Pitkäaikaistyötön:osuuko perustuloleikkuri sinuun??!!!
Kelan työmarkkinatukea saava henkilö, joka saa lapsikorotuksen yhdestä lapsesta, saa nyt 607 e kuussa veron jälkeen. Jos pakottava perustulokokeilu osuu kohdalle (2000 henkilön otos) putoaa perustulolla korvaus 560 euroon kuussa (veroton). Minun laskuopin mukaan kokeiluun pakotettu menettää 40 e kuussa. Miten tämä auttaa työttömän tilannetta, jos työtä ei ole löytynyt?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001247634.html?utm_campaign=t…
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule asumistukea se on varma. Mutta muutatte telttoihin ja lapsenne pääsee parempiin perheisiin.
Ja mistä tämä varma tieto?
Viralliselta taholta.
Linkki kiitos
Olisi mielenkiintoista tietää miten päätyivät tuohon summaan? Tuolla ei suomessa elä mitenkään. Monella menee vuokraankin enemmän kuin tuon 560. Köyhien kyykyttämiseksi meni tuokin kokeilu.
no mun kaltaiselle puolityöttömälle tuo ehkä olisi nykyistä parempi systeemi. Tällä hetkellä joudun toimittelemaan epäsäännöllisiä palkkakuitteja kelaan ja näin ollen tuet raahaa välillä pari kk perässä. Tekee välillä taloudellisen tilanteen tukalaksi ja työkeikan ottaminen esim. kuukauden vikalle viikolle on järjetöntä, koska silloin joudun odottamaan palkkakuittia ensin pari-kolme viikkoa ja sitten kelan tukea vielä pari viikkoa -> käy niin että kesäkuun tuki tulee tilille ehkä heinäkuun lopussa tai elokuussa. Kesäkuun vuokra erääntyy kuitenkin 1.6. niin ei aina naurata tämä. En ole niin rikas että pystyisin ennakoimaan vuokrahoja 2-3kk, ikävä kyllä. Koska tuesta myös nykyisellään vähennetään keikkatulojen mukaan jotain, niin perustulolla jäisin plussalle, koska vähennyksiä ei enää tehtäisi.
Kokonaan työttömälle varmasti huonompi, koska mistä niitä keikkatöitä välttämättä saisi. Minulla on kuitenkin vakituisia keikkapaikkoja entuudestaan, joten ottaisin mielelläni tuon perustuloarvan itselleni.
Riemusta kiljuen ottaisin perustulon vaikka lapsikorotukset menisivät! Saisi rauhassa tehdä töitä ilman jatkuvaa tuntikyttäämistä.
Aivan järkyttävää. Ovatko päättäjät seonneet lopullisesti?
Suoraan sanoen ketuttaa jo tuo lause että "kannustaa ottaamaan vastaan työtä". Ihan kuin sitä työtä jaettaisiin halukkaille joka kadunkulmalla.
Miten voi nykyaikana olla että hallituksen politiikkaa ohjaa mielikuvat eivätkä faktat?
Saan työt. tukea 525 euroa eli mun kohdalla tuki nousisi.
Pakko sanoa, että mulle tulee mieleen sellainen kuva että hallituksen herrat laittavat useaan purkkiin muurahaisia ja jokaiselle liian vähän ruokaa sinne purkkiin. Sitten herrat vaan katsoo päältä, että mikä muurahainen kupsahtaa ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen ketuttaa jo tuo lause että "kannustaa ottaamaan vastaan työtä". Ihan kuin sitä työtä jaettaisiin halukkaille joka kadunkulmalla.
Miten voi nykyaikana olla että hallituksen politiikkaa ohjaa mielikuvat eivätkä faktat?
Kultaposssukerho tuota hallitusta ohjailee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita pätkä tai keikkatöitä on aika hyvin tarjolla ja nythän työttömät itse kokoajan hokee ettei voi ottaa töitä vastaan kun tuet leikkaantuu. Tuossa on ratkaisu joka on varmasti monen mieleen joka oikeasti haluaa työllistyä ja muuttaa elintasoaan. Noiden pätkien kautta kun monesti löytyy se vakituisempikin duuni
Vierailija kirjoitti:
Minun laskuopin mukaan kokeiluun pakotettu menettää 40 e kuussa. Miten tämä auttaa työttömän tilannetta, jos työtä ei ole löytynyt?
Ei menetä. Perustulo on verotonta ja työmarkkinatuesta maksetaan veroa, se selittää eron.
Jos ei löytäisikään mitään hommia ja jos tuo tarkoittaa sitä että toimeentulotuki jää pois, niin sitten onkin kusiset paikat. Tuosta summasta kun maksat asumisen, sähköt ja sairauskulut, niin syömisen voikin unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun laskuopin mukaan kokeiluun pakotettu menettää 40 e kuussa. Miten tämä auttaa työttömän tilannetta, jos työtä ei ole löytynyt?
Ei menetä. Perustulo on verotonta ja työmarkkinatuesta maksetaan veroa, se selittää eron.
Kelan päivärahasta jää käteen 680 lisäksi saa asumistukea 220 ja joudun joka kuukausi hakemaan tt tukea. Vuokraan menee 500 niin 60 eurolla pitäisi elää jos joutuu kokeilun piiriin. Näkee että päättäjät on ihan pihalla työttömien todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä käsitin, että asumistukea maksetaan lisäksi. Jos pääsee töihin, sitten tietysti pienenee tai loppuu kokonaan.
Mä ainakin haluaisin osallistua tuohon kokeiluun. Voisin ihan huoletta tehdä muutamien tuntien työpätkiä tai vaikka vapaaehtoistyötä, kun kokoaikaista työtä ei oikein ole tarjolla.
Mulla peruskulut (vuokra, sähkö, bussi, puhelin, terveyskulut ym.) ovat ihan minimissään 565 e (ellei mikään nouse).
Perustulo ei siis kata ruokaa, vaatteita, hygienia- ja kodinhoitotuotteita, äkilllisiä menoja kuten sairastumiset tai laitteiden rikkoutumiset, yms. (eikä mitään menoja, huveja, lomia tms.).
Mun alalla ei ole keikkoja tai osa-aikatöitä. Vammaisuuden takia en voi seistä pitkiä aikoja tai tehdä fyysisesti raskasta työtä. Joten enpä tiedä mitä hommia edes saisin.
Toisaalta en näe miten se, että työskentelisin vaikkapa marketin kassalla auttaisi minua työllistymään alani töihin.
Suomi on outo maa ja päättäjät sairaita...ei voi olla noi hullut hallituksessa.
Täälälkin eräs, jonka työelämä koostuu käytännössä pienistä, jopa parin tunnin keikoista silloin tällöin. Pahin (ja myös toteutunut!) skenaario on, että työnantaja ei lähetä palkkalaskelmaa ajallaan, jolloin sen muutaman hassun kympin palkan vuoksi jää saamatta koko työttömyystuki pitkiksi ajoiksi. Eli minun tapauksessani perustulo auttaisi todella: voin huoletta tehdä näitä pieniä keikkoja silloin tällöin ilman, että se syöksisi minua taloudelliseen ahdinkoon, ja voin oikeasti keskittyä kokoamaan näistä keikoista mahdollista polkua päästä kokoaikaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on outo maa ja päättäjät sairaita...ei voi olla noi hullut hallituksessa.
Työttömistä tehdään syyllisiä lamaan. Heikoimmassa asemassa olevien potkiminen on helpointa. Sairasta että tuohon kokeiluun ei valita vapaaehtoisia. Sellaisia joilla oikeasti on keikkatöitä tai vastaavia joilla tienaa vähän. Täysin työttömälle tuo on tulojen alentuminen kun ei niitä työpaikkoja tule lisää vaikka kuinka kurjistetaan työttömän elämää.
Ei tietenkään ketään pakoteta elämään tuolla summalla. Päälle saa normaalisti asumistuen ja tarvittaessa toimeentulotuen. Sen eron perustulo tuo nykyiseen tilanteeseen, että pienikin työpätkä kannattaa ottaa vastaan, koska palkan saa perustulon päälle ilman byrokratiaa ja perustulo ei pienene palkan vuoksi, kuten työmarkkinatuki tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän työttömiä kuritetaan, sitä enemmän rikollisuus kasvaa. Tätä halutaan?!
Mitäs rikoksia saamattomat av-mammat alkaisivat tekemään?
https://www.virallinenlehti.fi/