Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjanpitäjä tilintarkastaja

Tilis
30.08.2016 |

Onko ketään näissä töissä?
Millainen palkka, palkankehitys ja ura-mahdollisuudet? Onko minkään sortin ikäsyrjintää (vanhat pois, uudet tulalle)?
Olettaisin että työ on hyvin rutiininomaista yksintyöskentelyä. Välillä käydään asiakasfirmoja tapaamassa.
Jaksaako hommaa vielä 10v kuluttua?
Pidän numeroiden parissa työskentelystä, rutiineista, olen ahkera ja viihdyn parhaiten yksin. Olen suorittaja persoona. Siksi ajatellut tätä alaa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjänä en ole vielä pääsyt rutinoitumaan... Palkka riippuu paljon siitä mitä kehtaat vaatia. Yrittäjäksi voi toki siirtyä kun on aikansa jaksanut esim tilitoimistoissa tehdä töitä.

Työssä on paljon selvittelyä ja ongelmien ratkontaa. Kokemusta suositaan, ei niinkään ikäsyrjintää. Vanhoista hyvistä halutaan pitää kiinni.

Palkanlaskijan työ on nopeatempoisempaa ja pidän siitä enemmän, vaikka onkin vähän stressaavampaa ainakin isossa tilitoimistossa.

Puolensa pitää osata pitää, muuten pomot syytää sulle niin paljon asiakkaita että saa illat ja viikonloputkin tehdä

Vierailija
2/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolensa pitää osata pitää, muuten pomot syytää sulle niin paljon asiakkaita että saa illat ja viikonloputkin tehdä

Kuulostaa oikein hyvältä suorittaja persoonalle :)

Haluaisin tehdä töitä nuorella iällä niin paljon kuin mahdollista. Huolestuttaisi jos olisi pieni peruspalkka ja rajatut työtunnit.

Tilintarkastajan työ kiinnostaisi em takia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksin haluat toimia, niin kai niitä introvertteja yrittäjiäkin löytyy. Aika monelle kirjanpitäjä on se läheinen ihminen, jonka kanssa halutaan käydä läpi firman asioita - ja siinä sivussa selitetään syöpähoidot, vaimon pettämiset, pohditaan pitäisikö kirjoittaa kirja...

Toisaalta kun esittää hyvää kuuntelijaa pärjää pitkälle.

Ei kirjanpidossa niinkään ole numeroista kyse kuin ihmisistä. Isossa firmassa se olisi enemmänkin numeroiden kanssa pelaamista.

Olen ollut molemmissa, pidän tilitoimistosta enemmän ja pienistä firmoista.

Vierailija
4/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Minussa on kyllä enemmän kuuntelijan vikaa, sen sijaan että olisin aktiivikeskustelija.

Lisäksi olisin myös kiinnostunut kuulemaan yrittäjien elämästä ja arjesta. Olen itsekin erittäin määrätietoinen ja suoritushaluinen. Suhteet olisivat myös plussaa

Vierailija
5/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilintarkastajana firman palveluksessa kierrät jatkuvasti asiakasyrityksissä ja toimistolla 1-2 pv vko. Sen sijaan omana yksittäisenä tilintarkastajanasi pakerrat pikkufirmojen (asunto osakeyhtiöt ja pienet osakeyhtiöt) tilintarkastuksia omassa kammiossasi.

Kirjanpitäjän status ja palkka alhaisempi, mutta kuulostaa enemmän sinulle sopivalta työltä. Siinäkin voi nousta kykyjensä mukaan kouluttajaksi/ ryhmänvetäjäksi/ erikoisasiantuntijaksi. 

Vierailija
6/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut, että kirjanpitäjäille ei ole mitään koulutusvaatimuksia, vaan voi olla vaikka joku merkonomi. Mutta tilintarkstajan pitäisi olla ensin maisteri ja sen jälkeen kun on työkokemusta, voi kouluttauta eteenpäin ja hankkia ne kirjaimet (KHT tai HTM?). Olenko nyt ihan väärässä?

T. taloustieteiden opiskelija, harkinnassa tilintarkastuksen maisteriohjelma

Vierailija
7/7 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuvitellut, että kirjanpitäjäille ei ole mitään koulutusvaatimuksia, vaan voi olla vaikka joku merkonomi. Mutta tilintarkstajan pitäisi olla ensin maisteri ja sen jälkeen kun on työkokemusta, voi kouluttauta eteenpäin ja hankkia ne kirjaimet (KHT tai HTM?). Olenko nyt ihan väärässä?

T. taloustieteiden opiskelija, harkinnassa tilintarkastuksen maisteriohjelma

Toki tilintarkastajan koulutus on vaativampi, kun on työkin. Mutta ei pääkirjanpitäjäksikään pääse ilman mitään koulutusta. Avustavaksi kirjanpitäjäksi/ reskontranhoitajaksi pääsee merkonomitutkinnolla, mutta nämä ovat hommia, joita automatisoidaan ja ulkoistetaan halpamaihin kovaa vauhtia.