Mitä te-toimiston tädit tekevät palkkansa eteen?
Ei taida paljoa mitään tehdä kuin pyörittää turhaa byrokratiaa ja juoda kahvia. Se on kivaa olla töissä kun on suojatyöpaikka.
Tuo ammatti pitäisi muuttaa provisio-palkkio tyyppiseksi. Peruspalkka olisi 1000 euroa ja siitä eteenpäin 50e bonus jokaisesta työttömästä jonka saa töihin.
Kommentit (84)
Eivät ilmeisesti mitään. Tuloksista päätellen.
En tiennytkään, että TE-toimistoillakin on tätejä, siis sukulaisia. Ennen olen törmännyt neuvolan, päiväkodin, kirjasto ja kaupan täteihin, siin naispuolisiin sukulaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tädit eivät ole sitä byrokratiaa keksineet. Se nyt on olemassa ja sitä pitää jonkun pyörittää. Kyllä sinullekin varmaan ne työttömyysetuudet kuitenkin kelpaavat.
Jos me saataisiin kunnollinen perustulo, niin Te-toimistot typerine byrokratioineen voitaisiin lopettaa kokonaan. TE-toimisto ei tuota mitään muuta kuin hallinnollisia kustannuksia.
No sehän on sitten ihan eri keskustelu. Ei se silti tee nykyistä te-keskuksen toimintaa turhaksi. Jos se olisi ihan turha, kukaanhan ei siellä asioisi. Monilla tuntuu olevan se käsitys, että se on joku raha- ja työpaikka-automaatti. Ei se ole.
Niin siellä suurin osa asioi pakosta eikä omasta halusta.
Ketään ei pakoteta menemään te-toimistoon, jos ei sen palvelut kelpaa. Kummasti vain tuntuu se työttömyyskorvaus kelpaavan.
Ei siellä te-toimistossa niiden palvelujen vuoksi käydä, vaan sen vuoksi, että käynti siellä on ehtona jollekin muulle (kuten työttömyyskorvaukselle jne.). Tämä taas vastaa pakottamista: jotta saat jonkin tarvitsemasi asian, joka on sinulle elintärkeä, tulee sinun asioida te-toimistossa. Tämähän juuri on te-toimiston asiakkaaksi pakottamista.
Jotta te-toimistosta olisi oikeasti hyötyä ja se loisi lisäarvoa käyttämillään resursseilla, niin sen palveluiden pitäisi olla sellaisia, joita halutaan käyttää vapaaehtoisesti eikä vain ehtona jonkin muun asian saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Menepäs kokeilemaan! Voin kertoa, että tosiaan töitä tekevät samoin, kuin Kelan "tädit". Ei todellakaan ole mitään kahvin ryystämistä ja Anna-lehden lukemista.
Menisin oikein mielelläni! Olen noin 30 kerta hakenut te-toimiston ja sen edeltäjän paikkaa, mutta yhtään kertaa en ole saanut edes haastattelukutsua. Yksi kerta on jäänyt erityisesti mieleen: hakijoita oli 80, kun paikka laitettiin uudestaan hakuun. Valituksi tuli jo ennestään te-toimistossa työssä ollut. Eniten ihmettelen sitä, miksi se pöljä ei saanut laittettua hakemusta jo ennen ensimmäisen hakuajan päättymistä. Että semmoiset meitä palvelevat ...
Mitenkäs muuten työkkärisetien työmoraali? No, ehkä eivät lue Annaa siellä suljettujen ovien takana vaan ... niin, ovat olevinaan isoja pomoja niille tädeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevät alipalkattua työtä vaihtelevilla koulutuksilla.
En ole itse TE-toimistossa töissä, mutta muutamia opiskelukavereita on päätynyt sinne ja se on myös läheinen yhteistyökumppani nykyisessä työssäni. Näyttäisi siltä, että nykyään työssä korostuu enemmän lain vaatima kontrollipuoli. Mutta se on poliittinen valinta, ei virkailijan valinta. Vaikeammat tulkintapäätökset on ulkoistettu erilaisille ryhmille, eli perusvirkailija ei tee niitä vaikeimpia päätöksiä.
Jokaisella virkailijalla on satoja asiakkaita, joiden tilanteita pitäisi edistää samalla monimutkaisia lakipykäliä tulkiten. Osa työstä on automatisoitu, mutta tapaamisia toimistolla on useita päivittäin, minkä lisäksi on muu yhteydenpito asiakkaisiin.
Se on fakta, että TE-toimisto ei ole työnvälitystoimisto. Heillä ei ole mitään oikeutta päättää työnantajien puolesta, ketä mihinkin palkataan. Siksi he voivat vain kertoa paikoista, joita työnhakijat voivat itse hakea.
Nykyisin jokainen osaa katsoa netistä itselleen sopivat paikat ja hakea niitä. Herää kysymys, mikä on koko työttömyyslainsäädännön ja te-toimiston funktio nyky-yhteiskunnassa? Tämä ei tietenkään ole te-toimistoissa työskentelevien vika, vaan asia joka tulisi ottaa tarkasteluun poliittisessa päätöksenteossa.
Jokainen ei valitettavasti osaa katsoa, suuri osa kyllä. Tuohan on huomioitu siten, että asiakkaat jaetaan eri palvelulinjoihin. Ne jotka ovat ykköspalvelulinjan asiakkaita, eivät paljon te-tädeistä kuule eli heidän annetaan rauhassa etsiä itse töitä. Kolmoslinjan eli tuetun työllistymisen palvelulinjan asiakkaat kuulee sitten enemmän.
Minulla on yksi maisteritutkinto ja pitkä työkokemus ja paljon lisäkoulutuksia siltä hyvin spesifiltä ja aika harvinaiselta alalta. Lisäksi opiskelen toista maisteritutkintoa.
Mihin palvelulijaan joutuisin, jos jäisin työttömäksi? Miten te-täti auttaisi minua? Miten hän kontrolloisi minua?
Ykköspalvelulinjalle. Etkä kuulisi tädistä juuri muuta kuin sen, että hän ilmoittaisi työnhakusi olevan voimassa. Ja laatisitte hänen kanssaan työnhakusuunnitelman. Sen jälkeen apuja saisit, jos alkaisit niitä kysellä, muuten oletuksena olisi, että hoidat itse työnhakusi. Kontrolliakaan ei juuri olisi. Vasta sitten, jos työttömyytesi pitkittyisi ja jos tippuisit ansiosidonnaiselta/perupäivärahalta työmarkkinatuella, alkaisi kontrollointi... te-tädin esimerkiksi pitäisi tietyn ajan sisällä kutsua sinut aktivointisuunnitelmatapaamiseen, jossa sinun ja te-tädin lisäksi mukana olisi sossutäti.
Minulle jäi muistoksi lähinnä hämmentävä kokemus tehottomuudesta. Olin siis asiakkaana ehkä Suomen näkyvimmässä kriisikaupungissa, joka on saanut kansainvälistä tukea massairtisanomisten hoitoon.
Eniten ihmetyttää se, että te-toimiston tädillä oli aikaa jaaritella tunti puhelimessa. Olin lähettänyt yhteydenottopyynnön, jossa pohjustin valmiiksi kysymyksiä, joihin halusin lisätietoa. Nämä olisi napakasti hoidettu 10 minuutin aikana. Työkkärin täti halusi kertoa omasta päivästään, ruokiksistaan ja milloin on nälän suhteen hyvä tavata asiakkaita, etäpuhelintöistään yms. Yritin monesti laittaa keskustelun poikki, mutta virkailija vain jatkoi.
