Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko maanviljeliäksi alkaa?

Vierailija
26.08.2016 |

Jos vain ostan maatilan tai maalaistalon ja traktorin yms?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ei se ole luvanvaraista toimintaa. Mutta jos haluat saada EU-tuet, vaaditaan alan koulutus.

Vierailija
2/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta tulee varmasti hyvä maanviljeliä.

Minä olen tiploomi insinöri.

Vierailija
4/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ei se ole luvanvaraista toimintaa. Mutta jos haluat saada EU-tuet, vaaditaan alan koulutus.

Eu-kurssi riittää.

Vierailija
5/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maanviljelijätkinhän ovat joskus aloittaneet toimintansa maanviljelijänä.

Vierailija
6/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eu-kurssi riittää.

Mikä eu kurssi???? :D

Vierailija
7/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta omistamalla viljelijäksi tulla. Kyllä siihen vaaditaan että jotakin pitää viljelläkin.

Vierailija
8/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiloja on nyt aika paljon myynnissä, kun menee huonosti.  Jos sinulla on miljoona sukanvarressa säästössä niin saat jo oivan tilan, kunhan olet valmis tulemaan tänne Pohjoiseen. 

Maatalousalan koulu sinun pitää käydä, että saat aloitustuen, muuten sillä ei tietysti ole mitään virkaa. Vain byrokratian täyttämistä varten. 

Osta tila koneineen ja eläimineen, niin niitäkään ei tarvitse erikseen haalia.

Tervetuloa iloiseen joukkoomme..toivottavasti saat oman tilan pikapuoliin, että ehdit ensivuoden tukikaruselliin.

Vierailija
9/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua voi ehkä käydä työn ohessa, en ole varma. Koulu ei ainakaan ole liian vaikea, jos sinulla on motivaatio kohdillaan.

Moni lopetteleva maatila voisi olla kiinnostunut tarjoamaan sinulle työtä yrittäjätyyppisesti. Valitettavasti töitä saa paiskia paljon ja tuntipalkka jää silti matalaksi. Mut on hommassa oma vapautensa (mitä byrokratia antaa liekaa), Eikä päivät ole toistensa kaltaisia (edes lypsykarjatilalla, vaikka lehmät onkin lypsettävä 365 päivää vuodessa aamuin illoin).

Vierailija
10/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vain ostan maatilan tai maalaistalon ja traktorin yms?

Et saa sitä kannattamaan kuin korkeintaan perimällä sen tilan.Suursijoittaja taannoin pelkäsi että maanviljelijät loppuvat kun se on katastrofaalisen huonoa bisnestä.

Vierailija
11/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatalojen pihoissa seisoo uudet autot ja Valtrat puimureineen.

Varmasti rikastut pian sinäkin, ap.

Vierailija
12/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida löytyä maanviljelijöitä vastaamaan tällä hetkellä...

Vierailija
13/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eu-kurssi riittää.

Se onkin vissiin nykyään nimeltään viljelijän ammattitutkinto, laajuus 20 ov. Joskus se on kulkenut nimellä eu-kurssi, en tiiä oliko virallinen nimitys vaiko täällä meillä päin ihmisten puhekielessä käyttämä ilmaisu.

Mutta siis ei tarvitse istua kolmea vuotta koulunpenkillä.

Vierailija
14/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän vastasin jo.. ja kyllä ostamallakin tilan saa kannattamaan, mutta palkkaa siitä ei moneen vuoteen tarvi nostaa. Eletään vähän nytkäsemällä. 

Niitä puimureita ei kannata pihassa seisotella, kun urakoitsija tekee paremmilla vehkeillä ja tehokkaammin, menee omilla turhan nyysäämiseksi. Valtrojakin rajoitettu määrä.. ei niitäkään yli oman tarpeen kannata ostella.

Viljelijäksi en suosittele kenenkään alkaa, itse olen 47 ja terveys on mennyt. Nivelet kuluneet ja allergiat riesana. Nyt kuitenkin aloitan uuden koulutuksen maanantaina.. Eli jos terveenä ajattelet eläkkeelle niin kierrä nämä hommat kaukaa.

Vierailija
15/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijäksi synnytään / kasvetaan. Kaupunkilaisenkin on mahdollista aloittaa ns. Tyhjästä, mutta hetkessä ei kerätä ammattitaitoa ja alan hiljaista tietoa.

Millainen tausta aloittajalla ? Perhe/ koulutus / työkokemus ?

Vierailija
16/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän vastasin jo.. ja kyllä ostamallakin tilan saa kannattamaan, mutta palkkaa siitä ei moneen vuoteen tarvi nostaa. Eletään vähän nytkäsemällä. 

Niitä puimureita ei kannata pihassa seisotella, kun urakoitsija tekee paremmilla vehkeillä ja tehokkaammin, menee omilla turhan nyysäämiseksi. Valtrojakin rajoitettu määrä.. ei niitäkään yli oman tarpeen kannata ostella.

Viljelijäksi en suosittele kenenkään alkaa, itse olen 47 ja terveys on mennyt. Nivelet kuluneet ja allergiat riesana. Nyt kuitenkin aloitan uuden koulutuksen maanantaina.. Eli jos terveenä ajattelet eläkkeelle niin kierrä nämä hommat kaukaa.

Mutta ethän sinä ole sitten enää maanviljelijä, vai?

Vierailija
17/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eu-kurssi riittää.

Se onkin vissiin nykyään nimeltään viljelijän ammattitutkinto, laajuus 20 ov. Joskus se on kulkenut nimellä eu-kurssi, en tiiä oliko virallinen nimitys vaiko täällä meillä päin ihmisten puhekielessä käyttämä ilmaisu.

Mutta siis ei tarvitse istua kolmea vuotta koulunpenkillä.

Tuossa esimerkiksi parina päivänä viikossa:

https://www.keuda.fi/hakijalle/aikuisten-koulutus/tutkintoon-johtava-ko…

Itse suoritin iltaopintoina ja kauppatieteellisillä opinnoilla kuitattuua 10 ov yrittäjyyskoulutuspuolen, joten suoritettavaksi jäi 10 ov edestä maatalousalan koulutusta.

Vierailija
18/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut maalla ja tunnen maanviljeliöitä. Haluaisin ehkä ennenmin peltomieheksi kuin karjatilalliseksi. Mitään erityisiä maalaistaitoja minulla ei ole. Pitkää koulutusta en halua.

Vierailija
19/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään raketti tiedettä viljely ei ehkä ole mutta ei siitä maasta kyllä taida satoa saada jos ainut oppi on se että on joskus nähnyt maanviljelijä työssään.

Vierailija
20/21 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini isä alkoi maanviljelijäksi perheineen ihan ostamalla tilan. Aiempi ammatti oli rakennusurakoitsija. Muuttivat sitten Tampereen keskustasta ostamalleen tilalleen Pirkkalaan.

Heillä oli 8 lasta ja luulivat niistä olevan tietysti apua maatöissä, kun siihen aikaan ei paljon koneita ollut. Kaupunkiin tottunut lapsikatras ei tykännyt maatilahommista ollenkaan. Eivät olleet halukkaita jotain ohdakkeita pellolta poistamaan. Muutaman vuoden päästä tila oli pakko myydä ja muuttaa takaisin kaupunkiin.

Luulen, että tuohon hommaan on vaikea nykyäänkin sopeutua, jos ei oo siihen lapsesta kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän