Kuntouttava työtoiminta ja aktivointisuunnitelman...
Onko kellään kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta? Erityisesti jollakulla mielenterveyskuntoutujalla?
Itse olen vakava-asteisesti masentunut, ja kun minulle ei sopinut työkokeilu niin hakeuduin vapaaehtoisesti kuntouttavaan työtoimintaan... Ensiviikolla on aktiv.suunnitelman laatiminen, ja se pelottaa paljon jo etukäteen. Mitä jos ajattelevakin että olen ihan ok enkä tarvitse moista, kun osaan esittää iloista virallisissa tapaamisissa. Minulla ei ole ns. Todistuksia sairauksistani, muuta kuin edelliset sairauslomatodistukset.
Minulle on jo paikka tiedossa (eräs ryhmä joka on juuri kaltaisilleni suunniteltu), joten ei siinä ongelmaa. En vain saa unta kun pelkään niin paljon tuota tapahtumaa jossa on virkailija ja sosiaalityöntekijä ja vaikka mitä... Apua mammat?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Siis tuonne kuntouttavaanhan pääsee kuka vaan.
Ja käytännössä tämä tarkoitta sitä, että sinne pkotetaan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, kun liittyy aiheeseen. Aina kuulee puhuttavan kuinka työkokeilu sun muut on orjatyötä. Mutta olen itse tehnyt laskelmia työkokeiluun liittyen.. Osallistuttaessa työllistymistä edistävään palveluun saisin korotettua työmarkkinatukea, eli yhteensä 37,46e/pv. Kuukaudessa tämä tekisi 644,31e verottomana.
Tuohon päälle 9e kulukorvaus per päivä, ja asumistuki 328,80e. Käteen jäisi siis kuukaudessa 1153,11e.
Tällä elelisin todellakin jo "herroiksi". Eihän siivoojatkaan tienaa monesti tuota enempää. Matkakuluja ei tulisi jos menisin kävelyetäisyydellä olevaan paikkaan työkokeiluun.
Laskenko jotakin väärin, vai voiko tosiaan saada noin paljon? Kylläkin tuo korotettu työmarkkinatuki olisi mahdollista vain 200 päivän ajan.
Varmaan lasket oikein, tulotaso voi olla sama kuin pieni palkka on. Tosin tuolla palkallahan se siivoojakin saa kyllä varmaan asumistukea jota et tuossa nyt laske. Ja palkkatyössä olevalle kertyy lomapäivät ja eläke, näissä työkkärin tukitoimissa ei. Eli kyllä se työsuhde silti on parempi.
Onko noissa kuntouttavissakin lomapäivät. Mutta niitä on naurettavan vähän, vain 30 päivää vuodesssa.
Kuntouttavassa pitää olla vähintään 6 viikkoa taukoja, joista 4 kesäaikana, niiltä päiviltä ei saa 9€ ylläpitotukea, sen saa vain niiltä päiviltä kun on työmaalla paikalla. Jotkut pitävät pidempiäkin taukoja tarpeen vaatiessa.
T: työvalmentaja
Vierailija kirjoitti:
Meh, jaksoin pakkotyötä paskalla palkalla eli kuntouttavaa työtoimintaa tasan kuukauden. Uskomatonta pelleilyä koko homma. Onneksi pääsin orjatyötoiminnan jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle. Ja kiitos vain pärjäillään ihan kivasti ja opinnot sujuu. Ehkä oikeisiinkin töihin joskus pääsen :D
No kyllä varmaan kuntouttavaa tarvitkin jos kerran työkyvyttömyyseläkkeellekin pääsit, asenteessa taisi olla myös vähän vikaa. Hyvä että pystyt kuitenkin opiskelemaan, toivottavasti asenteesi on sitten kohdillaan kun hyvien todistustesi kanssa menet töitä etsimään.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuonne kuntouttavaanhan pääsee kuka vaan. Tää työhönvalmentaja täällä satuilee aivan omiaan, sinne pääsee/joutuu ilman perusteita. Itsekin olen täysin työkykyinen, tapaamiisissa olen ollut asiallinen jne, ei mitään estettä työssä käynnille. Minulle on ehdotettu ammattikorkeassa opiskelua, kehotettu etsimään työtä. Mutta ei ole tärpännyt. Nyt sitten viimeisin ehdotus on.. no mikäs muukaan kuin kuntouttava työtoiminta :D. Että siitä ei tarvitse kyllä stressata, menet tapaamiseen semmoisena kuin olet sillä hetkellä, pääset 100% varmuudella sinne.
No ei meillä pääse, meidän kaupungissa on 2500 työtöntä, eikä todellakaan kaikille edes pitkäaikaistyöttömille ole paikkaa säätiöllä tai spr:llä, muita toimijoita ei käytännössä ole kun kunta ei juurikaan kuntouttavaa itse tuota kun omistaa säätiöstä osan.
Miksi sulle on kuntouttavaa ehdotettu? Kyllä siihen joku peruste täytyy olla kun sitä ei kaikille edes ehdotella, oletko ollut monta vuotta työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu nuo opiskelijaharjoittelijat. Kamalaa, kun ilmaiseksi tekevät.
Sitä en kyllä ymmärrä, miksi opiskelijatkin pakotetaan valmistumisen jälkeen työharjoitteluun. Minkä vitun takia opiskeluihin sisältyy työharjoittelu jos työharjoitteluun kuitenkin pakotetaan valmistumisen jälkeen?
Valmistumisen jälkeen jouduin tekemään 35 tuntista työviikkoa palkatta harjoittelussa kun työharjoitteluissa riitti 30 tunnin työviikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osalle on haastavaa jo se että työpaikalle tullaan oikeaan aikaan ja että töitä tehdään eikä seisota kädet taskuissa tai räplätä puhelinta.
Voisiko kyse olla siitä, että tuosta maksetaan yhdeksän euroa päivässä?
No kenenkään ei ole siellä mikään pakko olla. Jokainen on sinne itse halunnut tulla, ja siellä harjoitellaan sitä että kuinka niissä oikeissa töissä sitten käyttäydytään mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Tuo 9€ päivässä verottomana normaalin työkkärirahan ja asumistuen lisäksi kuitenkin on ihan hyvä raha, siihen nähden kuinka vähän pitää töitä sen eteen tehdä.
Oikeasti melkein kaikki 9 eurolaiset ovat karenssin uhalla pakotettuina hommissaan. Mitä näitä tiedän niin muutama harva on vapaaehtoisesti lähtenyt orjaksi. Onpa tosi hyvä korvaus 9 e + päiväraha 6 tunnin työstä. Tästä "ihanuudesta" pääsee "nauttimaan" yhä useampi kun työttömiä kyykytetään siitä ettei töitä ole.
Ei ole pakko tehdä kuin 1 päivä viikossa 4h. Ja kun laiskaksi heittäytyy niin aika helpolla pääsee. Kuten jo edellä sanoin, itse ovat sen suunnitelman laatineet ja hyväksyneet työkkärin ihmisten kanssa johon kuuluu kuntouttava työ.
Niitä suunnitelmia tulee työkkärin suunnalta ja jos niihin ei suostu seuraa karenssi. Turha siinä on selittää vapaaehtoisuudesta. Kyllä se on pakko mikä 9 euron orjuuksiin ajaa. Tulevaisuudessa yleisempi kun avoimesti puhutaan että tuen ja palkan yhdistäminen muka kannattaa. No kannattaahan se omistajan tai palkanmaksajan näkökulmasta kun työntekijälle ei tarvi maksaa oikeaa palkkaa.
Kyllä sun pitää itse osallistua sen suunnitelman tekemiseen, jos sanot että aktiivisesti haet töitä, ja muutenkin teet jotain muuta kuin pelaat pleikkaa yöt ja kaljaa juot samalla, niin eivät pakota kuntouttavaan koska se maksaa kunnalle aika paljon. Eikä siellä kuntouttavassa tarvi ikuisuutta olla, meillä ei tehdä koskaan ekaa sopparia kuin kuukaudeksi, ja sitten sitä yhdessä sen valmentautujan kanssa mietitään että haetaanko jatkosopparia.
Osallistumiseni oli siinä että kuuntelin mitä ehdottavat. Sopimus on kolmen kuukauden mittainen. Kaksi kertaa 4 tuntia viikossa. Vaihtoehtona oli kieltäytyä josta olisi tullut 6 viikon karenssi. Odotan päivää kun tämä pelleily loppuu. Nuo muutamat tunnit seison vaikka päälläni.
En muuten omista pleikkaa ja kaljaa juon aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osalle on haastavaa jo se että työpaikalle tullaan oikeaan aikaan ja että töitä tehdään eikä seisota kädet taskuissa tai räplätä puhelinta.
