Miesystävä ehdotti että ottaisin pikavipin lainatakseni rahaa hänen velkoihinsa
Hänellä on luottotiedot menneet eli hän ei saa itse otettua vippiä. Hän on aina maksanut lainaamansa rahat takaisin mutta minua kauhistuttaa nuo pikavippien korot. Onko mielestänne ihan ok kieltäytyä?
Kommentit (60)
Älä tee sitä! Itse ollut tuossa jamassa joskus ja parikin pikavippiä tuli otettua kun jouduin miehen laskuja makselemaan opiskeluaikana. Ne sain onneksi hoidettua ajallaan pois, mutta opintolainaa ja käyttöluottoa onkin nyt sitten yli 10K kiitos miehen saamattomuuden vaikka äijästä olen eroon päässytkin. Velkakirja allekirjoitettiin erotessa, mutta arvaappa makseleeko.
Et ota pikavippiä. Maksakoon omat velkansa.
MIehen pitää ITSE velkojien kanssa sopia velkansa. Eivät kuulu sulle. JOs ei osaa hoitaa raha-asioitaan, lähde ajoissa. Pilaa muuten myös sun elämän. Äläkä luota selityksiin. Asiat joko hoidetaan hyvin tai sitten ei. Selitys=valhe.
Tottakai otat kaikki mahdolliset pika, hätä, ja heti lainat mitä vain saat .
Ja annat rahat miehellesi sillä hän vaikuttaa fiksulta ja taloussuunnitelmat kunnossa mistä jo luottotietojensa menettäminenkin kertoo.
Rakastat miestäsi, vielä yhteinen lapsi tai pari ja viimeisetkin naulat arkkuun oltaisiin lyöty.
Odotetaan vaan kuinka se rakkaudenlaiva TITANIC uppoaa .. Ja taustalla soi tietysti myös heart Will go on 😀
Menee sullakin luottotiedot jos otat pikavipin hänelle. Joudut kohta ottamaan toisen ja sitten kolmannen.. Ja niin monta kuin ikinä vaan pystyt saamaan.
En nyt suoraan sano, ettet voisi ottaa, mutta mieti asia omalta kannaltasi. Pystytkö maksamaan vipin takaisin tarvittaessa yksin? Haittaako se sinua ja kuinka paljon? Ei toisen puolesta lainojen ottaminen tai takaaminen ole automaattisesti paha, jos tajuaa riskin, on valmis sen kantamaan ja ei siitä itse ajaudu kaaokseen. Joskus rakkaita tulee autettua.
Sinuna miettisin, minkä kokoinen vippi on, mihin sitä tarvitaan, miksi miehen on luottarit menneet ja miksei tavallinen käyttöluotto käy. Pikavipit on kalliita ja perustuu usein siihen, että "nyt tarvii päästä baariin".
Kaverini otti eksänsä puolesta useamman tonnin järjestelylainan eroa ennen, kun miehellä oli raha-asiat niin solmussa siinä erohötäkässä. Ei saanut koskaan penniäkään takaisin, mutta ei ole katkera. Sanoo, että se oli kai se hinta, joka piti lopuksi maksaa ja säälii kaltevalle pinnalle joutunutta eksäänsä. Kysymys ei kuitenkaan ollut mistään jättisummasta hyvätuloiselle. Harmittihan se kuulemma kuitenkin sitä maksaa joka kuukausi kolme vuotta, mutta ei silti joutunut mistään erityisesti tinkimään sen takia.
Vierailija kirjoitti:
MIehen pitää ITSE velkojien kanssa sopia velkansa. Eivät kuulu sulle. JOs ei osaa hoitaa raha-asioitaan, lähde ajoissa. Pilaa muuten myös sun elämän. Äläkä luota selityksiin. Asiat joko hoidetaan hyvin tai sitten ei. Selitys=valhe.
Osittain samaa mieltä, mutta täytyy sanoa, että ei ne menetetyt luottarit automaattisesti tarkoita ihmistä, joka ei osaisi hoitaa raha-asioitaan. Esimerkiksi nykyisellä miehellä oli luottarit menneet tavatessa ja ei ole elämässään jättänyt yhtään omaa laskua maksamatta. Ulosotossa oli vain viisi laskua, mutta yhteissummaltaan yli 300 000 Euroa tai markka-aikaa se vielä oli eli 1,8 miljoonaa. Velat on saneerattu jo aikoja sitten ja kaikki on ok. Miehelläkin ikää jo 50 ja voi miettiä, että on eläessään maksanut tajuttomat määrät laskuja ajoissa/menemättä ulosottoon. Vuosia pyöritti yritystä, joka työllisti monta ihmistä ja nekin laskut tuli kaikki maksettua, kunnes kasa isoja luottotappioita pienellä aikaa, korkotaso jne. kaatoi koko pakan ja lopputuloksena menetti luottotietonsa.
