Kuntouttava työtoiminta ja aktivointisuunnitelman...
Onko kellään kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta? Erityisesti jollakulla mielenterveyskuntoutujalla?
Itse olen vakava-asteisesti masentunut, ja kun minulle ei sopinut työkokeilu niin hakeuduin vapaaehtoisesti kuntouttavaan työtoimintaan... Ensiviikolla on aktiv.suunnitelman laatiminen, ja se pelottaa paljon jo etukäteen. Mitä jos ajattelevakin että olen ihan ok enkä tarvitse moista, kun osaan esittää iloista virallisissa tapaamisissa. Minulla ei ole ns. Todistuksia sairauksistani, muuta kuin edelliset sairauslomatodistukset.
Minulle on jo paikka tiedossa (eräs ryhmä joka on juuri kaltaisilleni suunniteltu), joten ei siinä ongelmaa. En vain saa unta kun pelkään niin paljon tuota tapahtumaa jossa on virkailija ja sosiaalityöntekijä ja vaikka mitä... Apua mammat?
Kommentit (115)
Ystäväni, jolla on maisterin tutkinto ja tradenomin tutkinto, jäi työttömäksi ja etsi ensin pitkään oman alan töitä, kävi jonkun trainee-systeemin josta ei poikinut mitään töitä kauden jälkeen, Niin hänelle kävi näin: hän alkoi tehdä osuuskunnan kautta keikkatöitä mutta tämäpä katsottiinkin jossain vaiheessa yrittämiseksi! Tuet pois. Sit onnistui saamaan lyhyen työjakson joka kuitenkin kerrytti kasaan työssäoloehdon. Sit taas alkoi työttömyys. Haki ihan kaikkea mahdollista työtä mutta lievän r-vian takia mm. puhelinmyynti ja muut puhelimitse tehtävät työt ei tietenkään häntä kelpuuttaneet. työttömyys venyi. Sitten tuli yllättäen kutsu kuntouttavan työtoiminnan palaveriin. Hän ihmetteli ettei hän tarvitse kuntoutusta kun on täysin työkykyinen. Pakko oli ottaa vastaan ja siellä hän sitten "työskentelee" työpaja-tyylisessä paikassa mm. tehden alkeellisia töitä kuten pakkaamista. On kuulemma muitakin maistereita pajalla. Mitä järkeä kouluttaa ihminen ja sit laittaa pajaan töihin, joista kehitysvammaisetkin suoriutyisivat?
Itsellä on positiivinen kokemus kuntouttavasta työtoiminnasta. Opiskelin lähihoitajaksi joka jäi vakavan masennuksen ja paniikkihäiriön takia kesken viimeisenä vuonna. Ala on kuitenkin ehdottomasti se mitä haluan tehdä mutta pelkkä kotona istuminen ei myöskään tee hyvää koska kouluun palaaminen on sen jälkeen entistä vaikeampaa. Päätettiin sitten työkkärin ja sossun yms kanssa että menen kuntouttavaan työtoimintaan päiväkotiin ja mulla oli siellä aivan ihana, ymmärtäväinen ja kannustava ohjaaja eikä muissakaan työntekijöissä ole moittimista. Tein ensin muistaakseni pari päivää viikossa 3h ja kaikenkaikkiaan olin siellä 4kk ja lopulta tein joka päivä töitä 5-6h. Sain voimia jatkaa koulun loppuun ja valmistuinkin tämän vuoden alussa.Eli ei se ole aina tuommoista hanttihommaa ja pajatoimintaa, itseäni ainakin kohdeltiin tuolla päiväkodissa kuin mitä tahansa työntekijää ja sain tehdä hommia ihan yhtä paljon kuin muutkin mutta voi toki vaikuttaa aika paljon sekin kun opiskelin kyseistä alaa.
Mun mielestä siitä sai hyvää kokemusta vaikkei työnantajat sitä nyt varsinaiseksi työksi tietenkään laske mutta itselle se oli kyllä pelastus kun sain koulun sen avulla käytyä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Hän ihmetteli ettei hän tarvitse kuntoutusta kun on täysin työkykyinen.
Tanttojen pitää toki kuluttaa budjetti kokonaan, ettei seuraavan vuoden budjettia vaan karsita. Sehän voi tarkoittaa sitä, että tantan suojatyövirka lopetetaan. Tämä budjetin tuhlaus sitten hoidetaan pakottamalla täysin työkykyisiä ihmisiä "kuntouttavaan", että budjetti varmasti kulutetaan loppuun. Jos tuokaan ei riitä, niin sitten pidetään vähän ylimääräistä kokousta ja vuosikatsausta (ts. lähdetään viroon ryyppäämään).
