Hääleikit?
Onko nykyään kenenkään häissä enää leikkejä, morsiammen ryöstöjä vai muuta, vai ovatko ne kadonnutta kansanperinnettä?
Jos on, niin millaisia?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään vieraat tai hääparin nolaavia (esim. kaikki fyysiseen kontaktiin tai erotiikkaan liittyvä) leikkejä en todellakaan kaipaa.
Ja jos tällaisia on jostain syystä ihan pakko järjestää, niin ainakin pitää miettiä osallistujat etukäteen ja sellaisiksi että ovat rempseitä ja soveltuvia leikkeihin. Kohtuutonta että joku vanhempi ihminen joutuu noloon erotiikkaleikkiin mukaan tai läheiset sukulaiset tyyliin perheenjäsenet keskenään. Näitäkin on nähty.
Etukäteen nakittaminen voi olla rempseällekin epämiellyttävä juttu. Tunnen tosi ulospäinsuuntautuneita ja sosiaalisia ihmisiä, joille kaikenlainen esiintyminen on kuitenkin panikkikohtauksen aikaansaavaa settiä.
Paras olisi pitää ainakin nuo erotiikka- ja kosketteluleikit kokonaan pois. Ne on kuitenkin hauskoja aika pienen kansanosan mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ihan pakko jotain järkätä, niin nämä ovat olleet hyviä:
- Pöytäkuntakohtainen tietokilpailu, jossa kysytään morsiameen ja sulhaseen liittyviä asioita.
- Pöytiin jaettu paperi, jossa hääparin etunimet ja tehtävänä keksiä mahdollisimman monta sanaa, joissa käytetään nimissä olleita kirjaimia. Jos on kansainvälistä porukkaa, sanat voivat olla erikielisiä.
Näillä saadaan pöydässä istuva väki juttelemaan keskenään ja vieläpä juhlan päätähdistä.
Tietokilpailun 'hyvyys' riippuu kysymyksistä. Jos kysytään esimerkiksi miksi morsiamen ja eksän kihlaus purkautui (vastaus eksä petti) tai miksi sulhasella on eksän lähestymiskielto niin voi olla hieman vaivaannuttavaa
Vierailija kirjoitti:
Paras olisi pitää ainakin nuo erotiikka- ja kosketteluleikit kokonaan pois. Ne on kuitenkin hauskoja aika pienen kansanosan mielestä.
Luulenpa että nämä on hauskoja lähinnä hääparin parikymppisen kaveripiirin mielestä, jotka pienessä kalja- ja siideripäissään suunnittelee häiden ohjelmaa. Kaveripiirillä ei myöskään ole h-hetkellä mitään käsitystä siitä kuka on kuka ja mitkä on ihmisten perhe- tai sukulaisuussuhteet, joten kuka vaan voi joutua mitä kiusallisimpaan tilanteeseen vaikkapa lähisukulaisensa kanssa. Vinkki tuleville morsiammille että älkää antako niille kavereillenne ihan vapaita käsiä :). Tai ainakin lukekaa kunnon nootit että ei mitään erotiikkaleikkejä tai sellaisia että hääväki joutuu koskettelemaan nololla tavalla toisiaan. Kehottakaa vaikka hääohjelman suunnittelijoita miettimään itse että haluaisitko suorittaa tämän tehtävän äitisi/veljesi/kummipoikasi/lapsesi kanssa, koska niin siinä voi käydä.
Jos vinkkejä "kivoihin" hääleikkeihin haluaa, niin kannattaa mennä kysymään lähimmästä päiväkodista. Siellä varmasti osataan neuvoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ihan pakko jotain järkätä, niin nämä ovat olleet hyviä:
- Pöytäkuntakohtainen tietokilpailu, jossa kysytään morsiameen ja sulhaseen liittyviä asioita.
- Pöytiin jaettu paperi, jossa hääparin etunimet ja tehtävänä keksiä mahdollisimman monta sanaa, joissa käytetään nimissä olleita kirjaimia. Jos on kansainvälistä porukkaa, sanat voivat olla erikielisiä.
Näillä saadaan pöydässä istuva väki juttelemaan keskenään ja vieläpä juhlan päätähdistä.
Tietokilpailun 'hyvyys' riippuu kysymyksistä. Jos kysytään esimerkiksi miksi morsiamen ja eksän kihlaus purkautui (vastaus eksä petti) tai miksi sulhasella on eksän lähestymiskielto niin voi olla hieman vaivaannuttavaa
* Huokaus *
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa että nämä on hauskoja lähinnä hääparin parikymppisen kaveripiirin mielestä, jotka pienessä kalja- ja siideripäissään suunnittelee häiden ohjelmaa. ---
Mä taas luulen, että tuollaiset leikit ovat hauskoja lähinnä sellaisten öhö öhö -henkisten sukulaissetien mielestä, ja sellaisten, jotka persoonaansa kuvaillessaan määrittelevät olevansa "huumorin tajuisia".
Toisaalta olen joskus katsonut Paratiisihotellia ym, joka on avartanut käsitystäni siitä, että oman kaveripiirin ja kaikkien 20+ ihmisten käsitys hauskasta ei tosiaan ole sama.
Hääleikit toimivat ainoastaan kaverihäissä joissa kaikki tuntevat toisensa. Itse olin mieheni avecina miehen kaverin häissä, en tuntenut ketään ja jouduin osaksi jotain ihan älytöntä leikkiä, missä piti arvata jotain hääparista. Koko leikin pelkäsin kauhuissani joutuvani siihen ja koitin olla luomatta katsekontaktia bestmaniin ja kaasoon. Eikös pitänyt mennä kaikkien eteen pelaamaan jotain piirrä ja arvaa-leikkiä, aivan perseestä oli. Meni fiilis koko häistä ja halusin vaan pois, monet eivät todellakaan nauti esiintymisestä ja etenkin kun olet juhlissa joissa et tunne ketään, on tosi tökeröä järkätä jotain tutustumisleikkejä jos kyseessä viralliset häät pöytiintarjoiluineen.
Joten jos ette edes sen vertaa selvitä kuka tuntee hääparin, kuka on avec jne. niin älkää järkätkö mitään ja sittenkään älkää, vaikka tunnette. Yhtä ärsyttävää on seurata jotain sisäpiirivitsiä jossa heitellään kivoja juttuja jotka vaan hääpari tajuaa. Hääleikit ei vaan toimi, kun ne vielä pidetään ennen boolin tuomista niin myötähäpeää vaan herättää.
Itse jouduin yksissä häissä todistamaan miehen surkeita näyttelijän taitoja, piti esittää jotain hiton poliisimestaria jossain mininäytelmässä hääparille. Karmeeta katsottavaa oli..
Mä boikotoin nykyisin häitä jos en tunne hääparia kunnolla, menkööt mies yksin, joka kerta ne häät tuntuu ihan pakkopullalta. Minusta hääparin pitäisi tarjota esityksiä vieraille ja huolehtia vieraiden viihtyvyystä, niin itse tekisin! Jos me kahdestaan halutaan kuherrella tai leikkiä kaason kanssa, ei tarvita sinne mitään hovia lahjojen takia heilumaan. Häät tekee ihmisistä niin hiton itsekeskeisiä mutta silti ei haluta mennä vihille kahdestaan, en tajua.
Tällaista ohjelmaa on ollut:
- hääparin tuttu/ystävä jostain musiikki-bändi-kuvioista oli soittamassa kevyttä pianomusiikkia ruokailun ja kahvin ajan (illalla oli sitten tanssimusiikkia soittava yhtye)
- hääpari kertoi pakollisten alkumaljojen ja muiden jälkeen yhteisestä historiastaan, miten ovat tavanneet jne.
- hääjuhlissa oli ehkä 50 vierasta ja hääpari esitteli suurimman osan (morsiamen vanhemmat *nousevat seisomaan* Pentti ja Liisa, sitten sulhasen kummit *nousevat seisomaan* Matti ja Kyllikki, ystäväpariskunta joka on syyllinen siihen että tällaista hääpäivää vietetään *nousevat seisomaan* Joonas ja Katja jne).
- talvihäissä ennen iltapalaa oli ilotulitus ja jossain talvihäissä oli tuliesitys
- koomikko oli hauska, mutta kannattaa kertoa sille että 10 % kaksimielisiä vitsejä on ok, mutta ei enää 90 % vitseistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei niistä pidä, joten siksi niitä ei ainakaan meidän häissä ollut. Pakolla ihmiset vedetään lapsellisiin leikkeihin. Nolataan aikuisia ihmisiä... ei kiitos.
Toisaalta se pöydissä pönöttäminen ja alituinen jonottaminenkaan ei jaksa koko iltaa innostaa. Siksi pientä kevyttä vaihtelua voi olla leikin tai tehtävien muodossa.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä asiaa, että aikuiset ihmiset eivät viihdy, jos ei koko ajan ole jotain tekemistä kuin lapsilla. Miksi sinä pönötät pöydässä? Miksi et juttele ja viihdy pöytäseuruueesi kesken, yleensä aikuiset viihtyvät siten eikä tarvita mitään leikkimisiä. Mitä tarkoitat jonottamisella? Mihin pitää koko ajan jonottaa? Meidän häissä oli jazz-bändi ruokailun ajan, puheita oli pari. Illaksi toinen bändi, jonka aikana sopi tanssia. Eli eikös se ole riittävää tekemistä?
Näillä häillä olisi mahdollisuus päätyä mielestäni tylsiksi juhliksi. En erityisemmin pidä musiikkiesityksistä, varsinkin jos niitä on paljon ja jos soittavat jotain vieraampaa musaa. Taustamusiikin aikana on hankala jutella ja jos on vielä oudot vieruskaverit, siinä sitten nyökyttelen ja teeskentelen nauttivani musiikista kun en puheestakaan saa selvää. Tansseistakin osaan vaan valssin, niin sekään ei paljoa viihdytä. Varmaan haahuilisin jossain eteisessä ja kävisin useasti vessassa.
paras leikki on kun pyydetään morsiamen exiä tuomaan morsiammen kodin avaimet takaisin. Oi sitä naurun määrää :D
Vierailija kirjoitti:
Hääleikit toimivat ainoastaan kaverihäissä joissa kaikki tuntevat toisensa. Itse olin mieheni avecina miehen kaverin häissä, en tuntenut ketään ja jouduin osaksi jotain ihan älytöntä leikkiä, missä piti arvata jotain hääparista. Koko leikin pelkäsin kauhuissani joutuvani siihen ja koitin olla luomatta katsekontaktia bestmaniin ja kaasoon. Eikös pitänyt mennä kaikkien eteen pelaamaan jotain piirrä ja arvaa-leikkiä, aivan perseestä oli. Meni fiilis koko häistä ja halusin vaan pois, monet eivät todellakaan nauti esiintymisestä ja etenkin kun olet juhlissa joissa et tunne ketään, on tosi tökeröä järkätä jotain tutustumisleikkejä jos kyseessä viralliset häät pöytiintarjoiluineen.
Joten jos ette edes sen vertaa selvitä kuka tuntee hääparin, kuka on avec jne. niin älkää järkätkö mitään ja sittenkään älkää, vaikka tunnette. Yhtä ärsyttävää on seurata jotain sisäpiirivitsiä jossa heitellään kivoja juttuja jotka vaan hääpari tajuaa. Hääleikit ei vaan toimi, kun ne vielä pidetään ennen boolin tuomista niin myötähäpeää vaan herättää.
Itse jouduin yksissä häissä todistamaan miehen surkeita näyttelijän taitoja, piti esittää jotain hiton poliisimestaria jossain mininäytelmässä hääparille. Karmeeta katsottavaa oli..
Mä boikotoin nykyisin häitä jos en tunne hääparia kunnolla, menkööt mies yksin, joka kerta ne häät tuntuu ihan pakkopullalta. Minusta hääparin pitäisi tarjota esityksiä vieraille ja huolehtia vieraiden viihtyvyystä, niin itse tekisin! Jos me kahdestaan halutaan kuherrella tai leikkiä kaason kanssa, ei tarvita sinne mitään hovia lahjojen takia heilumaan. Häät tekee ihmisistä niin hiton itsekeskeisiä mutta silti ei haluta mennä vihille kahdestaan, en tajua.
Onkohan tässä jotain paikkakuntakohtaisia eroja? Ikinä en ole ollut häissä, joissa olisi pakotettu ketään häävierasta osallistumaan mihinkään leikkiin, saati näytelmään. Kimpun- ja sukkanauhanheitotkin ovat aina olleet vapaaehtoisia, ei siellä kaaso ole käynyt kädestä pitäen vetämässä mukaan kaikkia, kenellä ei ole sormuksia.
Ja jos tällaisia on jostain syystä ihan pakko järjestää, niin ainakin pitää miettiä osallistujat etukäteen ja sellaisiksi että ovat rempseitä ja soveltuvia leikkeihin. Kohtuutonta että joku vanhempi ihminen joutuu noloon erotiikkaleikkiin mukaan tai läheiset sukulaiset tyyliin perheenjäsenet keskenään. Näitäkin on nähty.