No kenenkään ei ole siellä mikään pakko olla. Jokainen on sinne itse halunnut tulla, ja siellä harjoitellaan sitä että kuinka niissä oikeissa töissä sitten käyttäydytään mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Tuo 9€ päivässä verottomana normaalin työkkärirahan ja asumistuen lisäksi kuitenkin on ihan hyvä raha, siihen nähden kuinka vähän pitää töitä sen eteen tehdä.
Oikeasti melkein kaikki 9 eurolaiset ovat karenssin uhalla pakotettuina hommissaan. Mitä näitä tiedän niin muutama harva on vapaaehtoisesti lähtenyt orjaksi. Onpa tosi hyvä korvaus 9 e + päiväraha 6 tunnin työstä. Tästä "ihanuudesta" pääsee "nauttimaan" yhä useampi kun työttömiä kyykytetään siitä ettei töitä ole.
Ei ole pakko tehdä kuin 1 päivä viikossa 4h. Ja kun laiskaksi heittäytyy niin aika helpolla pääsee. Kuten jo edellä sanoin, itse ovat sen suunnitelman laatineet ja hyväksyneet työkkärin ihmisten kanssa johon kuuluu kuntouttava työ.
Niitä suunnitelmia tulee työkkärin suunnalta ja jos niihin ei suostu seuraa karenssi. Turha siinä on selittää vapaaehtoisuudesta. Kyllä se on pakko mikä 9 euron orjuuksiin ajaa. Tulevaisuudessa yleisempi kun avoimesti puhutaan että tuen ja palkan yhdistäminen muka kannattaa. No kannattaahan se omistajan tai palkanmaksajan näkökulmasta kun työntekijälle ei tarvi maksaa oikeaa palkkaa.
Kyllä sun pitää itse osallistua sen suunnitelman tekemiseen, jos sanot että aktiivisesti haet töitä, ja muutenkin teet jotain muuta kuin pelaat pleikkaa yöt ja kaljaa juot samalla, niin eivät pakota kuntouttavaan koska se maksaa kunnalle aika paljon. Eikä siellä kuntouttavassa tarvi ikuisuutta olla, meillä ei tehdä koskaan ekaa sopparia kuin kuukaudeksi, ja sitten sitä yhdessä sen valmentautujan kanssa mietitään että haetaanko jatkosopparia.
Osallistumiseni oli siinä että kuuntelin mitä ehdottavat. Sopimus on kolmen kuukauden mittainen. Kaksi kertaa 4 tuntia viikossa. Vaihtoehtona oli kieltäytyä josta olisi tullut 6 viikon karenssi. Odotan päivää kun tämä pelleily loppuu. Nuo muutamat tunnit seison vaikka päälläni.
No mitä sinä itse ehdotit siihen suunnitelmaan laitettavaksi? Kuinka kauan olet ollut työttömänä? Mitä työtä teet sen 8h viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuonne kuntouttavaanhan pääsee kuka vaan. Tää työhönvalmentaja täällä satuilee aivan omiaan, sinne pääsee/joutuu ilman perusteita. Itsekin olen täysin työkykyinen, tapaamiisissa olen ollut asiallinen jne, ei mitään estettä työssä käynnille. Minulle on ehdotettu ammattikorkeassa opiskelua, kehotettu etsimään työtä. Mutta ei ole tärpännyt. Nyt sitten viimeisin ehdotus on.. no mikäs muukaan kuin kuntouttava työtoiminta :D. Että siitä ei tarvitse kyllä stressata, menet tapaamiseen semmoisena kuin olet sillä hetkellä, pääset 100% varmuudella sinne.
No ei meillä pääse, meidän kaupungissa on 2500 työtöntä, eikä todellakaan kaikille edes pitkäaikaistyöttömille ole paikkaa säätiöllä tai spr:llä, muita toimijoita ei käytännössä ole kun kunta ei juurikaan kuntouttavaa itse tuota kun omistaa säätiöstä osan.
Miksi sulle on kuntouttavaa ehdotettu? Kyllä siihen joku peruste täytyy olla kun sitä ei kaikille edes ehdotella, oletko ollut monta vuotta työttömänä?
Onhan tässä jo yli 2 vuotta tullut täyteen, yhen kuukauden olen ollut työkokeilussa, mutta vähän väärässä paikassa. Olisi pitänyt lähtä opiskelemaan ammatti, no eipä se hommakaan kyllä vaikuttanut semmoselta mitä haluaisin tehdä. Palkkatuella sinne olisin päässyt, mutta eipä ollut rahoja mistä mulle ois voitu se myöntää. Tuohon kuntouttavaan en kyllä ala, niin leimaava jo nimenäkin että oksat pois..
Meillä oli hiljattain kuntouttavassa työtoiminnassa muuan nuori nainen. Kuntoutusaika oli hänelle rankkaa mutta antoisaa.
Hänelle kävi oikein hyvin, sai sittemmin omalta alaltaan töitä. Määräaikaisen pätkän tosin, mutta palkkatyötä joka tapauksessa.
Hei työvalmentaja! Mua kiinnostaa tuo terapiatyö josta mainitsit yhdessä viestissäsi. Olen tällä hetkellä kuntoutustuella, mietin lähtisikö eläkelaitos kustantamaan terapiatyötä. Mitä se tarkalleen ottaen on ja kauanko siinä yleensä ollaan? T.mt-kuntoutuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä jo yli 2 vuotta tullut täyteen, yhen kuukauden olen ollut työkokeilussa, mutta vähän väärässä paikassa. Olisi pitänyt lähtä opiskelemaan ammatti, no eipä se hommakaan kyllä vaikuttanut semmoselta mitä haluaisin tehdä. Palkkatuella sinne olisin päässyt, mutta eipä ollut rahoja mistä mulle ois voitu se myöntää. Tuohon kuntouttavaan en kyllä ala, niin leimaava jo nimenäkin että oksat pois..
No onko sulla se ala nyt mitä haluat tehdä? Nythän sulla on taas uudet mahikset siihen palkkatukeen kun vuosi vaihtuu, tai meet vaikka oppisopimuksella niin rahat löytyy heti sitä kautta. Keksi jotain itse, niin ei tarvi mennä kuntouttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Hei työvalmentaja! Mua kiinnostaa tuo terapiatyö josta mainitsit yhdessä viestissäsi. Olen tällä hetkellä kuntoutustuella, mietin lähtisikö eläkelaitos kustantamaan terapiatyötä. Mitä se tarkalleen ottaen on ja kauanko siinä yleensä ollaan? T.mt-kuntoutuja
Ottaako joku oikeasti tosissaan tämän työvalmentajatrollin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, kun liittyy aiheeseen. Aina kuulee puhuttavan kuinka työkokeilu sun muut on orjatyötä. Mutta olen itse tehnyt laskelmia työkokeiluun liittyen.. Osallistuttaessa työllistymistä edistävään palveluun saisin korotettua työmarkkinatukea, eli yhteensä 37,46e/pv. Kuukaudessa tämä tekisi 644,31e verottomana.
Tuohon päälle 9e kulukorvaus per päivä, ja asumistuki 328,80e. Käteen jäisi siis kuukaudessa 1153,11e.
Tällä elelisin todellakin jo "herroiksi". Eihän siivoojatkaan tienaa monesti tuota enempää. Matkakuluja ei tulisi jos menisin kävelyetäisyydellä olevaan paikkaan työkokeiluun.
Laskenko jotakin väärin, vai voiko tosiaan saada noin paljon? Kylläkin tuo korotettu työmarkkinatuki olisi mahdollista vain 200 päivän ajan.
Varmaan lasket oikein, tulotaso voi olla sama kuin pieni palkka on. Tosin tuolla palkallahan se siivoojakin saa kyllä varmaan asumistukea jota et tuossa nyt laske. Ja palkkatyössä olevalle kertyy lomapäivät ja eläke, näissä työkkärin tukitoimissa ei. Eli kyllä se työsuhde silti on parempi.
Onko noissa kuntouttavissakin lomapäivät. Mutta niitä on naurettavan vähän, vain 30 päivää vuodesssa.
Kuntouttavassa pitää olla vähintään 6 viikkoa taukoja, joista 4 kesäaikana, niiltä päiviltä ei saa 9€ ylläpitotukea, sen saa vain niiltä päiviltä kun on työmaalla paikalla. Jotkut pitävät pidempiäkin taukoja tarpeen vaatiessa.
Miksei tästä kerrota kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle henkilölle? Miksei tätä valvo kukaan että se käytännössä toteutuu ja osallistuja saa taukonsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sinä itse ehdotit siihen suunnitelmaan laitettavaksi? Kuinka kauan olet ollut työttömänä? Mitä työtä teet sen 8h viikossa?
Sanoin etsiväni palkkatöitä. Niitä ei näillä koulutuksillani nyt löydy. Työttömänä olen ollut pitkään, vuosia. Teen ruohonleikkauksia, asuntojen tyhjennyksiä, ruokapalveluja siis tuodaan ihmisten ostoksia ja muuta tämmöistä avustustoimintaa. Tylsinä päivinä kun ei ole mitään juodaan kahvia ja koitetaan saada aika kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako joku oikeasti tosissaan tämän työvalmentajatrollin?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sulla se ala nyt mitä haluat tehdä? Nythän sulla on taas uudet mahikset siihen palkkatukeen kun vuosi vaihtuu, tai meet vaikka oppisopimuksella niin rahat löytyy heti sitä kautta. Keksi jotain itse, niin ei tarvi mennä kuntouttavaan.
Ei mulla siis oo hajuakaan mitä haluaisin tehä, oon vähän semmonen taivaanrannanmaalari, saan päivät kulumaan hyvin, paljon harrastuksia jne. Rahatilanne erinäisistä syistä todella hyvä. Mutta siltikin pakkohan sitä jotakin on keksiä, oon vain 23-vuotias, en näe itseäni elämässä loppuelämääni tällain :D. Olen myös tuo sama, joka aiemmin laskeskeli niitä työkokeilusta käteen jääviä rahoja, ehkä siinä olisi sauma päästä töihin, kun katson realistisemman paikan tällä kertaa. Sillähän mä vältän sen kuntouttavankin siinä samalla. Mutta siksi tuon kuntouttavan mainitsin, kun ainakin mä oon lukenu että sinne laitetaan ilman perusteita, ja oma kokemus on se sama, ilmeisesti joka paikkakunnalla ei mee niin sit.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu varmasti aika paljon paikkakunnasta minkälaisia terapiatyöpaikkoja on tarjolla, mutta ihan normaalia työtä. Meillä on paljon erilaisia töitä eri osastoilla joista valita, ja vaihtaakin saa jos joku homma kyllästyttää pidemmän päälle. Meillä on töissä aika paljon terapialaisia, ja heistä on jotkut olleet vuosia talossa, riippuu vähän siitä syystä miksi ovat terapiatyössä.
Terapiatyössä pystyy joustamaan enemmän ja ottamaan huomioon se että voi olla niitä huononpiakin kausia, se ei tahdo normaalissa työelämässä onnistua.
Joillakin voi olla joku lievä kehitysvamma, joillakin voi olla joku onnettomuudessa saatu vamma josta pikkuhiljaa toipuu, ja joillakin on joku mielenterveydellinen diagnoosi, joku voi masennuksesta toipua, joku ei sairaudestaan koskaan tule paranemaan. Kaikkia valmentautujia meillä kohdellaan yksilöinä ja tasavertaisina, vaikka tekevätkin eritasoisia töitä omien taitojen ja kykyjen mukaan. Ja jos suinkin mahdollista, yritetään saada eteenpäin jonnekin, töihin tai opiskelemaan.
Kannattaa ottaa selvää asiasta ja mennä terapiatyöhön jos saa mahdollisuuden. Sen voi aloittaa ihan pienillä tuntimäärillä ja vaikka yksi päivä viikossa, ja siitä pikkuhiljaa nostaa päivien määrää kun työt alkaa sujua. Meillä jotkut opiskelevat ammattitutkintoa työn ohessa, samaan tyyliin kuin oppisopimusopiskelijatkin, mahdollisuuksia tulee kyllä vastaan. Rohkeasti vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tästä kerrota kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle henkilölle? Miksei tätä valvo kukaan että se käytännössä toteutuu ja osallistuja saa taukonsa?
