Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työnantajan maksaa sopimuksen mukainen tuntimäärä, vaikkei (mukamas) töitä ole?

Vierailija
01.09.2016 |

Mulla on toistaiseksi voimassa oleva työsoppri jossa lukee, että tunteja olisi viikossa 40 ja kuukaudessa yhteensä 160. Pomo vähensi töitäni tahallaan (haluaa savustaa mut ulos koska sairastuin, mutta nyt olen taas ok) ja maksaa sen tuntimäärän jonka teen. Ennen nuo tunnit täyttyi, mutta ei enää. Pitääkö pomon silti maksaa sopimuksen mukaan, vai kuinka?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa virhe, siis tuntimäärän mukainen palkka tietenkin. ap

Vierailija
2/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopimuksessa lukee että töitä on 40h/vko niin siitä maksetaan palkka oli töitä tai ei.Tee rikosilmoitus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää maksaa sopimuksen mukaisesti. Jos ei sovi niin sopimusta pitää muuttaa, yksipuolinen ilmoitus ei riitä. Ota liittoon yhteyttä.

Vierailija
4/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on määritelty sopparissa 40, tunteja tulisi tarjota 40. Kuulutko liittoon? Sieltä voisit vielä kysyä, lähettäisit ihan nähtäväksi työsopimuksen vaikka s-postilla.

Vierailija
5/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pomo voi luvallisesti laittaa sinut vaikka vessan siivoojaksihomo voi luvallisesti laittaa sinut vaikka vessan siivoojaksi.

Itse suosittelen että irtisanoudu nyt vaan siitä työpaikastasi.

Vierailija
6/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotannollisista ja taloudellisista syistä voit saada jopa kenkää. Onko ne työt oikeasti vähentyneet?

Ja harvassa paikassa enää edes luvataan kiinteitä tuntimääriä, ainakaan asiakaspalveluhommissa.

Vierailija
7/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta pomo voi luvallisesti laittaa sinut vaikka vessan siivoojaksihomo voi luvallisesti laittaa sinut vaikka vessan siivoojaksi.

Itse suosittelen että irtisanoudu nyt vaan siitä työpaikastasi.

En voi irtisanoa itseäni odotan lomautusta, jolloin saan oikeutta. kiitos vastauksista, olin liittoon jo yhteydessä, muitakin epäkohtia tuossa firmassa. Pomo käyttää pimeää työvoimaa ja tekee muitakin rikoksia firmassa. ap

Vierailija
8/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ap haiskahtamaan vähän sellaiselta työntekijältä, jota yksikään yrittäjä ei halua firmaansa töihin, eikä kukaan työkaverikseen. Muutamaan tällaiseen elämäni aikana törmännyt, ja vieläkin puistattaa ko. ihmiset.

Vierailija
9/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ap haiskahtamaan vähän sellaiselta työntekijältä, jota yksikään yrittäjä ei halua firmaansa töihin, eikä kukaan työkaverikseen. Muutamaan tällaiseen elämäni aikana törmännyt, ja vieläkin puistattaa ko. ihmiset.

Ei, vaan ap kuulostaa ihmiseltä, joka oikeutetusti pitää puoliaan! Laskut ne erääntyy työntekijälläkin! Sopimus on sopimus.

Vierailija
10/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sellainen, etten tykkää epäoikeudenmukaisuudesta, joten voi olla että olet törmännyt sellaisiin ihmisiin ja käytät itsekin härskisti hyväksesi ihmisiä, etkä sen vuoksi pidä rehellisyydestä. Pomo osteli erään mummelin kortilla itselleen ruokaa, ehkä pidät tällaista hyväksikäyttöä normaalina ja oikeutettuna, sellaisia ihmisiä olen minäkin nähnyt muitakin pomoni lisäksi. ap

Vierailija
11/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pomo on aaveella näköjään.

Vierailija
12/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alasta riippuen saattaa olla käytössä työtuntien tasoittumisjakso eli tietyn viikkomäärän sisään pitää olla vaikkapa tuo 40h/vko. Onko teillä tällaista? Silloinhan tuo on ok,mikäli tunnit tasataan myöhemmin.

Vierailija
13/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sellainen, etten tykkää epäoikeudenmukaisuudesta, joten voi olla että olet törmännyt sellaisiin ihmisiin ja käytät itsekin härskisti hyväksesi ihmisiä, etkä sen vuoksi pidä rehellisyydestä. Pomo osteli erään mummelin kortilla itselleen ruokaa, ehkä pidät tällaista hyväksikäyttöä normaalina ja oikeutettuna, sellaisia ihmisiä olen minäkin nähnyt muitakin pomoni lisäksi. ap

Mikä ala? Sano nyt että olette koko porukka jotain lähäriperseitä , niin nauran koko aloituksellesi.

Vierailija
14/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt haiskahtaa ap:tä enemmän pomon toiminta. Ei työntekijänkään tarvitse kaikkeen taipua. 

Vierailija
15/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala? Sano nyt että olette koko porukka jotain lähäriperseitä , niin nauran koko aloituksellesi.

Kotihoitopalvelu. Mulle paljastui muitakin väärinkäytöksiä, joista ilmoitan mm.verottajalle kun aika on sopiva. Nyt haluan oikeutta, yhden vuoden ajan olen saanut huonoa palkkaa. ap

Vierailija
16/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko 0-40 vai 40h?

Vierailija
17/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitopalvelu. Mulle paljastui muitakin väärinkäytöksiä, joista ilmoitan mm.verottajalle kun aika on sopiva. Nyt haluan oikeutta, yhden vuoden ajan olen saanut huonoa palkkaa. ap

Tähän onkin sitten hyvä lopettaa. Toivottavasti saat syytteen väärän tiedon levittämisestä itse.

Teidät on niin nähty.

Vierailija
18/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessa lukee, että töitä on 40 t/vko, niin niitä on oltava. Ellei ole niin palkka on kuitenkin maksettava sovitun tuntimäärän mukaisesti. Ei työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa sovittua tuntimäärää alhaisemmaksi. 

Siksihän esimerkiksi kaupassa työssä olevilla on soparissa sellainen ehto, että työaika vaihtelee min-max -välillä ja aika usein se minimi on 0.

Asiasta pitää sopia uudelleen. Yksipuolisesti homma onnistuu vainosa--aikaistamalla työntekijä taloudellisilla/tuotannollisilla perusteilla (joiden siis löydyttävä). Irtisanomisajan jälkeen työntekijän työsuhde jatkuu silloin vähemmillä tunneilla.

Itse arvostan ihmisiä, jotka pitävät puolensa.

Vierailija
19/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko 0-40 vai 40h?

40h

Vierailija
20/23 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asiakaspalvelutyössä. Sopimuksessa lukee, että 111h/3vko, tosin tuntien ei tarvitse mennä täsmälleen noin, vaan ne sitten tasataan joka kuudes viikko. Eli yhdessä kolmen viikon jaksossa tunteja voi olla vaikka 95 ja toisessa jaksossa 127. Jos tasoituksen jälkeen tunnit jää vajaaksi, niin pomo maksaa silti sen 111 tunnin mukaan. Ja jos menee yli tuosta rajasta, niin työnantaja maksaa yli menevistä tunneista extraa. Eli molemmat vaihtoehdot ovat työnantajalle ikäviä.

Se on työnantajan tehtävä taiteilla niiden tuntien kanssa ja työaikalain kanssa muutenkin. Liittoon yhteys, jos homma ei toimi. Eri asia, jos tunnit ovat sopimuksessa liukuvina, siinä on työnantajalla enemmän pelivaraa.

Ja sanon vielä, että meillä homma toimii ja meidän esimies saa kyllä aika hyvin pidettyä vakituisen henkilökunnan tunnit kunnossa. Ja jos johonkin suuntaan tuo liikkuu, niin sinne ylityön puolelle. Itse tietenkin ottaisin ennemmin vajaista tunneista sen täyden palkan 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan