Oletteko mieheni kanssa samaa mieltä?
Eli, olemme aviopari ja minä opiskelen ja mieheni on töissä. Lapsia ei ole. Asumme omakotitalossa, jossa on puulämmityksineen aika paljon päivittäisiä hommia. Mies sanoo, että koska hän maksaa lainanlyhennykset , vakuutukset, sähkölaskut ym ja minä vaan ruuat (opintotuestani, lisäksi siitä menee henk.koht. laskut+polttoaineet), niin minun täytyy työllä korvata puuttuva osuus. Eli joudun tekemään kaikki kotityöt lämmittämisestä ja puunkannosta lähtien. Onko reilua? Nyttenkin mun pitäisi lukea oikeasti tenttiin, mutta on siivottava, laitettava ruokaa ja kannettava puut ja lämmittetävä kaksi takkaa. Ja mies laittelee vaan moottoripyöräänsä tallissa.
Kommentit (24)
mieheni ostaa sillon tällön viikonlopuksi sikspäkin tai mäyräköiran kaljaa, mutta minähän en saa siitä mitään, kun mun pitäis ostaa omat. Pitää visusti kaljansa tallissa ja juo siellä.
Toisekseen, ostelee itselleen vaatteita, leluja yms. Itselleni en koskaan mitään pyydä, muttei tuo ole ikinä mitään ehdotellutkaan mulle hankittavaksi. Kai sitä on odotettava omaa tiliä...
Joo, mutta tosiaan sanoin jo äsken miehelle, että en aio enää leikkiä hänen äitiään ja jos ei miellytä, niin sanoo mulle ajoissa niin minähän lähden!
Miten olenkaan voinut pitää siivousta opiskelua tärkeämpänä! Hakkaan kohta vähän päätäni seinään. Ja sen mummo tosiaan sanoi, että se joka on kotona hoitaa kotityöt eli ei mun valmistumisella väliä... Perkele.
nosta kissa pöydälle eli kunnon keskustelu
Opiskelu on sinun työtäsi ja sinun tulisi keskittyä siihen.
Toki voit opiskelujen välissä tehdä pieniä kotitöitä (ruuanlaittoa, pyykinpesua, astiapesukoneen tyhjennystä ja täyttöä) mutta muut työt pitäisi hoitaa yhdessä (esim. siivous).
Aivan käsittämätöntä, että mies vaatii sinua kantamaan halkojakin vielä.
Pahaa pelkään, että tuo ajattelumalli on iskostunut varsin syvälle miehesi päähän ja hänen on vaikea nähdä asiaa toisin. Mikäli näin on, älä ainakaan hanki lapsia tuohon suhteeseen. Selvästi huomaa, ettei mies arvosta opintoja ja hänen ajatusmallinsa on se, että naisen tehtävänä on hoitaa koti ja siihen liittyvät työt. Tuollaista ajatusmallia on vaikea muuttaa.....
Kuulostaa hieman ex-mieheltäni (toki minun ei tarvinnut sentään kantaa halkoja), mutta äitiyslomalla ollessani oletti itsestäänselvyytenä, että hoidan kaikki kotityöt - olenhan kotona enkä tee mitään. Joskus vielä valitti kun asuntoa ei ollut siivottu.
Samoin saattoi ostaa sixbäckin olutta ja minä armollisesti sain siitä ehkä yhden pullon; jos taas ostin esim. viinipullon tai muutaman oluen niin ne piti jakaa kristillisesti tasan :)
Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko radikaali muutos asioihin tai ero. Älä suostu elämään miehesi kynnysmattona. Ja miehesi tulisi laittaa mummo kuriin. Ja toistan vielä: älä missään nimessä tee lapsia tuollaiseen tilanteeseen.
onko talo kuitenkin kummankin nimissä? Vaiko vain miehesi? Onko avioehtoa?
Hän on nimittäin joutunut mietttimään miten suhtautua omaan anoppiinsa. Kannattais ehkä jättää mummon jutut mummon jutuiksi.
Siis sen jälkeen kun olet selvittänyt miehesi kanssa tämän kotityöjaon. Täällä pienten vauvojen äidit miettivät, että jättävät miehensä kun ei kotityöt luista. Ja sinä katsot miestäsi vaikka sinua ei sido häneen yhtään mikään...
Tyhmin työnjako mitä olen ikinä kuullut.