Lapsi ei halua harrastaa... kaikki keinot käytetty
Lapsi ei halua harrastaa mitään.
Ollaan kokeiltu kaikki satubaletista rytmiseen voimisteluun, teline- ja trampoliinivoimisteluun. Uimahypystä nykytanssiin ja ratsastukseen. Cheertreeeihin ei halua mennä edes kokeilemaan.
Mikä avuksi?
Kommentit (55)
Ehdottiko lapsi itse noita harrastuksia vai testasitteko niitä sinun aloitteestasi? Olen huomannut että lapsi kykenee itse valitsemaan mieluisat harrastukset kunhan häntä ei tuputeta.
Sama täällä paitsi poika kyseessä. Häntä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta. Olen yrittänyt jotain sirkustemppukoulua. EVVK. Sitten olen yrittänyt ehdotella kaikenlaista näytelmäkerhosta itsepuollustukseen. EVVK. Ainut mikä kiinnostaa on kännykkällä pelaaminen ja tietokoneella youtubettaminen.
Miten olisi jonkinlainen luovuutta tai kädentaitoja tukeva harrastus, kuten kuvataiteet tai jokin instrumentti?
3 jatkaa: Välttämättä lapsi ei halua liikunnallista harrastusta, joten jotain muutakin voi kokeilla. Onko lapsi innostunut piirtämään tai musisoimaan tjsp?
Noin on kaikki urheilua. Kokeilkaa partiota, kuvataidekerhoa, kokkikerhoa jne. Lapsesi pitää ehkä muista jutuista. Meillä on toiminut sääntö, että vähintään yksi harrastus pitää olla. Kyllä jokainen kiinnostuu jostain. Jos ei valitse itse, äiti valitsee.
Nuo ovat kaikki liikunnallisia harrastuksia. Oletteko tarjonneet mitään muuta, kuten musiikkia, kuvataiteita tai luontoharrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei halua harrastaa mitään.
Ollaan kokeiltu kaikki satubaletista rytmiseen voimisteluun, teline- ja trampoliinivoimisteluun. Uimahypystä nykytanssiin ja ratsastukseen. Cheertreeeihin ei halua mennä edes kokeilemaan.
Mikä avuksi?
Annat lapsen olla? Mikä hemmetin pakko sen olis joka paikkaan ängetä, jos ei halua niin ei halua. Löytää sit aikanaan sen mitä haluaa, mutta jos on oloonsa nyt tyytyväinen niin lakkaa tuputtamasta.
Baletti on parasta pojalle. Henkinen/fyysinen/psyykkinen puoli kehittyy.
Onko pakko harrastaa mitään? Minkä ikäinen lapsi on? Ehtii vielä varmasti löytämään oman lajinsa. Tai Kokeilkaa vaikka jalkapalloa perheen kesken kerran viikossa ulkona. Aina ei kuitenkaan ole pakko harrastaa missään seurassa ja kipinä löytyykin jostain ihan muualta kuin liikunnasta (askartelusta, musiikista jne.)
Tiedekerho, robottikerho, ohjelmointia....?
Nuohan on kaikki liikuntaa. Ei ehkä sovi lapselle. Mieti nyt ap vähän laajemmin. Mistä lapsesi pitää?
Itse on urheillut lapsesta lähtien ja myös kilpatasolla. Kyllä lapseni pitää urheilla myös, mahdollisuuksien mukaan sitten kilpailla.
Lapsi täyttää syksyllä 5, pian pitäisi aloittaa EDES JOKIN urheilu, saa päätyä mihin lajiin tahansa, mutta ylläolevat ovat niin monipuolisia, että niistä on vain hyötyä tulevaisuuden harrastuksessa. Mutta ongelma on että lasta ei kiinnosta mikään :(
-ap
Vierailijax kirjoitti:
Sama täällä paitsi poika kyseessä. Häntä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta. Olen yrittänyt jotain sirkustemppukoulua. EVVK. Sitten olen yrittänyt ehdotella kaikenlaista näytelmäkerhosta itsepuollustukseen. EVVK. Ainut mikä kiinnostaa on kännykkällä pelaaminen ja tietokoneella youtubettaminen.
Harrastus se on pelaaminenkin. Tubettaminen taas on joillekin jopa "ammatti" nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse on urheillut lapsesta lähtien ja myös kilpatasolla. Kyllä lapseni pitää urheilla myös, mahdollisuuksien mukaan sitten kilpailla.
Lapsi täyttää syksyllä 5, pian pitäisi aloittaa EDES JOKIN urheilu, saa päätyä mihin lajiin tahansa, mutta ylläolevat ovat niin monipuolisia, että niistä on vain hyötyä tulevaisuuden harrastuksessa. Mutta ongelma on että lasta ei kiinnosta mikään :(
-ap
Yrität elää lapses kautta. Anna olla!
Säälittää lapset joilla on treenejä 6 päivää viikossa kun pitää olla paras.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Meidän tyttö harrasti jalkapallloa ja judoa, ihan itse valitsi lajit.
Lapset eivät ole vanhempiensa kopioita.
Muakin yritettiin lapsena pakottaa harrastamaan ties mitä, edelleen ahdistaa kaikki ryhmäliikunnat yms. Tykkäsin lukea ja se on edelleen ainoa harrastukseni, vanhemmat tosin ei laskenut sitä kun piti olla jotain urheilua.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Koita ap hyväksyä se että lapsesi on oma persoonansa, ei sinun jatkeesi. Jos lapsi ei halua harrastaa liikuntaa, hän ei halua harrastaa,vaikka sinä kuinka olisit harrastanut kilpatasolla. Pakottamalla tapat lapsen viimeisetkin halut omaehtoiseen liikuntaan. Älä tee sitä virhettä. Harrastukset voi aloittaa myöhemminkin. Näen tuon vain sinun pätemisen tarpeenasi, lapsellesi ei ole hyötyä pakkourheilusta.
Yritä pakottamista. Tai sitten voisit antaa lapsen olla, kun se ei selvästi halua harrastaa.