Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolonoskopia, mikä järkyttavä kokemus!

Vierailija
24.08.2016 |

Monet sanoi että tyhjennys on paljon pahempi kuin itse tähystys mutta pakko olla eri mieltä!

Tyhjennys citrafleetillä oli helppo, varsinkin kun tyhjennyspäivänä syönyt mitään vaan join vaan nesteitä. Mutta tähystys, voi luoja, onneksi ei kestäny kauaa... Kävi niin kipeästi että meinasin vetää sen letkun itse helvettiin.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa kolonoskopiaan ja en todellakaan mene ilman "humautusta". Miksi menitte??,

Vierailija
42/55 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei nukuteta. Saa vaan rauhotuslääkkeet. Käyny 2 kertaa tähystyksessä yläpäästä.

Älä viitsi valehdella kun et tiedä näköjään asiasta yhtään mitään. Yleensä gastroskopia ja kolonoskopia ensimmäisellä kerralla kokeillaan tehdä pelkässä esilääkityksessä (Diapam suun kautta tms), mutta heti jos g-skopia ei onnistu helposti tai kolonoskopia on kivulias (kuten tulehduksellisissa suolistosairauksissa), seuraava tehdään anestesiassa. Skopiaa ei voida ennalta suunnittelematta muuttaa yhtäkkiä anestesiaskopiaksi, koska siihen tarvitaan sekä anestesialääkäri että anestesiahoitaja + monitorointi, eikä tätä missään voida muutaman minuutin varoitusajalla järjestää. 

Eli anestesiaskopian saavat ne jotka todella sitä tarvitsevat. 

Yhtä asiaa en ymmärrä. Vastaanotolle tulee nuoria naisia, joilla on valtava piikkikammo/verikammo/matala kipukynnys jne. Mutta siitä huolimatta näillä muijilla on silikonit, Botoxin kertymiä naama täynnä ja huulissa täyteaineita. Kiljutaan kuin pienet lapset. Ja jokaiseen toimenpiteeseen vaaditaan anestesia. Eli anestesiaskopioita eivät saa ne jotka tarvitsevat (kivuliaat vanhukset esimerkiksi) vaan nämä  kermap#¤s%%t, valittajamuijat, joille mikään normaali ei käy. Kalliiksi tulevat yhteiskunnalle.

Mulle on tehty gastroskopia useita kertoja ilman mitään lääkityksiä, ei mikään paha. Bronkoskopia puudutteella, vähän yskitti, lähinnä kutitti. Silmät leikattu puudutustipoilla, ei tuntunut missään. Synnyttänyt luomuna, tuntui kepeältä kesäretkeltä siihen helvetilliseen kolonoskopiaan verrattuna. Mulla on korkea kipukynnys, en pelkää verta, neuloja tai muutakaan, mutta sen tähystyksen seurauksena lähti taju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa kolonoskopiaan ja en todellakaan mene ilman "humautusta". Miksi menitte??,

Ei sitä humautusta kuule aina saa pyynnöistä huolimatta.

Vierailija
44/55 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös vahva suositus esilääkitykselle. Oma kokemus kolonoskopiasta oli näin varsin siedettävä. Ennen aloitusta pudotettiin suoraan suoneen rauhoittavat ja kipulääkkeet. Operaation jälkeen lääkitys puretaan jollain suonensisäisesti annettavalla vastalääkkeellä, näin pääsee lähtemään kohtuullisessa ajassa kotiin omin voimin.

Toimenpide esilääkityksineen vaatii enemmän aikaa kuin normaali kolonoskopia. Kannattaa rohkeasti soittaa hoitajalla etukäteen ja mainita haluavansa esilääkityksen.

Vierailija
45/55 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei nukuteta. Saa vaan rauhotuslääkkeet. Käyny 2 kertaa tähystyksessä yläpäästä.

Älä viitsi valehdella kun et tiedä näköjään asiasta yhtään mitään. Yleensä gastroskopia ja kolonoskopia ensimmäisellä kerralla kokeillaan tehdä pelkässä esilääkityksessä (Diapam suun kautta tms), mutta heti jos g-skopia ei onnistu helposti tai kolonoskopia on kivulias (kuten tulehduksellisissa suolistosairauksissa), seuraava tehdään anestesiassa. Skopiaa ei voida ennalta suunnittelematta muuttaa yhtäkkiä anestesiaskopiaksi, koska siihen tarvitaan sekä anestesialääkäri että anestesiahoitaja + monitorointi, eikä tätä missään voida muutaman minuutin varoitusajalla järjestää. 

Eli anestesiaskopian saavat ne jotka todella sitä tarvitsevat. 

Yhtä asiaa en ymmärrä. Vastaanotolle tulee nuoria naisia, joilla on valtava piikkikammo/verikammo/matala kipukynnys jne. Mutta siitä huolimatta näillä muijilla on silikonit, Botoxin kertymiä naama täynnä ja huulissa täyteaineita. Kiljutaan kuin pienet lapset. Ja jokaiseen toimenpiteeseen vaaditaan anestesia. Eli anestesiaskopioita eivät saa ne jotka tarvitsevat (kivuliaat vanhukset esimerkiksi) vaan nämä  kermap#¤s%%t, valittajamuijat, joille mikään normaali ei käy. Kalliiksi tulevat yhteiskunnalle.

Mulle on tehty gastroskopia useita kertoja ilman mitään lääkityksiä, ei mikään paha. Bronkoskopia puudutteella, vähän yskitti, lähinnä kutitti. Silmät leikattu puudutustipoilla, ei tuntunut missään. Synnyttänyt luomuna, tuntui kepeältä kesäretkeltä siihen helvetilliseen kolonoskopiaan verrattuna. Mulla on korkea kipukynnys, en pelkää verta, neuloja tai muutakaan, mutta sen tähystyksen seurauksena lähti taju.

Niin me ollaan erilaisia.

Minä pelkään verta ja pyörryn helposti verikokeissa. Kolonoskopia on tehty kahdesti ja ensimmäisellä kerralla oli kivulias, uikutin ja itkin, vaikka olin saanut esilääkityksen. Toisella kerralla ei mitään lääkitystä eikä sattunut yhtään. Synnytykseni ovat tällä hetkellä olleet ne kamalimmat kokemukset. Ja edelleen verikokeista tulee huono olo. Gastroskopiaan on lähete, kun kukaan ei ole pystynyt edes kurkkuani tutkimaan vuosiin (yökkään ja oksennan heti ja vaikka puudutettiinkin niin silti yökkäilin niin pahasti, ettei lääkäri pystynyt sitä katsomaan). Se puudute oli kyllä lähelle synnytysten kamaluutta, kun tuli tunne, että tukehtuu eikä pysty nielaisemaan. Ja sitä kesti tunnin!

Kolonoskopiaan voisin mennä vaikka vuosittain eikä tekisi millään tasolla tiukkaa.

Vierailija
46/55 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha rasti, tuosta voi lukea miten valmistautua, mitä tapahtuu ja sattuuko:

https://ibd-suomi.blogspot.fi/2017/06/kolonoskopia-kokemuksia.html

Vierailija
47/55 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä sattuu? Suoli vai? Kova mahakipu siis? Tuskin peppureikä sattuu tai parikymmentä senttiä sen jälkeenkään, koska ihmiset voi perspanoakin harrastaa.

Vierailija
48/55 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asennossa olitte kolonoskopian aikana? Kun putki tungettiin sisään, olin vasemmalla kyljelleni mutta läääri pyysi heti kääntymään selälleen jalat koukkuun. Hoitaja sitten paineli vatsaa jos sattui paljon. Olen jutellut muiden kanssa ja muut ovat olleet kyljellään toimenpiteen ajan. Miksihän minä olin siten selälläni,

Vierailija
49/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asennossa olitte kolonoskopian aikana? Kun putki tungettiin sisään, olin vasemmalla kyljelleni mutta läääri pyysi heti kääntymään selälleen jalat koukkuun. Hoitaja sitten paineli vatsaa jos sattui paljon. Olen jutellut muiden kanssa ja muut ovat olleet kyljellään toimenpiteen ajan. Miksihän minä olin siten selälläni,

Asennot vaihtelee välillä tähystyksen aikanakin, ilmeisesti putki menee välillä paremmin kyljeltään ja välillä selältään. Ja se mikä voi tuntua on, että suolistossa/mahassa tuntee kipua. Itse peräreiässä ei koska liukastetta/puudutetta ja ekat sentit suoli yrittää puskea sitä ulos. Kyllä tiiätte varmaan tuntee persepanosta.

Vierailija
50/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin colitis ulcerosa 14 vuotiaana. Olen ollut tähän asti kolme kertaa tähystettävänä. Kaikki kerrat on olleet kivuttomia ja tutkimus on korkeintaan kestäny 20 min per kerta. Ekalla kerralla mulle annettiin Diapamia joka teki ainoastaan olon kun ois ollu iha helvetillisessä kännissä, mutta se ei auttanut kipuun ollenkaan. Eikä eka tutkimus sattunutkaan ollenkaa tosin mutkissa teki tiukkaa.

Kahdessa viimeisemmässä kerrassa en ottanut kipulääkettä ollenkaan ja tutkimukset meni vallan hyvin. Itseä auttoi kovasti että päästelin ilmoi menemään ja painelin vatsaa samalla kun letku liikkui suolissa.

Pahin näissä oli kyllä se Kolonsterilin juonti 10 litraa. Sekoitin sitä mehuun mut aiheutti oksennusreflexin. Ja toinen on kun lääkäri laitto jonkun lampun (joka muuten näytti dildolle), mun takapuoleen.

Vierailija
51/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut mitään esilääkitystä. Lääkäri huutaa minulle että ei tämä voi sattua ollenkaan, vaikka kivut oli hirveät. Ikinä en enää mene. Saavat tehdä nukutuksessa jos joskus joutuu vielä menemään.

Vierailija
52/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut helpoissa ja vaikeissa kolonoskopioissa. Joskus tyhjentäminen on ollut helppoa chillailua Netflixin äärellä, joskus itkua ja pahoinvointia. Ensimmäinen kolonoskopiani oli suht helppo - ei miellyttävä, mutta helpompi kuin seuraavat, vaikken tuolloin saanut ennalta kuin Diapamin. Myöhemmät ovat olleet pahimmillaan suoraa huutoa suonensisäisestä kipulääkkeestä huolimatta. Yhden kerran on jouduttu jättämään kesken.

Tuota jonkun mainitsemaa nukutusta ei Suomessa mielellään tehdä, koska nukutuksissa on aina riskinsä ja tähystyksissä suolen puhkeamisen vaara, joka on pienempi, kun potilas on mukana touhussa.

Vierailija
53/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sattuu? Suoli vai? Kova mahakipu siis? Tuskin peppureikä sattuu tai parikymmentä senttiä sen jälkeenkään, koska ihmiset voi perspanoakin harrastaa.

Pääasiassa kipu on seurausta siitä, että suoleen pumpataan ilmaa, jotta tähystin saa tilaa liikkua ja näkyvyys paranee. Tämä ilma sitten venyttää suolen seinämiä ja se paine tuottaa kipua, joka voi olla todella voimakasta. Suolen mutkista eteenpäin meneminen on myös kipuherkkää.

Vierailija
54/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa tekevät tuon nukutuksessa.

Vierailija
55/55 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kolonoskopia 15-vuotiaana. Ton ikäisenä sitä nyt varsinkin vähän ahdistaa kun perseeseen työnnetään letkua+sattui ihan saatanasti, on jäänyt elävästi mieleen. Lekuri ei meinannut saada millään letkua välillä eteenpäin, tuskaili ja voivotteli suureen ääneen kun hommasta ei meinaa tulla mitään. Tuntu että siihen kipuun läkähtyy 😑