Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi menisin töihin, kun ulosotossa on velkaa?

Vierailija
27.08.2016 |

Ei ammatti, ei koulutusta. Siivouksesta jonku verran kokemusta kesätyö ajoilta, jos alkaisin siivoojaksi, palkka ois noin (nettona) 1300€. Siitä vuokra 600€ jäis 700€ ja siitä kaikki muut menot.. Ruokaanki menee noin 250€ jäis 450€ ja siitä sitten muut laskut.

Mulla jää noin 200€ enempi rahaa tälleen olla vaan, kuin et kävisin töissä. Joten miks vitussa mennä töihin? En jaksa tapella enään näiden velka juttujen kanssa. Oon koittanu hyväksyä sen että tilanne on tämä ja tästä ei paremmaksi voi muuttua.

En ymmärrä vaan, että nousisin joka aamu töihin ennen kukon pierasua ja rahaa jää VÄHEMPI kuin maleskellessa kotona.

Ei ole motivaatiota. Haluaisin että olisi, haluaisin elämästäni paremman. Sen sijaan oon päätyny ruikuttamaan, yhyyy, omapa on vikani joo tiedän.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania eläkepäiviä sulla joskus edessä. Leipäjono kutsuu 👏

Voi kuule, samalla tavalla se kutsuu matalapalkkatyötä tehnyttäkin. Oletko itse kattonut milloin viimeksi eläkeodotettasi? Omani arvioitu on 850e jos teen töitä vanhuseläkkääseen eli 68v asti ja olen 20v asti tehnyt sairaanhoitajan töitä keskeytyksettä.

Vierailija
42/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkan netto on noin 1300 euroa ei siitä paljonkaan jää ulosoton maksuihin. Suojaosuus on ainakin tämän vuoden ajaksi nostettu väliaikaisesti takuueläkkeen tasolle. Tuo summa on maksajalle iso lovi, mutta velkoihin pieni.

Tuo kuukausittain ulostettava summa jaetaan usean eri velkojan kesken. Jos vaikka kolmelle tuo pieni summa ja siihen korot ja ulososoton kulut kaikista suorituksista erikseen velka ei pahemmin lyhene.

Eri asia näillä joilla palkka on suurempi. Pienistä tuloista ulosotto kaikkine kuluineen kestää maksaa kauan, riippuen tietysti velan suuruudestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihania eläkepäiviä sulla joskus edessä. Leipäjono kutsuu 👏

Voi kuule, samalla tavalla se kutsuu matalapalkkatyötä tehnyttäkin. Oletko itse kattonut milloin viimeksi eläkeodotettasi? Omani arvioitu on 850e jos teen töitä vanhuseläkkääseen eli 68v asti ja olen 20v asti tehnyt sairaanhoitajan töitä keskeytyksettä.

Kyllä näin on. Pienet työeläkkeet ovat hyvin lähellä takuueläkkeen summaa. Vaikka olisi käynyt töissäkin vakituisesti.

Itsellä on tilanne, että pärjäisin paremmin takuueläkkeellä kuin nyt pienellä työeläkkeelläni. Tukia tulisi paljon helpommin ja reilummin, ulosottoa ei olisi lainkaan.

Tuntuu välillä ihan tyhmältä kun olen nuoresta saakka töitä tehnyt ja suunnilleen saman saisin vaikka en olisi tehnyt päivääkään.

Ja paljon vähemmällä byrokratilalla.

Vierailija
44/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse jouduin ulosottoon, niin mulle oli alusta asti selvää, että maksan ne velat. Velkaa kertyi ulosottoon lähemmäs 30 000€. Olin tuolloin opiskeleva yh. Valmistuin, mutta koulutus ei työllistänyt tällä paikkakunnalla joten opiskelin toisen paremmin työllistävän amiskoulutuksen. Valmistumisen jälkeen pääsin heti töihin ja alkoi velkojen maksu. Monet itkut olen itkenyt kun rahat ei meinaa riittää, mutta olen lähes kuivilla nyt. Pariin perintätoimistoon olen tehnyt maksusuunnitelmat ja lyhennän niitä. Ulosotossa tällä hetkellä 0€. Paljon olen tehnyt ylitöitä, että saisin velat pois.

Mulle ei missään vaiheessa ollut vaihtoehtona jäädä vain kotiin makaamaan ja jättää velat maksamatta.

Vierailija
45/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä oli hienoa saada se vika kuitti maksetuista uo-veloista ja pari vuotta sen jälkeen puhtaat luottotiedot. Eräänlainen saavutus.

Upea juttu!! Arvostan.

Vierailija
46/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei tuollainen mitään elämää ole, että kiukkuat maailmalle ja rääkkäät itseäsi kuitenkin. Lopeta juominen, ei edelleenkään ole sellaista ongelmaa, mitä sillä ei pahentaisi. Ei sinua kukaan järkevä hauku haukkumisen ilosta, vaan tarkoitus on potkia sinut jaloillesi. Ne jotka potkivat omaksi ilokseen, niiden potkimisesta ei tarvitse piitata.  Ymmärrä ero, ja ala elää aikuisen ihmisen elämää. Nuoruus on siitä mukava sairaus, että se menee ohi. Älä pitkitä sitä tarpeettomasti. 

Vierailija
47/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaaksesi velkasi?

Vierailija
48/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta luullaan, etten mene töihin, koska on ulosotossa niin paljon velkaa(satojatuhansia). Minä taas olen maksanut kaikki velkani ennen kuin menneet ulosottoon. Ei kuitenkaan huvita mennä töihin, vaan olen jo pitkään maannut kotona. Yleisesti ottaen todella monet on siinä uskossa, että elelen toimeentulotuella ja on ulosotossa satojatuhansia. Jos oikeasti olisi vielä satojatuhansia ulosotossa en menisi ikinä töihin vaan eläisin toimeentulotuella ja lomailisin tuetuilla ilmaislomilla. Ylimääräistä rahaa osaisin kyllä kääräistä niin ettei se näkyisi tuloissani. Toki se vaatisi töitä, mutta silti.  

Vierailija
49/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi katsot oikeudeksesi loisia ja koisia meidän tunnollisempien kustannuksella?  Haluatko tosiaan lainanantajien ja mahdollisten takaajiesi maksavan sinun löhöilysi? Ryhdistäydy, nuori ihminen ja mene töihin, kun vielä kykenet. 

Vierailija
50/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä töihin koska sitten kun olet maksanut ulosottoa noin 3-5 vuotta JA sulla on näyttöä siitä, että olet yrittänyt maksaa velkasi, voit päästä velkajärjestelyyn ja käytännössä saada velkasi anteeksi.

Vierailija
51/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin työelämään 4 vuotta sitten, kun velkaa oli 16000. Pohjalta aloitin, osa-aikatöillä ja alimmalla palkkaluokalla....

Pidin saavutuksena, kun tässä kuussa velat oli lyhentynyt alle kymppitonniin! Vaikka hidastahan tämä lyhentyminen on.

Mutta neljässä vuodessa olen opiskellut oppisopimuksella uuden ammatin, saanut työkokemusta ja edennyt ihan kivaan hommaan. Lähtöpalkka oli bruttona 1990€, nyt 2600€.

Velat alkaa jo ehkä vanheta 2027? En tiedä olenko silloinkaan saanut maksettua kaikkea ulosoton kautta. Mutta mulla on työvuosia niin paljon jäljellä, että tottakai mä käytän nämäkin vuodet päästäkseni elämässä eteen päin. Hirveetä kitkuttelua tämä on, mutta ei se kummoista olisi jollain työmarkkinatuellakaan loppuelämä.

Kurjalta on tuntunut ainoastaan se, että tästä yrittämisestä on rangaistu vain lisää. Esim. velkajärjestelyyn en voinut velkaneuvonnan mukaan päästä, kun maksuvarani on kuulemma hyvä? Samasta syystä ulosottomies hylkäsi vapaakuukaudet... Kaiken olisin kai saanut, jos en olisi liikaa yrittänyt, vaan jäänyt sinne alimpaan palkkaluokkaan.

Vierailija
52/52 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietty on kyse omasta asenteesta ja miten sut on kasvatettu, mutta mulle on aina opetettu, että se mikä lainataan niin myös maksetaan takaisin.

Jos mulla olisi ulosotossa velkaa, niin haluaisin maksaa sen pois, että voisin sitten jatkossa olla velaton ja puhtailla luottotiedoilla.

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta jos olet vaikka 30 vuotias ja tässä vaiheessa päätät, että et jaksa maksaa tai tehdä töitä, niin sulle tulee todella pitkät ja tylsät 40 vuotta, plus luottotiedottomuus vaikeuttaa elämää jonkin verran.

Jos alat nyt työskennellä ja lyhennellä velkaa, niin se vituttaa nyt, mutta pidemmällä tähtäimellä kiität kyllä itseäsi kun asia on hoidettu. Olisi ikävä sluibailla nyt ja sitten kymmenen vuoden päästä havahtua siihen, että olisihan se ollut hyvä hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi