Pidätkö leluja yhdessä rytäkässä,
vai erotteletko esim. legot omiin laatikkoihinsa ja palapelien palat kokoon? Tuntuu välillä ihan ylitsepääsemättömältä kun niitä saa etsiä...
Kommentit (6)
ja se tarkoitti myös sitä, että hän rakensi kaikki vajaat 20 palapeliään joka ilta. Teki niitä kuin liukuhihnalta. samoin kirjot laitettiin omaan paikkaan, piirustusvehkeet omaan paikkaan ja valmiit teokset omaan paikkaan ja lelut omaan laatikkoon.
Sama jatkui isompana, palapelit ei aina vaan olleet levällään. Tämälapsi osaa edelleen isonakin pitää tavarat paikoillaan ja järjestään ne kaappeihinsa.
Nuoremman kanssa tämä siivous on jäänyt opettelematta ja edelleen 8vuotiaana hänen tavaransa on kuin yksi iso kaaos. Asian eteen tehdään ny työtä. Ja kun tavarat on eroteltu, niin kun lapsi alkaa leikkiä jotain, niin hänen ei tarvi kaataa kaikkia laatikoita levelleen,koska löytää etsimäsnä yhdesta laatikosta.
Ja palapelit niinkuin muutkin pelit on omissa laatikoissaan (tai laatikkottomat palapelit tehtyinä alustoissaan) ja kaapissa.
Ja aina kun on pelattu jotain peliä tai tehty palapeliä niin lopuksi kerätään kaikki osat ja laitetaan takaisin kaappiin -asia joka on minulle itsestäänselvyys, mutta jonka joutusin opettamaan anopillekkin kun kyläilee...
Lapsenkin on helpompi aloitaa joku leikki, kun tietyn leikin välineet löytyvät samasta paikasta. Ja toisen toisesta. Jos on vaan yksi kaaos niin leikki menee vaan siihen että sotketaan levitetään ja sotketaan lisää.
Eihän niillä muuten voi leikkiä kunnolla oikeen.
Kivaa jos haluaa vaikka rakentaa legoilla ja saa etsiä paloja jostain isosta laarista missä on kaikkea muutakin lelua.
Eli sen takia meillä on paljon koreja, laatikoita (muovisia ja pahvisia) jne. missä pidetään eri lelut visusti erillään toisistaan. Näin leikkiminen on vähemmän turhauttavaa. Vaikka myönnänkin että olen sen verran laiska että en ole jaksanut meidän lähes 90 litraa (3x 30 litran muovilaatikkoa) pikku legoja niin paljon lajitella kun niitä voisi lajitella.
Mä oon hätäpäissäni pannut kaikki pakastepusseihin ja vähänkö on esteettisen näköistä... Ne vie kuitenkin lelulaatikossa vähiten tilaa, kun muotoutuvat.
Vierailija:
Tavallisesti kyllä säilytän palapelin palat ihan siinä laatikossa jossa palapeli on tullut, eli alkuperäislaatikossa. Ja kaikki palapelilaatikot ovat yhdessä paikassa hyllyssä.
Jos olet jo kuitenkin kerennyt heittää pois nämä alkuperäislaatikot, esim. Etolast jne, löytyy sellaisia pienempiäkin muovilaatikoitan joihin näitä palapelejä voi laittaa. Ja jos vielä jaksat, niin niihinhän voisi tehdä jokin kuva siitä valmiista palapelistä että tietää mikäkin on missäkin laatikossa.
Meillä on muutenkin suosittu tätä laatikko + hylly systeemiä. Eli kaiken kokoisa laatikoita (kaikki samaa värimaailmaa) ja ne sitten hyllyihin. Ja lapsellekin on selitetty että millä systeemillä näitä laatikoita on täytetty.