Pitkäaikaistyötön:osuuko perustuloleikkuri sinuun??!!!
Kelan työmarkkinatukea saava henkilö, joka saa lapsikorotuksen yhdestä lapsesta, saa nyt 607 e kuussa veron jälkeen. Jos pakottava perustulokokeilu osuu kohdalle (2000 henkilön otos) putoaa perustulolla korvaus 560 euroon kuussa (veroton). Minun laskuopin mukaan kokeiluun pakotettu menettää 40 e kuussa. Miten tämä auttaa työttömän tilannetta, jos työtä ei ole löytynyt?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001247634.html?utm_campaign=t…
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ketään pakoteta elämään tuolla summalla. Päälle saa normaalisti asumistuen ja tarvittaessa toimeentulotuen. Sen eron perustulo tuo nykyiseen tilanteeseen, että pienikin työpätkä kannattaa ottaa vastaan, koska palkan saa perustulon päälle ilman byrokratiaa ja perustulo ei pienene palkan vuoksi, kuten työmarkkinatuki tekee.
Ei työmarkkinatuki nytkään pienene pienten, alle 300€:n kuukausitulojen takia, sitä ei vain moni tiedä, ja siksikin kannattaa tätä kokeilua.
Mistä muuten sait päähäsi, että lisäksi voisi saada asumis- tai toimeentulotukea? Sehän tässä pirullista onkin, että niitä ei olisi, vaan kaikkien kuvitellaan saavan jostain edes osa- tai tilapäistyötä, vaikka töitä ei ole!
Tämähän on hyvä monelle joilla on haave ryhtyä yrittäjäksi.
Nythän menettää kaiken jos perustaa toiminimen, ja ilman toiminimeä ei tietystä voi palveluitaan myydä, joten aloitteleva yrittäjä joka ei tarvitse vuokrata liiketilaa vaan myisi osaamistaan uskaltaa jopa kokeilla tulisiko yrittäjyydestä mitään.
Mä vähän pelkään että tällainen perustulo houkuttelee työnantajia tekemään vain noita keikkasoppareita. Kohta ollaan kaikki samassa suossa ja keikutaan työttömyyden ja keikkahommien ristiaallokossa.
Tähänkin asti on voinut tehdä 300 euron edestä kuussa töitä työmarkkinatuen pienenemättä ja enemmällä tulolla tuki on vähän vähän laskenut, joten siinä mielessä kokeilu on tarpeeton, TE-keskus ja Kela voisivat tosin markkinoida nykysysteemiä paremmin, on toki monia joille se sopii.
(Ongelmia on tullut, jos palkkalaskelman saa vasta viikkojen päästä, eikä ole riittävästi säästöjä puskurina.)
Toinen ja paljon pahempi juttu on asumistuen puuttuminen tuosta suunnitelmasta, nythän vähänkään työtä tekevä saa itse asiassa, uskokaa pois, enemmän as.tukes kuin kokonaan työtön, tässä kokeilussa ei lainkaan! Kuusen alleko pitäisi muuttaa?!
Kokeilujen perustuu siihen, että kaikilla halukkailla on mahdollisuus lisäansioihin, mikä on täysin reaalitodellisuuden vastaista. Töitä ei yksinkertaisesti ole, kaikki ihmiset eivät osaa tai voi (esim. terveyden/kunnon takia) tehdä kaikkia töitä ja niihin vähiinkin on jo nyt paljon hakijoita, töihin ei niin vain "mennä". Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa kaksia työmarkkinoilta, toisia joilla työntekijän on suostuttava lähes mihin tahansa. Itse ole lähes aina tehnyt osa-aikatyötä, yleensä kahta rinnan ja siis tiedän, kuinka vaikeaa voi olla sopivan osa-aikatyön löytäminen tai kahden työnantajan miellyttämisen.
Julmaa leikkiä puolustuskyvyttömien ihmisten elämällä!