Mitähän ainetta? Kivi joka puristamalla murenee aivan hienoksi pölyksi/hiekaksi
Lapsuuden kodin ympäristöstä näitä lohkareita aina löytyi. Mitähän ne on olleet?
Kommentit (41)
Johonkin kissaan se liitty muistaakseni :D kiitos muistojen palauttamisesta! :D
Se siis muuttui käsissä aivan hennoksi hiekaksi. Google kertoi, että hiekkakivi soveltuu miekkojen ym teroittamiseen joten tuskin on sitä
Apua, kissaan :O
Nyt en oo varma, että haluanko kuulla enempää :D
Savea. Ei puristusvoima riitä kivien murskaamiseen. Pehmeimpiä (talkki, kipsi) pystyy naarmuttamaan kynnellä.
Muistaakseni se myös tuoksui jollekkin, aivan varma en ole kun vajaa 30v aikaa :)
Vierailija kirjoitti:
Kalkkikivi?
Se oli tummaa joten en usko.
Liittyi kissaan? Kuivaa kissan paskaa?
Voisitko nyt uskoa että se on savipaakku. Kolme on jo sulle vastauksen antanut.
Tässä kysymyslistassa oli pari murenevaa:
http://www.suomalainenkivi.fi/kiviproffa/vastaa/Kivimateriaalit
Kannattaa käyttää hakutoimintoa koska muuten menee koko päivä noita lukiessa. Linkkaaminen tiettyyn kysymykseen ei onnistunut.
Talvella joku oli löytänyt koirapuistosta vastaavaa valkoista kiveä joka mureni sormissa. Raati totesi että se on kuivunutta koiran kakkaa.
Veikkaan kans savea. Missä niitä lohkareita oli? Pellolla tai tiellä? Tiiliskivet tehdään savesta polttamalla, mutta kun märkä savi kuivaa omia aikojaan niin siitä tulee sellainen hiton huono tiili, murenee käsiin. Jos kastelee niin siitä tulee velliä.
No en minä muista enää! :D Siis mä tarkotan semmosta sinertävää joka menee semmosiks siivuiks? Ja menee se siitki viel katki ja jos oikeen takoo nii kyl siit varmasti saa iha hienoo hiekkaa sun muuta moskaa. Kertokaa joku, mua jäi nyt hämää tää! :D
Ei natsaa mikään. Siinä on rakennettu kerrostaloja, eli saataa olla kyse jostain rakennusmaterialistakin, mistään muualta en ole vastaavaa löytänyt lapsena. Sen verran kovia olivat kuitenkin, että niillä pystyi esim kirjoittamaan seinään, hieromalla murenivat
Hiekkakivi