Pomo alkoi uhkailemaan, jos menen hakemaan liitosta apua
Pomo on siis jättänyt palkkoja maksamatta, ja nyt uhkailee etten tule saamaan mistään uutta työpaikkaa jos lähden hakemaan palkkojani pois. Hänellä on jonkin verran vaikutusvaltaa, on rahaa ja tuttuja joten pelko on osittain todellinen. Mitä jos pomo laittaa firman kiinni, saanko palkkojani sitten enää mistään? laskin että saatavia olisi n. 10 000e edestä joten mistään nappirahasta ei ole kyse. Yksi valttikortti minulla on häntä vastaan, nimittäin hän on käyttänyt monta vuotta pimeää työvoimaa. Lisäksi hänen sukulaisensa tekee kirjanpidolliset hommat, voiko sillekin tulla ongelmia? Soitin liittoon ja menen sinne heti alkuviikosta, mutta tämä on niin iso huijaus, että tullessaan julki, saattaa päätyä lehtiin. Auttakaa! Mitä teen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin äänittää sen uhkailut, olen huomenna menossa juttelemaan. Toivottakaa onnea, ja kiitos vastauksista. Nyt on parempi mieli kun sain kannustusta. Päivitän tänne sitten tapahtumia. ap
Onnea, yritä kuumentaa sitä oikein kunnolla mutta älä menetä itse malttiasi.
Tiedän että olen vahvoilla, mutta kyllä tuollainen uhkailu veti mielen matalaksi ainakin hetkeksi. Nää viestit oikeasti kannustaa mua, luen ne uudestaan huomenna ennenkuin menen tapaamaan pomoa. ap
Ota luottamusmies mukaan! Pelkkä salanauhoitus tuskin riittää, sitä ei voi käyttää todisteena ja tuskin ta antaa sulle lupaa nauhoittaa keskustelua.
Miten sä voit olla ollut noin tietämätön sulle kuuluvista rahoista, jos kuulut liittoon? Etkö ole lukenut työehtosopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin äänittää sen uhkailut, olen huomenna menossa juttelemaan. Toivottakaa onnea, ja kiitos vastauksista. Nyt on parempi mieli kun sain kannustusta. Päivitän tänne sitten tapahtumia. ap
Onnea, yritä kuumentaa sitä oikein kunnolla mutta älä menetä itse malttiasi.
Tiedän että olen vahvoilla, mutta kyllä tuollainen uhkailu veti mielen matalaksi ainakin hetkeksi. Nää viestit oikeasti kannustaa mua, luen ne uudestaan huomenna ennenkuin menen tapaamaan pomoa. ap
Ota luottamusmies mukaan! Pelkkä salanauhoitus tuskin riittää, sitä ei voi käyttää todisteena ja tuskin ta antaa sulle lupaa nauhoittaa keskustelua.
Miten sä voit olla ollut noin tietämätön sulle kuuluvista rahoista, jos kuulut liittoon? Etkö ole lukenut työehtosopimusta?
En oikeasti tiennyt ja luotin työnantajaan tietenkin. Meillä ei ole luottamusmiestä koska firma on niin pieni. ap
Vierailija kirjoitti:
Miten kenelläkään voi olla 10 000 palkkasaatavat? Provohan tämä.
ainakin omalla isälläni oli yli 30 000 mk palkkasaatavat ja siihen päälle pitämättömiä lomia yli kuukausia monien vuosien ajalta. Ysärin lama sitten vei koko miehen terveyden ja palkaksi sai vain mitättömiä osakkeita lafkasta jonka lama myös vei.
Minä en tekisi töitä koskaan yksityisille yrittäjille. Ovat hyvin epäilyttäviä ja haluavat aina hyötyä työntekijästä mahdollisimman paljon. Eivät kuulemma maksa edes ylitöistä kuuluvia lisiä mutta painostavat työntekijöitä ylitöihin normaalilla palkalla.
Ei oikein mahdu minun oikeudentajuun tuollainen vapaa-ajan riisto.
Hommasin työsuojelupiirin tekemään tarkastuksen erääseen yksityiseen firmaan, jota omistaja pyöritti siinä luulossa että se on sen ikioma hiekkalaatikko ja että se omistaa riistetyt työntekijänsä ja saa kohdella niitä miten sattuu ja maksaa palkkaa jos sattuu huvittamaan.
Työsuojelupiiri sanoi ettei olekaan vähään aikaan tavannut noin törkeää tapausta.
Johan alkoi ääni kellossa muuttua kun puhuttiin uhkasakosta, käräjäoikeudesta ja maksettavaksi lankeavista oikeudenkäyntikuluista SEKÄ LISÄKSI puuttuvat palkat ja korvaukset. Olis pitänyt vielä hommata sille kunnon turpajuhlat siitä hyvästä, mitä kaikkea paskaa se huusi työntekijöilleen mutten jaksanu.
Minun neuvoni on ettet vajaan kahdenkuukauden palkan takia ala polttelemaan mitään siltoja takanasi.
Ei kannata menettää mainettaan jos meinaa viellä joskus tehdä oman alansa hommia.
Voithan toki aina alkaa hankalaksi ja sitten tehdä jotain puhelinmyyntihommia ja maata työttömänä pummina kotonasi.
Äly hoi, älä jätä.
Nyt valoja päälle, HÄH!
Meidän firmassa arkipyhät maksamatta käräjille menee tappalemaan niistä.
Hevillä ei luovuteta!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti otat yhteyttä liittoon. On niin isosta jutusta kyse että pomon sana ei paljon enää paina jos juttu tulee julkiseksi. Mieti nyt itsekin.
Herää kysymys, miksi vasta nyt pohdit yhteydenottoa liittoon?
Palkka on oltava käytössäsi sinä päivänä kun työsopimuksessa seisoo. Ekasta kerrasta olisin ottanut yhteyttä liittoon.
Ton kuuluukin päätyä lehtiin.
Minä sanoisin pomolle, että palkka tilille HETi tai ilmoitan liittoon.
Sitten kun palkka on tullut, ilmoittaisin liittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että kuuluu maksaa kesälomarahoja, ja sunnuntailisää ja ylitöistä korvausta. Lisäksi en tiennyt että palkka kuuluu maksaa sopimuksen mukaan, eikä tehtyjen työtuntien. Olen ollut tuossa firmassa jo 6 vuotta. ap
Kuspää pomo, mutta ei aloittajakaan taida mikään penaalin terävin kynä olla...
Niin tai sitten ap ei ole suomalainen, eikä tiennyt suomen työlainsäädäntöä. ap
harvoin ne kasutkaan (kantasuomalaiset) tietää asioista. Nuoret varsinkaan. kun kukaan ei kerro. vaan hoitoalan ja palvelualan (ravintola) alan amiksissa käy monesti liitot kertomassa asioista. jos siis koulu päästää ne sinne. tää on totuus, suora tieto ammattiliitoilta
eli ravintola-ala selkeesti. Pam on hyvä liitto. siis pitää puolia, samaa ei voi sanoa kaikista. Vaikka niiden pj onkin aikansa elänyt jyrämuija.
Kannattaa toimia pian. Jos firma menee konkurssiin ja joudut hakemaan saatavia palkkaturvan kautta niin 3kk sisällä palkkapäivästä pitää hakea! Sori sanajärj.
Ihan ensin pidä huoli että sinulla on kirjalliset todisteet maksamattomista palkoista, ja niin että todisteet ovat aukottomasti sinun hallussasi. Et olisi eka jonka pomolta häviää työaikakirjanpito tai juuri se läppäri varastetaan autossa missä kaikki on ylhäällä. Ole yhteydessä liittoon ja myös työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Minun neuvoni on ettet vajaan kahdenkuukauden palkan takia ala polttelemaan mitään siltoja takanasi.
Ei kannata menettää mainettaan jos meinaa viellä joskus tehdä oman alansa hommia.
Voithan toki aina alkaa hankalaksi ja sitten tehdä jotain puhelinmyyntihommia ja maata työttömänä pummina kotonasi.
Äly hoi, älä jätä.
Nyt valoja päälle, HÄH!
Rädyn Laurako siellä kirjoittaa? Aika monen kuukausi ansiot ovat alle 5000 €, vaikka kokkareille tämä näyttää edelleen olevan yllättävä uutinen!
Mua niin pelottaa että ei mene montakaan vuotta ja tälläiset firmat ovat enemmänkin normi kuin poikkeustapaus. Ja tilalle tulee aina uusia koska ahdinko on niin syvä. Ihmiset jää tyhjän päälle.
Kokoomuksen märkiä päiväunia mutta entäs me muut :(
Todellakin haet liitosta apua ja käräytät veronkiertäjän.
Itse tein sen mokan nuorena ja naiivina, että minut saatiin peloteltua hiljaiseksi. Noin 3500 euroa jäi saamatta. Niille rahoille olisi ollut hyvin paljon käyttöä. Jos tuntuu että oma jaksaminen on muutenkin aivan äärirajoilla niin hae itsellesi muutakin apua. Minä vaan sain burn outin ja romahdin ja rahat jäi siinä rytäkättä saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Sano että maksaa sulle 7tonnia pimeesti ja hommaa uuden työpaikan suhteillaan.
Älä missään nimessä lähde uhkailuihin ja laittomuuksiin itse.
Nämä on niitä nykyisen hallituksen väkisin työllistäviä firmoja joilla ei ole mitään työllisyyttä lisäävää vaikutusta ja joissa lähtölaskenta on jo alkanut. Työntekijöiden kustannuksella pelataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että kuuluu maksaa kesälomarahoja, ja sunnuntailisää ja ylitöistä korvausta. Lisäksi en tiennyt että palkka kuuluu maksaa sopimuksen mukaan, eikä tehtyjen työtuntien. Olen ollut tuossa firmassa jo 6 vuotta. ap
Kuspää pomo, mutta ei aloittajakaan taida mikään penaalin terävin kynä olla...
Niin tai sitten ap ei ole suomalainen, eikä tiennyt suomen työlainsäädäntöä. ap
harvoin ne kasutkaan (kantasuomalaiset) tietää asioista. Nuoret varsinkaan. kun kukaan ei kerro. vaan hoitoalan ja palvelualan (ravintola) alan amiksissa käy monesti liitot kertomassa asioista. jos siis koulu päästää ne sinne. tää on totuus, suora tieto ammattiliitoilta
Tämä on niin valitettavan totta! Jollei satu olemaan poliittisesti aktiivisesta perheestä, ei tiedä yhtään mitään työelämän säännöistä. Itselleni oli nuorena jopa sana luottamusmies täysin uusi ja ihmeellinen! Ei näistä koulussa puhuttu, vaikka olisi pitänyt. Nykyisessä työssä tulee jatkuvasti vastaan nuoria ja vähän vanhempiakin ihmisiä, jotka menettävät selvää rahaa kun eivät tiedä oikeuksistaan. Pahimmillaan on "luovuttu" pitkästä irtisanomisajan palkasta, vaikka se kiistatta kuuluu saada, ja sitten ihmetellään, kun tuota työnantajan velvollisuutta ei yhteiskunta maksakaan (ei siis saa työttömyysrahoja siltä ajalta).