Miksi kuljetatte lapsia autolla kouluun?
Te joilla koulumatkaa on alle 5km ja normaalit liikenneolosuhteet (eli suurin osa matkasta kävelytietä)? En vaan käsitä! Oma lapseni aloitti nyt syksyllä koulun ja osaa luokkakavereistaan kuskataan, vaikka hyvät kävelytiet ja koulumatka ei ole mahdoton. Ja tämä on yleistä, joten eiköhän täälläkin ole niitä kuskaajavanhempia. Kertokaa miksi.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se tietysti harmittaa, jos itsellä ei ole autoa tai ei ole aikaa/halua kuskata.
Oletko Espoosta?
Olen itse rämpinyt ikävää, pimeää, kylmää ja märkää koulumatkaa vuositolkulla. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nuo rajat koulukyydin/ bussilipun saamiseksi on aika korkeita. Alakoulussa yli 3 km ja yläkoulussa yli 5 km yhteen suuntaan. Pyörällä toki menee iso osa vuodesta mutta talven pakkasilla ja huonosti auratuilla teillä on kyllä melkoinen matka.
Missä te oikein asutte? Meillä ainakin rajat ovat 5 km alakoulussa ja 8 km yläkoulussa.
Riippuu varmaan kaupungista? Eihän jossain maalla ole naapureitakaan 3 km säteellä, saati kouluja tai muuta elämää...
Kuskaan siksi, että koulutielle saadaan liikennettä; muutenhan se olisi ihan hiljainen ja turvallinen! Nyt jokainen kuskaava vanhempi kaahaa sen aamulla ja iltapäivällä molempiin suuntiin. :)
Me kuskaavat vanhemmat teemme koulutiestä vilkkaasti liikennöidyn ja lapsistamme ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuskaavat vanhemmat on kyllä aivan järkyttäviä: kaahataan koulun pihaan ja suojateiden eteen ei viitsitä pysähtyä vaikka koululaisia on menossa yli. Autoa käännetään ja peruutellaan huolimattomasti koulun pihassa. Turvallisempaa se ei ole kuin sille omalle piltille.
Tää. Olen asunut n. 20 vuotta koulun vieressä ja nähnyt näitä vientejä ja hakuja itse töihin lähteissäni - välillä olin työtönkin, joten näitä on nähty päivälläkin. Osa ajaa jopa sinne pihalle. Osa lapsiaan kuljettavista vanhemmista todellakin vaarantaa muiden lasten turvallisuuden. Meillähän siis omalla matka ovelta ovelle vain 50 metriä ja vain yksi pikkutien ylitys. Tie oli vaarallinen vain silloin, kun muut toivat lapsiaan kouluun.
Minä asun kahden koulun vieressä, alakoulu sekä yläkoulu ja lukio. Kouluille menevä tie ei ole mitoitettu sen lastenkuskaamisrallin mukaan, kadun varressa on asukaspysäköintipaikkoja. Todella turvatonta kulkea siitä aikuisellekin, saati pienelle lapselle aamuhämärissä kun ralli pyörii pahimmillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kuskaavat vanhemmat on kyllä aivan järkyttäviä: kaahataan koulun pihaan ja suojateiden eteen ei viitsitä pysähtyä vaikka koululaisia on menossa yli. Autoa käännetään ja peruutellaan huolimattomasti koulun pihassa. Turvallisempaa se ei ole kuin sille omalle piltille.
Tää. Olen asunut n. 20 vuotta koulun vieressä ja nähnyt näitä vientejä ja hakuja itse töihin lähteissäni - välillä olin työtönkin, joten näitä on nähty päivälläkin. Osa ajaa jopa sinne pihalle. Osa lapsiaan kuljettavista vanhemmista todellakin vaarantaa muiden lasten turvallisuuden. Meillähän siis omalla matka ovelta ovelle vain 50 metriä ja vain yksi pikkutien ylitys. Tie oli vaarallinen vain silloin, kun muut toivat lapsiaan kouluun.
Minä asun kahden koulun vieressä, alakoulu sekä yläkoulu ja lukio. Kouluille menevä tie ei ole mitoitettu sen lastenkuskaamisrallin mukaan, kadun varressa on asukaspysäköintipaikkoja. Todella turvatonta kulkea siitä aikuisellekin, saati pienelle lapselle aamuhämärissä kun ralli pyörii pahimmillaan
Poistakaa asukaspysäköintipaikat.
Vien silloin, kun se sopii omiin aikatauluihini. Kyllä se extra 30 minuuttia aamussa tekee niin paljon, sillä jos menisi julkisilla (jotka kulkevat täällä aivan sairaan huonosti ja omituisiin aikoihin) lähtisi kotoa 45min ennen tunnin alkua. Ei siis mitään järkeä, muuten kuin silloin, jos en pääse viemään. Jos koulumatkaa olisi vähemmän, niin kävelisi tai fillaroisi ehdottomasti.
Koska koulutie sisältää vaarallisen ja vilkkaan kaksikaistaisen tien ylityksen. Ja autoilijat ei todistetusti noudata suojatiesääntöjä. Joka viikko joku ajaa ohi vierestä kun pysähdyn suojatien eteen.
En aja koulun pihaan, vaan jätän lapsen läheiselle kentälle josta kävelee loppumatkan.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on turvallisempaa.
Meilläkin on VOKki koulumatkan kannalta hankalassa paikassa.
Lapset eivät opi kylläkään liikennesääntöjä auton takapenkiltä.
Liikunta ja oppiminen käyvät käsikädessä. Liikkumattomat oppilaat ovat keskimäärin huonompia oppijoita kun aivoja ei käytetä ratkomaan motoriikan ja ympäristön välisiä transaktioita, jotka kehittävät aivoja.
Pääsääntöisesti vähän liikkuvat kuuluvat alempaan sosiaaliluokkaan.
Anna lapsellesi elämä ja annan hänen liikkua.
Kuskaan jos olen menossa samaan suuntaan samaan aikaan, mikä on ehkä yksi aamu viikossa. Lisäksi kuskaan jos on kylmä tai sataa, koska enpä itsekään haluaisi kävellä/pyöräillä vesisateessa/pakkasessa. Lapsi neljännellä, koulumatka 4 km.
Mulla on auto ja olen äitiyslomalla kahden pienemmän lapsen kanssa. Esikoisellani on koulumatkaa n.2km/suunta. Jos sataa kaatamalla silloin vien, muuten kävelee. Enkä ole kuskaamatta laiskuuttani, ekat päivät saatoin hänet kouluun kävelemällä, auto jäi kotipihalle. Teette karhunpalveluksen lapsellenne kuskaamalla autolla.
Niin ja itse lapsuudessani säässä kuin säässä rämmin kouluun ja matkaa oli 3km/suunta, kyllähän se välillä ärsytti, mutta opinpahan kulkemaan liikenteen seassa.
wt-mamma kirjoitti:
En vaan tajua.
No, me ei valitettavasti voida sille yhtään mitään.
Vien silloin jos julkisilla kulkeminen tarkoittaa yli puolen tunnin hengailua vesi/räntäsateessa koulun pihalla ennen tuntien alkua (tai vaihtoehtoisesti myöhästymistä). Ottaisi nimittäin itseänikin päähän seistä siellä, töissä ihmiset sentään yleensä pääsee suoraan sisälle.
Koulu olisi hyvä paikka ilman vanhempia.