Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni tuttu näytti vaivautuneilta, kun kuuli, että odotin kolmatta lasta!

Vierailija
05.09.2016 |

Meillä on siis kolme lasta. Nuorin on jo 10 v. Tutuilla on 1-2 lasta. Suurimmalla osalla 2 ja vain yhdellä 3 ( mutta hän ei näyttänytkään vaivautuneelta). Sain paljon kyselyjä, että miksi kolme lasta ja aionko oikeasti ehkäistä, ettei tulisi enempää.

Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä, jos lapsiluku perheessä onkin kolme? 10 vuotta on mennyt kuin siivillä ja en vieläkään näe mitään erikoista siinä, että tahtoo vähintään kolme.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuo maanantai-ilta porvoossa pyörähtänyt sitten käyntiin.

Vierailija
2/34 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he katsoivat, ettei teillä ole resursseja kolmanteen lapseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itsekään ymmärrä, itse olen aina ajatellut että haluan vähintään kolme lasta, oikeastaan haluaisin ehkä neljä mutta kolmeenkin voisin olla tyytyväinen. Joka tapauksessa ehdottomasti enemmän kuin kaksi. Kaksi on niim sellainen perus "se sama kuin kaikilla muillakin"-lapsiluku ja jostain syystä minullakin moni ystävä tuntuu ihmettelevän ja melkein jopa paheksuvan, kun sanon että haluan kyllä varmasti enemmän kuin kaksi jos vain luoja suo ja pystyn sen verran saamaan. (Vielä ei siis ole yhtään enkä ole yrittänytkään, olen vielä opiskelija vasta. Ja kaikki ystävänikin joko yliopisto- tai amk-opiskelijoita) Sanovat että kun on kaksi lasta niin on "lapsiluku täynnä" ja sitten jos joku saa kolmannen niin heti pohditaan että olikohan vahinko. Tosi typerää minun mielestäni. Jossain vaiheessa siitä kahdesta on tullut sellainen normi länsimaissa. Ja kun ajattelee että kaksi lasta on se MINIMI jos halutaan että suomalainenkin pieni kansa pysyisi saman suuruisena (koska lapsimäärän pitäisi vähintään korvata molemmat vanhemmat kun nämä kuolevat) ja koska yhä kasvava määrä ihmisiä hankkii vain yhden lapsen tai jääihan kokonaan lapsettomaksi niin yhä useampien pitäiai myös tehdä enemmän kuin kaksi lasta, jotta suomalaiskanta ei lähtisi pienenemään. Pikemminkin siis useamman lapse hankintaa pitäiai kannustaa ja tukea eikä ihmetellä...

Vierailija
4/34 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mukavasti typoja tuohon edelliseen viestiini kun näin kiireessä kännykällä kirjoitin.. :D

Vierailija
5/34 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella lapsellamme on oma huone, joten tutut eivät enää pääse sanomaa, että oltaisin ahtaasti. Silloin kun lapsemme olivat pieniä, he jakoivat yhden makuuhuoneen. Sain kuulla juuri noista vajaista resursseista. Eivät lapset kuitenkaan kärsineet yhteisestä huoneesta.

Saimme säästettyä, kun emme kasvattaneet heti asuinneliöitämme. Pienempi laina lyheni nopeammin. Saimme lainamme maksettua ja kuopuksen mentyä kouluun muutimme jo tähän nykyiseen. Tarvitsimme niin vähän uutta lainaa, että tämäkin on jo maksettu!

Yksikin tuttava, jolla on kaksi kouluikäistä, asuttaa edelleen lapsensa samassa huoneessa. Minusta se on ihan ok. Hän arvosteli eniten meidän lapsilukua ja asumisoloja. Heillä oli vähintään samat mahdollisuudet maksaa lainansa nopeasti pois kuin meilläkin, mutta he tarvitsivat varmaan rahaa johonkin muuhun? Ei oel kuulemma varaa omiin huoneisiin...

ap

Vierailija
6/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/tana_vuonna_se_viimein_tapahtuu__suomessa_asuvien…

Lukekaapa siitä. Tämän suomalaisten huonon lisääntymisen ja maahanmuuttajatulvan takia suomalaisten määrä kääntyy jo laskuun. Meitä kuolee enemmän kuin syntyy ja ulkomaalaisia tulee tänne valloittamaan elintilaa. Käy niinkuin luonnossakin, että yksi laji syrjättää toisen ja levittää geenejään.. alkuperäisväestö alkaa kadota. Ja suomalaisnaiset vain entisestään lietsovat lapsivihaa ja vapaaehtoista lapsettomuutta hienona juttuna. Olen itse 24v nainen ja omistakin lukiokavereistani KAIKKI paitsi yksi oli ja on edelleen sillä "vihaan lapsia/musta ei ikinä ois äidiksi/hyi helvetti en ikinä aio synnyttää/en ikinä halua lapsia"-asenteella. Hyvin menee, suomen kansa. Sukupuutto odottaa.

