Lapsen sisarpuoli raapii lapseni kasvoja ja nimittelee isäviikonloppuina. Mitä tehdä?
Lapseni on 7v. ja isän luona on sisarpuoli 4,5v. Lapseni on vuosien varrella tullut useasti isän luota kasvot verinaarmuille raavittuina. Joskus ollut niin syviä kynnenviiltoja, että kasvoissa on tarvinnut pitää useita päiviä laastareita. Haavat ovat märkineet, ja näistä on jäänyt lapsen kasvoihin myös pysyviä pitkiäkin arpia. Haavoja on ihmetelty myös päiväkodissa, ja olen saanut niitä sitten siellä selitellä. Asiasta sanominen isälle (meillä on pelkkä tekstiviestiyhteys isän väkivaltaisuuden takia) aiheuttaa aggessiivisen hyökkäyksen viesteissä ja kiusanteon (jota ex on kohdistanut minuun eriasteisesti jo kuusi vuotta) pahenemisen. Exäni on narsistinen ja lähdin häntä lapseni kanssa aikoinani turvakodin kautta pakoon. Itse olen vältellyt exääni kaikin tavoin tämän kuusi vuotta, ja lapsen vaihdotkin on järjestetty jo vuosia niin, ettemme tapaa, koska isä saattoi olla vaihtotilanteissa väkivaltainen. Itseni olen siis saanut jotakuinkin suojattua, mutta olen huomannut, että hän kohdistaa vihaansa minuun lapseen ja lapsen kautta. "Pikku onnettomuuksia" (kolhuja, mustelmia ja kasvojen raapimisia) alkaa sattua lapselleni yllättäen paljon silloin, jos isän kanssa on jotain muutakin ongelmaa tai lapsen tapaamisiin yms. liittyvää erimielisyyttä meneillään. Näitä on hyvin vaikea todistaa miksikään tahallisiksi pahoinpitelyiksi, koska pienet lapsethan nyt kolhivat itseään ja sisarpuolelta nyt sattui jäämään kynnet leikkaamatta jne.
Aiemmin en ole voinut tähän puuttua, koska välit isään ovat olleet niin tulehtuneet, että kaikki sanominen asiasta on vain pahentanut ongelmaa ja olen välillä tosissani saanut pelätä lapseni puolesta. Lapsi itsekin on mennyt joskus varsinkin aiemmin hieman peloissaan isälleen, vaikka useimmiten kyllä nykyään lähtee mielellään. Ajan myötä tilanne onkin jonkin verran parantunut. Nyt taas kuitenkin lapsi tuli 5-6 verinaarmua kasvoissaan isäviikonlopun jälkeen kotiin. Onneksi tällä kertaa pintanaarmuja, jotka todennäköisesti paranevat. Tätä edellisen kerran sama tapahtui helmikuussa. Kysellessäni lapselta asiasta hän oli vaitonainen eikä halukas puhumaan. Lopulta sai, hyvin vaikeasti, kerrottua, että sisarpuoli paitsi raapii kasvoja myös saattaa nimitellä häntä tyhmäksi ja rumaksi, jos vaikka videon valitsemisesta tulee kiistaa.
Minua tuon kuuleminen hirvittää ja tuntuu pahalta, koska meillä puhutaan ja käyttäydytään aina nätisti, toisia kohdellaan hyvin, ja niin myös ystävä- ja tuttavapiirissämme. Minua inhottaa joutua antamaan lastani paikkaan, jossa häntä kohdellaan huonosti. Kyllähän 4,5-vuotiaan pitäisi jo alkaa osata käyttäytyä, ja tämä on ollut toistuvaa eli isä antaa tämän tapahtua, vaikkakin useita kuukausia voikin olla välissä, että näkyviä jälkiä on. Jos otan asian esiin isän kanssa, sieltä tulee todennäköisesti aggressiivinen hyökkäys ja "olen vain katkeroitunut ex, joka yrittää kiusata hänen uusioperhettään". Jos pyydän lastensuojelua käymään juttelemassa siellä, senkin saa lapseni luultavasti tuntea taas nahoissaan ja hänen olonsa siellä vaikeutuu entisestään. Yksinhuoltajuutta tuskin tällä perusteella saan? Mitä oikein voin tehdä, että lapseni olisi isätapaamisilla suojassa?
Kommentit (53)
Sinun asiasi on suojella lastasi. Mikäli hän kertoo vaikeasti asioista kuten sanot, niin todennäköisesti siellä on ollut puhetta että ei saa kertoa sinulle tapahtumista. Mitä muuta siellä tapahtuu, voitko olla varma? Jos siellä on väkivaltaa lasta kohtaan, luulisi, että lapsi ei meinisi mielellään isän luokse. Oletko kysellyt tarkkaan tapahtumista rauhallisesti jotta lapsi voi luottaa sinuun.
Hanki asianajaja ja käytä lääkärissä joka kerta. Kyllä 7-vuotias osaa avata suunsa.
Ei kuulosta lapsen edulta. Lastenvalvojalle aika turvallisiin, valvottuihin tapaamisiin.
Yleensä väkivallalla uhkailijat yllättyvät kun saavatkin rajoja.
Ja muista, jos ei ole lapsen etu antaa lasta vanhemmalle niin silloin se ei ole lapsen etu. Aivan sama mitä hanu sanoo. Ei tarvitse suostua. 12-vuotiaana lapsi voi itse päättää haluaako tavata vanhempaansa.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Miten olisi yhteydenotto sossuun/lastenvalvojaan, mitä niitä nyt on.
Kaikki tällainen vain provosoi isää ja saan pelätä lapseni puolesta entistä enemmän. Myös itseni, koska isä vainoaa minua edelleen ajoittain. Ongelmia seuraa varmasti. Toisaalta taas viranomaisille on tuskin tarpeeksi näyttöä, että saisin yksinhuoltajuuden. Esim. ei tule pahoinpidellyksi aikuisten taholta kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällainen vain provosoi isää ja saan pelätä lapseni puolesta entistä enemmän. Myös itseni, koska isä vainoaa minua edelleen ajoittain. Ongelmia seuraa varmasti. Toisaalta taas viranomaisille on tuskin tarpeeksi näyttöä, että saisin yksinhuoltajuuden. Esim. ei tule pahoinpidellyksi aikuisten taholta kuitenkaan.
Tämä siis ap.
Lapsi lekurille joka käynnin jälkeen ja vaadit valvotut tapaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Sinun asiasi on suojella lastasi. Mikäli hän kertoo vaikeasti asioista kuten sanot, niin todennäköisesti siellä on ollut puhetta että ei saa kertoa sinulle tapahtumista. Mitä muuta siellä tapahtuu, voitko olla varma? Jos siellä on väkivaltaa lasta kohtaan, luulisi, että lapsi ei meinisi mielellään isän luokse. Oletko kysellyt tarkkaan tapahtumista rauhallisesti jotta lapsi voi luottaa sinuun.
En juurikaan tiedä, mitä sielä tapahtuu, koska en ole isään juuri yhteydessä ja lapsi on vaitonainen. Olen keskustellut rauhallisesti lapsen kanssa, silti hänen oli vaikea kertoa. Piteli päätään kertoessaan ja toisteli ettei pysty kertomaan. Kertoi kuitenkin, että raapiminen sattuu ja alkaa itkeä tilanteissa. Rumaksi ja tyhmäksi haukkumisesta ei kuulemma aio välittää.
4-vuotiaat ovat aika impulssiherkkiä vielä joten vanhemmat eivät välttämättä ehdi riittävän ajoissa estämään. Eikö 7 v pysty puolustautumaan, on kuitenkin noin paljon vanhempikin? mitä hän itse ajattelee pikkusisaruksestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan tiedä, mitä sielä tapahtuu, koska en ole isään juuri yhteydessä ja lapsi on vaitonainen. Olen keskustellut rauhallisesti lapsen kanssa, silti hänen oli vaikea kertoa. Piteli päätään kertoessaan ja toisteli ettei pysty kertomaan. Kertoi kuitenkin, että raapiminen sattuu ja alkaa itkeä tilanteissa. Rumaksi ja tyhmäksi haukkumisesta ei kuulemma aio välittää.
Kokeekohan että on myös itse syyllinen tapahtumiin? Harvoin riidoissa on vain yksi osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Hanki asianajaja ja käytä lääkärissä joka kerta. Kyllä 7-vuotias osaa avata suunsa.
Ei kuulosta lapsen edulta. Lastenvalvojalle aika turvallisiin, valvottuihin tapaamisiin.
Yleensä väkivallalla uhkailijat yllättyvät kun saavatkin rajoja.
Ja muista, jos ei ole lapsen etu antaa lasta vanhemmalle niin silloin se ei ole lapsen etu. Aivan sama mitä hanu sanoo. Ei tarvitse suostua. 12-vuotiaana lapsi voi itse päättää haluaako tavata vanhempaansa.
En jaksa uskoa, että tuolla perusteella saisin valvotut tapaamiset, koska raapija ei ole aikuinen vaan lapsi. Todennäköisesti vain sossut käyvät vähän juttelemassa ja lapseni ja minä saamme isältä koston. Lapsen puolesta minua lähinnä pelottaa.
-ap
7v päiväkodissa? Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse sanoa aikuiselle mitä on tapahtunut
Etkö voi jutella äitipuolen kanssa? Kysyä häneltä mitä on tapahtunut? Ei kannata ruveta syyttämään vaan kysellä esim. että tappelevatko lapset keskenään.
Erotkaa toki väkivaltaisesta hullusta.
Mutta pakottakaa ihmeessä eronne jälkeen lapsenne säännöllisesti väkivaltaisen hullun pelottavaan ja arvaamattomaan seuraan (minne ette itsekään menisi) -- ja naama verillä takaisin.
Valot on päällä muttei ketään kotona?
Sun tehtävä on suojella lasta. Muuttakaa vaikka kaus pois että tapaamiset loppuu.
En ole tätä asiaa ottanut isän kanssa esiin, mutta juuri yritin sopia rauhallisesti kahta tuntia aikaa kerran viikossa, jotta lapsi pääsisi harrastukseensa. Joka toinen viikko kun harrastuspäivä osuu isälle. Isältä tuli välitön kielto, ettei käy. Yritti sitten myös vaatia kahta-kolmea lisäyötä itselleen tuon harrastuksen kahden tunnin perusteella.
Vastasin, että saa toki kaksi tuntia pitää muuna aikana, mutta lisäöitä en anna, jo koulunkin takia (asumme aivan eri puolilla Helsinkiä), tuli todella ilkeää hyökkäystä viesteissä useiden kysymysmerkkien ja huutomerkkien kera, ja hoki vain ettei käy. Kyselin perusteluja, mutta vastaus oli jatkuvasti vain, ettei käy ja ihmetteli jopa, että kuinka kehtaan edes pyytää. Siis sitä, että lapsi pääsisi harrastukseensa.
Sun tehtävä äitinä on puolustaa ja suojella sun lasta. ELI älä päästä tyttöäsi isän luo. Joka kerta lääkärille, kuten sua jo neuvottiin. Sossuun yhteys.
Ilmeisesti kuitenkin haluat lapsivapaat viikonloput, koska et ole vielä toiminut. Jokainen normaali lastaan puolustava äiti olisi jo ajat sitten lopettanut isätapaamiset.
Lisäksi ihmettelen, miten olet alunperinkään suostunut siihen, että lapsi käy säännöllisesti isällään. Olethan tiennyt, että hän on narsistinen ja väkivaltainen.
Et halua että lapsesi joutuu pahoinpitelyn kohteeksi mutta et halua tehdä asialle mitään?
Lastensuojeluilmoitusta kehiin! Tarvitsette turvaa ja apua, sekä sinä että lapsi. Etenkin jos itse toivot että lapsi saa asiakkuuden, niin sitä ei voida evätä. Ja sittem teillä onkin oma sossuntäti jolle voi soittaa suoraan ja käydä näyttämässä naarmuja, ja hänellä on sekä valtaa että uskallusta puuttua asioihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tätä asiaa ottanut isän kanssa esiin, mutta juuri yritin sopia rauhallisesti kahta tuntia aikaa kerran viikossa, jotta lapsi pääsisi harrastukseensa. Joka toinen viikko kun harrastuspäivä osuu isälle. Isältä tuli välitön kielto, ettei käy. Yritti sitten myös vaatia kahta-kolmea lisäyötä itselleen tuon harrastuksen kahden tunnin perusteella.
Vastasin, että saa toki kaksi tuntia pitää muuna aikana, mutta lisäöitä en anna, jo koulunkin takia (asumme aivan eri puolilla Helsinkiä), tuli todella ilkeää hyökkäystä viesteissä useiden kysymysmerkkien ja huutomerkkien kera, ja hoki vain ettei käy. Kyselin perusteluja, mutta vastaus oli jatkuvasti vain, ettei käy ja ihmetteli jopa, että kuinka kehtaan edes pyytää. Siis sitä, että lapsi pääsisi harrastukseensa.
Vaati siis juuri kahta-kolmea yötä lisää kk. Lapsi on jo siellä kolme yötä joka toinen viikko ja yhden yön joka toinen eli yhteensä kahdeksan. Tämä siis ap.
Vierailija kirjoitti:
7v päiväkodissa? Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse sanoa aikuiselle mitä on tapahtunut
Lapsi aloitti juuri koulun.
-ap
Mitäköhän se lapsi haluaa?
Varmaan kahta-kolmea lisäyötä lempeän ja rakastavan isukin luona.
Hitto että käy sääli näitä lapsia jotka on ihan heittopusseina kahjojen aikuisten välissä.
Mahtaa niitä pelottaa.
p.s Ei se Eerikakaan tainnu kertoa kuinka se teippailtiin yöpuulle.