Samat tutkimustulokset saatiin Amerikassa. Malaysia Airlinesilla on jo alue, jossa ei saa istua lasten kanssa ja tämä on mielestäni ihan järkevää, muttei tietysti poista meluhaittaa kokonaisuudessaan. Kannattaisin siis enemmin, että osa lipuista olisi ns. rauhallisella alueella, jossa puhuminen yms olisi yksiselitteisesti epäsuotavaa. Junassakin menen aina istumaan hiljaiselle alueelle, koska haluan matkustaa rauhassa eikä kukaan sinnekään tule vauvan kanssa tai muuten vain kälisemään (en asu Suomessa). Mielestäni olisi kiva, jos kyseinen matkustusmuoto yleistyisi myös lentomatkustamiseen.
Ei tämä ole mikään "ei mitään vaihtoehtoja nykyiselle"-tilanne.
Miksi ylipäänsä sen rauhaa haluavan pitäisi maksaa enemmän, sillä oletusarvoisesti kaikki haluavat rauhallisen lennon. Ne, jotka haluavat mölistä tai tuovat mölisijöitä, voisivat maksaa enemmän ja pysyä melualueella. Liikaa tehdään rauhanhäiritsijöiden ehdoilla.
Toivoisin enemmän ymmärrystä ja empatiakykyä puolin ja toisin. Itse en lähtisi vauvan kanssa lomamatkalle Thaimaaseen, mutta tulen kyllä lentämään vauvan kanssa. Siitä yksinkertaisesta syystä, että on pakko. Olen ulkosuomalainen ja jos ja kun haluan vierailla vanhempieni ja appivanhempieni luona Suomessa lentokone on ainut mahdollinen kulkuväline. Vauvan ristiäisetkin tullaan viettämään Suomessa, koska olisi järjetöntä olettaa, että suomalaiset perheenjäsenemme ja ystävämme matkustaisivat luoksemme ulkomaille kastetoimituksen takia. On siis kaikin puolin helpompaa, että me ja vauva lennämme Suomeen. Parhaamme mukaan yritämme pitää vauvan rauhallisena lennon aikana, mutta jos se ei onnistu, niin pahoitteluni. Ei se lapsen kanssa lentäminen meistä vanhemmistakaan kivaa ole, eivätkä kanssamatkustajien vihaiset mulkoilut auta asiaa yhtään.
hanska kirjoitti:
En tiedä, miksi ärsyttää. Varmaan, koska tuollainen meteli on todella häiritsevän kuuloista.
Korvatulpat eivät blokkaa kiljuvan ihmislapsen tuottamaa ääntä.
Nämä vanhemmat tietysti ansaitsevat kaikki pahat katseet, joita heidän osakseen koituu, ja enemmänkin.
Jos olisit koskaan ko. tilanteelle altistunut, niin tietäisit että n. 40c /pari maksavat, apteekeisssakin myytävät, korvatulpat blokkaavat yhden rivin päässä kirkuvan vauvan äänet täysin siedettävälle tasolle. Täydelliseen hiljaisuuteen joutuu satsaamaan vähän enemmän, sellaiseen jossa esim. lähellä istuvien puheäänikään ei kuulu.
Mutta siihenhän ei mikään auta kun sinä niin mielesi pahoitit. ;)
Minua ärsyttää vauvan itku. Se ääni, ei vauva. En ymmärrä, miksi en saisi tunte ärsytystä meluhaitasta.
Tunnen myös paljon sääliä pieniä kohtaan. Minulla on hyvin ahtaat korvakäytävät, joten laskeutuminen sattuu. Lapsena aina itkin koneessa sitä kipua ja pari kertaa on aikuisenakin tirahtanut kyyneleitä, jos laskeutuminen venyy pitkäksi. Mietin usein, että niitä vauvojakin varmasti sattuu ja vanhemmat ovat itsekkäitä, kun vievät pienet koneeseen (vaikka menisivätkin sukuloimaan, koska se vauva on niin pieni, ettei se siitä sukuloimisesta mitään nautintoa saa). Valitettavasti tähän liittyen en pysty pitämään korvatulppia tuntia kauempaa, sillä se tuottaa fyysistä kipua.
Vaikka itku ärsyttää, niin olen kyllä auttanut monta kertaa äitejä vauvojen kanssa ja pitänyt sylissä, kun käyvät vessassa tms. Miksi luulet, että en olisi? Ärsyyntyisin myös, jos istuisin henkilön vieressä, jolla pahat suolisto-ongelmat, vaikken sitä nyt hänelle näyttäisi. Kysyisin varmaan voinko jotenkin helpottaa hänen oloaan, jos oikein pahaksi äityy. Saahan asiat silti ärsyttää, vaikka joku ei voi niille mitään. Aikuisena ihmisenä voin sitten päättää, miten reagoin ärsykkeisiin. Tietty hymy saattaa olla aika kireä 10h lennon jälkeen, jos joku rääkynyt vieressä koko ajan.