Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapuri laittoi lapun imuroinnista illalla.

Vierailija
02.09.2016 |

Imuroin eilen klo n. 20.45. Talossamme on hiljaisuus klo 22-07. Tänään oli naapuri laittanut lapun, että imurointiäänet häiritsevät häntä illalla. Omistan asuntoni, naapuri on vuokralainen. Miten toimisitte tässä tilanteessa? En tunne naapuriani muuta kuin ulkonäöltä. Hän on asunut 4kk. asunnossaan. Ensimmäinen kerta ikinä kohdallani.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiljaisuus alkaa klo 22. 00, niin siihen asti saa imuroida, pestä pyykkiä ja elää normaalia elämää. Sen jälkeenkin saa käydä suihkussa, vetää vessan. Mitä helvettiä joku vuokralainen pystyy määräämään osakehuoneiston omistajan asumisesta. Älä ole nynny, kerro hallitukselle kyseisestä vuokralaisesta, jos et uskalla itse mennä kysymään häneltä. Meidän taloyhtiössä vuokralaiset elävät osakkaiden sääntöjen mukaan. Jos ei kelpaa, aina pääsee muualle vinkumaan.

Vierailija
22/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität tietenkin olla ystävällisissä väleissä etkä provosoi. Ihan turha tuollaisen takia on alkaa riidellä. Jos törmäätte, niin sanot vain, että olet pahoillasi, vaikka et nyt niin kamalan pahoillasi olisikaan. Siten olette tasoissa ja voit tarvittaessa itsekin pyytää tai neuvoa naapuria, jos on jokin ongelmatilanne. Ainahan sellaisia tulee, kun ventovieraat ihmiset joutuvat asumaan lähekkäin. Kohteliaisuudella selviää yleensä vähän hankalammistakin tapauksista. Jos ei selviä tai toinen osapuoli on uhkaava tms, niin sitten on isännöitsijät, poliisit, sosiaaliviranomaiset ym.

Ihan mielenkiinnosta: asumismuotosi vauvasta nykyhetkeen?

Miten se tähän liittyy...? Olen asunut aika monenlaisissa paikoissa, olen nimittäin jo melkein 60-vuotias. Ekat vuodet rintamamiestalon toisessa päässä, parissa kerrostalon vuokra-asunnossa, opiskelija-asunnossa (solussa ja yksiössä), omassa aravakämpässä lähiökerrostalossa, omistusasunnossa rivitalossa ja kesäisin mökillä sekä maatalossa. Ulkomailla olen asunut paritalossa ja bungalowissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omistusasujilla pitäisi olla vuokralaisiin nähden erityisoikeudet? Samat yhtiövastikkeet niistä vuokra-asunnoistakin maksetaan. Harvoin ne omistajat tulevat sinne taloyhtiöön tekemään mitään. Sillä, että joku on vuokralla, ei ole mitään merkitystä. Mutta mä imuroin kyllä yhdeksänkin jälkeen, mulla tosin aika hiljainen imuri. Kun tässä kerran hiljaisuus alkaa vasta 23. Miksi niin myöhään, en tiedä, aamulla 7 saakka, mutta kyllä mun pitää jo kuudelta suihkuun päästä. 

Vierailija
24/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalista rauhallisesta imuroinnista ei edes mainittavaa meteliä synny. Sitten taas on näitä vimmakolistelijoita, jotka hinkuttavat imurin suulaketta edes takaisin hirveällä vauhdilla huonekkaluihin ja lattialistoihin hakaten. Eihän se imuri ehdi edes imeä niitä roskia tuolla tavalla.

huonekaluihin*

Vierailija
25/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa talojenne järjestyssääntöjä. Onko niissä jokin maininta hiljaisuudesta? Tai sanotaanko niissä että häiritä saa esim. kello 23 saakka?

Vierailija
26/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  minua imurointi haittaa, sehän kun ei kestä kovinkaan kauaa ja nykyimurit on hiljaisia.. enemmänkin minua rassaa yläkerran muija, joka tömistelee kantapäillään yömyöhään asti (lopettaa hyvällä tuurilla klo 1 yöllä..). Yritä siinä sitten nukkua, kun ne askellukset ja juoksemiset joskus tuntuu seinissä :D

Vierailija
27/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sitä imuria on jokapaikkaan hakata. Normaalista imuroinnista ei tule ääntä.

Vierailija
28/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vteäisin pataan, niin oppis olemaan

Vierailija
29/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuroin eilen klo n. 20.45. Talossamme on hiljaisuus klo 22-07. Tänään oli naapuri laittanut lapun, että imurointiäänet häiritsevät häntä illalla.

...

Miten toimisitte tässä tilanteessa?

Laita takaisin lappu, jossa esimerkiksi:

"Pahoittelen kovasti kokemaasi häiriötä."

Ei kannata jäädä tuollaista miettimään sen enempää. Jos hiljaisuus onsääntöjen mukaan 22-07, niin tietenkin toimit sen mukaan jatkossakin. Jos tulee uusia lappuja, niin sitten vain taas tarvittaessa pahoittelet, jos naapurillesi on aiheutunut kovasti mielipahaa tai häiriöitä.

Vierailija
30/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa!

Gerbiilinini koki hermoromahduksen ja vaatii sen vuoksi täydellistä hiljaisuutta päiväuniensa klo 10.00 aikaan sekä klo 19 lähtien aamu 8.00saakka.

Välttäkää myös suihkussa käyntiä, imurointia, vessanvetämistä sekä pyykinpesua kahden viikon verran alkaen nyt.

Onko gerbiilisi demari vai mikä sitä oikein vaivaa??

Vierailija
31/40 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta imurointi vielä tuohon aikaan on ok, vaikka itse joudunkin menemään klo 20.30 nukkumaan aikaisen herätyksen vuoksi. Sen sijaan oma naapurini harrastaa kaikenlaista "remontointia" vielä siinä 00-02 aikoihin arkiöisin, korvatulpatkaan eivät tuki sitä meteliä. Siitä tekisi mieli huomauttaa mutta toistaiseksi olen vain yrittänyt kestää :)

Hän voi luulla, että äänet eivät kuulu, jos kukaan ei sano mitään, tai että kaikki valvovat pikkutunneille. Mielestäni voit mainita asiasta.

Jotkut viestit tässä ketjussa osoittavat, että ihmiset suorastaan vihaavat sitä, jos heille huomautetaan jostain. Minä olen joskus laittanut lapun häiriöstä, mutta en todellakaan inhonnut kyseisiä naapureita enkä yrittänyt pilata heidän elämäänsä. Kuuluihan heiltä paljonkin ääniä, aivan kuin meiltäkin kuuluu ääniä naapuriin, mutta kaikki ei ole häiritsevää. Joskus on erityisiä tilanteita, jos vaikka on aikainen herätys tai vastaavaa. Kirjoitin tietysti lapun niin kivasti kuin osasin, ettei tarvinnut puolin tai toisin hävetä, kun myöhemmin nähtiin.

.

Luulen että ihmisiä ei ärsytä se, että asioista huomautetaan, vaan se tapa. Sen sijaan, että ystävällisesti tultaisiin sanomaan kasvokkain, että "anteeksi, mutta imuroinnin ääni hieman häiritsee kun minulla on aikainen aamu, joten voisitko olla nopea tai ehkä jopa siirtää imurointia seuraavaan päivään." tartutaan siinä alkuärsytyksessä kynään ja kirjoitetaan heippa-lappuja, jotta kaikki muutkin voivat paheksuu asiaa jälkikäteen vaikka eivät siitä sillä hetkellä häiriintyneetkään. Jotenkin monet olettavat, että kaikki häiritsevä on ihan tahallista, juuri itseen kohdistettua ärsyttämistä ja heippa-laputtavat sitten sen mukaan.

Vierailija
32/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turha lähteä valittamaan satunnaisesta metelöinnistä. Tarpeeton metelöinti ei ole koskaan sallittua, mutta normaalit elämisen äänet hiljaisuuden aikanakin. Tietenkään ei tulisi ensisijaisesti imuroida hiljaisuuden jälkeen, mutta jos esimerkiksi lasi putoaa lattialle, niin ei siivousta tarvitse aamuun asti odottaa.

Vierailija
33/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosta netistä jokin aiheeseen liittyvä kirjoitus, jossa aiheeseen ottaa kantaa joku viranomainen tms. ja laita naapurille. Voit lisätä lappuun pahoittelusi naapurin kokemasta häiriöstä, mutta että sinulla on oikeus elämiseen asunnossasi.

Vierailija
34/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska taloyhtiön mukaan ap saa imuroida tuohon aikaa hyvällä omallatunnolla eikä taloyhtiötä asia kiinnostaisi, niin naapuri laittoi ap:lle viestin eikä yhtiölle. Ap:n ei ainakaan voi olettaa tietävän, että hänen imurointinsa tuohon aikaan olisi erityisesti häirinnyt ketään. Ei monet edes tiedä, asuuko esim. lapsia alemmassa asunnossa. Kai tuohon aikaan saisi pestä pyykkiäkin? Itselläni ainakin työt loppuu niin, että on täytynyt pestä klo 22 asti monta kertaa viikossa.

