Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan hullua miettiä yrittäjyyttä näillä yksityiskohdilla?

Miltä kuulostaa?
25.08.2016 |

Mulla on vakityö, mutta siellä on runsaasti ongelmia ja ihmiset jatkuvasti pitkillä sairauslomilla uupumisten takia. Haluaisin siis pois sieltä ennenkuin sairastun itsekin. Voisin alkuun pyytää virkavapaata vaikkapa vuodeksi, että näen miten yritys alkaa kannattamaan.

Olen miettinyt kovasti käsityöyrittäjyyttä. Olen ihan hyvä käsitöissä ja tehnyt jonkin verran käsityötilauksia tuttaville. Haluaisin alkaa tekemään näitä juttuja kokopäiväisesti. Voisin työskennellä kotoa käsin, ei menisi mitään tilavuokria tms. Materiaalia ja työvälineitä mulla on kertynyt omasta takaa sen verran, että pääsisin alkuun. Palkaksi mulle riittäisi se, että saisin lapsille ruuan ja katon pään päälle (asunto on velaton, mutta sähkömaksut yms). Olen ottanut selvää, että pahimmassa tapauksessa rahallista apua saisi alkuvaiheessa sosiaalitoimistosta, jos muuta tuloa ei ole.

Olen jo ottanut selvää kilpailijoista, joita ei täällä Suomessa juurikaan ole. Netin kautta ei samanlaista tuotetta löydy, jota minä möisin. Olen käynyt myös Suomen suurimmilla käsityöalan messuilla, eikä sielläkään ole ollut samaa mitä minä tekisin. Olen suunnitellut markkinoinnin, tuotteet, joita myyn jne. Myyntikanavina olisi nettikauppa plus kiertäisin messuilla ja myyjäisissä yms tapahtumissa. Ajattelin myös että laittaisin oman kaupan Etsyyn tms, jolloin myyntiä voisi olla ulkomaita myöten. Tuotteen hintakin on suunnilleen selvillä. Olen tässä työni ohessa pikkuhiljaa tehnyt tuotteita varastoon, jotta aloitusvaiheessa olisi myytävää.

Mikään muu mua ei siis pidättele, kuin huoli siitä, mistä saan rahaa alkuvaiheessa kun myyntiä ei vielä ole riittävästi. Mutta sama uhka kai se on kaikilla, jotka yritystä aloittelee. Uskallanko? Kuulostaako mun suunnitelmat ihan hulluilta vai oisko tässä oikeasti järkeä?

Olen valmis tekemään töitä yritykseni eteen, enkä kuvittele sen olevan ruusuilla tanssimista. Mutta saisin tehdä työtä jota rakastan, saisin tehdä työtä pääosin kotona, olisin vastuussa vain itselleni, saisin tehdä itsenäistä työtä. Nämä kaikki houkuttelevat todella paljon, kun vaakakupissa toisella puolella on vakituinen, mutta hyvin kuluttava ja sairas työ joka ennemmin tai myöhemmin vie mun terveyden. Ja olen kyllä etsinyt muuta työtä, mutta lähistöllä ei ole vaan vaatisi muuttoa kauemmas. En haluaisi repäistä lapsia irti koulusta ja tutusta ympäristöstä plus että tykkään muutenkin kodistamme jne.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat ei ylipäätään edes käy missään myyjäisissä.

Vierailija
62/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap osaisitko itse tehdä sen nettikaupan? Siis koodata? Tai tehdä itse nettisivuja? Ja osaisitko itse ylläpitää ja muokata sitä? Jos et, niin noiden koodauspalveluiden ostaminen maksaa aika paljon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin haet starttirahaa ja sitten vasta perustat yrityksen, muutoin sitä ei saa.

Toiseksi yhden tuotteen varaan ei voi laskea.

Vierailija
64/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap osaisitko itse tehdä sen nettikaupan? Siis koodata? Tai tehdä itse nettisivuja? Ja osaisitko itse ylläpitää ja muokata sitä? Jos et, niin noiden koodauspalveluiden ostaminen maksaa aika paljon...

Ei siihen koodauspalveluja tarvita. Shopify-palvelussa voi itse muokata itselleen sopivan verkkokaupan. Ja tämän lisäksi kannattaa tietysti myydä Etsyssä ja muissa vastaavissa markkinapaikoissa; jos osaa saksaa niin esim. DaWanda on kätevä.

Oikeasti, verkkokaupan saaminen pystyyn on se pienin ongelma käsityöyrittäjälle. Muita ongelmia onkin sitten aika paljon...

Vierailija
65/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siihen koodauspalveluja tarvita. Shopify-palvelussa voi itse muokata itselleen sopivan verkkokaupan. Ja tämän lisäksi kannattaa tietysti myydä Etsyssä ja muissa vastaavissa markkinapaikoissa; jos osaa saksaa niin esim. DaWanda on kätevä.

Oikeasti, verkkokaupan saaminen pystyyn on se pienin ongelma käsityöyrittäjälle. Muita ongelmia onkin sitten aika paljon...

Tosin sitten tarvitsee hyvät ja ammattimaiset kuvat tuotteista, ellei omista hyvää silmää ja kunnon kalustoa maksaa sekin että palkkaa tuotekuvaajan.

Vierailija
66/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton uskoa että yhdellä tuotteella eläisi. Jos se on vielä hidas valmistaa ja kallis.

Vierailija
67/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin sitten tarvitsee hyvät ja ammattimaiset kuvat tuotteista, ellei omista hyvää silmää ja kunnon kalustoa maksaa sekin että palkkaa tuotekuvaajan.

Kuvat ovat verkkokaupassa todella tärkeät! Etsyssä kun käy, niin joillain myyjillä on tosi hienot kuvat tuotteista ja toiset ovat ottaneet ne tyyliin ryppyisen sängynpeiton päällä makkarissa verhot kiinnii. Ei paljoa houkuttele ostamaan sellaisilta.

Vierailija
68/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tullut paljon hyviä pointteja ja ehdottomasti suosittelen itsekin "riskitöntä" siirtymistä eli alkuun osa-aikaisesti. Siinä voi pahimillaan käydä niinkin, että rakkaasta harrastuksesta tulee työn kautta pakkopullaa. Entisestä henkireijästä tuleekin rasite ja menetys voi tuntua karmealta. Harrastuksen ja työn yhdistäminen ajatuksen tasolla siis on ihanne, mutta totuus voikin olla jotain ihan muuta. Puhun ihan kokemuksesta, kun itse aloin osa-aikaisesti tehdä harrastuksesta ammattia. 

Kannattaa miettiä myös, miten tuo käsityöammattitaito olisi monistettavissa. Eli miten voisit kasvattaa myyntiä käyttämättä kuitenkaan enempää työaikaa aikaa. Voitiko järjestää käsityökursseja netissä tai julkaista e-kirjan,  miten näitä harvinaisia "jujuja" tehdään? 

Vierailija
69/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä jos unohtaisit hetkeksi nuo käsityöt, ne voivat olla sivubisnes mutta ei enempää. Miksi et ryhtyisi yrittäjäksi omaan ammattiisi? Tekisit y-tunnuksella samaa työtä kuin nyt teet palkollisena?

Vierailija
70/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap?

Vierailija
71/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä jos unohtaisit hetkeksi nuo käsityöt, ne voivat olla sivubisnes mutta ei enempää. Miksi et ryhtyisi yrittäjäksi omaan ammattiisi? Tekisit y-tunnuksella samaa työtä kuin nyt teet palkollisena?

Aika harvaa virkatyötä voi tehdä yrittäjänä.

Vierailija
72/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvaa virkatyötä voi tehdä yrittäjänä.

Totta. Mutta se voi olla silti kannattavampaa kuin olla käsityöyrittäjä.

Vierailija
73/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukavaa kun olette täällä näin sankoin joukoin keskustelleet. Sain monta hyvää vinkkiä ja uusia näkökulmia tähän asiaan. Vielä en kuitenkaan ole haudannut yritysideaa, haluaisin ehdottomasti kokeilla sitä :)

-Tiedän että minulla on mahdollisuus virkavapaaseen nykyisestä työstäni. En ole irtisanoutumassa ns. tyhjän päälle.

-Minulle riittää alkuvaiheessa ihan minimipalkka/toimeentulo, tämä onkin se ainoa asia joka tässä vielä vähän jarruttaa. Mistä saan tuon minimirahan, jos myyntiä ei tulisikaan? Ymmärrän, että heti ei voittoa ala tulemaan, mutta olen valmis tekemään töitä menestyksen eteen.

- Vaikka olen puhunut ketjussa vain yhdestä tuotteesta, mulla on niitä muitakin. Toimintani ei siis ole vain yhden asian varassa.

-Ystävät ja tuttavat ovat nähneet tuotteitani, osa ostanutkin/tilannutkin niitä ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että minun kannattaisi alkaa myymään niitä laajemmaltikin.

-Tarkkoja summia tuotteiden katteista en halua kertoa, mutta tuotteesta riippuen kate vaihtelee noin 30e- 180euroon.

-Ja kyseessä ei ole mikään miljonääreille suunnattu tuote, vaan ihan tavallisille ihmisille jotka haluavat panostaa esim merkkipäivään tai rakkaaseen tai itseensä tms. Uskon markkinoita olevan, sillä nyt jo minulta on kyselty tilauksia kuten edellä mainitsin.

Mitähän vielä piti sanoa... Tuttavapiirissä on parikin valokuvausta harrastavaa, joilta varmasti saisin kuvausapua kohtuullista korvausta vastaan. Nettikaupan/kotisivut osaan itsekin tehdä. Yrittäjiä on suvussa, tiedän plussat ja miinukset.

:)

Vierailija
74/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja, joka ei muista enää nimimerkkiään kirjoitti:

Onpa mukavaa kun olette täällä näin sankoin joukoin keskustelleet. Sain monta hyvää vinkkiä ja uusia näkökulmia tähän asiaan. Vielä en kuitenkaan ole haudannut yritysideaa, haluaisin ehdottomasti kokeilla sitä :)

-Tiedän että minulla on mahdollisuus virkavapaaseen nykyisestä työstäni. En ole irtisanoutumassa ns. tyhjän päälle.

-Minulle riittää alkuvaiheessa ihan minimipalkka/toimeentulo, tämä onkin se ainoa asia joka tässä vielä vähän jarruttaa. Mistä saan tuon minimirahan, jos myyntiä ei tulisikaan? Ymmärrän, että heti ei voittoa ala tulemaan, mutta olen valmis tekemään töitä menestyksen eteen.

- Vaikka olen puhunut ketjussa vain yhdestä tuotteesta, mulla on niitä muitakin. Toimintani ei siis ole vain yhden asian varassa.

-Ystävät ja tuttavat ovat nähneet tuotteitani, osa ostanutkin/tilannutkin niitä ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että minun kannattaisi alkaa myymään niitä laajemmaltikin.

-Tarkkoja summia tuotteiden katteista en halua kertoa, mutta tuotteesta riippuen kate vaihtelee noin 30e- 180euroon.

-Ja kyseessä ei ole mikään miljonääreille suunnattu tuote, vaan ihan tavallisille ihmisille jotka haluavat panostaa esim merkkipäivään tai rakkaaseen tai itseensä tms. Uskon markkinoita olevan, sillä nyt jo minulta on kyselty tilauksia kuten edellä mainitsin.

Mitähän vielä piti sanoa... Tuttavapiirissä on parikin valokuvausta harrastavaa, joilta varmasti saisin kuvausapua kohtuullista korvausta vastaan. Nettikaupan/kotisivut osaan itsekin tehdä. Yrittäjiä on suvussa, tiedän plussat ja miinukset.

Miten voit tietää katteet etukäteen? Onko siis jo varmoja ostajia tiedossa? Kannattaa valmistaa tietenkin vain niitä joiden kate on suurin eli keskity tuotteeseen, jolla paras kate. Muuhun ei kannata tuhlata aikaa.

Vierailija
75/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 180 euroa ole melkoinen kate? Riippuu tietysti, kauanko yhden tuotteen tekemiseen menee aikaa. Mutta ilman muuta kannattaa keskittyä vain isomman katteen tuotteisiin eikä haaskata aikaa pienempiin.

Vierailija
76/81 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/81 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja, joka ei muista enää nimimerkkiään kirjoitti:

Kysypä niiltä suvun yrittäjiltä, mistä se minimiraha saadaan vai saadaanko.

Vierailija
78/81 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten Ap edelleenkään suostu kertomaan sitä oleellista. Jos tuotteesta jää 30-180 e katetta, niin MONTAKO tuotetta pystyt tekemään päivässä tai kuukaudessa? Etkö pysty arvioimaan? Tätä on kysytty jo monta kertaa, etkö osaa vastata vai etkö halua?

Vierailija
79/81 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.liiketoimintasuunnitelma.com/index.php?page=profitability

Suosittelen lämpimästi tekemään yllä olevan liiketoimintasuunnitelman, siitä näet REALISTISESTI paljonko sinun pitää päivittäin saada myytyä. Itsekin entisenä käsityöyrittäjänä olisin tuota kaivannut kun aloitin, alkuun pitää olla todella hyvin rahaa säästössä jottei jäisi miinukselle, yleensä hyväkin yritys alkaa tehdä voittoa vasta kahden vuoden jälkeen. Ja käsityöyrittäjä tekee kahta työtä, tekijänä ja myyjänä. Tehty työ vain ei tuota tuloja, pelkkä myynti!

Itse suosittelisin alkuun osuuskunta-ratkaisua (jos tunnet muita kenen kanssa liittyä?) Heillä verotus ym asiat kevyempiä ja esim messupaikat jne kulut saisi jaettua kolmen kesken.

Vierailija
80/81 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten Ap edelleenkään suostu kertomaan sitä oleellista. Jos tuotteesta jää 30-180 e katetta, niin MONTAKO tuotetta pystyt tekemään päivässä tai kuukaudessa? Etkö pysty arvioimaan? Tätä on kysytty jo monta kertaa, etkö osaa vastata vai etkö halua?

180 e on hiton kova kate. Tuotteen myyntihinta täytyy olla vähintään lähes 300 e, kun katteeseen lisätään alv ja suorat materiaalikulut ja muut yrittäjän kulut (vakuutukset, matkat, netit ym ym).

Montako noin arvokasta käsityötuotetta oletat myyväsi kuukaudessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi