Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta ja aktivointisuunnitelman...

Vierailija
04.09.2016 |

Onko kellään kokemuksia kuntouttavasta työtoiminnasta? Erityisesti jollakulla mielenterveyskuntoutujalla?

Itse olen vakava-asteisesti masentunut, ja kun minulle ei sopinut työkokeilu niin hakeuduin vapaaehtoisesti kuntouttavaan työtoimintaan... Ensiviikolla on aktiv.suunnitelman laatiminen, ja se pelottaa paljon jo etukäteen. Mitä jos ajattelevakin että olen ihan ok enkä tarvitse moista, kun osaan esittää iloista virallisissa tapaamisissa. Minulla ei ole ns. Todistuksia sairauksistani, muuta kuin edelliset sairauslomatodistukset.

Minulle on jo paikka tiedossa (eräs ryhmä joka on juuri kaltaisilleni suunniteltu), joten ei siinä ongelmaa. En vain saa unta kun pelkään niin paljon tuota tapahtumaa jossa on virkailija ja sosiaalityöntekijä ja vaikka mitä... Apua mammat?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä työvalmentajana säätiöllä jossa on valmentautujina, eli töissä, terapiatyötä tekeviä, työkokeilijoita ja kuntouttassa työssä olevia ja palkkatuella olevia työntekijöitä.

Työkokeilussa meillä on esim. sellainen mies jolla muutama vuosi sitten todettiin kasvain päässä joka aiheuttaa epileptisiä kohtauksia, hän ei enää jaksanut juosta hakemassa sairaslomaa kun ei entisiä töitä pystynyt enää tekemään, vaan halusi tulla meille töihin, kova työmies, tykkää kun on joitain mielekästä tekemistä.

Sitten on työkokeilussa usein nuoria joiden pitäisi saada lähinnä työkokemusta ja itseluottamusta työn hakemiseen, kaikilla ei ole koulut loppuun asti käytynä joten uuden alan etsiminen on meneillään, voivat kokeilla meillä monella eri osastolla jos se oma juttu löytyisi.

Työkokeilu on 5 päivänä viikossa 6h päivässä.

Kuntouttavassa työtoiminnassa on sekä mielenterveyskuntoutujia että muita, työpäivät on 4-6h ja 1-4 päivää viikossa. Näitä kuntoutujia on moneen lähtöön, on vanhoja konkareita joilla ei terveys kestä normaaleissa työpaikoissa tai ikää jo on niin paljon ettei kukaan palkkaa töihin, sitten on niitä jotka on olleet pitkään sairaslomilla ym. ja heidän tarkoitus on tehdä pikkuhiljaa enemmän tunteja ja päiviä, ja siten päästä takaisin työkuntoon jotta voi hakea töihin tai kouluun. Joillekin kuntouttava on pidempiaikainen juttu, idea on lähinnä pitää elämänhallintaa ja sosiaalisuutta yllä, toki kaikien olisi suotavaa edetä jonnekin elämässään, jokaisella on omat henkilökohtaiset tavoitteet.

Terapiatyötä tekevillä on sairaseläkkeen tyyppinen raha jonka saavat kelalta/vakuutusyhtiöltä tms., ja meiltä heille maksetaan palkkaa 1,5€/h, se on yleensä 6h päivässä 5 päivänä viikossa. Monilla terapiatyötä tekevillä on joku mielenterveyteen liittyvä diagnoosi joka hankaloittaa normaalissa työpaikassa olemista, meillä saa kaikki tehdä oman kuntonsa mukaan töitä ja saa ohjausta ja tukea enemmän kuin normaalissa työpaikassa olisi.

Rahajuttuja en tiedä tarkemmin kaikista koska ne on enemmän yksilövalmentajien heiniä, mutta jokaisella työosastolla on siis työvalmentaja ja ehkä ohjaajakin, ja jokaisella valmentautujalla on oma yksilövalmentaja joka auttaa kaikissa asioissa.

Mikset vaan kerro suoraan mitä nämä "valmentajat" ja "ohjaajat" ovat. On siinä vittu valmentamista ja ohjaamista, että vastataan pari kertaa päivässä puhelimeen ja loput päivästä puhutaan paskaa.

Mt-ongelma sinullakin?

Ohis

Vierailija
82/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuonne kuntouttavaanhan pääsee kuka vaan. Tää työhönvalmentaja täällä satuilee aivan omiaan, sinne pääsee/joutuu ilman perusteita. Itsekin olen täysin työkykyinen, tapaamiisissa olen ollut asiallinen jne, ei mitään estettä työssä käynnille. Minulle on ehdotettu ammattikorkeassa opiskelua, kehotettu etsimään työtä. Mutta ei ole tärpännyt. Nyt sitten viimeisin ehdotus on.. no mikäs muukaan kuin kuntouttava työtoiminta :D. Että siitä ei tarvitse kyllä stressata, menet tapaamiseen semmoisena kuin olet sillä hetkellä, pääset 100% varmuudella sinne.

No ei meillä pääse, meidän kaupungissa on 2500 työtöntä, eikä todellakaan kaikille edes pitkäaikaistyöttömille ole paikkaa säätiöllä tai spr:llä, muita toimijoita ei käytännössä ole kun kunta ei juurikaan kuntouttavaa itse tuota kun omistaa säätiöstä osan.

Miksi sulle on kuntouttavaa ehdotettu? Kyllä siihen joku peruste täytyy olla kun sitä ei kaikille edes ehdotella, oletko ollut monta vuotta työttömänä?

T: työvalmentaja

Onhan tässä jo yli 2 vuotta tullut täyteen, yhen kuukauden olen ollut työkokeilussa, mutta vähän väärässä paikassa. Olisi pitänyt lähtä opiskelemaan ammatti, no eipä se hommakaan kyllä vaikuttanut semmoselta mitä haluaisin tehdä. Palkkatuella sinne olisin päässyt, mutta eipä ollut rahoja mistä mulle ois voitu se myöntää. Tuohon kuntouttavaan en kyllä ala, niin leimaava jo nimenäkin että oksat pois..

No onko sulla se ala nyt mitä haluat tehdä? Nythän sulla on taas uudet mahikset siihen palkkatukeen kun vuosi vaihtuu, tai meet vaikka oppisopimuksella niin rahat löytyy heti sitä kautta. Keksi jotain itse, niin ei tarvi mennä kuntouttavaan. 

Ei mulla siis oo hajuakaan mitä haluaisin tehä, oon vähän semmonen taivaanrannanmaalari, saan päivät kulumaan hyvin, paljon harrastuksia jne. Rahatilanne erinäisistä syistä todella hyvä. Mutta siltikin pakkohan sitä jotakin on keksiä, oon vain 23-vuotias, en näe itseäni elämässä loppuelämääni tällain :D. Olen myös tuo sama, joka aiemmin laskeskeli niitä työkokeilusta käteen jääviä rahoja, ehkä siinä olisi sauma päästä töihin, kun katson realistisemman paikan tällä kertaa. Sillähän mä vältän sen kuntouttavankin siinä samalla. Mutta siksi tuon kuntouttavan mainitsin, kun ainakin mä oon lukenu että sinne laitetaan ilman perusteita, ja oma kokemus on se sama, ilmeisesti joka paikkakunnalla ei mee niin sit.

Joo, paikkakuntakohtaisia eroja on, jo senkin takia että joillakin paikkakunnilla kunta itse hoitaa kuntouttavan järjestämisen, tai sitten pienemmillä paikkakunnilla ei ole oikein ketään, korkeintaan joku pieni haarakonttori nuortentyöpaja-nimellä. Kunnille se että on paljon pitkäaikaistyöttömiä tulee todella kalliiksi, mutta toisaalta kuntouttavan järjestäminenkin maksaa, eri paikkakunnilla varmaan ajatellaan vähän eri tavalla että kummasta maksetaan mielummin. 

Meidän kaupungissa kun on tämä säätiö, ja sillä isoa toimintaa niin asiat kulkee jouhevammin, meiltä tulee muut katsomaan mallia, ja kaupungille se on edullista kun on ollut monena vuonna kaupunkien sakkomaksulistojen parhaimmassa päässä, siis että vähiten joutunut maksamaan sakkoja eli pitkäaikaistyöttömien työttömyyskorvauksia. Se tässä toiminnassa on huonoa että valtion taholta sääntöjä ja lakeja muutetaan jatkuvasti, siinä ei meinaa kukaan pysyä perässä, viimeksi kun muuttui lait, tuli joskus marraskuussa kelasta ihminen kertomaan miten kaikki muuttuu vuoden vaihteessa, mutta monta kertaa sanoi että hän ei vielä itsekään tiedä miten nämä nyt menee sitten käytännössä.

Mutta jokatapauksessa, sä oot vielä nuori ja kaikki mahdollisuudet edessä, kannattaa pitää vaan mieli avoimena, miettiä vaikka sitä että olisko joku harrastus joka auttaisi löytämään sen oman alan ja työpaikan, ei sitä koskaan tiedä mitä kautta tulee joku mahdollisuus. Nykyään on niin paljon apua saatavilla nuorille työttömille kun vaan ottaa sitä vastaan, ja oma aktiivisuus auttaa aina eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö valmentajat minkälaisia suunnitelmia tehdään yleensä ihmisille, joilla on jo tarvittavat työelämätiedot ja -taidot, mutta joilla on takanaan esim. pitkä sairasloma? Olen itse pääsemässä/joutumassa johonkin tällaiseen työkyvyn arviointiin, josta minut ohjataan kuntoutukseen, työkokeiluun tai vastaajaan. Työelämässä olin vaativissa asiantuntijatehtävissä, mutta masennus on vienyt voimat ja töissä en ole voinut käydä vuosiin. 

Vierailija
84/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osalle on haastavaa jo se että työpaikalle tullaan oikeaan aikaan ja että töitä tehdään eikä seisota kädet taskuissa tai räplätä puhelinta.

Voisiko kyse olla siitä, että tuosta maksetaan yhdeksän euroa päivässä?

No kenenkään ei ole siellä mikään pakko olla. Jokainen on sinne itse halunnut tulla, ja siellä harjoitellaan sitä että kuinka niissä oikeissa töissä sitten käyttäydytään mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Tuo 9€ päivässä verottomana normaalin työkkärirahan ja asumistuen lisäksi kuitenkin on ihan hyvä raha, siihen nähden kuinka vähän pitää töitä sen eteen tehdä.

Oikeasti melkein kaikki 9 eurolaiset ovat karenssin uhalla pakotettuina hommissaan. Mitä näitä tiedän niin muutama harva on vapaaehtoisesti lähtenyt orjaksi. Onpa tosi hyvä korvaus 9 e + päiväraha 6 tunnin työstä. Tästä "ihanuudesta" pääsee "nauttimaan" yhä useampi kun työttömiä kyykytetään siitä ettei töitä ole.

Ei ole pakko tehdä kuin 1 päivä viikossa 4h. Ja kun laiskaksi heittäytyy niin aika helpolla pääsee. Kuten jo edellä sanoin, itse ovat sen suunnitelman laatineet ja hyväksyneet työkkärin ihmisten kanssa johon kuuluu kuntouttava työ.

Niitä suunnitelmia tulee työkkärin suunnalta ja jos niihin ei suostu seuraa karenssi. Turha siinä on selittää vapaaehtoisuudesta. Kyllä se on pakko mikä 9 euron orjuuksiin ajaa. Tulevaisuudessa yleisempi kun avoimesti puhutaan että tuen ja palkan yhdistäminen muka kannattaa. No kannattaahan se omistajan tai palkanmaksajan näkökulmasta kun työntekijälle ei tarvi maksaa oikeaa palkkaa.

Kyllä sun pitää itse osallistua sen suunnitelman tekemiseen, jos sanot että aktiivisesti haet töitä, ja muutenkin teet jotain muuta kuin pelaat pleikkaa yöt ja kaljaa juot samalla, niin eivät pakota kuntouttavaan koska se maksaa kunnalle aika paljon. Eikä siellä kuntouttavassa tarvi ikuisuutta olla, meillä ei tehdä koskaan ekaa sopparia kuin kuukaudeksi, ja sitten sitä yhdessä sen valmentautujan kanssa mietitään että haetaanko jatkosopparia.

Osallistumiseni oli siinä että kuuntelin mitä ehdottavat. Sopimus on kolmen kuukauden mittainen. Kaksi kertaa 4 tuntia viikossa. Vaihtoehtona oli kieltäytyä josta olisi tullut 6 viikon karenssi. Odotan päivää kun tämä pelleily loppuu. Nuo muutamat tunnit seison vaikka päälläni.

En muuten omista pleikkaa ja kaljaa juon aika harvoin.

No mitä sinä itse ehdotit siihen suunnitelmaan laitettavaksi? Kuinka kauan olet ollut työttömänä? Mitä työtä teet sen 8h viikossa?

Sanoin etsiväni palkkatöitä. Niitä ei näillä koulutuksillani nyt löydy. Työttömänä olen ollut pitkään, vuosia. Teen ruohonleikkauksia, asuntojen tyhjennyksiä, ruokapalveluja siis tuodaan ihmisten ostoksia ja muuta tämmöistä avustustoimintaa. Tylsinä päivinä kun ei ole mitään juodaan kahvia ja koitetaan saada aika kulumaan.

No ehkä sun kannattais mennä johonki koulutukseen, eihän se hyvää tee olla vuosia kotona. Onko teillä pieni työyksikkö kun on liikaa sellaisia aikoja ettei ole tekemistä? Onko mahdollista että menisit jollekin toiselle osastolle niinä päivinä kun teidän osastolla ei ole tekemistä? Ehdota siellä sellaista työtoimintaa mitä tykkäisit tehdä, josko pystyisivät järjetämään?

Ei jaksa kiinostaa. Teen pakolliset kuviot enkä yhtään enempää. Kun ei oikeita töitä löydy niin sitten olen työttömänä. Nämä 9 euron jutut otan väistämättömänä pahana. Kaksi koulutusta on jo enkä ala tyhjän takia enää kouluja käymään. Jos aivan varmasti saisi töitä niin sitten voisin mennä vielä kerran opiskelemaan.

Näillä näkymin en odota mitään. Siten ei ainakaan pety. Orjahommissa motivaatio on aika tasan nolla. Miksi turhaan stressata kun saman 9 euroa saa oli ahkera tai laiska? Vielä 2 kuukautta niin on tämä orjuus lusittu.

Vierailija
85/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö valmentajat minkälaisia suunnitelmia tehdään yleensä ihmisille, joilla on jo tarvittavat työelämätiedot ja -taidot, mutta joilla on takanaan esim. pitkä sairasloma? Olen itse pääsemässä/joutumassa johonkin tällaiseen työkyvyn arviointiin, josta minut ohjataan kuntoutukseen, työkokeiluun tai vastaajaan. Työelämässä olin vaativissa asiantuntijatehtävissä, mutta masennus on vienyt voimat ja töissä en ole voinut käydä vuosiin. 

Meillä tehdään jonkinverran noita työkyvyn arviointeja, itse en ole osallistunut vielä niihin.

Mutta silloin kun olin yrittäjänä minulla oli työkokeilussa (2000-luvun alussa) eräs nainen jolla oli aika pitkä ura takana, ja sit oli tullut totaalinen loppuun palaminen ja hän oli ollut vuosia kotona, hänelle oli määrätty joku kuukausimäärä, en nyt muista kuinka pitkä se oli, mutta hänen piti kokeilla työssäoloa, ja hyvinhän se meni, vaikka hän itse aluksi jännitti kovasti.  Ja hän kyllä pääsi sitten johonkin töihin ja tietääkseni on tänäkin päivänä vielä töissä, toki lähentelee jo eläkeikää.

Sikäli mulla on positiivinen kuva siitä että pitkän sairasloman jälkeen testataan työntekoja, ja jos ei mitään ongelmia ilmene, niin voi päästä takas normaaliin työelämään. Varmasti jos itse olisin tuossa tilanteessa, yrittäisin pitää huolen siitä että pääsen mieluiseen paikkaan työkokeiluun, sitä en tiedä mikä siinä nykyään on se aika kuinka pitkän ajan pitää työkokeilussa olla, mutta paremmin se aina menee kun on mielekästä se työ eikä vaan jotain mitä tahansa. Varmaan tuossakin se oma aktiivisuus asian suhteen vaikuttaa, jokaiselle tehdään nuokin systeemit yksilöidysti.

Vierailija
86/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

osalle on haastavaa jo se että työpaikalle tullaan oikeaan aikaan ja että töitä tehdään eikä seisota kädet taskuissa tai räplätä puhelinta.

No kenenkään ei ole siellä mikään pakko olla. Jokainen on sinne itse halunnut tulla, ja siellä harjoitellaan sitä että kuinka niissä oikeissa töissä sitten käyttäydytään mistä maksetaan oikeaa palkkaa. Tuo 9€ päivässä verottomana normaalin työkkärirahan ja asumistuen lisäksi kuitenkin on ihan hyvä raha, siihen nähden kuinka vähän pitää töitä sen eteen tehdä.

Oikeasti melkein kaikki 9 eurolaiset ovat karenssin uhalla pakotettuina hommissaan. Mitä näitä tiedän niin muutama harva on vapaaehtoisesti lähtenyt orjaksi. Onpa tosi hyvä korvaus 9 e + päiväraha 6 tunnin työstä. Tästä "ihanuudesta" pääsee "nauttimaan" yhä useampi kun työttömiä kyykytetään siitä ettei töitä ole.