Vierailija
7/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa he olivat vain yllättyneitä raskaudestasi, jos nuorin on jo 10 v. ja ajattelivat, että lapsiluku jää kahteen. Mitäpä tuosta murhetta vääntämään? Onko sulla jo ikää? Joku voi miettiä sitäkin, jos olet jo nelissäkymmenissä.

Vierailija
8/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi laskevat ettei teillä tule rahat riittämään itsellä.

Vierailija
9/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole koskaan kuullut että kolmea pidettäisiin paljona, todella monella on neljäkin lasta, se alkaa olla mun mielestä jo paljon, vaikka meitä lapsuuden kodissakin oli niin monta, tosin isommilla ikäeroilla. Mulla on itsellä kolme, systeri odottaa just neljättä, on toinen kierros menossa, ekan aviomiehen kanssa kaksi jotka on jo isoja koululaisia, ja nyt uuden aviomiehen kanssa toinen tulossa kun edellinen täyttää kolme. En usko että hekään enenpää tekevät, nyt on tulossa sellaista sukupuolta oleva lapsi jota perheessä ei vielä ole.

Mun mielestä kolme lasta on aika normi. Äitini on kymmenestä lapsesta nuorin, siihen aikaan 50-60 vuotta sitten se oli ihan normaalia että oli 10 lasta, jos kaikki syntyneet olivat elossa, nykyään harva tekee tarkoituksella tietenkään niin paljon kun ei ole pakko kuin lessuilla. 

Aika naurettavaa että joku pitää kolmea lasta paljona.

Vierailija
10/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt joku ap;n ylistysketju? Kun lapsiluvusta ollaankin päästy jo ainakin teidän mahtavan upeasti sujuneeseen lainanlyhentämiseen ja sivulauseessa - vaikka asia ei sua kiinnostakkaan - pitää mainita kaverin paskasti mennyt asuntolainan lyhennys. Hekoheko. Pakko olla provo.

Ja kolmoselle sanoisin että puhu vasta sitten kun olet saanut edes ensimmäisen lapsen. Aika monella on noita haaveita lapsilaumasta, kunnes pääsee konkreettisesti tutustumaan realiteetteihin. Toki se on mahdollista että saat kolme lasta taikka vaikka viisi, mutta asian etukäteen julistaminen saa varmasti muissa aikaan pientä hörähtelyä.

Vierailija
11/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole koskaan kuullut että kolmea pidettäisiin paljona, todella monella on neljäkin lasta, se alkaa olla mun mielestä jo paljon, vaikka meitä lapsuuden kodissakin oli niin monta, tosin isommilla ikäeroilla. Mulla on itsellä kolme, systeri odottaa just neljättä, on toinen kierros menossa, ekan aviomiehen kanssa kaksi jotka on jo isoja koululaisia, ja nyt uuden aviomiehen kanssa toinen tulossa kun edellinen täyttää kolme. En usko että hekään enenpää tekevät, nyt on tulossa sellaista sukupuolta oleva lapsi jota perheessä ei vielä ole.

Mun mielestä kolme lasta on aika normi. Äitini on kymmenestä lapsesta nuorin, siihen aikaan 50-60 vuotta sitten se oli ihan normaalia että oli 10 lasta, jos kaikki syntyneet olivat elossa, nykyään harva tekee tarkoituksella tietenkään niin paljon kun ei ole pakko kuin lessuilla. 

Aika naurettavaa että joku pitää kolmea lasta paljona.

No tuohon voisi toki heittää, että aika anurettavaa että joku pitää kolmea lasta (tai jopa enempää) normina. Paitsi tietenkin jos olette lestadiolaisia? Ei kyllä normaaleissa perheissä sentään 10 lasta ollut mikään normaali asia edes 50-60 vuotta sitten. Aikamoisessa kurjuudessa sellaiset perheet siihen aikaan elelivät, kun sosiaaliturva oli nykyistä paljon heikompaa.

Vierailija
12/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siis kolme lasta. Nuorin on jo 10 v. Tutuilla on 1-2 lasta. Suurimmalla osalla 2 ja vain yhdellä 3 ( mutta hän ei näyttänytkään vaivautuneelta). Sain paljon kyselyjä, että miksi kolme lasta ja aionko oikeasti ehkäistä, ettei tulisi enempää.

Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä, jos lapsiluku perheessä onkin kolme? 10 vuotta on mennyt kuin siivillä ja en vieläkään näe mitään erikoista siinä, että tahtoo vähintään kolme.

Hetkinen nyt. Teit avauksen yli 10 vuoden takaisesta asiasta, jos nuorin, eli kolmas lapsenne on jo 10 v.? Älä vaan sano, että olet miettinyt tuttujen vaivaantumista 10 vuotta!?

Oletko varma, että vaivaantuminen ei ole omassa silmässäsi? Ja miten ihmeessä jotkut tuttavat saavat edes tietää raskauksistasi ja miksi ne heitä edes kiinnostaisivat? Ehkä tuttavat olivat kiusaantuneita siitä, että jaoit yksityisasian heidän kanssaan, eivät lapsiluvusta? Onko ehtinyt 10 vuoden aikana tulla tuollainen tulkinta mieleen?

Meilläkin on kolme lasta, enkä ole koskaan huomannut lähipiirissä kuin iloa asiasta. Tuttavat ovat olleet joko ystävällisiä tai neutraaleja huomatessaan raskaudet. 

Vierailija
13/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, ettei tuttaviasi kiinnosta asia läheskään niin paljon kun sä oletat.

Vierailija
14/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden ainoan kerran ollut vaivaantunut, kun tuttavani kertoi raskaudestaan. Ja se oli lähinnä ihmetystä. Olin odottanut enemmänkin erouutista, koska oli tuttavapiirin tiedossa, että mies pettää.

Vierailija
15/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin juttu se kaksi lasta on. Minulla itselläni on kaksi lasta ja kun aloin pohtia pitäisikö vielä yrittää kolmatta niin jopa anoppi sanoi että kyllä teille riittää kaksi.

Vierailija
16/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko ollut työelämässä kuitenkin vai kotona pitkän ajan?

Jos ne ajatteli että syrjäydyt kokonaan työmarkkinoilta, jos olet ollut pitkään kotona.

Vierailija
17/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spacecraft kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/tana_vuonna_se_viimein_tapahtuu__suomessa_asuvien…

Lukekaapa siitä. Tämän suomalaisten huonon lisääntymisen ja maahanmuuttajatulvan takia suomalaisten määrä kääntyy jo laskuun. Meitä kuolee enemmän kuin syntyy ja ulkomaalaisia tulee tänne valloittamaan elintilaa. Käy niinkuin luonnossakin, että yksi laji syrjättää toisen ja levittää geenejään.. alkuperäisväestö alkaa kadota. Ja suomalaisnaiset vain entisestään lietsovat lapsivihaa ja vapaaehtoista lapsettomuutta hienona juttuna. Olen itse 24v nainen ja omistakin lukiokavereistani KAIKKI paitsi yksi oli ja on edelleen sillä "vihaan lapsia/musta ei ikinä ois äidiksi/hyi helvetti en ikinä aio synnyttää/en ikinä halua lapsia"-asenteella. Hyvin menee, suomen kansa. Sukupuutto odottaa.

Ja tämän takiako kaikkien lapsia vihaavienkin pitäisi lisääntyä? Ei sillä väliä, että lapsella on huonot vanhemmat ja paska elämä, kunhan vaan suomalaiset lisääntyy? Että ruvetaan vaan tekemään vastentahtoisesti lapsia?

Vierailija
18/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Just se määrä mitä haluttiin. Mua ei kukaan ole koskaan katsonut oudosti, eikä sanonut mitään. Kaikille on ilmeisesti ollut ihan ok tämä meidän lapsimäärä.

Vierailija
19/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun reaktioni kun kuulen että täysin kädettömät vanhemmat hankkii vielä lisää lapsia, kun vanhemmuus on jo edellistenkin kanssa hukassa.

Vierailija
20/34 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi