Jos käy hylätyssä rakennuksessa jossa on asbestia altistuuko silloin? Siis jos käy vain paikkoja katselemassa, mutta ei pöllytä asbestia tai muutenkaan koske siihen.
Oon joitain vuosia sitten (13-16 vuotiaana käynyt hylätyissä rakennuksissa aina välillä. Siis tuossa ikävälillä käynyt niissä säänöllisesti ja lopettanut 16 vuotiaana.) Olen myös polttanut tupakkaa 1,5 vuotta polttaen n. 1-7 tupakkaa päivässä.
Olenko altistinut asbestille?? Entä onko riskini keuhkosyöpään suuri. Ahdistaa. En silloin tajunnut asbesti vaaraa.
Nyt vielä tämä tupakkakin.
Kommentit (14)
Totta kai olet altistunut. Sitä on ollut autiotalojen sisäilmassa. Kuolema tulee.
Luulisin, että et ole altistunut, jos siellä ei esim. Joku ole remontoinut ja asbestipölyä pitkin rakennusta. En tiedä..arvelen vain :)
Ei ole vaaraa. Asbestille altistuu vain, jos se hajoaa, eli vaikkapa purkuhommissa. Meillä on kotona 50- luvulla asennetut laatat lattiassa, jotka on liimattu asbestiliimalla, joten niiden mahdollinen purkaminen vaatii aikanaan erityisjärjestelyjä.
Asbestihan oli tavattoman yleinen aine ennen liimoissa, eristeissä, tasoitteissa yms. Mutta tosiaan siitä on haittaa vain silloin kun se pölisee ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon joitain vuosia sitten (13-16 vuotiaana käynyt hylätyissä rakennuksissa aina välillä. Siis tuossa ikävälillä käynyt niissä säänöllisesti ja lopettanut 16 vuotiaana.) Olen myös polttanut tupakkaa 1,5 vuotta polttaen n. 1-7 tupakkaa päivässä.
Olenko altistinut asbestille?? Entä onko riskini keuhkosyöpään suuri. Ahdistaa. En silloin tajunnut asbesti vaaraa.
Nyt vielä tämä tupakkakin.
Tuskin olet altistinut yhtään!
Tässä enemmän asbestin kanssa olleen tarina (leikannut asbestia ilman suojausta + polttanut paljon) ja asiantuntija vastaa mm. seuraavalla tavalla:
"Suomalainen ammattityösyöpäryhmä on katsonut ( 1988 ), että vähintään vuoden kestoinen työ asbestiruiskuttajana tai putkieristäjänä riittää näytöksi kasvaneesta syövän vaarasta, jos altistumisesta on kulunut vähintään 10 vuotta."
"Kertomanne tapahtuma oli varsin lyhytkestoinen kerta-altistus, eikä siinä käsitelty puhdasta asbestia. Tuskin tuolla altistuksella on merkittävää vaikutusta terveydentilaanne, varsin lyhytkestoiseksi jäänyt tupakointinnekaan tuskin on pysyviä vaurioita ehtinyt aiheuttaa. "
http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-asbesti-26-november-…
Luultavasti olet altistunut. Keskimäärin siitä tuleva sairaus ilmenee 70 vuotiaana.
Asbestista tuleva sairaus tulee n. 10-40 vuoden kulutta altistumisesta. Vissiin keskimäärin eniten 20 vuoden kuluttua. Eli voi olla ap, että sairastut kolmekymppisenä syöpään, kun on tuo tupakkakin.
Ite en oo koskaa onneksi käynnyt autiotaloissa enkä polttanut tupakkaa. En myöskään ole hirveästi altistunut savulle sillä kukaan tuttuni ei polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä tämä tupakkakin.Tuskin olet altistinut yhtään!
Tässä enemmän asbestin kanssa olleen tarina (leikannut asbestia ilman suojausta + polttanut paljon) ja asiantuntija vastaa mm. seuraavalla tavalla:
"Suomalainen ammattityösyöpäryhmä on katsonut ( 1988 ), että vähintään vuoden kestoinen työ asbestiruiskuttajana tai putkieristäjänä riittää näytöksi kasvaneesta syövän vaarasta, jos altistumisesta on kulunut vähintään 10 vuotta."
"Kertomanne tapahtuma oli varsin lyhytkestoinen kerta-altistus, eikä siinä käsitelty puhdasta asbestia. Tuskin tuolla altistuksella on merkittävää vaikutusta terveydentilaanne, varsin lyhytkestoiseksi jäänyt tupakointinnekaan tuskin on pysyviä vaurioita ehtinyt aiheuttaa. "
Tuska linkistä vielä kopioitua:
"Todennäköisesti kuvaamanne kerta-altistus ei ole aiheuttanut keuhkoihin merkittävää asbestikertymää, jollaisen ilmaantumiseen ammattityössäkin vaaditaan vuosia kestänyt altistus."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vielä tämä tupakkakin.Tuskin olet altistinut yhtään!
Tuosta linkistä vielä kopioitua:
"Todennäköisesti kuvaamanne kerta-altistus ei ole aiheuttanut keuhkoihin merkittävää asbestikertymää, jollaisen ilmaantumiseen ammattityössäkin vaaditaan VUOSIA kestänyt altistus."
Asbestin saattaa löytyä hyvin vanhoista taloista jota on mätikitty rikki jolloin asbestia pöllyttyy ilmaan
luulisin että et ole altistunut millekkään!
Jos olet käynyt talossa, joka on rakennettu ennen vuotta 1994, olet käynyt todennäköisesti asbestitalossa. Mutta vaaraa aiheutuu vasta, jos purkaa tai remontoi asbestia sisältäviä rakenteita.
Polttaessasi altistut tupakan haitallisille kemikaaleille päivittäin.
Asbestista ei ole mitään vaaraa niin kauan kun se on rakenteissa. Vain jos sitä alkaa hiomaan tai sahaamaan niin se asbestipöly on vaarallista.
Se että on nähnyt jossain asbestia ei tarkoita että sille on altistunut. Liikkuminen tiloissa joissa on risoja pölyäviä eristeitä aiheuttaa kyllä altistuksen.
.