Toisella puhelinkerralla halusin aikaistaa tapaamista. Tämä ei millään meinannut onnistua lomien vuoksi. Lopulta virkailija kuitenkin muisti, että onhan hänellä kyllä tuuraava kollega, joka hoitaa työt loman aikana. Varmisteli vielä monesti, että onhan ok, vaikka en pääse tapaamaan omaa vastuuvirkailijaani (olin siis ensikertalainen, joten eiköhän se ole asiakkaalle ihan sama kenet siellä tapaa, kunhan asiat etenevät).
Kävin paikan päällä tekemässä suunnitelmaa. Lyhyen alkukeskustelun jälkeen Te-toimiston täti tuli siihen tulokseen, että on parempi kun minä sanelen sen, mitä suunnitelmaan kirjoitetaan. Näin tehtiin, vaikka mistäs asiakas voi sen tietää, mitä tässä vaiheessa järjestelmään kuuluu kirjata.
Päätin lopulta etsiä ulkomailta töitä. Kävin kolmesti paikan päällä työkkärissä kysymässä, mitä papereita täytetään, kun lähdetään toiseen EU-maahan työnhakijaksi ja kuinka homma etenee. Te-toimistossa oltiin asian edessä aivan ulapalla. Ei apuja.
Lähdin omine nokkineni ulkomaille työnhakuun ja jäin.
Istuvat sivussa kuuntelemassa, kun ulkopuolelta palkatut konsulttifirmojen edustajat pitävät työttömille infotilaisuuksia. Näin ainakin pk-seudulla, kahdesti törmännyt tällaiseen ja ihmettelin miksei se TE-toimiston täti voinut niitä asioita kertoa, kun kerran kuitenkin oli paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevät alipalkattua työtä vaihtelevilla koulutuksilla.
En ole itse TE-toimistossa töissä, mutta muutamia opiskelukavereita on päätynyt sinne ja se on myös läheinen yhteistyökumppani nykyisessä työssäni. Näyttäisi siltä, että nykyään työssä korostuu enemmän lain vaatima kontrollipuoli. Mutta se on poliittinen valinta, ei virkailijan valinta. Vaikeammat tulkintapäätökset on ulkoistettu erilaisille ryhmille, eli perusvirkailija ei tee niitä vaikeimpia päätöksiä.
Jokaisella virkailijalla on satoja asiakkaita, joiden tilanteita pitäisi edistää samalla monimutkaisia lakipykäliä tulkiten. Osa työstä on automatisoitu, mutta tapaamisia toimistolla on useita päivittäin, minkä lisäksi on muu yhteydenpito asiakkaisiin.
Se on fakta, että TE-toimisto ei ole työnvälitystoimisto. Heillä ei ole mitään oikeutta päättää työnantajien puolesta, ketä mihinkin palkataan. Siksi he voivat vain kertoa paikoista, joita työnhakijat voivat itse hakea.
Nykyisin jokainen osaa katsoa netistä itselleen sopivat paikat ja hakea niitä. Herää kysymys, mikä on koko työttömyyslainsäädännön ja te-toimiston funktio nyky-yhteiskunnassa? Tämä ei tietenkään ole te-toimistoissa työskentelevien vika, vaan asia joka tulisi ottaa tarkasteluun poliittisessa päätöksenteossa.
Jokainen ei valitettavasti osaa katsoa, suuri osa kyllä. Tuohan on huomioitu siten, että asiakkaat jaetaan eri palvelulinjoihin. Ne jotka ovat ykköspalvelulinjan asiakkaita, eivät paljon te-tädeistä kuule eli heidän annetaan rauhassa etsiä itse töitä. Kolmoslinjan eli tuetun työllistymisen palvelulinjan asiakkaat kuulee sitten enemmän.
Minulla on yksi maisteritutkinto ja pitkä työkokemus ja paljon lisäkoulutuksia siltä hyvin spesifiltä ja aika harvinaiselta alalta. Lisäksi opiskelen toista maisteritutkintoa.
Mihin palvelulijaan joutuisin, jos jäisin työttömäksi? Miten te-täti auttaisi minua? Miten hän kontrolloisi minua?
Te-toimiston täti voisi auttaa sinua kertomalla mahdollisuusksistasi opiskella työttömänä, eli tässä tapauksessa kertomalla kuinka voit opiskeluoikeutta kontrolloivalle ryhmälle esitellä tilanteesi niin, että saisit mahdollisesti jatkaa opintojasi ja silti säilyttää oikeuden työttömyysetuuteen.
Te-toimistossa voidaan pohtia mitä työtehtäviä sinulle voidaan osoittaa haettavaksi ja kertoa koulutuksista joilla työnhakuasi voidaan tehostaa. Hän voi myös kertoa sinulle töistä, joissa katsoo että voisit pärjätä osaamisellasi, vaikka ne eivät koulutukseesi liitykään. Hän voi kertoa, miten työttömyysturvalakia tulkitaan sinun kohdallasi ja kertoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi työttömänä työnhakijana.
Ongelma on se, että työkkärin tädit kilpailevat toistensa ja tulosvaatimusten kanssa, mistä voi seurata se, että yhdestä avoimesta työpaikasta tehdään kymmeniä työhönosoituksia. Päällekkäistä työtä siis tehdään paljon.
No onko siellä joku tuöntekijäryhmä, jolta voisi pyytää extrapalvelua työnhaun avuksi? Siis ohjaamista ja sopivien työnäkymien arviointia ym?
Tarkoitan siis vaikka cv-klinikkaa, ohjausta piilotyöpaikkojen hakemiseen (apua avointen hakemusten laadintaan), valmennusta omien vahvuuksien löytämiseen, sparrausta verkostojen laajentamiseen jne..
Meillä ainakin on nuo jutut ulkoistettu. Te-toimisto ostaa ulkopuoliselta kouluttajalta esim eri ryhmille suunnattuja työnhakuvalmennuksia. Korkeakoulutetuille on tarjolla omia ryhmiä ja verkkovalmennusta. Työtön saa halutessaan henkilökohtaisen coachin, mikä tukee työnhaussa. Näistä palveluista tulee tosi hyvää palautetta työnhakijoilta.
Akateemisesti koulutetut ovat yleensä todella aktiivisia työnhakijoita, ottavat itse asioista selvää ja hakeutuvat palveluihin. Moni vähemmän koulutettu taas kokee pärjäävänsä itse, eikä halua mitään tukea työnhakuun vaikka edellisestä työsuhteesta olisi jo pari vuotta aikaa. Kun tarjoaa jotain palvelua kysytään onks pakko, vaikka keskustelussa käy ilmi että cv on aika vieras käsite ja työnhaku on sitä että katsotaan paikkoja netistä ja todetaan ettei ollut oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa miten te-virkailijan työn tavoite on määritelty.
Se tavoite nimittäin sanelee työnkuvan ja työtehtävät (ja niissä vaadittavan osaamisen).
Onko työn tavoite hallinnoida työttömyyskustannuksia? Onko tavoite siistiä työttömyystilastoja? Onko tavoite varmistaa että työttömyysasiat menee lain ja asetusten mukaan? Onko tavoite aidosti löytää työttömille sopivia työpaikkoja? Onko tavoite olla portinvartijan roolissa ja ylläpitää nykyistä työttömyysjärjestelmää? Vai mikä?Olisiko tavoite hoitaa asiat niin, että ne menevät pykälien mukaan ja asiakaspalvelu? Minusta ihan itsestään selvä asia. Mitä te-keskuksen työntekijä pystyy työttömyyskustannuksille tekemään? Ei hän voi olla vastuussa maan työllisyystilanteesta ja ihmisten työllistymisistä. Yhtä hölmöä olisi, jos verovirkailijan tavoite olisi saada verotulot maksimiin.
Pystyvät hyvinkin alentamaan työttömyyskustannuksia, siksi heidän tulee etsiä mahdollisimman monia tilanteita, joissa voi antaa karenssia. Voi antaa myös aiheetta, jos työnhakija on kiltti ja hiljainen, joka ei todennäköisesti valita. Ärsyttäville ihmisille voi nakata karenssin muuten vain. Valituksen käsittelyssä kestää, oppivathan sinä aikana kunnioittamaan virkamiehiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tädit eivät ole sitä byrokratiaa keksineet. Se nyt on olemassa ja sitä pitää jonkun pyörittää. Kyllä sinullekin varmaan ne työttömyysetuudet kuitenkin kelpaavat.
Jos me saataisiin kunnollinen perustulo, niin Te-toimistot typerine byrokratioineen voitaisiin lopettaa kokonaan. TE-toimisto ei tuota mitään muuta kuin hallinnollisia kustannuksia.
No sehän on sitten ihan eri keskustelu. Ei se silti tee nykyistä te-keskuksen toimintaa turhaksi. Jos se olisi ihan turha, kukaanhan ei siellä asioisi. Monilla tuntuu olevan se käsitys, että se on joku raha- ja työpaikka-automaatti. Ei se ole.
Siellä on pakko asioida, jos haluaa työttömyyskorvausta. Todellisuudessa samat toiminnot voisi hoitaa itsenäisesti netissä.
No kas. Siinähän on vastaus aloituksen kysymykseen. Kukaan ei pakota sinua hakemaan työttömyyskorvausta, jos ei näiden turhien kahvia juovien byrokraattien palvelut kelpaa.
Niin nykyisin on pakko asioida, koska järjestelmä on tällainen. Onko järjestelmän pakko olla?
Tädit??
Kysymyksen asettelu jo oli niin jotain 12 vuotiaan tasoista ettei jaksanut edes lukea ketjua..
Olisko liikaa pyydetty, että täällä ois pääsääntöisesti aikuisia?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan oikeasti, mikä on työkkärin tädin työnkuva? Mitä työtehtäviä päivään kuuluu? Mitä tavoitteita työssä on?
Ja millä koulutuksella sitä tehdään? Onko ne merkonomeja vai?
Tuolta te-palvelut.fi:sta voit käydä katsomassa, siellä on avoimia paikkoja myös työkkäriin.
Tässä yhden tehtävän sisältö ja vaatimukset;
"Haussa olevat tehtävä painottuu henkilöasiakaspalveluun, jossa tehtävänä on erityisesti työnhakija-asiakkaiden palveluprosessin käynnistäminen, palvelutarpeen tunnistaminen, osaamisen kartoittaminen, työnhakijan omatoimisen työnhaun tukeminen, infopalvelut, ryhmäpalvelut, työttömyysturva-asiat sekä asiakkaiden ohjaaminen sähköisten palvelujen käyttöön. Tehtävässä tarvitaan myös valmiutta yritysasiakkaiden palveluun.
Toivomme vähintään AMK-tasoista koulutusta tai muuta soveltuvaa tutkintoa sekä aiempaa kokemusta asiakaspalvelutyöstä. Arvostamme TE-palveluiden ja työttömyysturvan tuntemusta, esiintymiskykyä, työmarkkinoiden tuntemusta ja verkkopalveluosaamista. Odotamme hyviä asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja, joustavuutta, paineensietokykyä ja tilannetajua.
Eduksi luetaan monipuolinen kielitaito.
Palkkaus 2009,94 e/kk"
Vierailija kirjoitti:
Tädit??
Kysymyksen asettelu jo oli niin jotain 12 vuotiaan tasoista ettei jaksanut edes lukea ketjua..
Olisko liikaa pyydetty, että täällä ois pääsääntöisesti aikuisia?
En ainakaan minä kaipaa keskusteluun näsäviisastelevia aikuisia. Tädit ovat juuri oikea sana kuvaamaan varsin iäkästä ja ei-niin-dynaamista virkailijakuntaa sekä Te-toimiston "palvelukonseptia". Tämä on toki omaan kokemukseen pohjautuvaa havainnointia .
Onko jollain parempi idea työttömyyskorvausten jakeluun kuin te-toimisto? Onko? Että sen tekisi itse netissä ..ja kukahan sen "netin" tekisi? Ja sitten kiljuttaisiin että kukaan ei "tee" mitään :D
Te-toimistot lakkautetaan 2019 alusta alkaen ja sen jälkeen työnvälitys siirtyy henkilövuokrausyrityksille. Sinne on jokaisen työttömän pakko kirjautua ja pakko suostua tekemään töitä vaikka 2 tuntia maanantaina ja 4 tuntia tiistaina. Kaikenlainen nykyinen venkulointi loppuu samantien. Jos ei työllisty 6 kk sisällä, siirtyy kunnan palkattomien työntekijöiden listalle kuntouttavaan työtoimintaan.
Kuinka kauas on tosiaan menty ajoista, kun menin vuonna 1990 työkkäriin kyselemään kesätöitä. Oli jo kesäkuu ja vanhemmat patisti, ikää 15. Työkkärin täti sitten katseli mun kanssa vaihtoehtoja ja lopulta tarjosi paikkaa lastenhoitajana 4 viikon ajalle. Soitin ko. paikkaan ja pääsin. Olin sitten siellä neljä viikkoa. Kuinka erilaista se oli. Pieni paikkakunta, yksi nainen töissä pölyisessä toimistossa, sinne vaan käveli sisään ja hänellä oli kiskaista tiskin alta joku potentiaalinen työpaikka.
Kaveri yritti taannoin soittaa viikon te-toimistoon. Pääsi kerran vain jonoon edes ja sitten verkko petti tunnin jonotuksen jälkeen ja puhelu katkesi. Ehdotin, että menee käymään siellä. No, marssi sinne toimistolle ja kysyi vitriinistä siinä alhaalla, että ketä pääsisi tapaamaan, kun ei pääse puhelimella läpi. Vastaus oli, että pitää olla aika varattuna. Kaveri sitten sanoi, että kun ei saa soittoja läpi. He sanoivat, että tuossa aulassa on puhelin, josta voi ilmaiseksi soittaa te-toimiston palveluun. Eli siellä oli puhelin ja tuoli vieressä, josta voi "varaton" (=ei ole varaa soittaa) soittaa yläkerran toimistoon jonottamalla.
Ymmärrän, että maailma muuttuu, mutta mihin helvettiin tästä yhteiskunnasta on kaikki palvelu kadonnut. Aikanaan pääsi lääkäriin, hammaslääkäriin, työkkäriin ja joka paikkaan, kun tarvi ja nopeasti. Nyt kaikki on tukossa, kansantalous rikkaampi kuin koskaan, mutta tässä ollaan. Kouluissa oli kirjat uudet joka vuosi, urheilukamppeet terässä, rakennuksia remontoitiin, oli uudet pulpetit jne. Lapsille oli meidänkin kunnassa välipala koulun puolesta, jos oli kahteen koulua ja ruokailu yhdeltätoista.
Vierailija kirjoitti:
Te-toimistot lakkautetaan 2019 alusta alkaen ja sen jälkeen työnvälitys siirtyy henkilövuokrausyrityksille. Sinne on jokaisen työttömän pakko kirjautua ja pakko suostua tekemään töitä vaikka 2 tuntia maanantaina ja 4 tuntia tiistaina. Kaikenlainen nykyinen venkulointi loppuu samantien. Jos ei työllisty 6 kk sisällä, siirtyy kunnan palkattomien työntekijöiden listalle kuntouttavaan työtoimintaan.
Just näin. Nyt on työttömillä vielä kissanpäivät tohon verrattuna.
Missä työkkäreissä muuten on tätejä? Mä oon nähny enimmäkseen nuoria mimmejä ja jätkiä ja kuullu että niillä on melkein kaikilla maisteritason koulutus.
