Mitähän ainetta? Kivi joka puristamalla murenee aivan hienoksi pölyksi/hiekaksi
Lapsuuden kodin ympäristöstä näitä lohkareita aina löytyi. Mitähän ne on olleet?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
No en minä muista enää! :D Siis mä tarkotan semmosta sinertävää joka menee semmosiks siivuiks? Ja menee se siitki viel katki ja jos oikeen takoo nii kyl siit varmasti saa iha hienoo hiekkaa sun muuta moskaa. Kertokaa joku, mua jäi nyt hämää tää! :D
Sinistä savea.
Meillä oli kotona rautapitoista hiekkaa, sellaista punaista ruosteista kokkaretta.
En usko millään, että mitään kissanpaskaa oli. Tuoksumisestakaan en ole aivan varma
Noniin eli tulihan se sieltä eli katinkultaa mulle kerrottiin lapsena, kun kysyin tuosta edellämainitusta selityksestä. Mut google näyttää ihan erilaisia kiviä. 19 :D
Vierailija kirjoitti:
No en minä muista enää! :D Siis mä tarkotan semmosta sinertävää joka menee semmosiks siivuiks? Ja menee se siitki viel katki ja jos oikeen takoo nii kyl siit varmasti saa iha hienoo hiekkaa sun muuta moskaa. Kertokaa joku, mua jäi nyt hämää tää! :D
Hajoaa liukeiksi? Ei se sitten mitään savea ole.
Kissankulta on biotiittia, ei murene, vaan liuskoittuu.
Ei ole biotiittiakaan, sehän on yleensä lohkareina kivissä. Nää oli lohkareita ja kokonaan meni hienoksi pölyksi jos hankasi sitä johonkin.
Noniin nyt löyty kissankullat, tusen tack! :D
Se on ihan vaan moreenia. Savea saattaa olla hiukkasen seassa. Moreeni kun pakkautuu oikein tiukkaan, niin se muistuttaa ihan kiveä mutta hajoaa hiekaksi.
Ei ole lecasoraakaan, eikös ne ole niitä ruskeita palloja jotka myös murenee. Näitä löytyi kaikenkokoisia
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan vaan moreenia. Savea saattaa olla hiukkasen seassa. Moreeni kun pakkautuu oikein tiukkaan, niin se muistuttaa ihan kiveä mutta hajoaa hiekaksi.
Tätä se voisi olla, en oikein googlesta löytänyy kuvia paakkuuntuneista. Haiseekohan se miltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se voisi olla, en oikein googlesta löytänyy kuvia paakkuuntuneista. Haiseekohan se miltään?
No en oo kyllä varsinaisesti haistanut, mutta ei se kummemmin haise kuin vaikka hiekka.
Itse löysin juuri maasta harmaan kiven joka on sepelin näköinen pala. Se murentui käsiini kun vähän sormilla sitä paineli. En ole koskaan aikaisemmin tällaista nähnyt. Kun katsoo tarkkaan se muodostuu kiven tavoin pienistä kiteistä, joissa on harmaata ja mustaa ja kimaltelevat osin auringossa.
Perin kummallista.
Vierailija kirjoitti:
Itse löysin juuri maasta harmaan kiven joka on sepelin näköinen pala. Se murentui käsiini kun vähän sormilla sitä paineli. En ole koskaan aikaisemmin tällaista nähnyt. Kun katsoo tarkkaan se muodostuu kiven tavoin pienistä kiteistä, joissa on harmaata ja mustaa ja kimaltelevat osin auringossa.
Perin kummallista.
Ja ei siis ole katinkultaa eikä liuskemaista
Murenee sormissa, liittyy kissaan ja tuoksuu joltain. Tämä 😀