Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka ette valmistu tavoiteajassa yliopistossa

Vierailija
29.08.2016 |

Miten saatte opinnot loppuun, kun tukikuukaudet loppuvat? Ei opintotuki riitä seitsemälle vuodelle. Millä rahalla opinnot saa loppuun, jos tukikuukaudet on käytetty? Mulla viivästyy valmistuminen työnteon vuoksi, ilman työtä ei olisi ollut varaa ruokaan.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet riittää kyllä jos on valmis asumaan soluasunnossa tai muuten edullisesti. Jos haluaa asua hulppeasti yksiössä tai matkustella, sitten pitää ottaa vastuu omista valinnoista. Jos ei pysty 7 vuodessa saamaan opintoja kasaan, ei alunperinkään ollut sopiva henkilö yliopistoon opiskelemaan.

Mää haluaisin tähän kommentoida sen verran että eri aloilla on eroavaisuuksia. Humanistit ja teekkarit hyvänä esimerkkinä (edustan jälkimmäisiä). Siitä oli tutkittu että opintopisteet ei mene työmääränsä kanssa yhtään yhteen edes teknillisten yliopistojen saati sit humanistien kanssa. Eli työtä on ihan todella paljon erilaisten harkkatöiden, labrojen ja vastaavien muodossa lähestulkoon joka kurssilla.

Vuosien aikana, olen törmännyt yhteen henkilöön joka valmistu tavoteajassa. Tottakai niitä on enemmänkin, mutta omaan laajaan tuttavapiiriin mahtuu yksi henkilö. Voihan se tietenkin jos vetää aivan putkessa kaiken, luomatta suhteita opiskelukavereihin ja olematta millään tavalla aktiivinen onnistuakin mutta itse en tässä näe mitään mieltä.

Niin ja jostain kauppiksestakin valmistuu paljon, paljon helpommin ja pienemmällä työmäärällä mitä teknillisestä yliopistosta. Ei siis kannata verrata pelkästään humanistisiin tutkintoihin.

Musta tuntuu et eka sanoo et myös humanisteil on paljon hommaa mut toka että niillä ei ole :D mutta anyway, näin kieliainetta pääaineena lukeneena voin sanoa että ainakaan siinä ei pääse kovin helpolla. Ehdottomasti on helpommin tulleet opintopisteet esim. kasvatustieteis tai valtsikas jossa pystyy tekee isoja kirjatenttejä. Teekkareilla kuitenkin kuulemma vaativampaa.

Vierailija
22/25 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elämäntapaopiskelija. Olen aloittanut 2005 keväällä ennen opintojen kestosääntöjen voimaantuloa, joten minulla on ikusuusopinto-oikeus. Kandiksi olen valmistunut jo aikoja sitten. Maisterista puuttuu vain gradu, No olen tässä välissä suorittanut YAMK tutkinnon vastaavalta alalta ja saanut yhden lapsen.

Ja ennenkuin joku kerkeää haukkumaan luuseriksi, niin ensimmäistäkään sentiä en ole nostanut opintotukia enkä ottanut opintolainaa. Lukiosta suoraan opistoon ja sitten toihin ja TÄYSIpäiväisen työn ohessa ilman opintovapaita olen käynyt AMK:n, YAMK:n ja yliopiston. Lapsen takia olin kotona vain 9 kk ja silloinkin opiskelin. 

Koska YAMK-tutkintoni on vuodelta 2014, ei ole edes järkevää ottaa maisterin papereita ulos yliopistosta ihan perään. Enkä todellakaan pode huonoa omaatuntoa opiskelujen "viivästymisestä", koska sen verran olen vuosien varrealla veroja maksanutm että kyllä niillä mun koulutukset tulee kuitattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin välillä työelämässä, ja olin sitten oikeutettu koulutusrahaan, joka on kaiketi ansiosidonnaisen suuruinen. Minulla nyt mitään tavoiteaikaa ei olekaan, vaan saan olla yliopistossa ihan niin kauan kuin perse kestää (olen saanut opinto-oikeuteni 2000-luvun alussa).

Vierailija
24/25 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 16: kyllä Kelalta voi anoa jatkoa opintotukeen, mutta pitäisi olla painavat syyt, kuten vaikea elämäntilanne, sairaus tai vastaava. Kannattaa yrittää, perustele hyvin!

Gradu-stipendeistä: humanistisiin graduihin ei juuri rahoitusta ole. Edes matkakuluihin. Muilla aloilla on rahoitusta, paljonkin.

Vierailija
25/25 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistuin ainanaan DI:ksi 6,5 vuodessa. Silloin sai muistaakseni 55 tukikuukautta ja ne riitti hyvin, vaikka alkuvaiheessa nostin kesäopintotukea kun ei ollut kesätöitä, toisaalta lopussa oli 6kk palkallista dippatyön tekoa. Vikat pari vuotta tein pikkasen töitä opintojen ohella, mutta vaan sen verran, että sain opintotuetkin. Kesätöissä tienatut rahat meni juhlimiseen ja matkusteluun yleensä talvella, joskus kesälläkin.   

Toisaalta huononnan tilastoja olemalla ehkä koskaan valmistumatta yliopistolta, mihin hakeuduin juurikin täydentäviä opintoja varten ilman aikomusta valmistua. Jos olisin jäänyt työttömäksi, olisin todennäköisesti opiskellut sen toisenkin tutkinnon valmiiksi ansiosidonnaisella päivärahalla, mikä on sallittua. Nyt luulen, että minut on jo poistettu siellä kirjoista, en tiedä saisinko opinto-oikeutta enää takaisin kun en ole 10 vuoteen tehnyt yhtään suoritusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi