Miksi kehitysvammaiset heiluvat edestakaisin?
Otsikossa kysymys. Tämä tuli mieleen iltapäivän ruuhkabussissa, kun penkillä istuva kehitysvammainen ei pysynyt hetkeäkään paikallaan vaan heilui koko ajan eteen taakse eteen taakse... ja lopulta tömäytti päänsä edessä istuvan takaraivoon
Kommentit (11)
Joillain kehitysvammaisilla on hallitsemattomia liikkeitä. Ei kuitenkaan läheskään kaikilla.
Pakko-oire, mikä ilm. rauhoittaa keskushermostoa kuten keinuminen yleensäkin.
Itsekin teen toistuvaa liikettä välillä, vaikken ole kehitysvammainen. Julkisella paikalla en heijaa itseäni, mutta joskus kotosalla, kun mietin jotain asiaa ja tuijotan tyhjyyteen, heijaan itseäni sivulta sivulle. Huomaan sen itsekin, mutta en lopeta sitä, koska muita ihmisiä ei ole näkemässä.
Siksi että tyhmät ja ilkeät ihmiset voi kysellä tyhmiä ja ilkeitä kysymyksiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että tyhmät ja ilkeät ihmiset voi kysellä tyhmiä ja ilkeitä kysymyksiä täällä.
Myönnän tyhmyyteni. En tunne, eikä minulla ole juurikaan kokemusta kehitysvammaisista. Ilkeyttäni en kysynyt. Olen aina ajatellut, että jos jotain ei tiedä, on parempi kysyä ja siten sivistää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olitko 51ssä Helsingissä?
Helsingissä kyllä, 51:ssä en. Olisi kyllä hämmentävän pieni maailma, jos samassa bussissa olisimme olleet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän tyhmyyteni. En tunne, eikä minulla ole juurikaan kokemusta kehitysvammaisista. Ilkeyttäni en kysynyt. Olen aina ajatellut, että jos jotain ei tiedä, on parempi kysyä ja siten sivistää itseään.
Minustakaan kysymisessä ei ole mitään pahaa. Kaikki eivät ole hoitoalan ammattilaisia, eivätkä tiedä näistä asioista.
Joillakin kehitysvammaisilla on autistisia piirteitä. Se aiheuttaa heijaamista. Ei kaikilla tällaista ole.