Tämän lisäksi tantan on tietenkin näytettävä yläkerran herroille, että kyllä minä täällä töitä teen ja saan tulosta aikaiseksi. Tulos on sitten se, että on jälleen on karenssin uhalla saatu työkykyisiä ihmisiä pakotettua aikuisten päiväkotiin. Työttömyystilastotkin näyttävät paremmilta kun käytetään sitä paskavammaista laskutapaa, jossa "kuntoutujat" eivät ole työttömiä, mutta eivät toisaalta työllistettyjäkään. Sitä ei yksikään virkamies tosin ole pystynyt selittämään, mitä ne "kuntoutujat" ovat, jos ne eivät ole työttömiä mutta eivät toisaalta työllistettyjäkään.
Ystäväni oli kuntouttavassa työtoiminnassa jonkun koulun keittiössä. Kamalaa selän takana puhumista kuulemma ja työpaikkakiusausta, syyttivät häntä jopa isojen keittiökoneiden varastamisesta vaikka kuka tahansa tajuaa ettei sellaista saisi huomaamatta kannettua pois noin vain. Ystävälläni ei ole edes autoa :D Työpanoksen ei kuulemma tarvinnut olla yhtä suuri kuin oikeasti palkkaa saavilla, mutta heti kun ystävä esim. terapiakäynnin takia joutui kesken työpäivän poistumaan, tuli kamala urputus asiasta ettei laiska paska hoida hommiaan.
Kuntouttaa varmasti hyvin mt-ongelmista kärsivää ihmistä tuommoinen.
Kuntouttavan työtoiminnan alkuperäinen idea on hyvä: kuntouttaa ja selvittää vajaakuntoisten henkilöiden työkykyä. Eli ap:n tapauksessa kuulostaisi sopivalta paikalta, varsinkin kun hän ilmeisesti saa myös terveydenhuollon puolelta apua.
Mutta nykyään kunnat joutuvat maksamaan sakkoja valtiolle pitkäaikaistyöttömistä, joita ei aktivoida, joten näistä työpajoista on tullut edullisia aktivoimispaikkoja. Se ei tarkoita, että työttömässä olisi MITÄÄN VIKAA, hän on ollut vain työtön liian kauan. Ennen samat työttömät olisi laitettu kaupungin palkallisiin tukitöihin, mutta nykyään on niin paljon työttömiä, että kunnilla on varaa vain pariin tällaiseen pätkään.
Uskon, että ohjaajat voivat olla liikkeellä ihan hyvällä ajatuksella, mutta jos esim. työhistorialtaan moitteetonta irtisanottua keski-ikäistä henkilöä kohdellaan lähtökohtaisesti siten, että "olet täällä opettelemassa miten työssä käydään", niin onhan se väkisinkin nöyryyttävää!
Toisaalta joissain kaupungeissa kuntouttavaa työtoimintaa tehdään esim. pesulapalveluissa, vaikea sanoa, onko sekään sitten hyvä: kaupungin ilmaiseksi saavat työntekijät pyörittävät pesulaa, jonka tuottamista voitoista ei työntekijöille tipu penniäkään edes lyhyen palkkatyön muodossa. Työtehtävät ehkä pesulassa ovat mielekkäämpiä, kun sentään ovat oikeaa työtä, eikä väkisin keksittyä askartelua.
Ja tähän nyt joku sanoo, että onhan se kaikki parempaa kuin sohvalla makoilu. Voi olla niinkin, mutta ei näiden palvelujen järjestäminen ilmaista ole, ja jos työllistymisprosentti ei aktivoinnin seurauksena parane, niin onko palvelu tai kohderyhmä silloin oikea? Tai sitten voitaisiin edes rehellisesti sanoa, että tavoitteena ei ole parantaa työllistymistä, vaan saada työttömät tekemään jotain korvaustensa eteen. Jätettäisiin edes pois se oletus, että aiemmin töissään hyvin suoriutunut henkilö on automaattisesti syrjäytynyt laiskuri pelkän työttömyyden takia. (Varmaan näitäkin on, mutta suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka haluaisivat töitä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava tyätoiminta tarkoittaa yleensä sitä, että sut pakotetaan johonkin pilipalipajalle paskartelemaan kerhotädin kanssa esim. avaimenperiä jostain käytetyistä tulitikuista. Ei muuta.
Se onko yhdeksän euron lisätienesti /päivä voittoa vai tappiota riippuuko siitä kuinka pitkän matkan joudut kulkemaan. Jos joudut käymään autolla, se on tappiota, mutta pyörällä tai kävellen jää voiton puolelle.
Mielestäni voitoksi pitää ehdottomasti laskea myös se henkinen pääoma, jota moni kuntoutuja saa siitä, että on säännöllinen päivärytmi ja tapaa muita ihmisiä. Ei se kotona makaaminen ainakaan ehkäise syrjäytymistä.
Henkinen pääoma on tasoa nolla, jos sut pakotetaan vastentahtoisesti johonkin aikuisten päiväkotiin paskartelemaan.