Onko ap ite joku (merkonomi)täti, joka on hakenu työkkärin hommiin muttei oo päässy :D
Mä yritin hoitaa asiaani puhelimitse kaksi päivää pääsemättä läpi. Lopulta laitoin kirjaamoon sähköpostia ja pyysin, jotta ottaisivat yhteyttä, kun en yrityksistäni huolimatta itse pääse. Meni taas kaksi päivää ja työkkäristä soitettiin. Linja oli niin huono, että yhteys katkesi. Virkailija kirjoitti asiointipalveluun merkinnän, että "asiakas löi luurin korvaan". Miksi ihmeessä olisin noin tehnyt, kun itse pyysin heitä soittamaan?
Odotin jälleen kaksi päivää uusintasoittoa, jota ei koskaan kuulunut. Jonotin taas päivän tuloksetta puhelinpalveluun. Päädyin hoitamaan asiani paikanpäällä tunnin jonotuksella vain. Näin helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauas on tosiaan menty ajoista, kun menin vuonna 1990 työkkäriin kyselemään kesätöitä. Oli jo kesäkuu ja vanhemmat patisti, ikää 15. Työkkärin täti sitten katseli mun kanssa vaihtoehtoja ja lopulta tarjosi paikkaa lastenhoitajana 4 viikon ajalle. Soitin ko. paikkaan ja pääsin. Olin sitten siellä neljä viikkoa. Kuinka erilaista se oli. Pieni paikkakunta, yksi nainen töissä pölyisessä toimistossa, sinne vaan käveli sisään ja hänellä oli kiskaista tiskin alta joku potentiaalinen työpaikka.
Kaveri yritti taannoin soittaa viikon te-toimistoon. Pääsi kerran vain jonoon edes ja sitten verkko petti tunnin jonotuksen jälkeen ja puhelu katkesi. Ehdotin, että menee käymään siellä. No, marssi sinne toimistolle ja kysyi vitriinistä siinä alhaalla, että ketä pääsisi tapaamaan, kun ei pääse puhelimella läpi. Vastaus oli, että pitää olla aika varattuna. Kaveri sitten sanoi, että kun ei saa soittoja läpi. He sanoivat, että tuossa aulassa on puhelin, josta voi ilmaiseksi soittaa te-toimiston palveluun. Eli siellä oli puhelin ja tuoli vieressä, josta voi "varaton" (=ei ole varaa soittaa) soittaa yläkerran toimistoon jonottamalla.
Ymmärrän, että maailma muuttuu, mutta mihin helvettiin tästä yhteiskunnasta on kaikki palvelu kadonnut. Aikanaan pääsi lääkäriin, hammaslääkäriin, työkkäriin ja joka paikkaan, kun tarvi ja nopeasti. Nyt kaikki on tukossa, kansantalous rikkaampi kuin koskaan, mutta tässä ollaan. Kouluissa oli kirjat uudet joka vuosi, urheilukamppeet terässä, rakennuksia remontoitiin, oli uudet pulpetit jne. Lapsille oli meidänkin kunnassa välipala koulun puolesta, jos oli kahteen koulua ja ruokailu yhdeltätoista.
Olen niin samaa mieltä. Ministeriössä nähdään märkiä unia digitalisaatiosta ja luullaan, että kaikki työnhakijat hoitavat itse kaiken verkossa. Moni kuitenkin haluaisi henkilökohtaista keskustelua ja neuvontaa, mutta sille ei ole aikaa ja mahdollisuutta. Työkkärin setänä haikailen aikaa, jolloin saattoi vielä oikeasti kokea olevansa asiakkaalle hyödyksi työnhakuun liityvissä asioissa. Nyt vain toistetaan samaa mantraa puhelimessa ja odotetaan että kaikki hommat hoituvat sillä. Jos asiakas ei ole itse aktiivinen, saa hän syrjäytyä itsekseen ihan rauhassa ja vasta vuosien päästä häntä aletaan aktivoimaan (kun peli on jo menetetty).
Tiedätkö, mitä tarkoittaa pyrkiminen? Lääkäritkin pyrkivät pitämään potilaan terveenä ja elävänä, mutta ei hän voi kenellekään sitä taata.