Miesystävän ehdotus ja kysymyksenasettelu kertoo jo alhaisesta älykkyydestä: "maksaa pois aikaisempia velkoja pikavipillä (ja vielä toisen henkilön pikavipillä)". Ei siis kykene hoitamaan omaa velkaansa ja elää yli varojensa, kertoo kyllä kykenemättömyydestä hoitaa perusasioita, on kuitenkin velanmaksusuunnitelma toivottavasti.
Ellei sitten yritä kusettaa sinua oikein kunnolla, "jos vaikka joku idiootti maksaus mun puolesta"...
Mistä olet tuollaisen helmen löytänyt? JSSAP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain samaa mieltä, mutta täytyy sanoa, että ei ne menetetyt luottarit automaattisesti tarkoita ihmistä, joka ei osaisi hoitaa raha-asioitaan. Esimerkiksi nykyisellä miehellä oli luottarit menneet tavatessa ja ei ole elämässään jättänyt yhtään omaa laskua maksamatta. Ulosotossa oli vain viisi laskua, mutta yhteissummaltaan yli 300 000 Euroa tai markka-aikaa se vielä oli eli 1,8 miljoonaa. Velat on saneerattu jo aikoja sitten ja kaikki on ok. Miehelläkin ikää jo 50 ja voi miettiä, että on eläessään maksanut tajuttomat määrät laskuja ajoissa/menemättä ulosottoon. Vuosia pyöritti yritystä, joka työllisti monta ihmistä ja nekin laskut tuli kaikki maksettua, kunnes kasa isoja luottotappioita pienellä aikaa, korkotaso jne. kaatoi koko pakan ja lopputuloksena menetti luottotietonsa.
Juu, itsekin usein hyvin tiukkaa taloudellisesti. Ei tulis mieleenkään korjata asiaa pikavipillä. Ap;n tapauksessa vain ihmetyttää, että miten miehellä on edelleen (ja ilmeisesti jatkuvasti) velkaa. Tulot ja menot eivät kohtaa. Eli talous ja sen hoitamiskyky eivät pelitä. Tilanne tullee siis pahenemaan.
Minä ehdottaisin miehelle, että voi painua helvettiin. Pitää muutkin vetää mukaan velkakierteeseen. Hyi mikä mies.
Mun eksältä meni luottotiedot kun hän auttoi äitiään velkakierteessä.
Äiti oli ottanut hirveät määrät kulutusluottoja ja päätti yhdistää ne yhdeksi isoksi lainaksi. Lainaa oli yli 100 000 €. Pankki suostui kun takaajia oli tarpeeksi. Eksä ja kaikki veljensä takasivat lainan. Olivat vielä opiskelijoita silloin. Siihen aikaan takaajiksi kelpasivat kaikki, ei tarvinnut olla edes tuloja.
Äitinsä ei maksanut ensimmäistäkään lainanlyhennystä ja kaikki pojat menettivät luottotietonsa.
Äiti oli ulkomaanmatkalla kun ulosottomies koputteli poikien ovilla.
Näin näppärästi äiti tuhosi jokaisen poikansa elämän.
Minut ja minun sukuni tämä porukka haukkui vastuuntunnottomiksi kun meistä yksikään ei suostunut takaamaan mitään eikä ottamaan lainaa omiin nimiinsä.
Juokse ap. Tämä mies vetää sinutkin talousvaikeuksiin.
Ap, älä ota pikavippiä. Ota vaikka yhdessä miehesi kanssa yhteyttä kunnan talous- ja velkaneuvontaan.
Millainen mies edes kehtaa pyytää tuollaista? Ei tuollaisella sihteella ole tulevaisuutta. Mutta hyvä, että tuli varhaisessa vaiheessa esille.
Vierailija kirjoitti:
Mun eksältä meni luottotiedot kun hän auttoi äitiään velkakierteessä.
Äiti oli ottanut hirveät määrät kulutusluottoja ja päätti yhdistää ne yhdeksi isoksi lainaksi. Lainaa oli yli 100 000 €. Pankki suostui kun takaajia oli tarpeeksi. Eksä ja kaikki veljensä takasivat lainan. Olivat vielä opiskelijoita silloin. Siihen aikaan takaajiksi kelpasivat kaikki, ei tarvinnut olla edes tuloja.Äitinsä ei maksanut ensimmäistäkään lainanlyhennystä ja kaikki pojat menettivät luottotietonsa.
Äiti oli ulkomaanmatkalla kun ulosottomies koputteli poikien ovilla.
Näin näppärästi äiti tuhosi jokaisen poikansa elämän.Minut ja minun sukuni tämä porukka haukkui vastuuntunnottomiksi kun meistä yksikään ei suostunut takaamaan mitään eikä ottamaan lainaa omiin nimiinsä.
