Pitäisikö esim. työttömän maisterin mennä mäkkiin tai feissariksi töihin?
Kommentit (36)
Jos ei kaikki työ ei maita niin silloin ei pitäisi olla oikeutta myöskään loisimisrahoihin.
Ilman muuta. Työ kuin työ aktivoi. Maisterin papereilla sinulla on kuitenkin koko ajan varaa pitää hakua päällä vaativampiin töihin. Jos olisin palkkaamassa ihmistä töihin, useamman viikon tai kuukauden täys työttömyys iskee pahemmin silmään kuin maininta Hesburgerissa työskentelystä. Juuri tällaiset ajatukset "voiko maisteri tehdä sitä ja sitä työtä" on saanut minut ajattelemaan että työttömyyskorvaukset ovat suomessa aivan liian suuria suhteutettuna palkkatasoon matalemmissa palkkaluokissa. Työn kuin työn on kelvattava.
Ainakin mäkkäriin on tyrkyllä ammattitaitoisia elintarvikealan ammattilaisia. Minusta olisi väärin viedä maisterina heidän työmahdollisuutensa. Tai no, onhan noita kokkeja opettajan sijaisina ...
Mitä tekee feissari? Onkohan siihen jotain ammattikoulutusta? Jotenkin epäilen, että ei taida sopia kovin epäsosiaaliselle tutkijatyyppiselle maisterille.
Koulutuksen valinta on yksi olennainen osa ammatinvalintaa. Kun itsensä tuntien ja erinäisten ammatinvalinta- ja soveltuvuusasiantuntijoitten opastamana on jättänyt valitsematta eräät tietyt alat kun hyvin työllistävän sosiaali- ja terveysalan, miksi pitäisi tunkea alalle kouluttautumatta sellaisten ihmisten töihin, jotka ovat siihen sopivia, halukkaita, osaavia ja ammattitaitoisia?
Toisaalta työttömyyskorvaus on periaatteessa täsmälleen sama täysin kouluttautumattomalla kuin tohtorilla. Vain aiempi palkka vaikuttaa ansiosidonnaisessa, työmarkkinatuessa ei sekään.
Luuleeko joku, että niihinkin töihin noin
vain mennään?
Se kasvosokea työtön tohtorikoulutettava, joka on vuosia työskennellyt yksin, eikä erota puhetta hälyä vasten, onkin varkkina just paras vaihtoehto aspahommiin palvelemaan nopealla tahdilla vaihtuvia asiakkaita.
Jos näihin töihin ei muuten olisi tekijöitä, niin toki sitten.
Nyt kun näihin töihin on muutenkin kymmeniä tai satoja halukkaita tekijöitä, niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta. Työ kuin työ aktivoi. Maisterin papereilla sinulla on kuitenkin koko ajan varaa pitää hakua päällä vaativampiin töihin. Jos olisin palkkaamassa ihmistä töihin, useamman viikon tai kuukauden täys työttömyys iskee pahemmin silmään kuin maininta Hesburgerissa työskentelystä. Juuri tällaiset ajatukset "voiko maisteri tehdä sitä ja sitä työtä" on saanut minut ajattelemaan että työttömyyskorvaukset ovat suomessa aivan liian suuria suhteutettuna palkkatasoon matalemmissa palkkaluokissa. Työn kuin työn on kelvattava.
Ilmeisesti sinä et kuitenkaan palkkaa ihmisiä töihin? Faktaa on myös se, että jos valmistumisen jälkeen maisterilla näkyy cv:ssä joku mäkkärin kassa tai hampurilaisenkääntelijä työpaikkana, niin se näyttää todella omituiselta rekrytoijat silmissä. Herää kysymys siitä, että mikä työnhakijassa on vikana, kun on ottanut niin selvästi koulutustaan vastaamatonta työtä. Eli ei kannata maisterina mennä tuollaisiin töihin, paitsi siinä vaiheessa kun on jo ihan todella heittänyt toivonsa oman alan töiden löytymisestä. Eli vasta siis monen vuoden työttömyyden jälkeen.
Ei maisteri pääse mäkkäriin töihin. Olen itse työtön filosofian maisteri ja olen hakenut kaupan kassalle, siivoojaksi, autolähetiksi. Eivät ota korkeasti koulutettuja töihin. Ajattelin seuraavaksi jättää koulutuksen pois cv:stä ja laittaa siihen vaan lukion. Sitten ehkä pääsen kaupan kassalle.
Exfeissaripuhelinmyyjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pitäisi mennä feissariksi/puhelinmyyjäksi.
100% tuottamatonta ihmisten kusetusta.
Jos joku tarvitsee lehden, sen voi itsekin tilata.
Jos joku haluaa lahjoittaa rahaa, onnistuu se paremminkin kuin tukemalla kuvia nälkiintyneistä naamalle.
Toki jos välttämättä haluaa, vaan silti todella turhia ja saastaisia moraamittomia töitä.
Sitäpaitsi maisteri menee hukkaan tuollaisessa siinä missä joku halukkaampi jäisi ilman höpötyötään
Olen tehnyt noita töitä elääkseni, kun ei ollut muuta tarjolla. Saan nyt varmaan alapeukkuja, mutta olen eri mieltä tuosta työn hyödyllisyydestä. Noin yleensä minusta vähän outoa väittää, ettei markkinoinnista olisi muka mitään hyötyä. Markkinointi auttaa ihmisiä löytämään heitä kiinnostavia juttuja ja tuo firmoille asiakkaita.
- feissari kerää rahaa tärkeään vapaaehtoistyöhön, jolla ilman feissareita olisi huomattavasti vähemmän varoja ja huomattavasti vähemmän resursseja pelastaa ihmishenkiä, auttaa eläimiä ja estää ympäristötuhoja
- feissarin kautta ihmiset saavat tietoa eri järjestöistä, millaista työtä ne tekevät, jne. Väitän, että aika harva niistä alkaa itse oma-aloitteisesti ottaa selvää
- hyvä puhelinmyyjä selvittää asiakkaan tarpeet ja tekee kartoituksen sen perusteella. Harva ihminen tietää esim. erilaisista internetverkoista paljon mitään, eikä välttämättä osaa valita itselleen sopivaa verkkoyhteyttä.
- puhelinmyyjältä saa kätevästi tietoa päivittyneistä tuotteista ja hinnoista, aika harvalla ihmisellä on aikaa ja intoa ruveta noita itse selvittämään.
Ymmärrän kyllä ihmisten kritiikin ja tuohtumuksen noita aloja kohtaan, koska ne on toteutettu aika typerästi lyhytnäköinen voitontavoittelu silmissä ja aito asiakaspalvelu on tavoitteena unohtunut. Siksi en itse enää noissa hommissa ole, koska en saanut työskennellä tarpeeksi asiakaslähtöisesti, vaan pomot tuijottivat pelkkää myynti/lahjoitustulosta välittämättä yhtään esim. asiakastyytyväisyydestä, mikä sitouttaa asiakkaan tai lahjoittajan paljon pidemmäksi aikaa kuin hillitön tuloksen tahkoaminen väkisin.
Onhan noissa paljon totuutta mutta silti mielestäni suhtaudut ehkä vähän naivisti. Olen itsekin tehnyt puhelinmyyjänä työtä ja en usko oikeasti, että kukaan tarvitsee puhelinmyyjiä soittelemaan päivitetyistä hinnoista. Toki pelkkä asiakkaalle paremmin soveltuvan liittymän kauppaaminen olisi vielä ok mutta, kun näiden "liittymän päivitysten" pointtina on kaupata muuta ja yleensä se "itsellään" parempaan liittymän kauppaaminen on silmälumetta mutta asiat osataan esittää niin, että kaikki kuulostaa loisteliaalta. En myöskään tiedä montakaan, jotka pystyisivät itsensä elättämään puhelinmyynnillä, siis niin että työ ei ole eettisesti tai moraalisesti arveelluuttavaa.
Ymmärrän myös, että hyväntekeväisyystyötä ei samassa mittakavaassa pystyisi toimimaan ilman näitä suuria järjestöja ja feissareita. Mutta näin kerran mol:ssa feissarinhaku ilmoituksen ja tuntipalkka oli todella kova. En tarkoita, että työtä pitäisi tehdä ilmaiseksi mutta jotenkin vaan naurattaa ne mainokset, että vain 20 eurolla kuussa pystytään takaamaan koko kylälle vedet tms. kun miettii, että oikeasti se on vain feissarin parin tunnin palkka.
Mun puolesta voi mennä, jos sattuu pääsemään (aika heikot mahkut esim. jollain 40 v maisterilla). Yhteiskunnan kannalta siinä ei ole mitään järkeä, koska vuosien kallis koulutus ja henkinen pääoma menee ihan hukkaan ja lisäksi joku, jolle ko. työkokemuksesta oikeasti olisi hyötyä, jää ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pääse maisterina Mäkkiin, etkä todennäköisesti myöskään kaupan kassalle. Eivät ota liian kouluttautuneita.
Meinasin juuri tulla sanomaan samaa, eivät edes huomioi hakemustasi luettuaan koulutustason.
Koulutustasoa ei ole pakko kertoa työhakemuksessa. Sanoo vaikka, että on käynyt vaan lukion ja ollut sitten hanttihommissa niin varmana pääsee. ;D
Oletko ikinä tehnyt työhakemusta ja CV:tä (joka vaaditaan nykyään ihan kaikkialla)? Ei niissä voi valehdella mistään hanttihommista, jos sellaisissa ei ole ollut, pitäähän niistäkin olla työtodistukset olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Et pääse maisterina Mäkkiin, etkä todennäköisesti myöskään kaupan kassalle. Eivät ota liian kouluttautuneita.
Miksi kertoisi olevansa maisteri jos noihin haluaisi? Minulla on hyvä ammattikoulutus maisterin papereiden lisäksi, ja ihan hyvin olen tehnyt myös ammattitöitä välillä, en kyllä koskaan ole leveillyt yliopisto-opinnoilla duunari hommissa. Perus ihmiset kun ovat niin luokkatietoisia. Koskee sekä enemmän että vähemmän kouluttautuneita.
Kiinteistönhoitajaksi piäsee kuka vua.
Ei, mutta pitäisi säätää laki joka sallii feissareiden mottaamisen rangaistuksetta, jos tunkeutuvat reviirilleni.
Koulutustasoa ei ole pakko kertoa työhakemuksessa. Sanoo vaikka, että on käynyt vaan lukion ja ollut sitten hanttihommissa niin varmana pääsee. ;D