Meillä se on yksilövalmentajan hommaa pitää huolta siitä että valmentautuja pitää taukonsa. Kyllä mulla on se käsitys että sitä valvotaan myös typin taholta, meillä yksilövalmentajat ilmoitta typpiin ne tauot ja kelaan menee meiltä tieto kun valmentautuja on pois töistä, oli syy mikä hyvänsä. Varmaan riippuu paikasta miten työt on jaettu valmentajien kesken, mutta oudolta kuulostaa tuollainen ettei valmentautujalle kerrota noin keskeistä asiaa, meillä sanotaan se aina alkuperehdytyksessäkin vaikka varmasti on jo aikaisemminkin tullut puhetta kun kuntouttavaan menoa on suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoin etsiväni palkkatöitä. Niitä ei näillä koulutuksillani nyt löydy. Työttömänä olen ollut pitkään, vuosia. Teen ruohonleikkauksia, asuntojen tyhjennyksiä, ruokapalveluja siis tuodaan ihmisten ostoksia ja muuta tämmöistä avustustoimintaa. Tylsinä päivinä kun ei ole mitään juodaan kahvia ja koitetaan saada aika kulumaan.
No ehkä sun kannattais mennä johonki koulutukseen, eihän se hyvää tee olla vuosia kotona. Onko teillä pieni työyksikkö kun on liikaa sellaisia aikoja ettei ole tekemistä? Onko mahdollista että menisit jollekin toiselle osastolle niinä päivinä kun teidän osastolla ei ole tekemistä? Ehdota siellä sellaista työtoimintaa mitä tykkäisit tehdä, josko pystyisivät järjetämään?
Joo, taitaa aika harva meillä saada korotettua, mutta jos on pari lasta elätettävänä niin tuon verran saa käteen. Ja tuo mitä laskit kokonaistuloksi on aika lähelle se mitä mulla jää nettona käteen kun teen työvalmentajana 30h viikossa töitä, siitä ottaa päältä muutaman kympin ulostotto (entinen yrittäjä kun olen) mutta ei tarvi lapsia laittaa päivä/iltapäivähoitoon kun mies on vuorotöissä ja mulla työajat joustaa, säästää aika isot hoitomaksut. Kun olin vuoden ollut töissä niin olisin saanut saman ansiosidonnaisella, mutta jatkoin töitä kun sain mahdollisuuden opiskella oppisopimuksella alan erikoisammattitutkinnon, tykkään työstäni todella paljon ja vuosi vielä on jäljellä. Varmasti jatkan alalla jos vain töitä saan, lapset on sitten jo niin isoja että pärjäävät kahdestaan koulun jälkeen ja voin tehdä taas täysiä tunteja, ulosotossa olevat velatkin vanhenee muutaman vuoden päästä.
Kun olin työttömänä ja oli kaksoset, niin ei ollut mitään järkeä mennä mihinkään työkokeiluun tai osa-aikatöihin kun lasten hoitomaksu oli jo keskituloisen miehen ja mun työkkärirahan yhteenlasketun tulon mukaan korkein mahdollinen eli 550€/kk, eikä tietenkään olla koskaan asumistukea saatu kun mies on töissä. Sanoin sen työkkärissä että ei meillä ole varaa laskea perheen tuloja yhtään sen takia että menisin vähän töihin, ja siellä kyllä aina ymmärsivät, luottivat siihen että haen töitä. Ja ihan itse sitten sainkin tämän työpaikan, hyvää tuuria siinä oli matkassa, mutta ilman omaa aloitettani tuota työpaikkaa ei olisi olemassa.
Kun nuorena valmistuin, oli pahin lama. Olin pari vuotta työttömänä, ja tein jotain hanttihommia, siivousta, sitten sain esikoiseni. Kun esikoinen oli parivuotias tuli puhelinmyyntifirmat, ja niitä ym. hanttihommia taas tein, olin työttömänä taas muutaman vuoden, sitten kävin koulutuksen uudelle alalle ja ryhdyin yrittäjäksi, sitä kesti vajaa 5 vuotta ja oli pakko lopettaa kun velkaa oli liikaa, sitten olin taas työttömänä muutaman vuoden, kävin siinä samalla taas suorittamassa uuden ammattitutkinnon, pääsin palkkatuella töihin. Sitten aloin odottaa kaksosia ja työt jäi kun he syntyivät. Sitten olin taas 5,5 vuotta kotona ennenkuin pääsin nykyiseen työhön, siihenkin sattumalta oli apuna se että olin työttömänä ollessa alkanut myydä tupperia.
Koskaan ei tiedä mihin elämä kuljettaa kun on valmis tarttumaan uusiin juttuihin. Jos pääsee kuntouttavaan pitää sekin ottaa uutena oppina ja kokemuksena, oma asenne ratkaisee paljon.