Juokse ap. Tämä mies vetää sinutkin talousvaikeuksiin.
Huh huh. Kaikkea sitä tässä maailmassa tapahtuu.
No, oma tarinani. Rakastuin nuorena opiskelijana 9 v vanhempaan mieheen. Pikku hiljaa selvisi, että mies on korviaan myöten veloissa (Suostunut aiemmin takaamaan muiden velkoja, no seuraukset samat mitä jollain tuolla ylempänä). Mies oli (tai on se edelleen) muuten aivan ihana, herkkä, hauska ja hyvin rakastettava. No suhde eteni ja muutettiin yhteen. Otin opintolainaa että saatiin pikku boksimme kalustettua jne. Sovittiin, että puoliksi menee kulut.
No, valmistuin, mentiin naimisiin, tulin raskaaksi, syntyi lapsi. Miehellä alkoi alamäki. Juopottelua, lisää velkaa yms. Opintolainan sain maksettua omalla työnteolla. No tuli kaikkea muuta. Auto piti hankkia yms. Miehellä oli "tili tapissaan" ja hirveät korkomenot. Maksettiin tilin saldo nollille, otettiin autolainan päälle vielä sen verran uutta lainaa -minun nimissäni toki. Kaikki nämä on toki tullut maksettua ja itsellä on raha-asiat olleet aina hallinnassa.
Ostettiin oma talo -minun nimissä toki ettei uo-setä vie. Tässä eloa ja perheenlisäystä ja arkea joitain vuosia. Pärjättiin ja oltiin onnellisia omalla tavallamme -mitä nyt miehen psyyke oli koko ajan heikompi ja heikompi, masennusta, alkoholia, työttömyyttä, itsemurhayrityksiä... Mutta rakkautta riitti ja se ihminen nyt vaan on sisimmässään edelleen hyvin mukava, ajatteleva, herkkä, hyväntahtoinen.
No tuli ero lopulta. Kaikki yhteinen velka on ollut minun nimissäni koko ajan. Ja niitä tässä edelleen makselen. No se onni oli, että kun sekä velka että talo että auto on minun nimissäni, niin osituksessa miehellä ei niihin ollut mitään mahdollisuuksia. Ei, vaikkei siis ollut edes avioehtoa.
Nyt elän tilanteessa, jossa eletään sekä minun että nykyisen puolisoni tuloilla. Ei olla suurituloisia, mutta on kahden ihmisen normaalit tulot käytössä. Velkojani makselen ja mies omiaan, mutta rahaa jää mukavasti käyttöön ja säästöönkin, ei tarvitse itkeä, että mistä rahat loppukuun ruokaan yms.
Niin nyt mietin, että mitä jos en olisi alun perinkään lähtenyt eksäni matkaan ja tuohon elämään mitä elin? No okei rakastin. Rakastan edelleen jollain tapaa, en sillein niin kuin miestä ja puolisoa, ei värähdä enää mikään sillä tavalla kun häntä ajattelen, mutta hän on lasteni isä ja edelleen silmissäni sellainen minkä hänessä silloin näin. Tai jos olisin ollut vähemmän sinisilmäinen? Sanonut, että hoida omat raha-asiasi?
No jaa. Olisn ehkä nyt rahallisesti varakkaampi. Tai sitten en. Vaikea sanoa. Mutta ne monet tonnit joita hänen takiaan olen ottanut velkoja, olisi niille ollut muutakin käyttöä.
Mutta olisin muutamaa ihanaa lasta "köyhempi" ja muutenkin, yhtä sinänsä kaunista, vaikkakin vaikeaa, rakkautta jäänyt kokematta.
Mieti tarkkaan ap ja pohdi asioita monelta kannalta. Rakkaus on tärkeää, mutta joskus järki on hyvä olla vahvempi.
Mulle kävi lopulta ihan hyvin, mutta...
...Mutta. En siis ottaisi pikavippiä velkojen maksuun nyt kuitenkaan. Mutta jos jäisin suhteeseen, niin selkeät pelisäännöt rahankäytölle ja velkojen hoidolle.
Vierailija kirjoitti:
Idiootti
Siis se mies, kun edes ehdottaa tuollaista.
Ei kai sinä tosissasi kysy? Ajatelkaapa nyt, mikä sen miehen on velkahevlettiin suistanut? Oliskohan ollut pikavipeillä ja niiden hulluilla koroilla osuutta asiaan, eikä ole edes mitään muuta ottanut opikseen kuin hankkinut muijan maksajaksi.
Joo siis totta kai, jokaisesta Vivuksesta ja Bigbankista limitit täyteen ja fyrkat miehen tilille, mikä voisikaan mennä vikaan!