Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunto menee alta

Vierailija
24.08.2016 |

Tilanne on siis sellainen, että sairastuin vakavasti reilu kuukausi sitten. Siitä asti olen odottanut kelan sairaspäivärahaa, mutta jatkuvasti puuttuu vakuutusyhtiöltä joku lausunto tai paperi. Kyseessä siis työtapaturma.
Nyt en pysty maksamaan vuokraa ja vuokranmaksu on 4 päivän päästä. Sossun mielestä olisi pitänyt "ennakoida".
Mitä ihmettä teen?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on kunnan ja ei suostu siirtämään maksupäivää. Olen maksanut aina ajallani ennen vuokrat.

Työnantaja maksoi ALUKSI, muttei enää. Kyseessä sosiaali- ja terveysala, yksityinen työnantaja. Sairastuminen siis tapahtunut 6 viikkoa sitten.

Vakuutusyhtiö hävittänyt lausunnon työtapaturmasta ja MAKSAVAT kun saavat lausunnon, mitä eivät ole vielä edes pyytäneet (??) kun juuri soitin työterveyteen. Olin siis hakemassa lausuntoa, mutta lääkäri ei sitä anna kun ei ole vakuutusyhtiö pyytänyt ja vakuutusyhtiö sanoo että lausunto on hävinnyt... ???

Sossu katsoo, että aiemmat tulot olisi pitänyt säästää, mutta olen maksanut tuloista opintolainaa pois eikä ole jäänyt säästöön mitään.

Ehkä tämä vähän selvensi. Ap

Sairastuminen ja tapaturma ovat ihan eri asioita. Ja työtapaturman sattuessa työnantajan kuuluu kyllä maksaa ihan koko sairausloma mikä siitä työtapaturmasta on aiheutunut.

Vierailija
22/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on kunnan ja ei suostu siirtämään maksupäivää. Olen maksanut aina ajallani ennen vuokrat.

Työnantaja maksoi ALUKSI, muttei enää. Kyseessä sosiaali- ja terveysala, yksityinen työnantaja. Sairastuminen siis tapahtunut 6 viikkoa sitten.

Vakuutusyhtiö hävittänyt lausunnon työtapaturmasta ja MAKSAVAT kun saavat lausunnon, mitä eivät ole vielä edes pyytäneet (??) kun juuri soitin työterveyteen. Olin siis hakemassa lausuntoa, mutta lääkäri ei sitä anna kun ei ole vakuutusyhtiö pyytänyt ja vakuutusyhtiö sanoo että lausunto on hävinnyt... ???

Sossu katsoo, että aiemmat tulot olisi pitänyt säästää, mutta olen maksanut tuloista opintolainaa pois eikä ole jäänyt säästöön mitään.

No aloittaisin siitä, että soittaisin vakuutusyhtiöön ja pyytäisin heitä pyytämään lausuntoa, jotta lääkäri voi sen sitten kirjoittaa.

Häätötoimenpiteisiin yleisesti ryhdytään vasta 2-3 kuukautta maksamattomista vuokrista. Tällöin tilanteen voi vielä korjata maksamalla rästit, joihin sinulla oletettavasti on rahaa siinä vaiheessa, kun vakuutusyhtiö on maksanut takautuvasti. Ensin sinulle tulee maksumuistutus, joka sekään ei heti tule, joten kunhan hoidat nyt ensisijaisesti vakuutusyhtiön pyytämään lausunnon ja saat rattaat liikkeelle maksun myöntämiseksi niin voi olla, että ehdit hyvin hoitaa noita vuokravelkoja, vaikka myöhässä hoidatkin.

Ensisijaisen tärkeää olisikin saada tuo lääkärin lausunto vakuutusyhtiöön mahdollisimman pian.

t. 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärillä on velvollisuus toimittaa tapaturmasta tiedot vakiutusyhtiölle heti ensi käynneistä lähtien, kun kyseessä on lakisääteinen vakuutus kuten tässä työtapaturma. Suurin osa potilastietojärjestelmistä toimii niin, että kaikki vastaavat lausunnot voidaan toimittaa vakuutusyhtiölle sähköisenä ja näkyy heti.

Ap, nyt yhteys työterveyteen ja vaadit tietojen lähetystä heti.

T. Työterveydessä työskentelevä

Vierailija
24/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otahan liittoon yhteys. Työnantajan kuuluu maksaa sairasajan palkkaa koko ajalta kun kyseessä on työtapaturma.

Vaikka vapaa-ajalla murtaisit jalkasi, niin työnantajan on maksettava sairasajan palkkaa tessin mukaan. Yleensä jos työsuhde on kestänyt 3kk-2v on silloin oikeus 1kk sairasajan palkkaan. Jos työsuhde on kestänyt yli 2v, niin silloin on oikeus 3kk palkkaan jne. (riippuu tietysti tessistä, mutta monessa tessissä näin nuo rajat)

Vierailija
25/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo kyllä työnantaja sen palkan maksaa tai sitten kelan sairaspäiväraha, en tiedä, mutta mitään rahaa ei tule ennen kuin lausunto on vakuutusyhtiöllä ja päätös työtapaturmasta tullut.

Ongelma nyt on se, että siinä päätöksessä menee niin kauan ja sossu ei anna rahaa välissä, että vuokra jää ainakin maksamatta seuraavalta kuulta. Mahdollisesti vielä sitä seuraavaltakin.

Pointti nyt lähinnä oli, että päätöstä odotellessa olen rahaton ja laskut plus vuokra jää maksamatta. Ja päätöksessä voi mennä kuukausi tai kauemmin.

Vierailija
26/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloitin työt siis kesäkuussa.

Ap

Vierailija
27/27 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloitin työt siis kesäkuussa.

Ap

Sillä ei ole merkitystä koska olet työt aloittanut, kun kyse on työtapaturmasta.