Help, voikohan kuntouttavaan työtoimintaan osallistua vain kerran tai kaksi viikossa? Katsotaankohan sitä huonolla jos edes ehdottaa noin vähäistä määrää. Masennuksen takia voimat ovat vähissä, mutta tahtoisin kuitenkin osallistua tuohon työtoimintaan. Saisi edes jotain sisältöä päiviin eikä vaan tulisi aina maattua kotona.
Miksi työvalmentajaa epäilleen provoksi? Kuulostaa ihan meidän kaupungin valmentajalta.
Miksi väitetään, että kutyyn tai työkokeiluun pakotetaan karenssin uhalla? Täytyy olla aika uuno, jos niin kuvittelee! Tai sitten on kuullut jotain kumminserkunsiskonkaimalta viime vuosikymmenellä.
Ja ihmettelen, että mikä taho pakottaa vastavalmistuneita ilmaiseen harjoitteluun? Kesken opiskelunhan ollaan (ilmaisessa) työssäoppimisessa. Ja työkkärin työkokeilu on täysin vapaaehtoista, eikä sitä edes myönnetä vastavalmistuneille (paitsi jos on kokonaan vaihtamassa alaa/terveydellisiä ongelmia).
Tyhmää vetää jotain omasta hatusta ja tyhmää, että jotkut vielä uskoo niihin!
Oho, ketju oli noussut palstan syövereistä itsestään!
Kävin aktivointisuunnitelmassa ja se meni hyvin, ei ollut pelättävää :) tänään ensimmäinen kuntouttavapäivä takana, ja sekin meni hyvin! Olen sosiaalisessa ryhmätoiminnassa kaltaisteni nuorten kanssa, 1 X viikko 4 tuntia kerrallaan. Elämä on nyt reilassa 3 kk ajan suunnilleen, ja nyt keskityn kuntoutumaan!
Kiitos kommentteja jättäneille! :)
-Ap
Hyvä ap!
Toivottavasti jatkokin menee hyvin. Meilläpäin on ollut tosi onnistunut teatterihomma, jota toteuttaneet kutyläiset :)
Tuttavani oli yliopistolla kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkäsi kovasti. Olivat olleet tyytyväisiä myös työpaikalla kielitaitoiseen apuun.
Vierailija kirjoitti:
Joskus harmistun kun huomaan tekeväni samaa työtä palkollisten kanssa mutta muistan kyllä että ei minulle ole niitä vastuita mitä heillä on ja heidän työaikansa on pidempi kuin minulla. En tiedä etenenkö tästä koskaan ihan oikeaan työpaikkaan jonnekin muualle mutta ainakin arjessani on rytmi ja tarkoitus, saan olla avuksi ja tiedän viikon päätteeksi että olen helpottanut työkavereiden elämää. Oma kuntani maksaa matkakorvauksen.
Aivan! Itse pidän kuntouttavaa oivana keinona päästä näyttämään osaamistansa sekä itseään henkilönä. Avoimiin työpaikkoihin on niin paljon hakemuksia ettei helposti pääse erottumaan edukseen. Olen kuntouttavan jälkeen tehnyt pätkätöitä omassa kunnassani ja olen päässyt takaisin ansiosidonnaiselle. Ei valittamista siis :)
Oon ollu kuntouttavassa 10vuotta ,enkä jaksas olla kuutta tuntii kaan kun neljäkin on jo vaikeeta oon päivällä tosi väsyny
Olen yksinhuoltaja ja olen kuntouttavassa. Teen kyllä annetut tehtävät ja kuuntelen piikittelyä. Jos jotain oppinut olen niin pinnaa kasvattamaan. En auo päätäni takaisin,koska tarvitsen ne rahat mitä saan tuosta. Vuokra on maksettava,sähkö ja vesi,ruokaa ja lapselle vaatteet,kengät ym. Ehkä kyynistyn pikkuhiljaa. Minulla on fyysisiä vaivoja, kaikilla meillä on rajoitetta juupa juu.
Mitäköhän vittua tämä työnvalmentaja sössöttää täällä. Ilmeisesti tarkoituksena on ylikuormittaa ihmisten BS-filtterit.
Ohjaajat ja valmentajat eivät ole mitään muuta kuin työkkärin ja sossun tätien juoksupoikia ja -tyttöjä. Silti tämä valmentajajanari puhuu kuin olisi itse väsäämässä sopimuksia "asiakkaan" kanssa, vaikka oikeasti se sopimus väsätään työkkärin ja sossun tätien kanssa ja nämä valmentajat ja ohjaajat saavat osallistua sopimuksen laatimiseen vain "asiakkaan" luvalla.
Malliesimerkki siitä, miten joillekin ihmisille joku räkänen ja huonosti palkattu suojatyöpaikkakin voi nousta päähän. Ollaan niin asiantuntijaaa, niin asiantuntijaa, että. Eipä voi kuin nauraa.