Vierailija
35/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toimisi mitenkään. Olet oikeassa asiassa ja toisaalta naapuri toimi ihan etiketin mukaisesti, jos lappu ei edes ollut nimetön. Naapurisi toi tunteensa julki ja nyt voit joko ottaa ne huomioon tai olla ottamatta. Mikään pakko ei ole koskapa hiljaisuus alkaa vasta myöhemmin.

Vierailija
36/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imuroin eilen klo n. 20.45. Talossamme on hiljaisuus klo 22-07. Tänään oli naapuri laittanut lapun, että imurointiäänet häiritsevät häntä illalla. Omistan asuntoni, naapuri on vuokralainen. Miten toimisitte tässä tilanteessa? En tunne naapuriani muuta kuin ulkonäöltä. Hän on asunut 4kk. asunnossaan. Ensimmäinen kerta ikinä kohdallani.

Normaaleissa asuintaloissa ei ole erityistä hiljaisuutta. Häiritsevä asuminen on kiellettyä aina. Voit siis elää omaa elämääsi ihan mihin aikaan tahansa, kunhan et häiritse muita. Asuntolat ja vastaavat ovat sitten eri juttu ja niissä voidaan porukkaa "pakottaa" olemaan hiljaa tietty aika. Huomaavainen kannattaa tietysti olla aina, etenkin jos joku pyytää. Tuskin haluat tieten tahtoen imuroida tai porata, jos naapurissa on vaikka rippijuhlat tai muistotilaisuus.

Normaaleissa taloyhtiöissä on järjestyssääntö. Hiljaisuus on yleensä klo 22-07.

Jos yhtiöön muuttaa asuakas joka ei tätä ymmärrä voi paikalle soittaa poliisin ja taloyhtiö voi tehdä asukkaalle huomautuksen. Muutaman huomautuksen jälkeen yhtiö voi alkaa toimenpiteisiin. Näin ainakin meidän taloyhtiössä saatiin yörauha.

Vierailija
37/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma yläkertani asukas imuroi joka päivä tunnin verran yhden huoneen asuntoaan. Joskus kaksikin kertaa.  Tehokas imuri kun kova ääni kuuluu, ja kyllähän se ärsyttää. Yksi ihminen asuu yksiössä niin miksi pitää imuroida tunnin pientä asuntoa? Onko siellä jotain liiketoimintaa-ommellaan saumurilla ym.

Vierailija
38/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetellyt väärin, kumminkin on hyvä että kerrotaan jos häiritsee. 

Vierailija
39/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaaleissa asuintaloissa ei ole erityistä hiljaisuutta. Häiritsevä asuminen on kiellettyä aina. Voit siis elää omaa elämääsi ihan mihin aikaan tahansa, kunhan et häiritse muita. Asuntolat ja vastaavat ovat sitten eri juttu ja niissä voidaan porukkaa "pakottaa" olemaan hiljaa tietty aika. Huomaavainen kannattaa tietysti olla aina, etenkin jos joku pyytää. Tuskin haluat tieten tahtoen imuroida tai porata, jos naapurissa on vaikka rippijuhlat tai muistotilaisuus.

Normaaleissa taloyhtiöissä on järjestyssääntö. Hiljaisuus on yleensä klo 22-07.

Jos yhtiöön muuttaa asuakas joka ei tätä ymmärrä voi paikalle soittaa poliisin ja taloyhtiö voi tehdä asukkaalle huomautuksen. Muutaman huomautuksen jälkeen yhtiö voi alkaa toimenpiteisiin. Näin ainakin meidän taloyhtiössä saatiin yörauha.

Riippuu täysin siitä mistä tuo häiriö aiheutuu ja kuinka usein sitä ilmenee. Keskellä yötä imurointi pari kertaa kuukaudessa ei ole vielä mikään syy.

Vierailija
40/40 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tässä meidän pahvikerrostalossa alotti pph, mun alapuolella olevassa asunnossa. Yhtenä iltana se nainen tuli mun ovelle ja pyysi kauheen nolona, etten imurois sen hoitolasten päiväuniaikaan (12-14). :D Propsit siitä, että tuli sanoo kasvokkain asiasta mut aika outoohan tuo on kyl. Sanoin, että yritän välttää päiväuniaikaan imurointia tästä lähtien :D