Ei ole pakko tehdä kuin 1 päivä viikossa 4h. Ja kun laiskaksi heittäytyy niin aika helpolla pääsee. Kuten jo edellä sanoin, itse ovat sen suunnitelman laatineet ja hyväksyneet työkkärin ihmisten kanssa johon kuuluu kuntouttava työ.

Niitä suunnitelmia tulee työkkärin suunnalta ja jos niihin ei suostu seuraa karenssi. Turha siinä on selittää vapaaehtoisuudesta. Kyllä se on pakko mikä 9 euron orjuuksiin ajaa. Tulevaisuudessa yleisempi kun avoimesti puhutaan että tuen ja palkan yhdistäminen muka kannattaa. No kannattaahan se omistajan tai palkanmaksajan näkökulmasta kun työntekijälle ei tarvi maksaa oikeaa palkkaa.

Kyllä sun pitää itse osallistua sen suunnitelman tekemiseen, jos sanot että aktiivisesti haet töitä, ja muutenkin teet jotain muuta kuin pelaat pleikkaa yöt ja kaljaa juot samalla, niin eivät pakota kuntouttavaan koska se maksaa kunnalle aika paljon. Eikä siellä kuntouttavassa tarvi ikuisuutta olla, meillä ei tehdä koskaan ekaa sopparia kuin kuukaudeksi, ja sitten sitä yhdessä sen valmentautujan kanssa mietitään että haetaanko jatkosopparia.

Osallistumiseni oli siinä että kuuntelin mitä ehdottavat. Sopimus on kolmen kuukauden mittainen. Kaksi kertaa 4 tuntia viikossa. Vaihtoehtona oli kieltäytyä josta olisi tullut 6 viikon karenssi. Odotan päivää kun tämä pelleily loppuu. Nuo muutamat tunnit seison vaikka päälläni.

No mitä sinä itse ehdotit siihen suunnitelmaan laitettavaksi? Kuinka kauan olet ollut työttömänä? Mitä työtä teet sen 8h viikossa?

Sanoin etsiväni palkkatöitä. Niitä ei näillä koulutuksillani nyt löydy. Työttömänä olen ollut pitkään, vuosia. Teen ruohonleikkauksia, asuntojen tyhjennyksiä, ruokapalveluja siis tuodaan ihmisten ostoksia ja muuta tämmöistä avustustoimintaa. Tylsinä päivinä kun ei ole mitään juodaan kahvia ja koitetaan saada aika kulumaan.

No ehkä sun kannattais mennä johonki koulutukseen, eihän se hyvää tee olla vuosia kotona. Onko teillä pieni työyksikkö kun on liikaa sellaisia aikoja ettei ole tekemistä? Onko mahdollista että menisit jollekin toiselle osastolle niinä päivinä kun teidän osastolla ei ole tekemistä? Ehdota siellä sellaista työtoimintaa mitä tykkäisit tehdä, josko pystyisivät järjetämään?

Ei jaksa kiinostaa. Teen pakolliset kuviot enkä yhtään enempää. Kun ei oikeita töitä löydy niin sitten olen työttömänä. Nämä 9 euron jutut otan väistämättömänä pahana. Kaksi koulutusta on jo enkä ala tyhjän takia enää kouluja käymään. Jos aivan varmasti saisi töitä niin sitten voisin mennä vielä kerran opiskelemaan.

Näillä näkymin en odota mitään. Siten ei ainakaan pety. Orjahommissa motivaatio on aika tasan nolla. Miksi turhaan stressata kun saman 9 euroa saa oli ahkera tai laiska? Vielä 2 kuukautta niin on tämä orjuus lusittu.

Kyllä tuolla asenteella on varmaan aika vittumaista olla missään töissä. Mutta toki, oma valinta.

Vierailija
87/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko saavasi palkkatyöstä yli 10e tuntipalkkaa pitkän työttömyyden jälkeen?

Vierailija
88/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, kun liittyy aiheeseen. Aina kuulee puhuttavan kuinka työkokeilu sun muut on orjatyötä. Mutta olen itse tehnyt laskelmia työkokeiluun liittyen.. Osallistuttaessa työllistymistä edistävään palveluun saisin korotettua työmarkkinatukea, eli yhteensä 37,46e/pv.  Kuukaudessa tämä tekisi 644,31e verottomana.

Tuohon päälle 9e kulukorvaus per päivä, ja asumistuki 328,80e. Käteen jäisi siis kuukaudessa 1153,11e.

Tällä elelisin todellakin jo "herroiksi". Eihän siivoojatkaan tienaa monesti tuota enempää. Matkakuluja ei tulisi jos menisin kävelyetäisyydellä olevaan paikkaan työkokeiluun.

Laskenko jotakin väärin, vai voiko tosiaan saada noin paljon? Kylläkin tuo korotettu työmarkkinatuki olisi mahdollista vain 200 päivän ajan.

Varmaan lasket oikein, tulotaso voi olla sama kuin pieni palkka on. Tosin tuolla palkallahan se siivoojakin saa kyllä varmaan asumistukea jota et tuossa nyt laske. Ja palkkatyössä olevalle kertyy lomapäivät ja eläke, näissä työkkärin tukitoimissa ei. Eli kyllä se työsuhde silti on parempi. 

Onko noissa kuntouttavissakin lomapäivät. Mutta niitä on naurettavan vähän, vain 30 päivää vuodesssa.

Paljonko kuvittelet normaalisti työntekijällä olevan vuosilomapäiviä?

Vierailija
89/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava tyätoiminta tarkoittaa yleensä sitä, että sut pakotetaan johonkin pilipalipajalle paskartelemaan kerhotädin kanssa esim. avaimenperiä jostain käytetyistä tulitikuista. Ei muuta.

Se onko yhdeksän euron lisätienesti /päivä voittoa vai tappiota riippuuko siitä kuinka pitkän matkan joudut kulkemaan. Jos joudut käymään autolla, se on tappiota, mutta pyörällä tai kävellen jää voiton puolelle.

Mielestäni voitoksi pitää ehdottomasti laskea myös se henkinen pääoma, jota moni kuntoutuja saa siitä, että on säännöllinen päivärytmi ja tapaa muita ihmisiä. Ei se kotona makaaminen ainakaan ehkäise syrjäytymistä.

Vierailija
90/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko saavasi palkkatyöstä yli 10e tuntipalkkaa pitkän työttömyyden jälkeen?

Koulutuksen ja työkokemuksen perusteella tessin mukainen palkkani on noin 13 euroa. Mitä merkitystä työttömyyden pituudella on palkan pienuuden perusteluksi? Alle kympin tunti ei saisi suomessa palkata mihinkään. Aivan minimi jolla voi mitään tehdä.

Vierailija
91/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuolla asenteella on varmaan aika vittumaista olla missään töissä. Mutta toki, oma valinta.

Aivan kauheeta että työttömällä on asennetta. Se taitaa häiritä kun ei suostu nuolemaan?

Vierailija
92/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei "työvalmentaja" minulla olisi sinulle "valmennettavaa" saunan takana.

Ihan vaan samanlaista puppua sinä täällä suollaat tästä auttamisen halusta ja muusta hevon no siitä.

Jokainen tietää miten ihmisiä uhkaillaan karenssilla näihin 9 euroa per päivä hommiin. Ja kaikista eniten pihalla asiasta ovat juuri nämä "työvalmentajat"

Vierailija
93/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuonne kuntouttavaanhan pääsee kuka vaan. Tää työhönvalmentaja täällä satuilee aivan omiaan, sinne pääsee/joutuu ilman perusteita. Itsekin olen täysin työkykyinen, tapaamiisissa olen ollut asiallinen jne, ei mitään estettä työssä käynnille. Minulle on ehdotettu ammattikorkeassa opiskelua, kehotettu etsimään työtä. Mutta ei ole tärpännyt. Nyt sitten viimeisin ehdotus on.. no mikäs muukaan kuin kuntouttava työtoiminta :D. Että siitä ei tarvitse kyllä stressata, menet tapaamiseen semmoisena kuin olet sillä hetkellä, pääset 100% varmuudella sinne.

No ei meillä pääse, meidän kaupungissa on 2500 työtöntä, eikä todellakaan kaikille edes pitkäaikaistyöttömille ole paikkaa säätiöllä tai spr:llä, muita toimijoita ei käytännössä ole kun kunta ei juurikaan kuntouttavaa itse tuota kun omistaa säätiöstä osan.

Miksi sulle on kuntouttavaa ehdotettu? Kyllä siihen joku peruste täytyy olla kun sitä ei kaikille edes ehdotella, oletko ollut monta vuotta työttömänä?

Mitä? Siis punaiselle ristille!

Vierailija
94/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä, kun liittyy aiheeseen. Aina kuulee puhuttavan kuinka työkokeilu sun muut on orjatyötä. Mutta olen itse tehnyt laskelmia työkokeiluun liittyen.. Osallistuttaessa työllistymistä edistävään palveluun saisin korotettua työmarkkinatukea, eli yhteensä 37,46e/pv.  Kuukaudessa tämä tekisi 644,31e verottomana.

