Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan hullua miettiä yrittäjyyttä näillä yksityiskohdilla?

Miltä kuulostaa?
25.08.2016 |

Mulla on vakityö, mutta siellä on runsaasti ongelmia ja ihmiset jatkuvasti pitkillä sairauslomilla uupumisten takia. Haluaisin siis pois sieltä ennenkuin sairastun itsekin. Voisin alkuun pyytää virkavapaata vaikkapa vuodeksi, että näen miten yritys alkaa kannattamaan.

Olen miettinyt kovasti käsityöyrittäjyyttä. Olen ihan hyvä käsitöissä ja tehnyt jonkin verran käsityötilauksia tuttaville. Haluaisin alkaa tekemään näitä juttuja kokopäiväisesti. Voisin työskennellä kotoa käsin, ei menisi mitään tilavuokria tms. Materiaalia ja työvälineitä mulla on kertynyt omasta takaa sen verran, että pääsisin alkuun. Palkaksi mulle riittäisi se, että saisin lapsille ruuan ja katon pään päälle (asunto on velaton, mutta sähkömaksut yms). Olen ottanut selvää, että pahimmassa tapauksessa rahallista apua saisi alkuvaiheessa sosiaalitoimistosta, jos muuta tuloa ei ole.

Olen jo ottanut selvää kilpailijoista, joita ei täällä Suomessa juurikaan ole. Netin kautta ei samanlaista tuotetta löydy, jota minä möisin. Olen käynyt myös Suomen suurimmilla käsityöalan messuilla, eikä sielläkään ole ollut samaa mitä minä tekisin. Olen suunnitellut markkinoinnin, tuotteet, joita myyn jne. Myyntikanavina olisi nettikauppa plus kiertäisin messuilla ja myyjäisissä yms tapahtumissa. Ajattelin myös että laittaisin oman kaupan Etsyyn tms, jolloin myyntiä voisi olla ulkomaita myöten. Tuotteen hintakin on suunnilleen selvillä. Olen tässä työni ohessa pikkuhiljaa tehnyt tuotteita varastoon, jotta aloitusvaiheessa olisi myytävää.

Mikään muu mua ei siis pidättele, kuin huoli siitä, mistä saan rahaa alkuvaiheessa kun myyntiä ei vielä ole riittävästi. Mutta sama uhka kai se on kaikilla, jotka yritystä aloittelee. Uskallanko? Kuulostaako mun suunnitelmat ihan hulluilta vai oisko tässä oikeasti järkeä?

Olen valmis tekemään töitä yritykseni eteen, enkä kuvittele sen olevan ruusuilla tanssimista. Mutta saisin tehdä työtä jota rakastan, saisin tehdä työtä pääosin kotona, olisin vastuussa vain itselleni, saisin tehdä itsenäistä työtä. Nämä kaikki houkuttelevat todella paljon, kun vaakakupissa toisella puolella on vakituinen, mutta hyvin kuluttava ja sairas työ joka ennemmin tai myöhemmin vie mun terveyden. Ja olen kyllä etsinyt muuta työtä, mutta lähistöllä ei ole vaan vaatisi muuttoa kauemmas. En haluaisi repäistä lapsia irti koulusta ja tutusta ympäristöstä plus että tykkään muutenkin kodistamme jne.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuotettasi ei saa mistään muualta niin miten luulet, että ihmisillä yhtäkkiä iskisi halu saada sellainen?

Vierailija
22/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyvää, vaikkakin hieman masentavaa luettavaa käsityöyrittäjyydestä ja sen kannattamattomuudesta. Onkohan todellisuus yhtä raadollinen? Elääkö Suomessa kukaan käsitöillään, saati voiko työtuloilla elättää myös lapsensa? Olisi mahtavaa, jos jostain löytyisi luettavaksi niitä menestystarinoitakin!

http://olipakerranyrittaja.vuodatus.net/lue/2015/02/yhden-hengen-yrityk…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ideasi on kovin hyvä, kannattaa ottaa huomioon se mahdollisuus, että sitä aletaan kopioida. Tiedän jonkin verran käsityöyrittäjiä ja yllättävän monelle on käynyt näin. Pikkuruinen käsityöyritys on keksinyt jotain hienoa, ja isommat varastavat idean ja valtaavat niillä markkinat. Etsyssä varsinkin ideoita varastetaan maailmanlaajuisesti.

Vierailija
24/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hyvää, vaikkakin hieman masentavaa luettavaa käsityöyrittäjyydestä ja sen kannattamattomuudesta. Onkohan todellisuus yhtä raadollinen? Elääkö Suomessa kukaan käsitöillään, saati voiko työtuloilla elättää myös lapsensa? Olisi mahtavaa, jos jostain löytyisi luettavaksi niitä menestystarinoitakin!

http://olipakerranyrittaja.vuodatus.net/lue/2015/02/yhden-hengen-yrityk…

Noinhan se valitettavasti on.

Päättäjät voisivat tehdä paljon asiaa helpottaakseen, m.m. helpotuksia pienyrittäjille jotka työllistävät itsensä ja joiden liikevaihto jää tietyn rajan alle.

Tai Kiinan tyyliin, ulkomaan vientiä varten yrityksille halvemmat postikulut. Verkossa menisi paljon suomalaisia käsityötuotteita koska suomalainen estetiikka on ollut aika "pop" viime vuosina esim. juuri Etsyssä, mutta harva on valmis maksamaan näitä järkyttäviä postikuluja mitä meillä on.

Kannattaa myös harkita, voisiko omien tuotteiden rinnalla (jälleen)myydä jotain muutakin. Helpottaisi vähän niitä tuotantopaineita, jos tulot eivät ole riippuvaisia pelkästään omasta tekotahdista.

Vierailija
25/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuotettasi ei saa mistään muualta niin miten luulet, että ihmisillä yhtäkkiä iskisi halu saada sellainen?

En ole ap, mutta eikö tuo ole vähän outo ajattelutapa? Aika moni trendituotekin on sellainen, ettei sitä ole  kukaan aiemmin tullut ajatelleeksi juuri sellaisessa muodossa, ja sitten siitä tuleekin yhtäkkiä villitys.

Vierailija
26/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy ensin tehdä tarkat laskelmat.

Huomioi jatkuvina ja osin toistuvina menoina

-materiaalikulut

-hankittavat työvälineet

-mahdollinen työtila ja varastotila kalusteineen

-nettikaupassa webhotellin vuosimaksut

-nettikaupan tekijän eli koodarin palkkio

-postimaksut ja pakkausmateriaalit ym

-sun matkakulut myyjäisiin

-myyjäisten pöytävuokrat ym

-jkv mainostuskuluja

-yrittäjän vakuutukset

-yrittäjän vapaaehtoinen eläkesäästö?

-puskurirahaston kerryttäminen sairauspäiviä ja lomia varten

-kameran hankinta nettikauppaa varten?

-jne

Huomioi tuloina

-myynnistä saatavat eurot, joista on vähennetty kaikki nuo yllä mainitut menot

Muista, että tuloista menee sitten vielä verot.

Arvioi paljonko työtunteja tuotteiden tekeminen, matkat myyjäisiin, myyjäisissä oleminen, nettikaupan ylläpitäminen, postittamisrumba, laskuttaminen ym paperityö, uusien tuotteiden suunnittelu jne vie sinulta kaikkinensa aikaa.

Kun tiedät nuo kaikki työtunnit ja tulot, joista on siis vähennetty menot ja verot, niin pystyt laskemaan kannattaako yrittäminen.

Tärkein kysymys on silti se, että onko juuri sinun tuotteillesi kysyntää? Vaikka ne olisi kuinka nättejä ja kivoja, tarvitseeko joku niitä?

Vierailija
27/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne luvut viipyy? Ilman niitä mahdoton arvioida.

Vierailija
28/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki yrittäjyys hakkaa palkkatyön aina 100-0, mutta ongelma on vain asiakkaiden löytäminen/pitäminen.

Vierailija
29/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla nimeä ja mainetta? Ostettaisiinko tuotteida, koska nimesi on tunnettu design-brändi? Onko kyse esim. hienopuusepän tekemistä design-huonekaluista tai hopeasepän tekemistä design-koruista? Silloin käsityöyrittäjyys saattaa kannattaa, koska tuotteissa on niin kovat katteet ja niitä saa myyntiin helsingin keskustan design-butiikkeihin. Jos tuotteet taas on enemmän sellaisia perinteisiä käsityötuotteita, joiden juju on olla koristeena tai jos niissä on vahva handicraft-leima ulkonäössä, niin ei kannata, myyntiä ei vaan suomessa tule riittävästi.

Vierailija
30/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap nyt joitakin lukuja! Paljonko yhden tuotteen materiaalit maksaa? Mikä olisi suunnilleen yhden tuotteen hinta?

Täällä on ihmisiä, jotka ymmärtää yrittäjyydestä, ja olisi valmiita auttamaan ja arvioimaan suunnitelmaasi.

Vierailija
31/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiketoimintasuunnitelmasta laskelmineen se alkaa. Jos et sitä ole tehnyt ja ihan oikeasti lasket jo elämäsi sossun varaan, niin on ihan hullua edes miettiä. Yrittäjyyskurssille nyt ensin!

Liiketoimintasuunnitelmat ovat pääosin täyttä potaskaa (lue roskapaperia). Niihin ei kannata tuhlata aikaansa elleivät byrokraatit välttämättä halua käsiinsä roskapaperia esim. starttirahan vuoksi.

Sen sijaan olennaiset seikat ovat:

1. Onko tuotteellesi kysyntää? Tämän selvittäminen on ensimmäinen askel. Eli mihin hintaan pystyt myymään tuotteen. Tämä tieto on kullanarvoista.

2. Kuinka paljon resursseja (kustannuksia)  tuotteen valmistaminen vie. Käytännössä tärkeää on erityisesti se kuinka monta tuotetta pystyt valmistamaan tietyssä ajassa (esim. päivässä). Laske oman työaikasi hinta vertaamalla sitä nykyiseen palkkaasi.

3. Jos tuotteesta saamasi hinta ylittää sen valmistamisen synnyttämät kustannukset, olet onnistunut luomaan lisäarvoa. Jos näin on, niin suuret onnittelut. Tässä tapauksessa lopeta nykyinen työsi ja ala tehdä sitä mistä todella pidät. 

Vierailija
32/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun täytyy ensin tehdä tarkat laskelmat.

Huomioi jatkuvina ja osin toistuvina menoina

-materiaalikulut

-hankittavat työvälineet

-mahdollinen työtila ja varastotila kalusteineen

-nettikaupassa webhotellin vuosimaksut

-nettikaupan tekijän eli koodarin palkkio

-postimaksut ja pakkausmateriaalit ym

-sun matkakulut myyjäisiin

-myyjäisten pöytävuokrat ym

-jkv mainostuskuluja

-yrittäjän vakuutukset

-yrittäjän vapaaehtoinen eläkesäästö?

-puskurirahaston kerryttäminen sairauspäiviä ja lomia varten

-kameran hankinta nettikauppaa varten?

-jne

Huomioi tuloina

-myynnistä saatavat eurot, joista on vähennetty kaikki nuo yllä mainitut menot

Muista, että tuloista menee sitten vielä verot.

Arvioi paljonko työtunteja tuotteiden tekeminen, matkat myyjäisiin, myyjäisissä oleminen, nettikaupan ylläpitäminen, postittamisrumba, laskuttaminen ym paperityö, uusien tuotteiden suunnittelu jne vie sinulta kaikkinensa aikaa.

Kun tiedät nuo kaikki työtunnit ja tulot, joista on siis vähennetty menot ja verot, niin pystyt laskemaan kannattaako yrittäminen.

Tärkein kysymys on silti se, että onko juuri sinun tuotteillesi kysyntää? Vaikka ne olisi kuinka nättejä ja kivoja, tarvitseeko joku niitä?

Nämä laskelmat on tärkeät. Samoin kuin analyysi kysynnän määrästä. Liiketoimintasuunnitelmapaperit on ajanhukkaa sinun tyyppiselle pienyrittäjälle, ellei tosiaan joku rahoittaja niitä vaadi,.

Vierailija
33/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioi myös teidän perheen asumiskulut, lainojen lyhennykset, ruokakulut, päiväkotimaksut ja kaikki muut elämisen menot. Puhu puolisosi kanssa kuinka paljon sinun tulisi maksaa noista menoista ja minkä osuuden hän voi jatkossa hoitaa. Yrittäjyys kannattaa, jos sillä kattaa elämisen menot ja jää vähän yli rahaa harrastamiseen ja sukan varteen.

Vierailija
34/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista huomioida henkilökohtaisen tuloverotuksen lisäksi myös arvonlisävero. Jokaisen tuotteen hinnasta arvonlisävero lohkaisee pois ison siivun ja vähentää sinun saamaa katetta. Alvien jälkeen menee tietysti sitten vielä tulovero.

Vierailija
35/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Onko kysyntä riippuvainen sesongista? Vrt. esim vain talvella käytetään monokasseja ja villasukkia, niitä ei mene kaupaksi kesällä.

Vierailija
36/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko myydä paljon pienellä katteella vai vähän isolla katteella? Onko suomessa oikeasti kysyntää haluamasi myyntivolyymin verran?

Oletko varma, että olet hinnoitellut tuotteen oikein? Oikea hinta tuotteelle on se, minkä riittävän moni on siitä valmis oikeasti maksamaan.

Vierailija
37/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi ryhtyminen oli elämäni pahin virhe, mieti vielä kerran....

Vierailija
38/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä ystävät ja sukulaiset ovat tästä tuotteestasi? Oletko saanut sellaista palautetta, että muutkin haluaisivat sellaisen? Onko kyseessä villasukkien tapaan kuluva tuote, eli tyytyväinen asiakas ehkä ostaisi toistekin vai koriste, joka ostetaan kerran?

Vierailija
39/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjäksi ryhtyminen oli elämäni pahin virhe, mieti vielä kerran....

Allekirjoitan tämän. Tosin minun piti ottaa lainaa, ja ymmärsin, että ap:n ei tarvitsisi.

Vierailija
40/81 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pyörähti käyntiin 6. vuosi yksinyrittäjänä. Laitan tähän nyt suoraan lukuja pöytään:

Liikevaihtoni on n. 25 000 e/vuosi. Teen työtä hyvin pienillä kustannuksilla ( n. 500-1 000 e/vuosi erilaisiin kone- ja ohjelmahankintoihin)

Kunnon vakuutukset on yrittäjille tärkeät. Maksan erilaisista vapaaehtoisista vakuutuksista n. 1100 vuodessa. Niitä ei voi vähentää verotuksessa. Suunnitelmissa on kilpailuttaa vakuutukset, koska en pysty enää maksamaan niitä. Lisäksi maksan YEL:iä 420 e kuussa. Vakuutustaso on n. 21 000 vuosituloilla, eli hieman todellisuutta alempana. Tällä tulen saamaan n. 1200 e bruttoeläkkeen.

Veroihin menee tällä hetkellä n. 220 kuussa, eli ne ei ole pahat, tosin saattaa olla mätkyjä tulossa.

Kuukaudessa menot ovat siis keskimäärin n. 640-800, riippuen siitä kuinka paljon sinä vuonna tulee hankintoja. Viime kuussa tuli muutama vakuutuslasku kerralla, jolloin menot olivatkin pitkälle yli 1000 e.

Mikä palkka sinulle riittää? Minä nostan palkkaa n. 1400 kuussa. Se riittää juuri ja juuri, koska ei ole lapsia ja puolisolla on tuloja. Tähän 1400 e palkkaan minun täytyy saada laskutusta n. 2200-2500 kuussa, siis alvittomana.

Suoraan sanottuna: en suosittele, AP. En ainakaan suorilta. Voit myydä tuotettasi työsi ohessa, ja jos se näyttää kannattavalta, etsiä vaikka osa-aikatyötä ja sen turvin laajentaa toimintaa. Yhden tuotteen pohjalle on vaikea rakentaa liiketoimintaa.

Mutta jos alku näyttää hyvältä ja oma eläkkeesi on jo riittävän kokoinen, niin voihan sitä kehitellä muita tuotteita ja sitten lähteä markkinoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi