Minä oikeasti luulin että pääsisimme lomalle säästöillämme, mutta ei taaskaan
Säästötilillä on nyt vähän päälle tonnin, veronpalautuksia tulossa myös vähän yli tonnin niin haaveilin jo että voisin varata matkan koko perheelle, on tässä vielä puoli vuotta aikaa säästää vähän lisää ennen kuin lähtisimme, ja miten kävikään.
Ensin auto huoltoon, nyt jääkaappi hajosi.
Heippa säästötilin rahat.
Ihan kivaa jooo että säästöjen ansiosta ei nyt olla kusessa, mutta milloin rahat oikein riittäisi johonkin hauskaankin eikä vain kaikkeen välttämättömään....
Ja joo, auto on välttämätön koska julkisilla työmatkat ei oikein suju.
Kommentit (62)
Tämä vinkki on vähän ohi aiheen, mutta suosittelen kokeilemaan semmoisia oikein tiukkoja kuukausia silloin tällöin. Eli rahaa käytetään mahdollisimman vähän semmoisiin asioihin mihin pystyy itse vaikuttamaan esim kuukauden tai kahden viikon ajan. Me saatiin tällä tavoin tonni säästöön. Tosin oli todella tiukka kuu: kauppaan varattiin rahaa 20 € viikossa käteistä, bensaa vain työajoa varten. Kortit pidettiin kotona. Kuivakaappi ja pakastin tuli koluttua, pullot vietyä ja rahaa säästyi. Tavallaan semmoinen ihmiskoe, kun ei ole mihinkään ylimääräiseen mahkuja. Kaikille ei tietty sovi, haastetta tulee lisää lasten kanssa. Eikä tää mitään rikkaiden köyhää leilkimistä ollut, kahden tulot oli yhteensä 2000 € käteen. Ja aiemmin on jouduttu pärjäämään 1400 €, joilla peruselämän lisäksi kuitattava sairastamisesta aiheutuneet kulut. Nyt on onneksi asiat paremmin ja koen, että aiemmista kokemuksista on jäänyt eväiksi kekseliäisyys ja järkevä säästäväisyys. Ja ajatus, että vähälläkin pärjää hetken. Tsemppiä säästämiseen ja toivottavasti pääsette matkoille :)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos jättäisitte ne risteilyt väliin. Parista kolmesta risteilystä saatkin kerättyä puuttuvan summan.
Eihän se risteily itsessään maksa juuri, mutta laskepa tarkkaan, paljonko euroja palaa kokonaisuudessaan.
Juu, olet kyllä oikeassa mutta ne risteilyt ovat olleet tärkeitä minilomia meille, ihanaa kun lapsille voi edes jotain ylimääräistä tarjota =)
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset olivat pieniä, säästettiin lapsilisät matkaa varten, lisäsi pantiin pari sataa joka kuukausi matkatilille. Sillä tavalla säästyi noin 5000€ vuodessa ihan huomaamatta.
Tuo on helppo tapa säästää!
Ulkomailla on lähes ilmaista yöpyä teltoisssa koko perhe .Ja jos järven rannalla on niin voi peseytyäkin, tai meren rannalla. Ja mukaan muutamat hernekeittopurkki, kuivalihaa.
Jos haluaa nähdä maisemia, niin voi samalla laihduttaa (suomalaiset ovat melkein kaikki ylipainoisia) ja mennä maitorahkalla ja niin pois päin.
Kun käyttää mielikuvitusta niin pääsee matkalle.
Mites olis maakellarin rakentaminen. Se ei voi mennä rikki. Ilmainen kylmäkellari. Potut vaan sinne ja porkkanat ja sitten kun ostaa niitä hylamaitoja jotka säilyyy huoneen lämmössä, niin maakellarin lisäksi ei tarvita muuta.
Pienen jääkaapin kokoisen maakellarin voi tehdä myös siitä vanhasta jääkaapista.
Ottakaa koneisto pois. Jääkaappi selälleen kaivetaan maan sisään. Muovitetaan ympäriinsä. Ja sitten puuluukku päälle, päälle turvetta. Ja sitten muovi vielä päälle, jonka päälle sahajauhoja.
Aivan mahtava ikuinen jääkaappi !
Eli matkarahat taas koossa tuon maajääkaapin ansiosta.
Näin syksyllä on mahdollista toki pitää tarvikkeet partsillakin.
Me ollaan tehty niin, että partsilla on vanha jääkaappi talvet. Jos pakkasia tulee, niin roudataan aina vähän väliä sisälle se jääkaappi (laitettiin vaihtolavan päälle se jääkaappi ja renkaan vaihtolavan pohjaan).
Ei tarvita sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko auton huolto joillekkin yllätyksenä ? Itse ainakin tiedostan että autoa aina huolletaan oli se sitten uusi tai vanha .
Samoin voisi ap kertoa mitä tarkoittaa koko perheelle .
Onko kyseessä 13 jäseninen lesta lauma vai yh+1lapsi asioilla hieman eroa .
Meitä on viisi, lapset vielä alle kouluiän.
Autoon tuli yllättävä vika, perushuollot ovat erikseen.
Odotas kun lapset tulevat teini-ikään. Silloin niitä menoja vasta riittää. Kolmen teinin kanssa ei syö ravintolassa alle satasen, eikä yksi hotellihuone riitä (kuten joku totesi). Kun tulee 15 cm vuodessa pituutta lisää, saa uusia koko vaatevaraston kengistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko auton huolto joillekkin yllätyksenä ? Itse ainakin tiedostan että autoa aina huolletaan oli se sitten uusi tai vanha .
Samoin voisi ap kertoa mitä tarkoittaa koko perheelle .
Onko kyseessä 13 jäseninen lesta lauma vai yh+1lapsi asioilla hieman eroa .
Meitä on viisi, lapset vielä alle kouluiän.
Autoon tuli yllättävä vika, perushuollot ovat erikseen.Odotas kun lapset tulevat teini-ikään. Silloin niitä menoja vasta riittää. Kolmen teinin kanssa ei syö ravintolassa alle satasen, eikä yksi hotellihuone riitä (kuten joku totesi). Kun tulee 15 cm vuodessa pituutta lisää, saa uusia koko vaatevaraston kengistä puhumattakaan.
Se on sitten sen ajan murhe. Elättelen edelleen toiveita että mies joku päivä saisi omalla alallaan töitä jolloin nettotulomme kasvaisivat huomattavasi =D
Aika edullisesti pääsee reissaamaan, kun etsii edulliset lennot ja vuokraa kämpän esim. Homeawayn kautta. Toki tuo vaatii vähän rohkeutta järjestelllä itse asioita, jos ei ole hirveästi aiempaa matkustuskokemusta. Mutta varsinkin sesongin ulkopuolella tosi kivoja asuntoja saa pitkin Välimerta edullisesti vaikka viikoksi ja jos onnistuisi saamaan lennot maksimissaan n. 100 €/suunta/nuppi, parilla tonnilla hyvinkin pääsisi matkaan. Ainakin itsellä nuo asunnot ovat järjestään olleet hyviä.
No, kolme lasta on jo aikamoinen lauma. Kauan saa säästää, mutta luulisi nyt, että useamman vuoden aikana saisi silti säästettyä sen pari tonnia. Jos ei, teidän pitää oikeasti pihistää jostain muusta. Saisiko autoa huollettua ja kotona rempattua itse, tuhkaatteko rahaa johonkin harrastukseen, mikä on pois matkailusta? Ei matkustelu niin mahdottoman kalliiksi tule, jos oikeasti haluaa käyttää siihen rahaa. Jos se on tärkeysjärjestyksessä kaiken muun takana, sitten siihen ei kyllä jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 lasta ja ihmettelet kun ei ole varaa tehdä mitään :D elämä on valintoja
En nyt niinkään mielestäni sanonut ettei ole varaa mihinkään.
Eletään ihan normaalisti, käydään laivalla kerran, pari vuodessa.
Se ulkomaanmatka vaan jää aina haaveeksi, koska tuntuu että aina tulee yllätyksiä juuri silloin kun rahat olisi kasassa.
Täytyiai tosiaan tehsä niin kuin joku sanoi ja laittaa toisen tilin muita kuluja varten jos saisi huijattua Murphyn lakia =D
Mitä jos jättäisitte laivalla käynnit väliin ja laittaisitte nekin rahat matkakassaan? Eli sen sijaan, että tekee useita pieniä matkoja, säästää siihen isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vinkki on vähän ohi aiheen, mutta suosittelen kokeilemaan semmoisia oikein tiukkoja kuukausia silloin tällöin. Eli rahaa käytetään mahdollisimman vähän semmoisiin asioihin mihin pystyy itse vaikuttamaan esim kuukauden tai kahden viikon ajan. Me saatiin tällä tavoin tonni säästöön. Tosin oli todella tiukka kuu: kauppaan varattiin rahaa 20 € viikossa käteistä, bensaa vain työajoa varten. Kortit pidettiin kotona. Kuivakaappi ja pakastin tuli koluttua, pullot vietyä ja rahaa säästyi. Tavallaan semmoinen ihmiskoe, kun ei ole mihinkään ylimääräiseen mahkuja. Kaikille ei tietty sovi, haastetta tulee lisää lasten kanssa. Eikä tää mitään rikkaiden köyhää leilkimistä ollut, kahden tulot oli yhteensä 2000 € käteen. Ja aiemmin on jouduttu pärjäämään 1400 €, joilla peruselämän lisäksi kuitattava sairastamisesta aiheutuneet kulut. Nyt on onneksi asiat paremmin ja koen, että aiemmista kokemuksista on jäänyt eväiksi kekseliäisyys ja järkevä säästäväisyys. Ja ajatus, että vähälläkin pärjää hetken. Tsemppiä säästämiseen ja toivottavasti pääsette matkoille :)
Kerro mitä söitte 20eurolla viikko :) Minä olen yrittänyt päästä mahdollisimman vähällä kaupassa ja kaikki mahdollinen on tehty itse ja on mennyt vähintään 40e viikko kahdelle ihmiselle.
Ettekö saa kahdestaan säästettyä tonnia enempää? Ymmärrän jos lomailu ei ole tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä, mutta jos nyt jonain vuonna nipistäisi kumpikin vähän enemmän, niin varmasti onnistuu. Minä pienipalkkainen yh säästän helposti tonnin vuodessa. Siksi ihmetyttää.
Miten kukaan voi pitää kotimaan matkailua samalla tavalla virkistävänä kuin ulkomaan? Samat maisemat, sama sää, sama kieli ja kulttuuri, samat kauppaketjut kaikkialla, samanlaiset (kireät) ihmiset, samat ruuat, samat hinnat... mikä kotimaan matkailussa virkistää ja tuo vaihtelua arkeen? Vähävaraisena olen kyllä saattanut tehdä päiväretken vaikka Turkuun jonkun VR-tarjouksen turvin, ja onhan se vaihtelua, muttei todellakaan asia mitä muistelisin lämmöllä vielä vuosien päästä vs. pidennetty viikonloppu esim. Prahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jääkaappi mene kotivakuutukseen?
Ei meidän kotivakuutus ainakaan kata mitään normaalien käyttökodinkoneiden hajoamisia, kun yleensä ne eivät rikkoudu ihan vuoden tai parin vanhoina. Jostain kahdeksan vuotta vanhasta jääkaapista ei ole jäljellä enää juuri mitään korvausarvoa vuotuisen arvonalennuksen vuoksi ja siihen (ihan kohtuullinen) omavastuu päälle, niin eipä edes maksa vaivaa.
Kotivakuutus yleensä korvaa kyllä jääkaapin sisällön, ilmoitat vaan minkä verran siellä oli rahallisesti kamaa, niin korvaavat kyllä. Minä sain 200€ , jääkaapista ei tullut mitään, oli 10 vuotta vanha laite.
Lapset mummolaan ja miehen kanssa kahdestaan reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö saa kahdestaan säästettyä tonnia enempää? Ymmärrän jos lomailu ei ole tärkeysjärjestyksessä kärkipäässä, mutta jos nyt jonain vuonna nipistäisi kumpikin vähän enemmän, niin varmasti onnistuu. Minä pienipalkkainen yh säästän helposti tonnin vuodessa. Siksi ihmetyttää.
Joo, mutta kun aina tulee jotain kun rupee olemaan rahaa tilillä.
Viime vuonna meni muuttoon rahat, kun saimme halvalla isomman asunnon kuin missä asuimme vuokralla, ja asumiskustannukset eivät paljon kallistuneet kuitenkaan.
Sitten mulla meni selkä, fysiolaskuun meni taas rahaa.
Mies sai tämän puolipäiväisen työn keväällä, aikaisemmin oli vähemmän rahaa käytössä.
On ollut ihan kivaa nyt kun ei ole aina tarvinnut ruokakaupassa valita halvinta vaan voi ostaa mitä haluaa.
Jos oikein aletaan säästökuurille saatais kyllä rahaa nopeamminkin kasaan.
Jos ei taas käy jotain....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä söitte 20eurolla viikko :) Minä olen yrittänyt päästä mahdollisimman vähällä kaupassa ja kaikki mahdollinen on tehty itse ja on mennyt vähintään 40e viikko kahdelle ihmiselle.
Syötiin kaurapuuroa, soijarouhe-kaalilaatikkoa, linssipataa (pussi linssejä, vettä, porkkanaa, mausteita, tonaattimurskaa), papupatoja jne. Eli halpaa kasvisruokaa pääsääntöisesti ja kodin ruokavarantoja tyhjennellen :) Ei ostettu mitään maitoja, leivänpäällisiä tai tuoreita kasviksia. Ainakin itselleni oli henkisesti yllättävän rankkaa ja ankeaa, joten päätettiin kerran viikossa sitten "tuhlata" budjetista muutama euro herkkuihin. Tähän 20 € sisältyi siis kaikki kaupasta ostettavat, myös peauaineet ja wc-paperit.
Suomalaiset valittaa, ettei riitä rahat mihinkään, ja ne kantaa alkoon ja tupakkaan hirveät määrät rahaa. Eräälläkin tuttavaperheellä menee alkoholiin ja tupakkaan tonnitolkulla vuodessa rahaa.
Jotkut toki tekevät itse oluttakin jos on pakko viinaa saada, halvempaa.