Tuohon päälle 9e kulukorvaus per päivä, ja asumistuki 328,80e. Käteen jäisi siis kuukaudessa 1153,11e.

Tällä elelisin todellakin jo "herroiksi". Eihän siivoojatkaan tienaa monesti tuota enempää. Matkakuluja ei tulisi jos menisin kävelyetäisyydellä olevaan paikkaan työkokeiluun.

Laskenko jotakin väärin, vai voiko tosiaan saada noin paljon? Kylläkin tuo korotettu työmarkkinatuki olisi mahdollista vain 200 päivän ajan.

Varmaan lasket oikein, tulotaso voi olla sama kuin pieni palkka on. Tosin tuolla palkallahan se siivoojakin saa kyllä varmaan asumistukea jota et tuossa nyt laske. Ja palkkatyössä olevalle kertyy lomapäivät ja eläke, näissä työkkärin tukitoimissa ei. Eli kyllä se työsuhde silti on parempi. 

Onko noissa kuntouttavissakin lomapäivät. Mutta niitä on naurettavan vähän, vain 30 päivää vuodesssa.

En kuvittele, vaan tiedän, että niitä on liian vähän.

Vierailija
95/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa postasin muuten väärää tietoa. Kuntouttavasta saa vain 20 lomapäivää vuodessa, ei 30 lomapäivää kuten aikaisemmin kirjoitin.

Vierailija
96/115 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää miten ihmisiä uhkaillaan karenssilla näihin 9 euroa per päivä hommiin.

No ei se karenssilla uhkailu ole näiden suojatyöpaikkatanttojen mielestä uhkailua. Vaikka käytännössä uhkailevatkin sillä, että katto lähtee pään päältä ja ruoka loppuu, jos et suostu ilmaiseksi valtion orjaksi.

Vierailija
97/115 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa postasin muuten väärää tietoa. Kuntouttavasta saa vain 20 lomapäivää vuodessa, ei 30 lomapäivää kuten aikaisemmin kirjoitin.

Ei kuntouttavassa työtoiminnassa ole lomapäiviä, vaan ne on taukoja, ja niitä on vähintään se 6 viikkoa, sopia voi pidemmistäkin tauoista.

Vierailija
98/115 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Siis punaiselle ristille!

Spr:n kirppis on sellainen paikka johon voi mennä kuntouttavaan työtoimintaan.

Vierailija
99/115 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan samanlaista puppua sinä täällä suollaat tästä auttamisen halusta ja muusta hevon no siitä.

Jokainen tietää miten ihmisiä uhkaillaan karenssilla näihin 9 euroa per päivä hommiin. Ja kaikista eniten pihalla asiasta ovat juuri nämä "työvalmentajat"

Esimerkki:

Toni 23v. ei ole käynyt peruskoulun jälkeen mitään kouluja, ei oikein tiedä mitä tekisi isona, pelaa pleikkaa ja uhkapelejä netissä öisin, isi ja äiti kustantaa kaljat, on saatu joku pieni diagnoosikin, poika ei oikein jaksa keskittyä. Vanhemmat haluaisivat että pojasta tulee kunnon mies, pääsisi töihin ja elättäisi itsensä, saisi ehkä perheen, kuitenkin vanhemmista joskus aika jättää ja poika jää yksin. Yhteiskunta on huolissaan pojasta, pelkää että syrjäytyy kokonaan ja elää koko ikänsä yhteiskunnan tuilla, ja ajautuu jopa rikollisille teille kun haluaa enemmän rahaa kuin mitä yhteiskunta antaa.

Kun Toni tulee valmentautujaksi hänen ympärillään pyörii monta palkallista ihmistä miettimässä että mites tämä Toni nyt saataisiin jostain hommasta innostumaan, ja saatais se vaikka hakemaan jonnekin kouluun ja menemään sinne. Siinä on työkkäristä ja typistä ihminen, sitten on vielä yksilövalmentaja ja työvalmentaja.

Siinä yhdessä Tonin kanssa asiaa vatvotaan monissa palavereissa. Toni lupaa yrittää kuntouttavaa työtoimintaa, ja saada unirytmin kohdilleen. Kun Toni ei jaksa aamulla nousta ja tulla töihin, niin hänestä puhutaan monen ihmisen voimin, äiti lähettelee sähköpostia ja soittelee yksilövalmentajalle ja vähän muillekin tahoille, että antakaa pojalle vielä mahdollisuus, kyllä se siitä ryhdistäytyy. Tonista puhutaan valmentajien yhteisissä palavereissakin, hänestä ollaan huolissaan, että mahtaako onnistua kaikesta tsemppaamisesta huolimatta. Toni saa myös muilta tahoilta apua, käy peliriippuvaisten tapaamisissa ja psyk.polilla ym. paikoissa joissa yritetään auttaa elämänsyrjään kiinni.

Tulee mieleen, että osaako Toni olla kiitollinen saamastaan avusta ja kannustuksesta? Vai käykö marisemassa jossain keskustelupalstalle että kun pakotetaan orjatöihin?

Minua ei työttömänä ollessa pakotettu orjatöihin, mutta ei myöskään juurikaan autettu, itse sain pärjätä ja pärjäsinkin. Kaikista heikoimmassa asemassa olevia yritetään auttaa monin eri keinoin, voi olla että köyhä vanhus jää ilman apua kun kituuttaa pienellä eläkkeellä vanhassa talossaan, mutta miehen, joka on parhaassa iässä, ympärillä hyppii iso joukko auttajia, vaikka miestä ei vaivaa kuin lähinnä lorvikatari ja päihteiden käyttö.

Vierailija
100/115 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Toni 23v. ei ole käynyt peruskoulun jälkeen mitään kouluja, ei oikein tiedä mitä tekisi isona, pelaa pleikkaa ja uhkapelejä netissä öisin, isi ja äiti kustantaa kaljat, on saatu joku pieni diagnoosikin, poika ei oikein jaksa keskittyä. Vanhemmat haluaisivat että pojasta tulee kunnon mies, pääsisi töihin ja elättäisi itsensä, saisi ehkä perheen, kuitenkin vanhemmista joskus aika jättää ja poika jää yksin. Yhteiskunta on huolissaan pojasta, pelkää että syrjäytyy kokonaan ja elää koko ikänsä yhteiskunnan tuilla, ja ajautuu jopa rikollisille teille kun haluaa enemmän rahaa kuin mitä yhteiskunta antaa.

Kun Toni tulee valmentautujaksi hänen ympärillään pyörii monta palkallista ihmistä miettimässä että mites tämä Toni nyt saataisiin jostain hommasta innostumaan, ja saatais se vaikka hakemaan jonnekin kouluun ja menemään sinne. Siinä on työkkäristä ja typistä ihminen, sitten on vielä yksilövalmentaja ja työvalmentaja.

Siinä yhdessä Tonin kanssa asiaa vatvotaan monissa palavereissa. Toni lupaa yrittää kuntouttavaa työtoimintaa, ja saada unirytmin kohdilleen. Kun Toni ei jaksa aamulla nousta ja tulla töihin, niin hänestä puhutaan monen ihmisen voimin, äiti lähettelee sähköpostia ja soittelee yksilövalmentajalle ja vähän muillekin tahoille, että antakaa pojalle vielä mahdollisuus, kyllä se siitä ryhdistäytyy. Tonista puhutaan valmentajien yhteisissä palavereissakin, hänestä ollaan huolissaan, että mahtaako onnistua kaikesta tsemppaamisesta huolimatta. Toni saa myös muilta tahoilta apua, käy peliriippuvaisten tapaamisissa ja psyk.polilla ym. paikoissa joissa yritetään auttaa elämänsyrjään kiinni.

Tulee mieleen, että osaako Toni olla kiitollinen saamastaan avusta ja kannustuksesta? Vai käykö marisemassa jossain keskustelupalstalle että kun pakotetaan orjatöihin?

Minua ei työttömänä ollessa pakotettu orjatöihin, mutta ei myöskään juurikaan autettu, itse sain pärjätä ja pärjäsinkin. Kaikista heikoimmassa asemassa olevia yritetään auttaa monin eri keinoin, voi olla että köyhä vanhus jää ilman apua kun kituuttaa pienellä eläkkeellä vanhassa talossaan, mutta miehen, joka on parhaassa iässä, ympärillä hyppii iso joukko auttajia, vaikka miestä ei vaivaa kuin lähinnä lorvikatari ja päihteiden käyttö.

Paitsi että nykyään laitetaan noihin 9 e/pvä orjatöihin valtava määrä ihmisiä , joiden ainoa ongelma on työttömyys. Ole onnellinen ettei sinua pakotettu, asiat ovat vaan muuttuneet tuosta, nykyään sinutkin varmaan olisi katsottu "kuntoutujaksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä