Apua ärtyneen suolen kanssa elämiseen?
Kirjoitan, että löytäisin mahdollisesti vertaistukea tai saisin oikeasti hyviä neuvoja.
Sairastan siis ahdistuneisuushäiriötä sekä ärtyneen suolen oireyhtymää. Ahdistus on luultavasti vain seurausta vatsasairaudesta. Nämä yhdessä tekevät normaalista elämisestä mahdotonta. Töissä ollessa joutuu jatkuvasti ravaamaan vessassa joko isolla hädällä tai päästämässä ilmaa, aina ei tietenkään pääse juuri sillä sekunnilla kun on päästävä ja silloin ilmaa pääsee ulos tahtomatta. Tämä hävettää kaikkein eniten, ja tuntuu että voisin tappaa itseni siihen paikkaan.
Sama pätee ihmissuhteissa.. Olen 25-vuotias enkä ole koskaan pystynyt/halunnut seurustella vakavasti sairauksieni takia. Yhden illan jutut ja lyhyet tapailusuhteet ovat olleet itselle ainut mahdollisuus kokea läheisyyttä miespuolisilta, sillä noissa tilanteissa olen onnistunut jotenkuten vielä peittämään sairauteni. Kun homma on edennyt mielestäni siihen saakka että sairauteni on vaarassa paljastua, laitan välittömästi orastavalle suhteelle stopin, vaikken todellakaan haluaisi. Aina aloitan saman rumban uudestaan toivoen että olen kasvanut edellisestä ja pystyn ravaamaan miehen nähden vessassa sekä kertomaan rehellisesti mistä on kyse, muttei se vielä näinkään monen vuoden jälkeen ole onnistunut valtavan häpeän vuoksi. Jälleen viikon päähän olen sopinut treffit kiinnostavan oloisen miehen kanssa, mutta mietin menenkö ollenkaan kun tiedän sen olevan turhaa.
Haaveilen perheestä yli kaiken ja itken usein kuinka tulen olemaan yksin lopunelämääni. En osaa kuvitella että kukaan ikäiseni mies valitsisi mielummin tällaisen vatsavanmaisen ikisinkun "normaalin" naisen sijasta. Pelkään että tulen jätetyksi ennenkuin jätän miehen ja tajuan/kuulen sen johtuneen sairaudestani. Tällöin viimeistään murtuisin täysin ja luopuisin tästä pienestäkin toivosta lopullisesti, tiedän sen.
Olen koittanut useita eri hoitoja ja diettejä vatsan kuntoon saamiseksi sekä ravannut lääkärissä mutta mistään en ole apua saanut.
toivottavasti täältä löytyisi edes joku jolla samankaltaisia ongelmia ja pystyisi puhumaan jonkun kanssa joka oikeasti ymmärtää..
Kommentit (32)
Mulla todettiin yli kymmenen vuotta sitten krooninen tulehtunut paksusuoli. Aloitin pitkään jatkuneen vaivan hoidon ruokavaliosta - maito ja kaikki palkokasvit sekä kaalit jätin kokeilemalla pois. Ruokavalio ja imodium olivat elämäni kulmakivet. Aktiivivaihe kesti kolme vuotta, sen jälkeen sain elää normaalia elämää noin viisi vuotta. Viimeisin aktiivivaihe alkoi viisi vuotta sitten. Ahdistuin kovasti, kun elämä olikin taas yhtä vessassa ramppaamista. Ruokavalion ja kaiken kokeilleena kävin lopulta terveysanalyysissa (MSAS), jossa sain tarkan listan ruoka-aineista, joita kroppani ei siedä. Ruokavaliosta karsiutui melkein kaikki pois, jäljelle jäi ehkä 20 eri ruoka-ainetta joita sain syödä. Tiukkaa dieettiä puoli vuotta ja suolen hyvinvointi parani paremmin kuin lääkkeillä ja muilla ruokavalioilla kahdessa vuodessa yhteensä.
Pitkäjänteisyyttä vaativia, nämä suolistovaivat. Pahimmillaan söin imodiumia neljä kapselia päivässä eikä sekään auttanut. Visibliniä olen kokeillut tuloksetta. Precosaa voin suositella, se auttoi minulla jonkin verran. Vaikka vaiva ahdistaakin, kannattaa siitä kertoa treffikumppaneille avoimesti - jos eivät pysty hyväksymään, että sulla on maha kipeä niin se kertoo jo aika paljon. Ja saat ainakin itse edes hieman mielenrauhaa, jos kerrot heti. Kaikki kumppani(ehdokkaa)t ja kaverit, joille olen elämäni aikana kertonut ovat olleet lähinnä pahoillaan, että kärsin ikävästä vaivasta ja kivuista. Vaiva on loppujen lopuksi suurin mörkö vain oman pään sisällä.
Aina jos on tosi tärkeä meno niin imodiumia vaan. Ja kaikil on jotain eli aika ankara oot nyt itsellesi deittailumahdollisuuksiasi ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Aina jos on tosi tärkeä meno niin imodiumia vaan. Ja kaikil on jotain eli aika ankara oot nyt itsellesi deittailumahdollisuuksiasi ajatellen.
Kehotat siis hoitamaan vain oiretta? Koska kaikillahan on jotain?
Vierailija kirjoitti:
Kokeile viljatonta ruokavaliota. Viljat ovat useimmiten suolistovaivojen syynä.
Ärtyneessä suolessa pelkkä viljojen välttely ei riitä. Itselläni esimerkiksi pahimmat oireet aiheuttaa sipuli, soija ja hedelmät. Noudatan fodmap-ruokavaliota, mutta ei se oireita poista, hieman helpottaa oireita.
Ap:lle voimia, rohkeasti vaan kerrot asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile viljatonta ruokavaliota. Viljat ovat useimmiten suolistovaivojen syynä.
Ärtyneessä suolessa pelkkä viljojen välttely ei riitä. Itselläni esimerkiksi pahimmat oireet aiheuttaa sipuli, soija ja hedelmät. Noudatan fodmap-ruokavaliota, mutta ei se oireita poista, hieman helpottaa oireita.
Ap:lle voimia, rohkeasti vaan kerrot asiasta.
Viljat on kuitenkin se "pääpahis" Itse kokeilemalla täytyy etsiä ne muut, jotka vaivaa aiheuttaa.
Kohtalontoveri täällä! Jo edellämainittu FODMAP-ruokavalio on toivottavasti avuksi. Itsellä se auttoi jonkun verran. Itse olen tosi kyyninen kaikkia terveysvalmisteita yms. kohtaan, mutta pakko tässä vaiheessa liputtaa Fitlinen tuotteiden puolesta. Mulla on heidän optimaalisetti käytössä ja sen lisäksi jugurtti. Noista saan kaikki tarvittavat vitamiinit ja muut suoliston hyvinvontiin tarvittavat aineet. En olisi ikinä uskonut, että niistä on apua, mutta onneksi kokeilin. En enää halua/uskalla olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi-siblin auttaa
Juu ainakin aiheuttaa sen maan perusteelliset vatsakivut, että on mukavata.
Sinulla on siten jotain muuta vikaa vatsassa, sillä ohjeen mukaan ja lääkärin tutkimusten ja tähytysten jälkeen oli ainoa aine, joka auttoi ärtyneen suolen oireyhtymään ja ilmavaivoihin ym.
Ohjeet ovat noudattamista varten.
Samoja kokemuksia kuin Ap:lla ja vastanneilla.
Viljat, sokeri, maito, palkokasvit, kaali, kananmuna, sipulit ja mausteet vaikuttaisivat aiheuttavan eniten vaivoja. Toisaalta myös pelkkä kasvisten ja hedelmien mättö saa vatsan yliaktiiviseksi. Kokeilemalla oppii.
Olen myös jättänyt purkansyömisen ja rakastamani kivennäisveden juomisen kokonaan.
Ennen aterioita juon hieman sitruunavettä, jota italialainen lääkäri kerran minulle suositteli - sekin tuntuu auttavan.
Töissä ja yliopistolla käyminen on ollut pahoina kausina hirveää, sillä vessaan pitää päästä tämän tästä ja vatsassa kiertää usein todella äänekkäästi.
Olenkin huomannut että jopa ruokavaliota tärkeämpää itselleni on stressin, jännityksen ja ahdistuksen hallinta.
Kuulostaa varmasti aivan huuhaalta, mutta vatsakohtauksen lähestyessä syvähengitys on auttanut itseäni merkittävästi! (Vedä rauhassa keuhkot vatsan pohjaa myöten täyteen ilmaa, pidätä hengitystä laskien viiteen ja päästä rauhallisesti ulos. Toista kämuutama kerta.) Saan tällä useimmiten kohtauksen lamautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vi-siblin auttaa
Juu ainakin aiheuttaa sen maan perusteelliset vatsakivut, että on mukavata.
Sinulla on siten jotain muuta vikaa vatsassa, sillä ohjeen mukaan ja lääkärin tutkimusten ja tähytysten jälkeen oli ainoa aine, joka auttoi ärtyneen suolen oireyhtymään ja ilmavaivoihin ym.
Ohjeet ovat noudattamista varten.
Vi-siblin on meidänkin perheen kahdelle suolivammaiselle aiheuttanut tuskaa. Joskus aikanaan oli rinnakkainen tuote nimellä Metamucil (en muista enää kirjoitusasua), se ei aiheuttanut vatsakipuja vaan aidosti auttoi.
Koko ongelma on ilmeisesti suolistobakteerien tyypistä johtuvaa. Siis lajisto on väärää, tai väärässä suhteessa. Luultavasti lähivuosina tutkimus tuo uusia hoitoja tuolle alueelle, sillä sitä tutkitaan nyt todella paljon.
Itsellänikin on tuo vaiva ja raaka sipuli on pahin mahansekoittaja. Muita ovat mustaherukkatuoremehu, karkeat raasteet, jokin mitä on joissain leivonnaisissa ja toisinaan jotkin muut tuntemattomat aineet.
Laihdutin muutama vuosi sittten ja silloin ruokavalioni oli hyvin niukka ja kapealaatuinen, eikä minulla silloin ollut mitään ogelmia. Olisi silloin pitänyt tutkia paremmin sitä mitkä oikeastaan aiheuttavat ongelmia, mutten sitten kuitenkaan viitsinyt, sillä vaivani ei nykyisin ole kovin paha.
Yksi ns. ihmelääke mitä ulkomaisilla suolistovaivafoorumeilla mainitaan on kalsiumsitraatti.
Se toimii isolla osalla jostakin syystä.
Kokeile ainakin ap? Sitä saa niin helposti apteekista, osta jauheena sitä (ne lisäaineet voi ärsyttää suolistoa, siksi jauheena), esim. sillä puhdas+ on jauheena sitä.
Sen pitäisi auttaa melkolailla heti, joten ei tarvitse odottaa mitään detoxaikoja, jos ei se toimikaan.
Itsellä sama vaiva, mutta ei jatkuvaa vessassa ramppausta. Itse kärsin lähinnä kivuista, löysästä ulosteesta ja ilmavaivoista. Toki voi mulla suoli olla täynnä tavaraa ja se aiheuttaa kivun, mutta mä en voi käydä kuin kotona vessassa. Vessahätä ei iske muualla. Lienee joku päänsisänen ongelma?
Itsellä ruokavalio auttaa. Ennen kuin vaiva todettiin, niin mun mahaan sattui välillä niin paljon, että en kyennyt edes liikkumaan tai nousemaan sängystäkään. Kipu siis toimi hyvänä motivaattorina tositiukalle dieetille. Puoli vuotta söin tosi niukasti ja laihdun tosi pieneksi. Mutta kivut hävis ja suoli rauhottu.
Pikku hiljaa sitten siedätin vatsaa ja nykyään paljon parempi. Välillä se toki ärtyy, mutta pahimmat ajat on takana :)