Kummilapsen äiti pyytää koko ajan palveluksia kummiuteen perustuen
Olen tässä tilanteessa koska olen luonteeltani liian kiltti. Olen ex-miehen siskon lapsen kummi ja sen myötä tekemisissä yhä ko. perheen kanssa. Ex-miehen sisko on elänyt pitkään yhteiskunnan tuilla ja on yksinhuoltaja (3 lasta). Nyt hän on aloittanut työssä, mutta hänen rahankäyttönsä ei ole lainkaan järkevää (esim. tupakoi, ostaa turhuuksia, ei tee itse ruokaa ja aina kun saa rahaa jostain, käyttää sen heti johonkin ja kohta on tili tyhjänä) ja elämän hallinta- ja suunnittelukyky puuttuu täysin.. Olen auttanut perhettä mielestäni melko paljon ja nyt alkanut kieltäytymään, mutta tämä ihminen pyytää koko ajan lisää palveluksia minulta eikä tunnu ymmärtävän jos sanon ei. Kiittelee kyllä kovasti aina, mutta ei tunnu ymmärtävän, että rajansa kaikella. Hän ajattelee, että kyllä kummitädin pitää nyt auttaa. Hänen oma perheensä ei ole enää kovin kiinnostunut auttamaan häntä, sillä hän on sössinyt asiansa niin monta kertaa ja esim. vanhemmat lainaavat hänelle rahaa kuukausittain.
Palvelukset, joita hän pyytää minulta ovat mm. pitkiä lastenhoitoaikoja esim. 2v. ja 5v. hoitoon kahdeksi päiväksi ja yöksi, useimmiten kuitenkin työpäivän ajaksi (johtuen lähinnä siitä, että hän sopii menoja ja työvuoroja aikoina, jolloin ei ole lapsilla hoitoa, hän tekee siis viikonlopputöitä ja minä vain arkisin, olen siis itse lapseton), apua kaikessa mahdollisessa lasten ja hänen kuljettamisessa, apua kaikissa verokortti-/pankkiasioissa tai muissa paperihommissa, työhakemuksissa yms, koska ei jaksa itse perehtyä niihin. Eniten ärsyttävät nuo lapsenvahtipyynnöt: ''XX kysyy täällä, että ottaisiko kummitäti minut ja veljen hoitoon huomiseksi, niin äiti pääsee töihin''. Aaarrggh aina mainitsee tuosta kummiudesta, ikään kuin se edellyttäisi kaikkia näitä asioita, alkaa tuntua, että hän halusi minut kummiksi vain tämän takia, että saa lapsilleen varman hoitajan.. Tekisi mieli katkaista kokonaan välit tuollaiseen hyväksikäyttäjään. Mutta juuri lapsien takia tuntuu ikävältä kieltäytyä heihin liittyvistä asioista, haluaisin kuitenkin olla mukana kummilapseni elämässä, mutta se ei tunnu olevan mahdollista ilman että tämä äiti pyytää koko ajan jotain.
Kommentit (3)
Voisit ehkä neuvoa häntä hakemaan lapsille vuoropäiväkodista hoitopaikkaa niin helpottaisi hänen arkea ettei tarvitsisi stressata lastenhoidosta. Jos kuitenkin säännöllisesti on töissä niin eikö lapsilla ole hoitopaikkaa ollenkaan?
Jospa sanoisit, että olet kummi omilla ehdoillasi ja annat aikaasi omalle kummilapselle, mutta yleinen lapsenvahti et ole. Kysäisehän myös, että missä ne muut lasten kummit on.
Ihmiset on röyhkeitä. Se röyhkeysketju tälläkin palstalla on tuhansia viestejä täynnä mitä järkyttävämpiä hyväksikäyttöjä.