Hei te jotka opiskelette, millä rahalla sen teette? Saatteko
opintotukea ja ootteko ottaneet lainaa. Mulla 1 lapsi ja työssäkäyvä mies joten mihin tukiin minä oisin oikeutettu? Olen hakenut työvoimakoulutukseen mutta eipä ole tärpännyt joten kai nyt sitten on pakko hakea johonkin omaehtoiseen. Olen kyllä saanut todistuksen uudelleenkouluttautumista varten mutta kelassa ei kertoneet siitä tuesta mitään, pitää eka päästä kai johonkin koulutukseen ja vasta sitten katsovat myöntävätkö tukea.
Kommentit (12)
Jos miehellä on tarpeeksi " huonot" tulot. Mutta siis asumislisää ei opintotukeen saa vaan täytyy hakea yleistä asumistukea. Se on tulosidonnaista (siis miehen ja sinun tulot otetaan huomioon).
Lisäksi yhdestä lapsesta lapsilisä 100e eli mun tulot on n. 510e kuussa käteen. Olen siis kokopäiväopiskelija. Mieheni käy töissä, joten suht hyvin pärjätään.
sitten kumpaa asumistukea, yleistä vaiko asumislisää? Nyt saamme yleistä.
asumistukea voi tosiaan saada jos tulot ovat niin pienet. Mutta se raja on niin korkea, että tod.näk ei saa jos ei miehellä ole aivan minimitulot.
2
Ainakin pk-seudulla 3 hengen talous (2 aikuista ja 1 lapsi) kuukauden bruttotulot eivät saa ylittää 2100e. eli jos teidän tulonne ovat vaikka 1800e kuussa, saatte ilman muuta asumistukea. Opintorahaan lasketaan sitten aina automaattisesti lainan osuus mukaan kun hakee asumistukea, eli jotain reilut 400e kuussa se on, mikä katsotaan sun tuloiksi.
saisimme siis asumistukea. Mua vaan hämää kun kelan pitäis mut uudelleen kouluttaa ja silloin tuki pitäis olla vähintään noin työmarkkinatuen suuruinen joten lainaakaan ei tarvitsis ottaa mutta kun siellä ihminen jolle asia kuuluu oli kovin yhteistyökyvytön. t.ap
Minä saan kelalta koulutustuen nimellä rahaa, se on paljon suurempi kuin opintotuki. Käteen jää n. 600 euroa.
niin opiskelija kuuluu yleisen asumistuen piiriin
Kylläpä oli taas ikävä huomata, että vakituisessa virkasuhteessa olevalla myös hoitovapaa-aika lasketaan kokemukseksi. Eli meillä pätkätyöläisillä sitä ei lasketa mihinkään :(
http://www.koulutusrahasto.fi/048.htm
Olisit oikeutettu opintotukeen. Asumistukeen et olisi, koska miehesi on työssäkäyvä. Laina kannattaa ottaa jos on tiukkaa, siinä on niin pitkä se takaisinmaksuaika, että varmasti saa maksettua takaisin kun on työelämässä
Asumislisää et saa, mutta voi olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Se riippuu miehen tuloista.