Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puut eivät pala takassa?

Vierailija
29.08.2016 |

Olen vuosia polttanut puita samassa takassa ja ne on säilytetty aina samassa paikassa.

Viime talvena oli jo välillä sellaista puuta ettei millään alkanut palamaan kunnolla.

Nyt tänä syksynä pari kertaa sytyttänyt takan ja ongelma vielä pahempi. Viime kerralla takkaan jäi jopa yksi puu palamatta.

Nyt on taas tulet takassa tai ainakin kova yritys, mutta puut eivät millään lähde palamaan.

Nuohooja kävi viime vuonna, sytytin ensin tulet sellaiseen pieneen aukkoon, että takka vetää hyvin, asettelin puut niin, että ilma kulkee takan sisälläkin, avasin kaikki tarvittavat luukut ja lopulta terassin ovenkin, että takka saa varmasti tarpeeksi ilmaa. Ilmastointi tms. ei ole päällä. Teen siis kaiken ihan samallalailla kuin olen tehnyt viimeiset 10 vuotta, nyt lisäksi teen kaiken todella tarkasti.

Ainoa asia mikä on muuttunut, on se, että appiukko ja anoppi tehneet nuo polttopuut ja mietin, että onko jäljellä enää vain yksi syy miksi puut eivät pala kunnolla? Nimittäin se ettei ne ole tarpeeksi kuivia?
Ehdotin sitä jo keväällä miehelle, mutta ei uskonut, kun hänen vanhempansa ovat koko ikänsä tehneet puita.

Todella ärsyttävää pelleillä noiden puiden kanssa ja savuakin tulee sisälle ja mä saan aina migreenin.

En vain tiedä miten ihmeessä kehtaan alkaa valittamaan ilmaisista puista. Vai voiko joku muu olla ongelman syy?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ne puut on kaadettu ja pilkottu?

Vierailija
2/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolauta puita toisiaan vasten. Kuivat puut 'helähtävät', märät puut ei. 

Onko puut tehty viime vuonna? Tänä vuonna tehdyt ovat todennäköisesti märkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä.

Anopilla ja apella on pihalla JÄRJETÖN määrä puita. Polttaisivat niitä varmaan loppuelämänsä.

Ennen mies tehnyt meidän puut, mutta kun hänen vanhempansa ovat eläkkeellä ja haluavat tuoda meillekin heidän puitaan, niin ei tullut mieleenkään kieltäytyä.

Ap

Vierailija
4/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa muuta vaihtoehto ole kuin että puut ovat märkiä, jos kerran muu kirjoittamasi pitää paikkansa.

Vierailija
5/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä käydä varastossa kolauttamassa puita, kun ulos menen.

Kiitti vinkistä! 😃

Vierailija
6/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märät puut eivät pala. Lisäksi jos ei ole klapeina, niin ei pala kunnolla. Eli jos on ranteenpaksuisia puita eikä niitä ole halkaistu niin ei taatusti pala kunnolla. Liian isot puut / eri kokoiset => isot jää palamatta helposti.

Vierailija
7/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanha hormi? Meillä oli hormissa ihan selkeää hiekkaa tms, rapautunut piipun sisäseinämistä. Nuohooja imuroi puhtaaksi, hormissa on mutka johon olivat jääneet tukkeeksi. Hormi myös kuvattiin, on paloturvallinen kuitenkin.

Onko teillä mitään ihan varmasti kuivaa puuta, vaikka jotain remonteista ylijäänyttä lautaa? Sillä voisi testata jos epäilet että polttopuut on märkiä. Ja saahan niitä pieniä määriä ostaa huoltoasemiltakin.

Vierailija
8/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolauta niitä päähäs. On se ny jumalauta avutonta jos ei edes ilmaisia puita saa palamaan. Tuo kopallinen sisälle viikoks, kyllä ne siinä ajassa kuivuu. Jos ei vieläkään pala niin avaa pelli.

Vierailija
9/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne puut on pilkkominen jälkeen säilytetty? Ne pitäisi olla sateensuojassa, mutta niin, että pääsevät kuivumaan. Ihanteellisin paikka on joku rakoliiteri tms. Kuulostaa vähän siltä,e ttä ne on märkiä, eikä siksi pala. Onko sulla itselläsi joku sellainen paikka, johon voit ne pinota kuivumaan?

Vierailija
10/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puiden kuivuminen ottaa aikansa, teki ne kuka tahansa. Vaikka joku olisi kuinka tehnyt ikänsä polttopuita, ei niitä sen nopeammin kuivumaan saa. Ulkona puut saavat kuivua vuodenkin. Painosta ja kopautusäänestä tuntee ovatko ne kuivia. Jo ne palaessaan höyryävät ja sihisevät, ovat puut kosteita.

Tokihan puussa aina kosteutta tietysti on. Kyse on siitä, paljonko sitä kosteutta on.

Vierailija
11/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista tuoda puut aina edellisena päivänä sisälle lämpimään, syttyy helposti vrt. kylmät puut vajasta.

Vierailija
12/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piippu on vanha, mutta ainakin nuohoojat kehuneet sitä eikä kukaan ole sanonut mistään ongelmista, mutta kysyn seuraavan kerran nuohoojalta ja mies voi yrittää katsoa miltä näyttää sitä ennen.

Vitsi, kun mä olen tyhmä ja te olette niin ihania, kun keksitte aina ratkaisut! Mähän tietty kokeilen eri puita seuraavalla kerralla! Ostan jonkun pienen määrän kaupasta. 😃

Ap

Vierailija
13/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on taitolaji takan sytytyskin. Varmaan sytytit päältä, kuten kaikki kädettömät tekee?

Vierailija
14/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puiden kuivuus ja veto, jotka tässä ovat olleetkin esillä. Kosteita puita ei välttämättä tunnista edes helähtämisellä, kova puulaji helähtää paljon helpommin kuin mänty. Minulla on puunkosteusmittari, jolla olen tarkistanut aika-ajoin. Sellainen ei maksa juurikaan, mutta sillä voi säästää vaivaa ja puita, kun ei yritäkään polttaa kosteimpia ensin.

Aivan tuoreetkin puut saa palamaan, jos lämpöä on riittävästi. Tuli joutuu kuitenkin kuivattaamaan puuta, joten iso osa energiaa menee kosteuden haihduttamiseen ja jos on aivan liian kosteat puut, ne saattavat alkaa sammua, kun lämpö laskee riittävästi. Alle 20% kosteat puut palaa oikein iloisesti.

Käytännössä puiden kuivumisaika on puolesta vuodesta kahteen vuoteen. Puolen vuoden jälkeen ne alittaa poikkeuksetta 25% kosteuden. Vuoden jälkeen 20%. Puut kuivuvat suurinpiirtein 14%:iin saakka. Kaatoajankohta vaikuttaa aika paljon. Kevättalvella kaadetut puut kuivuvat nopeimmin, saattaa jo puolen vuoden jälkeen olla alle 20%. Loppukesästä tai syksyllä kaadetut voivat vielä seuraavana kesänä olla hyvinkin kosteita.

Hyvä puoli puussa on, että kosteakin puu kuivuu, kun se on halkaistu. Esim. hake voi alkaa kompostoitumaan. Jos olette saaneet erän puita jotka ei vielä pala kunnolla, ostaisin jostain puita, joilla pärjää seuraavan puoli vuotta. Eiköhän nuokin puut ala olla kuivia sen jälkeen.

Vierailija
15/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän, että puiden kuivumiseen menee aikansa ja niin pitäisi appivanhempienkin tietää.

Puut eivät sihise, niin märän tuntisi varmaan kädelläkin, mutta puu saattaa palaa jostain kohtaa ja hitaasti. Tuli ei edes leviä puuhun kuten pitäisi. Paitsi pitkän ajan kanssa ja tosiaan aina ei pala ollenkaan.

Mä kokeilen koputusta ja ostan kaupasta varmasti kuivia puita.

Sitten, jos muut puut palaa hyvin, niin alan miettimään miten oikein hoidan asian. Appivanhemmat ovat meinaan hippasen herkkiä loukkaantumaan.

Kiitos vastaajille!

Ap

Vierailija
16/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muutama varmasti kuiva puu ja kokeile niillä.

Vierailija
17/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piippu on vanha, mutta ainakin nuohoojat kehuneet sitä eikä kukaan ole sanonut mistään ongelmista, mutta kysyn seuraavan kerran nuohoojalta ja mies voi yrittää katsoa miltä näyttää sitä ennen.

Vitsi, kun mä olen tyhmä ja te olette niin ihania, kun keksitte aina ratkaisut! Mähän tietty kokeilen eri puita seuraavalla kerralla! Ostan jonkun pienen määrän kaupasta. 😃

Ap

Piipun saat varmistettua hankkimalla jostain varmasti kuivaa puuta. Esimerkiksi rakennustyömaalta laudanpätkiä. Jos piippu vetää hyvin ongelma on puissa.

Kosteat puut on yleisin syy minkä takia puukattilatkaan ei tuota niin paljoa lämpöä kuin pitäisi. Kun kovimmilla pakkasilla yrittää lämmittää taloon hyvin mitoitetullakin kattilalla, sitä lämpöä ei tahdo tulla, kun puu ei pala kunnolla ja se mitä energiaa se palaessa tuottaa menee sen puun itsensä kuivattamiseen.

Vierailija
18/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 14 vastauksesta! Teen niin ja sanon miehelle, että yrittää olla vastaanottamatta lisää puita. Meillä isokokoinen varasto tai puuliiteri minne mahtuu kyllä puita kuivumaan.

Kokeilen löytää sellaisen mittarin vastaisuuden varalle.

Ap

Vierailija
19/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palamattomuus voi johtua myös pitkään jatkuneesta matalapaineesta. Sille ei voikaan sitten mitään.

Vierailija
20/48 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo poltettava kopallinen viikkoa aiemmin sisälle, niin hyvin ritisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme