Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys - mitään ei tapahdu?
Kaksosraskaus keskeytettiin viikolla 8, koska molempien alkioiden kehitys oli pysähtynyt eikä toisen alkion sykettä löytynyt. Alkioiden koko vastasi siis viikkoja 6, vaikka piti olla jo pidemmällä.
Määrättiin lääkkeellinen keskeytys, ensimmäinen pilleri sairaalassa tiistaina, tänään aamulla kipulääkkeet ja neljä varsinaista keskeytyslääkettä.
Toimin ohjeiden mukaan, keskeytyslääkkeiden laitosta jo kohta kolme tuntia, eikä mitään tapahdu. Eilen alkoi niukka verinen vuoto (joka muuten haisee pahalle..), mutta nuo tänään laitetut lääkkeet eivät ole tehneet mitään.
Lääkäri sanoi että vaikuttavat nopeasti, joten kipulääkkeet piti ottaa heti. Sellaisia pieniä menkkamaisia kipuja tuntuu, mutta ei oikeasti mitään kunnollista. Se eilen alkanut pieni vuotokin loppui.
Te, jotka olette tehneet lääkkeellisen tyhjennyksen (abortti tai vastaava tilanne), kuinka nopeasti tilanne teillä eteni? Lääkäri käski soittaa huomenna, jos mitään ei tapahdu, mutta toisaalta käski soittaa, jos keskeytys ei etene normaalisti. En ole koskaan tehnyt raskaudenkeskeytystä, joten en ole ihan perillä kuinka nopeasti tässä pitäisi alkaa tapahtumaan.
Kommentit (15)
Odottelisin vielä muutaman tunnin ja soittaisin vasta sitten ohjeita. Laitoithan lääkkeet kunnolla kohdunsuulle ja makasit jonkun aikaa laitosta?
Oottele vielä. Saattaa mennä tuntejakin ennen kuin jotain tapahtuu. Mullakin meni odotellessa ja sit yhtä äkkiä tuli kaikki pihalle.
No jos ei huomenna mitään ole tapahtunut, pääset varmaan uuteen ultraan. Jos kohtu ei ole tyhjentynyt, niin tulee kaavinta, eli nukuttavat sinut ja kohtu kaavitaan tyhjäksi. Itselläni oli keskeytynyt keskenmeno viikolla 9 ja se piti kaapia. Silloin ei vielä ollut lääkkeitä.
Voi alkaa vähän jälkijunassa se vuoto. Ja sitä voi tulla sitten reilusti. Mulla on kehitys loppunut h 5+5 ja huomattiin vasta 5 vkoa myöhemmin. Verta tuli kaikkiaan lähes puoli litraa (hoitajana nääs mittaisin). Ensimmäinen loiskahdus kun tuli, niin olin nilkkoja myöten veressä.
Aika nopeasti se alkoi lääkkeen laiton jälkeen. Ensin kramppailulla ja vuoto alkoi niukasti, josta sitten voimistui nopeasti. Sanoisin, että parissa tunnissa oli homma ohi.
Mulla alkoi hitaasti. Verta ei loppujen lopuksi tullut kovin paljon eivätkä kivutkaan olleet kovat. Luulinkin, että keskeytys oli mennyt pieleen. Mutta niinpä vain onnistui ja jälkitarkastuksessa (jonka halusin itse käydä) oli kohtu tyhjentynyt ja kunnossa. Taitaa siis olla yksilöllistä.
Sen verran voin kertoa että et voi olla huomaamatta kun itse abortti ''alkaa''. Kipu on sietämätön ja tulee isompia veri hyytymiä ulos... Itse istuin vessanpöntöllä ja nojasin eteenpäin tyynyyn, vähän helpotti kipua..
Mua nyt suoraan sanottunaa ärsyttää nämä ketkä tulevat väittämään että et voi olla huomaamatta!
Kyllä meinaa voit.
Itsellä esimerkiksi vuoto oli kokoajan todella niukkaa, paljon niukempaa kuin menkoissa ja kipuja ei ollut yhtään. Minäkin luulin että oli epäonnistunut koko keskeytys mutta ei ollut.
Meitä on erilaisia ja niin on myös keskeytyksiä.
Mä otin pillerit aamulla, ja vuoto alkoi vasta illalla. Ja kesti tosi niukkana pari päivää. Ja keskeytys tehtiin kuitenkin viikolla 9 kun oli kuollut kohtuun.
Toisella alkiolla oli vielä syke ja keskeytettiin? O.O
Minulla kesti 9h cytojen laitosta ja sitten menikin kivut niin kovaksi, että oli pakko käydä päivystyksessä morfiinipiikillä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Lueppa uudelleen. Alkioiden kehitys oli pysähtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mua nyt suoraan sanottunaa ärsyttää nämä ketkä tulevat väittämään että et voi olla huomaamatta!
Kyllä meinaa voit.
Itsellä esimerkiksi vuoto oli kokoajan todella niukkaa, paljon niukempaa kuin menkoissa ja kipuja ei ollut yhtään. Minäkin luulin että oli epäonnistunut koko keskeytys mutta ei ollut.
Meitä on erilaisia ja niin on myös keskeytyksiä.
Mä otin pillerit aamulla, ja vuoto alkoi vasta illalla. Ja kesti tosi niukkana pari päivää. Ja keskeytys tehtiin kuitenkin viikolla 9 kun oli kuollut kohtuun.
Noh ehkä ihmiset eivät ole solkenaan näitä keskeytyksiä tehneet ja kommentit perustuu omiin kokemuksiin jolloin kivut olleet suuret. Minua ärsytti sinun turhamainen kommenttisi myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lueppa uudelleen. Alkioiden kehitys oli pysähtynyt.
Luin uudelleen ja en edelleen ymmärrä... Alkuraskaudessa parin viikon heitto ei ole mitenkään tavatonta ja jos syke löytyy, niin ultraa annetaan myöhemmälle viikolle. Ei siitä sen enempää...
No, minulla oli alussa ihan sama. Klo 11 ihmettelin että tässäkö tämä nyt on, onpa mitättömät kivut. Klo 11.30 vuosin kun seula ja kivut olivat aivan järjettömän kovat.