Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naiset perustavat vain 10% yrityksistä?

Vierailija
25.08.2016 |

Naiset ovat korkeastikoulutetumpia kuin miehet. Yliopistoissa alkaa olla jo 2/3 opiskelijoista naisia. Miksi naisten korkeakouluttautuminen ei näy yritysten perustamisessa, meneekö verorahat hukkaan naisten koulutuksissa kun se ei konkretisoidu yritysmaailmassa?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia voisi verrata afrikkalaisiin miehiin. Tosielämässä pärjääminen ei oikein tahdo sujua.

Vierailija
22/24 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Voiko tuo 10% olla oikein. Minä tunnen aika monta yrityksen perustanutta naista, itseni lisäksi.

Tuo luku taitaa olla teknologian start-up yrityksistä ja sekin vanhentunutta tietoa. Voisi myös veikata, että se on jenkkien tilasto eikä Suomen.

No ei varsinaisesti teknologian vaan ns. kasvuyritysten yleensä. Suomessa 6% on naisten prosenttiosuus niistä jotka hakevat Tekesin tukea startupilleen. Se on varsin luotettava luku. USAssa luku naisten perustamista startupeista on 3% kaikista eli 1/33. Nyt ei ole kyse kynsilliikeistä tai kampaamoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista yrityksistä on kylläkin noin kolmannes naisten perustamia, kymmenen pinnaa viittaa yleensä kasvuyrityksiin ja startuppeihin.  Syitä lienee ainakin se, että teknologia-aloilla opiskelee edelleenkin vähemmän naisia kuin miehiä, naisten turvallisuushakuisuus ja hitaasti murtuva vanhanaikainen perhemalli. 

Feministit koittavat vähän oikoa asiassa kun naisten yrittäjyyden esteiden poistaminen ei ole läheskään niin kiinnostavaa kuin se, miten naiset saataisiin myöhemmin esim. kiintiöillä niiden yritysten johtoon sen jälkeen kun miehet ovat ensin kantaneet ne alkutaipaleen riskit.

Vierailija
24/24 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla 10 %, täytyy olla enemmän. Mun tuttavapiirissä naisilla on yrityksiä melkein yhtä paljon kuin miehillä. Mutta johtuuko se siitä, että itse yrittäjänä pyörin aika paljon yrittäjäpiireissä, en tiedä, mutta aika vähältä tuntuu tuo luku kyllä.

Syitä on varmasti monenlaisia, mutta aika monella naisella suuri syy on varmasti perhe. Itse olin yrittäjä ennen lapsia, mutta myin yrityksen kun esikoinen syntyi, sillä meillä oli suunnitelmissa useampi  lapsi ja aika hankalaa on yksinyrittäjän varsinkin olla monta kertaa äitiyslomalla ja poissa muutenkin lasten takia. Lasten kasvettua perustin uuden yrityksen, jota olen nyt pyörittänyt kohta 10 v. Mieheni ei halunnut olla kotona lasten kanssa, ja minulle se taas oli ihan ok.

Ainakin meillä vähän vanhemmilla naisilla on myös ongelmia itsetunnon kanssa, meidät kasvatettiin vielä siihen, että yrittäjyys on enempi miesten juttu ja miehet voivat valita uransa, naisen on otettava aina perhe huomioon. Minunkin matikan opettajani sanoi, että olen ihmeen hyvä matikassa, tytöksi. Oli ihan normaali ajattelutapa, että pojat ovat matemaattisia ja teknisiä, tytöt hoivaavia ja kielellisesti lahjakkaampia.