Kolonoskopia, mikä järkyttavä kokemus!
Monet sanoi että tyhjennys on paljon pahempi kuin itse tähystys mutta pakko olla eri mieltä!
Tyhjennys citrafleetillä oli helppo, varsinkin kun tyhjennyspäivänä syönyt mitään vaan join vaan nesteitä. Mutta tähystys, voi luoja, onneksi ei kestäny kauaa... Kävi niin kipeästi että meinasin vetää sen letkun itse helvettiin.
Kommentit (55)
Gastroskopia on inhottava tutkimus mutta ei niin paha kuin pelkäsin. Vaikeinta oli saada tähystin nielaistua mutta sen jälkeen oli helpompaa. Yökkäilin ja röyhtäilin välillä mutta henki kulki normaalisti enkä joutunut paniikkiin. Tuijotin seinällä olevaa taulua, laskin päässäni sadasta alaspäin jne. Onneksi tähystys kesti vain seitsemisen minuuttia eikä mitään hälyyttävää löytynyt. Jos uusia oireita tulee niin todellakin menen uudestaan gastroskopiaan.
No ei kai tuohon useimmat nukutusta kaipaakaan vaan kunnon lääkityksiä kipuun...
Itellä ei tosin ole kokemusta kuin gastroskopiasta. Olin niin pieni että sain automaationa jotain rauhottavaa. Kipua en muista, mutta muuten en kyllä rauhallinen ollut. Lääkkeet sai näkemään kaiken kahtena, ja kyllä se oli melkosen pelottavaa viisivuotaana kun äitiä on yhtäkkiä kaksi kappaletta ja hoitajia lähestyy iiiso lauma pelottavan näkösinä. Kyllä rimpuiluitkettiin kovasti kun pelotti, hyvin jäänyt se näky mieleen.
Mutta kipua en muista olleen. Kumma ettei vielä tänä päivänkään anneta helpommalla niitä lääkkeitä ihan aikuisillekin jo.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai tuohon useimmat nukutusta kaipaakaan vaan kunnon lääkityksiä kipuun...
Itellä ei tosin ole kokemusta kuin gastroskopiasta. Olin niin pieni että sain automaationa jotain rauhottavaa. Kipua en muista, mutta muuten en kyllä rauhallinen ollut. Lääkkeet sai näkemään kaiken kahtena, ja kyllä se oli melkosen pelottavaa viisivuotaana kun äitiä on yhtäkkiä kaksi kappaletta ja hoitajia lähestyy iiiso lauma pelottavan näkösinä. Kyllä rimpuiluitkettiin kovasti kun pelotti, hyvin jäänyt se näky mieleen.
Mutta kipua en muista olleen. Kumma ettei vielä tänä päivänkään anneta helpommalla niitä lääkkeitä ihan aikuisillekin jo.
Lapset sentään nukutetaan nykyään. Edes sen verran on lääkitys asioissa edetty.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se nukutuskaan ole hyvä, nykyään pyritään turhia anestesioita välttämään. Anestesia kun on aina riski. Plus toimenpiteet ite nähneenä sanon, että en suostuisi ilman diapamia ja kunnon kipulääkettä niihin :D
Miten iso riski muka kevyessa nukutuksessa on? En oikein jaksa uskoa. Kokonaan erikseen ovat "oikeat" nukutukset, niita en haluaisi enaa ikina kokea. Mutta se, etta taju on poissa kai maksimissaan 20 minsaa...ja kipua ei ole ollenkaan...ikina en enaa suostuisi ilman tuota toimenpidetta kolonoskopiaan! Viimeksi muuten laitettiin happiviikset ja ihmettelin itsekseni, miksi. Kai siihenkin joku selitys olisi ollut.
14:Gastrokopian jälkeen saa esim helikobakteerin häätökuurin ja vatsakivut hellittää. Dg siis mahdollistaa hoidon.Voi motivoida itseään.Eikä se kivulias oo. Tuntuuko teistä kolonoskopia nöyryyttävältä?Hullua kun joku työntää letkua pyllyyn?Kolonoskopiaan saa tietääkseni puudutteen.Kipu varmaan riippuu varsinkin suoliston kunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei nukuteta. Saa vaan rauhotuslääkkeet. Käyny 2 kertaa tähystyksessä yläpäästä.
Älä viitsi valehdella kun et tiedä näköjään asiasta yhtään mitään. Yleensä gastroskopia ja kolonoskopia ensimmäisellä kerralla kokeillaan tehdä pelkässä esilääkityksessä (Diapam suun kautta tms), mutta heti jos g-skopia ei onnistu helposti tai kolonoskopia on kivulias (kuten tulehduksellisissa suolistosairauksissa), seuraava tehdään anestesiassa. Skopiaa ei voida ennalta suunnittelematta muuttaa yhtäkkiä anestesiaskopiaksi, koska siihen tarvitaan sekä anestesialääkäri että anestesiahoitaja + monitorointi, eikä tätä missään voida muutaman minuutin varoitusajalla järjestää.
Eli anestesiaskopian saavat ne jotka todella sitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei nukuteta. Saa vaan rauhotuslääkkeet. Käyny 2 kertaa tähystyksessä yläpäästä.
Vaikka kuinka olette sita mielta etta suomalainen sairaanhoito on "maailman edistyksellisinta" niin mina en tulisi sinne mihinkaan hoitoon tai toimenpiteeseen. Viimeksi kun taalla mainitsin etta kanyylin laitto on inhottavaa kun suonia ei tahdo loytya niin heti hoitaja haki puudutussprayn ja "jaadytti" ihon niin etta en tuntenut mitaan. Ei ole pakko karsia jos on keinot helpottaa asiaa. Terveisia USAsta.
Joopas. Mä olin kolonoskopiassa jokunen vuosi sitten. Mitään kipua lievittävää tai rauhoittavaa ei annettu. Siitä vain pöydälle ja paineilmaa suoleen. Huusin kivusta ja tuskasta suoraa huutoa. Käsittääkseni hanke kesti puolisen tuntia, mutta täyttä käsitystä kuluneesta ajasta minulla ei ole. Lopulta silmissä pimeni. Jos joudun uudelleen siihen kidutukseen, tästä kokemuksesta keskustellaan huolellisesti lääkärin kanssa etukäteen.
Summa summarum: älkää suostuko kylmiltään siihen hankkeeseen. Kivunlievitys on keksitty...
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kyllä litalginin ja diapamia ennen tähystystä mutta eivät varmaan ehtineet vaikuttaa kun ottivat minut ennen aikaa tutkittavaksi...
Ja toi yläkautta tehtävä tähystys jäis mulle tekemättä, olen niin yökkäysherkkä ettei lääkäri voi edes lastaa laittaa kun kurkkuun katsoo.
Ap
sama, lääkäri saa olla salamannopea jos ei aio saada oksua päälleen kun tikulla sohii suuhun....yksi luovuttikin kun ei saan saa oltua niin ettei oksenus tulisi kun tikkua työnnetään kurkuun...eikä mitkään pahan makuiset nesteetkään mee alas oksentamatta..
Mulle tehtiin kaksi vuotta sitten kolonoskopia ja gastroskopia, kummassakaan ei mitään ongelmia. Ilman kipulääkkeitä molemmat, kolonoskopiassa yhdessä vaiheessa sattui jonkinverran. Gastroskooppi meni kerralla alas kun lääkäri sanoi että nielaise, en edes huomannut. Inhottavin vaihe kolonoskopiassa oli tyhjennys, sen litkun juominen tuntitolkulla.
Gastroskopia lievästi ikävä, kolonoskopia oli kyllä kivulias mutta uikuttamalla ja mahaa painamalla selvisin. Ei esilääkkeitä. Huvitti, kun hoitaja kehui hyvin tyhjennettyä suolta ja kysyi paljonko korkia join. Sanoin että ohjeen mukaan niin kauan kuin on kirkasta ulos tuleva. Sen sijaan hysteroskopia (essure) oli kyllä todella kivulias, mutta siitäkin selvisin. Siihen otin esilääkkeeksi Buranaa ja omista Panacodia, antoivat jälkisupisteluihin Litalginia lihakseen.
AP ja muut: voisitteko kertoa, missä kivulias kolonoskopia on teille tehty? Itselläni on siis endometrioosi, joka oli tuolloin vielä diagnosoimattomana (joskin oli tiedossa, että edellinen kolonoskopia oli jo ollut erittäin kivulias), enkä saanut pyynnöistä huolimatta juurikaan kivunlievitystä. Kokemus oli kammottava, täysin verrattavissa kidutukseen. Ilmeisesti tätä sattuu siis tässä maassa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
AP ja muut: voisitteko kertoa, missä kivulias kolonoskopia on teille tehty? Itselläni on siis endometrioosi, joka oli tuolloin vielä diagnosoimattomana (joskin oli tiedossa, että edellinen kolonoskopia oli jo ollut erittäin kivulias), enkä saanut pyynnöistä huolimatta juurikaan kivunlievitystä. Kokemus oli kammottava, täysin verrattavissa kidutukseen. Ilmeisesti tätä sattuu siis tässä maassa säännöllisesti.
Minun kaikki tuskalliset kokemukseni ovat TAYSista. Sittemmin olen päässyt pois sieltä.
2
Totuushan on, että molemmat noista tutkimuksista on jo useita vuosia saanut yksityisellä puolella nukutuksessa, kun vain on rahaa millä maksaa. Julkisella kyse on ihan säästöistä, sama juttu kuin sektioiden panttaamisessa.
Kiitos vastauksesta 34! t. 33 (Ja minulle äärimmäisen kivulias kolonoskopia tehtiin siis Kirurgisessa sairaalassa Helsingissä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi valehdella kun et tiedä näköjään asiasta yhtään mitään. Yleensä gastroskopia ja kolonoskopia ensimmäisellä kerralla kokeillaan tehdä pelkässä esilääkityksessä (Diapam suun kautta tms), mutta heti jos g-skopia ei onnistu helposti tai kolonoskopia on kivulias (kuten tulehduksellisissa suolistosairauksissa), seuraava tehdään anestesiassa. Skopiaa ei voida ennalta suunnittelematta muuttaa yhtäkkiä anestesiaskopiaksi, koska siihen tarvitaan sekä anestesialääkäri että anestesiahoitaja + monitorointi, eikä tätä missään voida muutaman minuutin varoitusajalla järjestää.
Yhtä asiaa en ymmärrä. Vastaanotolle tulee nuoria naisia, joilla on valtava piikkikammo/verikammo/matala kipukynnys jne. Mutta siitä huolimatta näillä muijilla on silikonit, Botoxin kertymiä naama täynnä ja huulissa täyteaineita. Kiljutaan kuin pienet lapset. Ja jokaiseen toimenpiteeseen vaaditaan anestesia. Eli anestesiaskopioita eivät saa ne jotka tarvitsevat (kivuliaat vanhukset esimerkiksi) vaan nämä kermap#¤s%%t, valittajamuijat, joille mikään normaali ei käy. Kalliiksi tulevat yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Pienessä aluesairaalassa, jota ollaan nyt lakkauttamassa. Syytä onkin.
Gastroskopiassa itse asiassa oksennusherkkyys on vain hyvä juttu. Itseänikin se huoletti ennen tutkimusta, mutta lääkäri kertoi että letku menee helpommin alas jos samalla yökkää. Jännää mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä asiaa en ymmärrä. Vastaanotolle tulee nuoria naisia, joilla on valtava piikkikammo/verikammo/matala kipukynnys jne. Mutta siitä huolimatta näillä muijilla on silikonit, Botoxin kertymiä naama täynnä ja huulissa täyteaineita. Kiljutaan kuin pienet lapset. Ja jokaiseen toimenpiteeseen vaaditaan anestesia. Eli anestesiaskopioita eivät saa ne jotka tarvitsevat (kivuliaat vanhukset esimerkiksi) vaan nämä kermap#¤s%%t, valittajamuijat, joille mikään normaali ei käy. Kalliiksi tulevat yhteiskunnalle.
Niin ja siis piti sanomaan kivuliaiden vanhusten lisäksi oikeasti sairaat, kuten tässä keskustelussa mainittu endometrioosia tai Crohnin tautia sairastavat.
Meneekö sairaaloiden kipulääkkeet henkilökunnan omaan käyttöön? Miksi niitä säästellään muuten. Suolen tähystyksessä olen myös ollut ja kipu oli hirveä. Ja en saanut pyynnöstäni huolimatta mitään kipulääkettä. Pari kertaa ollut myös vatsan tähystyksessä-inhottava ajatus-mutta ei kovin paha ja nopeasti ohi!