Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, SF-mitta oli pompannut ylös?!

03.03.2006 |

Neuvolassa oli SF-mitta 35 cm. Rv 39+0. Jostain syystä hoitaja ei nyt piirtänyt sitä käyrää, mutta kun kotona tsekkasin miten asettuisi, niin pomppaisi reilusti ylöspäin lähemmäs yläkäyrää.

Tähän asti menty nätisti keskikäyrää myötäillen ihan keskikäyrällä/sen alapuolella.

Onkohan vauvasta nyt tulossa kuitenkin joku jätti...

Häiritsee kun ei ole missään vaiheessa kukaan antanut minkäänlaista kokoarviota. Kyseessä kolmas lapsi, toinenkin oli jo 3885 g ja siinäkin oli ponnistamista kerrakseen (olen itse melko pieni kokoinen, alle 160 cm).

Minkäkokoisia vauvoja olette saaneet jos SF-mitta ollut tuota luokkaa loppuvaiheessa?

(Kun vielähän tässä voi mennä hyvin parikin viikkoa...)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan yksilöllistä miten vauva laskeutuu ja pää kiinnittyy. Jotkut laskeutuu ajoissa ja toiset taas rysähtää sit kerralla alas ja heti syntyy. Että ei laskeutumattomuus tarkota isoa vauvaa, vasta synnytyksen edetessä se on ongelma jos pää killuu korkeella =)

Vierailija
2/10 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kohdun pohjan korkeus viikolla 36 ollut 35cm. Lapsi syntyi viikolla 37+6 ja oli kooltaan 3090g ja 50cm. Että ei se sf mitta kerro lapsen koosta oikeastaan mitään. Itse olen 159cm pitkä ja loppu vaiheessa tuntui että tukehdun siihen mahaan=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sitten malta olla painamatta enteriä liian aikaisin.

Olin edellisellä kerralla neuvolassa 27+5, silloin sf-mitta oli 28,9. Nyt olin viimeksi rv 32 ja mitta oli pompsahtanut 34,5:een. Mennään tällä hetkellä ylimmäisen käyrän yläpuolella. Terkkari sanoi, että se on nyt niin iso mitta, koska vaavi oleilee pää ylöspäin. Seuraavalla kerralla, jos hän on kääntynyt saattaa pudota alle keskikäyrän.

Ekasta mulla oli noilla viikoilla kanssa hurjat lukemat, mutta vaavi oli todella ylhäällä, eikä laskeutunut, kuin vasta sairaalassa.

En usko, että sulla välttämättä olis hirvittävän iso vaavi tulossa. Riippuu ihan lapsen asennosta, millaisia lukemia mitta antaa.

Triku

Vierailija
4/10 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menossa rv 39+2 ja sf-mitta vaihdellut viimeisten viikkojen aikana. välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta neuvolassa sanoivat, että mitta riippuu vauvan asennosta, mittaajasta ja ainakin minun kohdallani siitä, että kohtuni on erittäin supistusherkkä. Mikäli mittaus suoritetaan supistuksen aikaan on tulos isompi kuin masu rentona...mutta tässä vaiheessa kun vaan masuani tutkitaan niin supistus seuraa...

etköhän voi olla huoletta, sillä ei se mitta automaattisesti isoa vauvaa tarkoita =)

M1nea

Vierailija
5/10 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ainakaan ole ollut mikään vauvan koon mittari..eli molemmissa raskauksissa se on ollut koko ajan tasaisesti lähempänä yläkäyrää ja mä olen myös pieni kooltani (160 cm /50 kg)normaalisti..

esikoinen syntyi laskettuna päivänä ja oli 3325/49 cm, tää toinen on vielä mahassa..

kuulemma monet asiat vaikuttaa tohon mittaan , mulla mm. se että on eteenpäin kallistunut kohtu (raskaudet on näkynytkin mulla lähes heti alkumetreillä) ja luonnollisestikin jos on lyhyt äiti ei leveysuunnassakaan ole niin paljoa tilaa kohdun kasvaa, joten silloinhan se kasvaa eteen ja ylös ja kasvattaa sf-mittaa.. näin ainakin mun logiikalla..

mä en ainakaan oo nytkään huolissani et olis mikään jätti tulossa..

t.anni 32+

Vierailija
6/10 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sf-mitat ole mitenkään suoraan verrattavissa vauvan kokoon, onneksi :)

Ite oon kans just ja just 160cm ja ekaa odottaessa meni mitta yläkäyrää koko raskauden ja rv 38+4 oli mitta 35,5. Tyttö syntyi rv 39+4 eli viikon päästä, Sillon ei mittaa enää otettu ja tyttö oli 48cm ja 3260g. Eli ei mikään jätti :)

Nyt oon raskaana ja sf-mitta karkasi loppuaikana ihan huimasti ja oli nyt rv 38+4 jo peräti 39cm. Sain ä-polille ajan kokoarvioon kun itsekin mittaa säikähdin ja lääkäri teki ultralla useamman painoarvion rv 39+1 ja tulokset vaihteli n.3100-3400g. Eli jos arviot on yhtään paikallaan niin ei jättivauvaa tule tälläkään kertaa. Tänään mulla on rv 39+5 ja neuvolassa mittasivat taas mitaksi 39cm eli ei ainakaan enempää oo karannu.

Voihan se tietty joskus suurtakin vauvaa tarkottaa, mutta näinkin voi silti olla :)

Vierailija
7/10 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 156cm pitkä ja esikoista odottaessani neuvolassa otettu mitta 40+4 viikolla oli 42. Tyttö syntyi viikolla 41+5 ja painoi 4250 ja oli 50 cm pitkä oli kyllä aika punnertaminen. Onneksi lapseni ovat " pienentyneet" (yht.4 KPL) viimeisin painoi 3365 ja oli 48 cm pitkä syntyi viikolla 38+5

Vierailija
8/10 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko sulla tolla vikalla kerralla sama mittaaja kuin aiemmilla? Joskus on aika paljon mittaajasta kiinni mitä se mittaa =) Ainakaan mun kokemusten mukaan tuo sf-mitta ei ole lainkaan verrannollinen tulevan lapsen kokoon, itelläni oli esikoisen kanssa sf-mitaa vk 37 jo 40cm, pojalla kokoa 4320g/54cm, kuopuksen kanssa mitta samalla viikolla ihan sama, mutta poika ei ollutkaan kuin 2790g/48cm. En sitten tiiä mikä sitä mittaa nuorimman kanssa kasvatti, yli yläkäyrien mentiin koko odotusajan...

Vierailija
9/10 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ensimmäisen raskauden sf-mitat olivat kaksoskäyrillä, rv 38 sf-mitta oli 42!!! ja tyttöni syntyi ihan normaalipainoisena, vaikka painoarviot olivatkin 4:ää kiloa, hän oli 3290 g 49 cm. Nyt toisessa raskaudessa viikkoja on tänään tasan 36 ja viime viikolla sf mitta oli 35, ainakaan siis omalla kohdallani ensimmäisessä raskaudessa sf mitta ei vastannut lapsen kokoa

Vierailija
10/10 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...viimeksi ja nyt.

Nyt aloin vielä kelata sitäkin, että kun ei vauvan pää vielä ole laskeutunut eikä kiinnittynyt, niin tarkoittaakohan sekin vielä että vauva on aika iso.... :-( toisaalta ei kai ne uudelleensynnyttäjillä kauhean aikaisin kiinnitykään, mutta nyt on kyllä jo rv 39+3 tänään.